Ha allemaal,
Ik heb een appartement en een rijtjes woning (2 lagen) op het oog en heb het maar moeilijk met het beslissen wat ik nou eigenlijk wil. Ik probeer via dit topic te achterhalen of ik dingen over het hoofd zie en waar ik nog meer aan kan denken bij mijn besluit.
Huis 1 is een rijtjeshuis met een platdak (2 lagen) van 85m2 met voor- en achter tuin. 4 kamers, normale badkamer (wel beetje vol en niet mijn stijl) en een losse keuken. Ook is er een stenen berging in de achtertuin waar mijn motor in kan staan. Het is een beetje een gemixte buurt qua bewoners (werd niet gelijk enthousiast van de buren) en het is er lekker rustig.
Huis 2 is een appartement van 90m2 en heeft een royale achtertuin. (onderste woonlaag van 3). 3 kamers en een erg ruime badkamer die me meer aanspreekt. De kamers zijn ruimer opgezet dan in huis 1. Ik kan mijn motor en auto kwijt op de ruime prive parkeerplek onder de terras tuin welke ook is afgesloten, dus veilig. Tevens heb ik een 5m2 berging voor fietsen, etc... nabij de garage. Servicekosten bedragen 100 euro, eigen stook-ding in het appartement, dus dat valt er niet onder. Wel is het appartement op korte afstand van een station (overlast treinen valt erg mee) en een drukke weg. Dit merk je alleen in de achtertuin, in het appartement niet. Zelf vond ik het niet dermate storend dat het een dealbreaker is, wel een punt van overweging. Buren in het appartement meer mijn soort mensen. Gemixt qua leeftijd, maar ook van mijn leeftijd, veel rijden ook motor (wat toch wel leuk is).
Overwegingen tot nu toe:
Voordelen huis:
- Betere keuken
- Ruime berging.
- Meer kamers (4)
- Rustigere buurt, dus rustigere tuin
Nadelen huis:
- Buur die een nare hoge heg heeft + eigen heg wil ik eruit halen voor meer ruimte aan mijn kant.
- Meer onderhoud nodig + plat dak, vraagt ook onderhoud.
Voordelen appartement:
- Weinig onderhoud, want VVE is erg actief (gezond en heeft reserve).
- Minder stookkosten en makkelijker schoonmaken.
- Eigen parkeerplaats onder parkeerdek waar ik mijn motor + auto kwijt kan (en volledig afgesloten)
- Ook een tuin die onderhoudsarm is.
- Bergruimte naast je parkeerplek.
- Ruimer dan huis (90m2 vs 85 m2)
- 10 jaar jonger (2000)
Nadelen appartement:
- VVE kosten van 100 euro
- Veel overleg over onderhoud en aanpassingen.
- Een kamer minder, maar of ik die nodig heb.
- Naast station en drukke weg, dit merk je alleen als je in de tuin zit en of dit erg is? Er zit een hoge heg tussen. (maar bemoeilijkt misschien verkoop over tig jaar)
- Minder makkelijk mocht het ooit komen tot een gezinnetje oid. (het huis heeft net een kamer meer en is makkelijker in te delen dan, maar zal ook te klein worden denk ik)
Nu mijn gevoel en praktische informatie:
Ik zie mijzelf bij beide wonen, er is dus geen slechte keuze. Beiden zelfde prijs. Voor mijzelf alleen is het appartement toch makkelijker. 1 woonlaag, dus je hoeft niet veel trappen te lopen elke keer. Appartement is veel moderner en zag het wel zitten, wel puntje blijft of ik het erg vind van de drukke weg (waarvan je alleen in de 'achtertuin' last van zou hebben) en het treinstation/busstation wat er achter ligt.
Het huis voelt toch iets meer 'eigen' en groter aan. Had vroeger altijd het idee dat ik liever een huis zou willen hebben. Voor mijn gevoel meer vrijheid en meer ruimte. Maar ik had niet op dit appartement gerekend waarbij alles toch zo op zijn plek viel. Geen gedoe voor parkeren en je motor staat veilig. Plus lekker veel bergruimte in een extra berging.
Voor de toekomst zou het huis misschien makkelijker zijn. Stel je krijgt een relatie en samenwonen is een optie. Dan lijkt me een huis wat lekkerder omdat je die extra kamer als speling hebt. Maar of ik hier nu rekening mee moet houden....
Note: de woningen liggen bij elkaar in de buurt, lokatie technisch gezien is er geen voordeel.
Ben benieuwd naar jullie input.
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied