abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113706912
Beste mede Fokkers,

Even een vraag. Sinds 2 jaar woon ik met veel plezier een nieuwbouwhuis. Wij hebben dit huis destijds kunnen kopen waarbij er standaard een uitbouw zat van de bouwer. Het huis naast ons heeft dit niet en het huis daarnaast weer wel.

Nu krijgen wij nieuwe buren, en de buurman was van de week toevallig met een aannemer in gesprek over een uitbouw (2 extra slaapkamers op de 1e verdieping). Nu zaten wij in de tuin en hoorde toevallig de "aannemer" zeggen dat hij dit wel eerst met de buren (=ons) diende te overleggen omdat hiervoor toestemming verleent moet worden (ivm onze muren en vastzetten e.d.). De nieuwe buurman mompelde iets van komt wel goed. Het zijn overigens zeer aardige mensen en wij hebben tot nu toe 2 keer met hun gesproken.

Nu zou ik graag willen weten wat de rechten en plichten in deze zijn. Moeten we vooraf een overeenkomst opstellen waarbij alle mogelijke schade welke wordt aangericht voor zijn kosten zijn, of is dit automatisch geregeld?

Hoor graag jullie advies!
pi_113707371
Volgens mij heb je recht om te weigeren maar misschien kun je beter even met de buurman om tafel, samen met de aannemer. Je kunt dan inderdaad laten vastleggen dat eventuele schade door de werkzaamheden verhaald kunnen worden op de buurman.
Misschien kun je bij de vereniging eigen huis nog advies inwinnen want het probleem is altijd om achteraf aan te tonen dat eventuele schade door de aanbouw komt.
Ik neem overigens aan dat de aanbouw dan gelijk komt met die van jou en je buren? Heb je al een tekening gezien etc etc.
Hou ook de vergunning aanvraag in de gaten, deze staat meestal vermeld in het huis aan huis blaadje waar ook de gemeente informatie in staat. Dat is namelijk het moment om bezwaar te maken, als de vergunning eenmaal is verleend dan kun je hooguit de aannemer toegang tot je perceel weigeren maar dat lijkt me geen wenselijke ontwikkeling aangezien de buren wel aardig lijken te zijn.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_113707560
Ik zou inderdaad even bij de vereniging eigen huis polsen.

Ik denk niet dat je kan weigeren dat ze de uitbouw maken omdat het je belangen niet echt schaad, natuurlijk wel onder voorwaarde dat jouw uitbouw zo blijft functioneren als dat zou moeten (geen schade, lekkage, etc.)
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 3 juli 2012 @ 11:03:40 #4
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_113707794
Wat betreft mogelijke schade verhalen: Foto's van binnen- én buitenkant maken voordat ze beginnen.
Dan kan er ook niet een argument komen als "Ja maar dat zat er al!" mocht er iets gebeuren.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_113708684
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 10:50 schreef Deetch het volgende:
Volgens mij heb je recht om te weigeren maar misschien kun je beter even met de buurman om tafel, samen met de aannemer. Je kunt dan inderdaad laten vastleggen dat eventuele schade door de werkzaamheden verhaald kunnen worden op de buurman. aannemer.
Fixed.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_113709408
Daarbij neem ik aan dat de buurman een omgevingsvergunning van de gemeente moet hebben. Hier kan iedere belanghebbende bezwaar tegen maken, mocht je het er echt niet mee eens zijn :)
Brutal. Fucking. Metal.
pi_113710779
Omgevingsvergunning is voor standaard uitbouwtjes vaak niet meer nodig. Overleg met buren als ze jullie muur gaan gebruiken wel.

Check even je koopovereenkomst of daar iets staat over recht van overbouw. Het is namelijk vrij gebruikelijk bij nieuwbouw woningen dat je de buitenmuur van de uitbouw op grond van de buren mag bouwen (recht van overbouw) met als voordeel voor de buren dat die muur 'van hun 'is en ze die mogen gebruiken als binnenmuur van hun eigen uitbouw.

Uiteraard moeten ze eventuele schade aan jouw huis/tuin ontstaan door verbouwen vergoeden, het is dus idd verstandig vast te leggen hoe het er nu uitziet.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 12:37:01 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113710835
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 11:54 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Daarbij neem ik aan dat de buurman een omgevingsvergunning van de gemeente moet hebben. Hier kan iedere belanghebbende bezwaar tegen maken, mocht je het er echt niet mee eens zijn :)
Ik denk niet dat bezwaar veel gaat uithalen als de buren links en rechts zo'n zelfde uitbouw al hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_113713625
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 10:50 schreef Deetch het volgende:
(...)Hou ook de vergunning aanvraag in de gaten, deze staat meestal vermeld in het huis aan huis blaadje waar ook de gemeente informatie in staat. Dat is namelijk het moment om bezwaar te maken, als de vergunning eenmaal is verleend dan kun je hooguit de aannemer toegang tot je perceel weigeren maar dat lijkt me geen wenselijke ontwikkeling aangezien de buren wel aardig lijken te zijn.
Een uitbouw is 2,5 meter is vaak vergunningsvrij. Goeie kans dat er ook informatie in het koopcontract is opgenomen over de uitbouw en of toekomstige uitbouw van buren. Zoek dat er maar eens bij.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:11:32 #10
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_113732642
Waar je eventueel ook nog op moet letten: ik neem aan dat je een tuin hebt, als die uitbouw van de buren er komt, neemt die uitbouw dan niet veel licht weg uit de tuin oid?
Ik denk overigens niet dat je veel kans van slagen hebt om die uitbouw bij de buren 'tegen te houden' als er al verderop woningen zijn met een vergelijkbare uitbouw. Ga in ieder geval met de buren praten hierover, hoe beter de verstandhoudingen zijn en blijven, des te beter voor iedereen. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  Moderator dinsdag 3 juli 2012 @ 21:17:28 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_113732954
Je wilt graag weten welke rechten en plichten dit met zich meebrengt ?
Ik denk dat je topic dan beter op ze plaats is in WGR :)

Ik geef hem wel even een duwtje die kant op !
K&W ---> WGR
  dinsdag 3 juli 2012 @ 23:03:57 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113739096
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:11 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Waar je eventueel ook nog op moet letten: ik neem aan dat je een tuin hebt, als die uitbouw van de buren er komt, neemt die uitbouw dan niet veel licht weg uit de tuin oid?
Ik denk overigens niet dat je veel kans van slagen hebt om die uitbouw bij de buren 'tegen te houden' als er al verderop woningen zijn met een vergelijkbare uitbouw. Ga in ieder geval met de buren praten hierover, hoe beter de verstandhoudingen zijn en blijven, des te beter voor iedereen. :)
Niet alleen verderop, het huis van TS en de buren aan de andere kant van de nieuwe buren hebben die uitbouw al sinds de bouw.... het nu verkochtte buurhuis is dus het huis wat afwijkt van de huizen er omheen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')