Maar is het niet zo dat er dan in je contract staat dat ze dit doen? Daar zit natuurlijk wel een verschil tussen.quote:Op maandag 2 juli 2012 08:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mag wel. Is in de transportwereld zelfs heel gewoon.
Shit mên, al die transportbedrijven vet in overtreding.quote:Op maandag 2 juli 2012 08:56 schreef Chinless het volgende:
Mag niet. Schending van privacy.
Ze mogen zoiets alleen inzien cq opvragen zolang ze vermoeden dat je fraudeerd, je km overschrijft, of iets anders wat conform de wet niet mag.
Zelfs in deze gevallen moet er een dossier ten grondslag liggen.
Dat is natuurlijk onzin, want de meeste transportbedrijven maken gebruik van een blackbox en/of digitale tachograaf, dus de bestuurder van het voertuig is zich dan wel degelijk bewust van het feit dat ze worden gevolgd.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:12 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Shit mên, al die transportbedrijven vet in overtreding.
Zoals ik al zei heb ik een mailtje gehad waarin stond dat ze dat konden controleren.quote:Op maandag 2 juli 2012 08:59 schreef Hallmark het volgende:
Hoe ben je te weten gekomen dat jouw werk dat weet? En wie heeft toegang tot die gegevens?
Ik ben wel op de hoogte gebracht via een mailtje. Zo ongeveer met de tekst "vergeet niet dat we met deze auto kunnen zien hoeveel prive kilometers je rijdt en hoe hard je rijdt."quote:Op maandag 2 juli 2012 09:14 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, want de meeste transportbedrijven maken gebruik van een blackbox en/of digitale tachograaf, dus de bestuurder van het voertuig is zich dan wel degelijk bewust van het feit dat ze worden gevolgd.
Iemand privé volgen, terwijl deze niet op de hoogte is gebracht is iets heel anders.
in de transportwereld gaat het natuurlijk niet om privékm's. En meten ze in feite de productiviteit van hun medewerkers wat in andere bedrijfstakken ook gemeten wordt. Is wel ff een significant verschil. Ook al wordt de zelfde technologie gebruikt.quote:Op maandag 2 juli 2012 08:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mag wel. Is in de transportwereld zelfs heel gewoon.
Ik heb een perfect overzicht gehad waarin staat wanneer ik waar gereden heb en of het onder prive of zakelijk valt.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:16 schreef A-mineur het volgende:
Dat het mogelijk is wil niet zeggen dat ze je daadwerkelijk volgen. Het volgen is alleen maar om het totaal aantal km's in beeld te krijgen.
Eigenaardig hoor. Wat is precies de redenering? D.w.z. waarom wordt dit zo gedaan?quote:Op maandag 2 juli 2012 09:17 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik heb een perfect overzicht gehad waarin staat wanneer ik waar gereden heb en of het onder prive of zakelijk valt.
er stonden dus startpunten en eindbestemmingen op? Dat is wel dubieus.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:17 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik heb een perfect overzicht gehad waarin staat wanneer ik waar gereden heb en of het onder prive of zakelijk valt.
Grijs gebied, je kunt dit artikel eens doornemen, op zich zou ik er geen groot probleem van maken.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:16 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik ben wel op de hoogte gebracht via een mailtje. Zo ongeveer met de tekst "vergeet niet dat we met deze auto kunnen zien hoeveel prive kilometers je rijdt en hoe hard je rijdt."
Maar is een mailtje waarin je dit even wordt medegedeeld gewoon rechtsgeldig.
quote:Allereerst GPS: in de relatie werkgever - werknemer mag meer dan in het gewone leven van burgers onderling. GPS inbouwen als de auto in dienst staat van het werk (een dienstauto of privéauto waar voor gebruik voor betaald wordt) mag.
Wel fijn dat je zelf geen sluitende kilometerregistratie bij hoeft te houden.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:17 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik heb een perfect overzicht gehad waarin staat wanneer ik waar gereden heb en of het onder prive of zakelijk valt.
Zit je per ongeluk in een verkeerd topic?quote:Op maandag 2 juli 2012 09:14 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Iemand privé volgen, terwijl deze niet op de hoogte is gebracht is iets heel anders.
Je volgt mij nu privé, onacceptabel.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:29 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Zit je per ongeluk in een verkeerd topic?
Dit inderdaad, een blackbox met wat knoppen zou dan handiger zijn, hoewel je dan weer niet moet vergeten de boel aan en uit te zwengelen op het moment dat je zakelijk rijdt.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:25 schreef Scorpie het volgende:
Ik zou me vooral storen aan het feit dat er een alternatief is om bij te houden welke KM`s je zakelijk rijd, namelijk door een rittenregistratie die minder privacy gevoelig is.
Aan de andere kant wordt dan alles wat ik buiten het werk om rij als prive gezien en nu mag ik in principe rijden wat ik wil als het maar voor 20:00 s'avonds is. Hoewel ik er vanuit ga dat als het extreem wordt ze wel aan de bel trekken.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:31 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Je volgt mij nu privé, onacceptabel.
[..]
Dit inderdaad, een blackbox met wat knoppen zou dan handiger zijn, hoewel je dan weer niet moet vergeten de boel aan en uit te zwengelen op het moment dat je zakelijk rijdt.
Jepquote:Op maandag 2 juli 2012 09:21 schreef bleiblei het volgende:
[..]
er stonden dus startpunten en eindbestemmingen op? Dat is wel dubieus.
Compleet met adressen?quote:
Geen huisnummers, maar wel straatnamen.quote:
Je geeft zelf eerder aan dat je hierom gevraagd hebt, niet vreemd opkijken dus..quote:Op maandag 2 juli 2012 09:17 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik heb een perfect overzicht gehad waarin staat wanneer ik waar gereden heb en of het onder prive of zakelijk valt.
Natuurlijk is het mogelijk om 24/7 overzichten uit te draaien als je voertuig uitgerust is met GPS-tracking en als de software een beetje fatsoenlijk in elkaar steekt dat er ook uitgebreide ritgegevens beschikbaar zijn. De overzichten heb jij om gevraagd, vandaar dat die met elke regelmaat gemaakt worden. Maar dit wil toch niet zeggen dat je werkgever elke dag/week/maand gaat kijken naar welke winkel jij gaat, welke dingen jij in het weekend bezoekt of waar je familie woont waar jij op bezoek gaat?quote:Ik was wel benieuwd of dit echt zo is of dat het een beetje bluffen is en ik heb toen gevraagd of ik elke maand op de hoogte kon worden gehouden van de hoeveelheid kilometers, hoe dat gerekend wordt en ik heb gelijk nog om een extra kopie van het lease contract gevraagd.
Ik kreeg toen een perfect geregistreerd overzicht van wanneer ik de auto aangezet heb en wanneer hij weer uit ging en hoeveel kilometers daar tussen zaten.
Werkgever: "TS, wat deed jij afgelopen zaterdag om 23:00 op de Wallen"quote:
Nou, dan rij je toch niet privé met die auto? Het hoeft niet hoor...quote:Op maandag 2 juli 2012 10:15 schreef Blind_Guardian het volgende:
Ik zou het zelf niet accepteren als een werkgever me zou willen volgen. Ongeacht of bovenstaand voorbeeld realistisch zou zijn (in mijn geval niet overigens).
Fijne dooddoener dit.quote:Op maandag 2 juli 2012 10:18 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou, dan rij je toch niet privé met die auto? Het hoeft niet hoor...
Nee, echt, dat gejank "boehoe mijn werkgever heeft een gps-tracker in m'n auto gezet".quote:
Of ze weten er niks van. Kan ook nogquote:Op maandag 2 juli 2012 08:52 schreef Komakie het volgende:
Collega's die via een ander detacheringsbedrijf werken op mijn project zeggen dat dit bij hun niet zo is en ik vraag me nu af of dit eigenlijk wel mag.
Ik ga ook even met dooddoeners smijten, gewoon omdat het kanquote:Op maandag 2 juli 2012 10:35 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nee, echt, dat gejank "boehoe mijn werkgever heeft een gps-tracker in m'n auto gezet".
1. je hebt een auto ter beschikking gekregen van je werkgever en daar mag je nog privé mee rijden ook. Wat aardig, handig en ook goedkoop voor de werknemer zeg!
KM registratie bijhouden is ook niet nodig voor de belasting als je meer dan 500 km prive rijdt op jaarbasis. Daar betaalt TS bijtelling voor.quote:2. je werkgever zorgt voor een deugdelijk belastingproof systeem voor de km-registratie, hoef je zelf geen kont voor te doen. Ga d'r maar aan staan, die hele reut zelf bijhouden.
Er zijn prima andere middelen op de markt om het aantal km's te registeren zonder dat hiervan de locatie wordt opgeslagen. Deze middelen zijn nog goedkoper ook.quote:3. je denkt toch zeker niet dat die werkgever tijd heeft om de hele dag te gaan zitten loeren waar die auto in de privétijd van de werknemer staat hè? Dat gebeurt alleen als er aanleiding voor is, als het kilometrage flink uit de bocht vliegt (ik ken voorbeelden van mensen die elk weekend naar hun vriendin in Polen reden met de auto van de zaak...).
Nee hoor.quote:Op maandag 2 juli 2012 10:41 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik ga ook even met dooddoeners smijten, gewoon omdat het kan![]()
Daar betaalt TS bijtelling voor.
Oh?quote:Als ik prive rij gaat het mijn werkgever niks aan waar ik rij.
Dat ik prive rij en hoeveel km's is genoeg.
Dus is die auto niet gratis want wordt gezien als loon in natura.quote:Op maandag 2 juli 2012 10:43 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nee hoor.
TS betaalt bijtelling aan de belastingdienst omdat het brutoloon verhoogd is met een percentage van de cataloguswaarde van de auto.
Ik ook niet, maar vind het wel een mooie aannamen.quote:Overigens lees ik nergens dat TS bijtelling betaalt...
Er staat "ik"quote:Oh?
Heb jij het leasecontract van TS gezien?
Dat is er niet als TS prive in zijn leaseauto rond rijdt.quote:In de tweede plaats is er de Wet op Bescherming Persoonsgegevens (Wbp). "De werkgever moet kunnen aantonen dat het gebruik van privacygevoelige informatie noodzakelijk is"
Het gaat mij er niet om dat ik maar een bepaald aantal kilometers prive mag rijden, want daar heb ik voor getekend. Dat wist ik voor aanvang.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:54 schreef vosss het volgende:
Dan koop je toch een auto voor jezelf. Het is niet voor niks dat je prive maar weinig mag rijden waarschijnlijk.
Ik kijk niet vreemd op, iemand vraagt hoe ik weet dat ze het echt (kunnen) uitdraaien. Ja dat kan dus.quote:Op maandag 2 juli 2012 10:02 schreef Yngwie het volgende:
[..]
Je geeft zelf eerder aan dat je hierom gevraagd hebt, niet vreemd opkijken dus..
Zullen ze misschien niet doen en ik doe niet hele vreemde dingen met die auto dus dat is het punt niet. Ik vraag me gewoon af of het wel mag.quote:[..]
Natuurlijk is het mogelijk om 24/7 overzichten uit te draaien als je voertuig uitgerust is met GPS-tracking en als de software een beetje fatsoenlijk in elkaar steekt dat er ook uitgebreide ritgegevens beschikbaar zijn. De overzichten heb jij om gevraagd, vandaar dat die met elke regelmaat gemaakt worden. Maar dit wil toch niet zeggen dat je werkgever elke dag/week/maand gaat kijken naar welke winkel jij gaat, welke dingen jij in het weekend bezoekt of waar je familie woont waar jij op bezoek gaat?
Ik heb toch gezegd dat het niet in het leasecontract staat?quote:Op maandag 2 juli 2012 10:43 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nee hoor.
TS betaalt bijtelling aan de belastingdienst omdat het brutoloon verhoogd is met een percentage van de cataloguswaarde van de auto.
Overigens lees ik nergens dat TS bijtelling betaalt...
[..]
Oh?
Heb jij het leasecontract van TS gezien?
Oh maar je mag van lezzer niet zeuren hoor.quote:Op maandag 2 juli 2012 10:58 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik heb toch gezegd dat het niet in het leasecontract staat?
Ik betaal trouwens gewoon netjes elke maand mijn bijtelling.
Ja dat mag want je hebt ervoor getekendquote:Op maandag 2 juli 2012 08:52 schreef Komakie het volgende:
Ik heb een lease auto van mijn detacheringsbedrijf waar ik maar een bepaald aan kilometers op jaarbasis mee mag rijden.
Alleen controleren ze via de GPS waar ik precies gereden heb en hoe laat. Kortom, mijn werk weet precies waar ik binnen en buiten werktijd met mijn lease auto naar toe rij.
Ik heb nu mijn contract er eens op na geslagen en in de overeenkomst van de lease auto staat wel hoeveel prive kilometers ik mag rijden, maar er staat nergens dat ze ook controleren waar ik precies rij en op welke tijd.
Ik weet dat de GPS in een auto tegenwoordig gebruikt wordt voor het terug vinden van de auto mocht deze gestolen worden, maar controleren waar ik rij is mij nog nooit verteld.
Collega's die via een ander detacheringsbedrijf werken op mijn project zeggen dat dit bij hun niet zo is en ik vraag me nu af of dit eigenlijk wel mag.
Toen ik deze auto kreeg heb ik wel een mailtje gehad met daarin de waarschuwing dat ze kunnen zien hoeveel kilometers ik rij en hoe hard ik rij (dat laatste boeit me niet zo veel, maar vind ik wel vreemd), maar in een officieel document kan ik het nergens vinden.
Dat ik maar een bepaald aantal kilometers mag rijden vind ik niet zo'n ramp. Daar heb ik ook voor getekend en wist ik voordat ik die auto kreeg, maar ik heb er nooit voor getekend dat ze zo maar mogen kijken waar ik rij en dat vind ik eigenlijk niet zo'n fijne gedachte.
Iemand een idee of dit zo maar mag?
Gratisquote:Op maandag 2 juli 2012 11:01 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Oh maar je mag van lezzer niet zeuren hoor.![]()
Je krijgt gratis een auto, hoeft geen administratie zelf bij te houden en je hoeft ook niet bang te zijn dat de werkgever gaat kijken wat jij prive allemaal uitspookt.
Ik heb niet voor die controle getekend. Stond immers niet in het contract. Daarnaast is het een leaseauto...quote:Op maandag 2 juli 2012 11:09 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Ja dat mag want je hebt ervoor getekend
Eigen keuze, dan maar een leasewagen rijden, dan mag je overal heen waar je wilt zonder controle!
Je vraagt er zelf om, dus dan geef je volgens mij ook je recht op privacy op?quote:Op maandag 2 juli 2012 09:14 schreef Komakie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei heb ik een mailtje gehad waarin stond dat ze dat konden controleren.
Ik was wel benieuwd of dit echt zo is of dat het een beetje bluffen is en ik heb toen gevraagd of ik elke maand op de hoogte kon worden gehouden van de hoeveelheid kilometers, hoe dat gerekend wordt en ik heb gelijk nog om een extra kopie van het lease contract gevraagd.
Ik kreeg toen een perfect geregistreerd overzicht van wanneer ik de auto aangezet heb en wanneer hij weer uit ging en hoeveel kilometers daar tussen zaten.
Overgens wordt alles door de weeks voor 20:00 als zakelijk gerekend en alles na 20:00 en in het weekend als prive. Tenzij je uiteraard kunt aangeven dat je in het weekend of na 20:00 gewerkt hebt. Dan is het een ander verhaal.
Doordat ik het contract heb opgevraagd en helemaal nog eens aandachtig heb doorgelezen weet ik zeker dat het er niet in staat.
quote:Op maandag 2 juli 2012 10:41 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik ga ook even met dooddoeners smijten, gewoon omdat het kan![]()
Daar betaalt TS bijtelling voor.
Maar die bijtelling betaalt TS aan de fiscus en niet aan de werkgever. De werkgever stelt TS dus wel degelijk een auto kosteloos ter beschikking.quote:Op maandag 2 juli 2012 10:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dus is die auto niet gratis want wordt gezien als loon in natura.
quote:Op maandag 2 juli 2012 11:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik kan het je nog sterker vertellen: duizenden mensen kunnen elke dag weer zien hoe hard je rijdt!
Er zijn geen andere middelen om de hoeveelheid kilometers te registeren?quote:Op maandag 2 juli 2012 11:25 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je vraagt er zelf om, dus dan geef je volgens mij ook je recht op privacy op?
Het is wel integraal onderdeel van het beloningspakket natuurlijk.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:28 schreef sanger het volgende:
[..]
[..]
Maar die bijtelling betaalt TS aan de fiscus en niet aan de werkgever. De werkgever stelt TS dus wel degelijk een auto kosteloos ter beschikking.
Wellicht had TS een hoger bruto salaris gekregen als hij geen leaseauto ter beschikking had.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:28 schreef sanger het volgende:
[..]
[..]
Maar die bijtelling betaalt TS aan de fiscus en niet aan de werkgever. De werkgever stelt TS dus wel degelijk een auto kosteloos ter beschikking.
Vast wel, maar hem is verteld dat ze dit konden doen, per mail, bij aangaan van het leasecontract. En nu hij zelf expliciet gevraagd heeft om detail-informatie, is het ineens schendig van zijn privacy? Laat hem eerst eens bekijken hoe ze het normaliter bijhouden, hij is immers op eigen verzoek de uitzondering geworden..quote:Op maandag 2 juli 2012 11:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Er zijn geen andere middelen om de hoeveelheid kilometers te registeren?
Idd, nu is het een beetje vragen om een broodje poep en dan klagen dat het stinkt en niet smaaktquote:Op maandag 2 juli 2012 11:32 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Vast wel, maar hem is verteld dat ze dit konden doen, per mail, bij aangaan van het leasecontract. En nu hij zelf expliciet gevraagd heeft om detail-informatie, is het ineens schendig van zijn privacy? Laat hem eerst eens bekijken hoe ze het normaliter bijhouden, hij is immers op eigen verzoek de uitzondering geworden..
Als ik het goed begrijp is TS niet duidelijk gemaakt dat zij ook de locaties die hij prive bezoekt bij houden:quote:Op maandag 2 juli 2012 11:32 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Vast wel, maar hem is verteld dat ze dit konden doen, per mail, bij aangaan van het leasecontract. En nu hij zelf expliciet gevraagd heeft om detail-informatie, is het ineens schendig van zijn privacy? Laat hem eerst eens bekijken hoe ze het normaliter bijhouden, hij is immers op eigen verzoek de uitzondering geworden..
Hoewel, TS is wel lekker vaag hierover.quote:Toen ik deze auto kreeg heb ik wel een mailtje gehad met daarin de waarschuwing dat ze kunnen zien hoeveel kilometers ik rij en hoe hard ik rij (dat laatste boeit me niet zo veel, maar vind ik wel vreemd), maar in een officieel document kan ik het nergens vinden.
Volgens mij mag het wel als het bekend is, waarvoor die mail diende, en het in een gesloten systeem wordt bijgehouden, met enkel administratief noodzakelijke toegang tot de geaggregeerde cijfers voor P&O, en eventueel toegang voor een senior HR medewerker onder auspiciën van de OR, in het geval van vermoed misbruik. Beetje vergelijkbaar als het inzetten van camera toezicht op de werkvloer zegmaar.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:36 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp is TS niet duidelijk gemaakt dat zij ook de locaties die hij prive bezoekt bij houden:
[..]
Hoewel, TS is wel lekker vaag hierover.
Als zij expliciet hebben gezegd dat ze dit konden moet TS nu niet gaan lopen piepen.
Hoewel het nog steeds in strijd is met de Wbp
Ze doen er zo te lezen ook niks mee, ze hebben TS alleen op eigen verzoek die detailgegevens verstrekt.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:42 schreef Rolfieo het volgende:
Wat men volgens mij wel mag doen, is op basis van een blackbox:
Zakelijke rit: Alles wordt bij gehouden.Zowel de locatie en tijd. immers het is een zakelijke rit.
Prive: Alleen het aantal km wordt bij gehouden. Locatie en tijd worden niet bewaard.
De huidige oplossing is volgens mij een zware overtreding van de prive sfeer, iets waar de werk gever helemaal niets mee mag doen.
Ook niet in de verwijzing naar 'bedrijfsregelement' oid?? Bij ons krijg je een kort contract met alle benodigde info en een verwijzing naar 'het bedrijfsregelement' en daar staat in hoe ze met leasewagens en registratie omgaan.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:16 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik heb niet voor die controle getekend. Stond immers niet in het contract. Daarnaast is het een leaseauto...
Het is hem wel verteld, ergens hierboven schrijft hij:quote:Op maandag 2 juli 2012 12:10 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Ook niet in de verwijzing naar 'bedrijfsregelement' oid?? Bij ons krijg je een kort contract met alle benodigde info en een verwijzing naar 'het bedrijfsregelement' en daar staat in hoe ze met leasewagens en registratie omgaan.
Dus teken je voor je contract, dan teken je ook voor het bedrijfsregelement.
Dan is eigenlijk de werkgever er vaag over, want er is nooit gezegd dat ze precies konden bijhouden waar ik naar toe ga. Ik heb een mailtje gehad met precies de tekst zoals ik hem opschrijf.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:36 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp is TS niet duidelijk gemaakt dat zij ook de locaties die hij prive bezoekt bij houden:
[..]
Hoewel, TS is wel lekker vaag hierover.
Als zij expliciet hebben gezegd dat ze dit konden moet TS nu niet gaan lopen piepen.
Hoewel het nog steeds in strijd is met de Wbp
Als je het overzicht via de werkgever krijgt dan heeft de werkgever dat overzicht ook.quote:Op maandag 2 juli 2012 12:41 schreef Maanvis het volgende:
het overzicht wat jij krijgt hoeft niet hetzelfde te zijn als het overzicht wat je werkgever krijgt toch?
Ik heb geen idee wat ze er mee doen. Dat gaat het mij ook niet echt om. Ik vraag me gewoon af of dit wel mag. Ik rij niet naar hele rare plekken ofzo en zo verschrikkelijk veel rij ik nou ook weer niet, maar ik vind het toch niet echt een fijn gevoel dat ze dit allemaal kunnen opvragen.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ze doen er zo te lezen ook niks mee, ze hebben TS alleen op eigen verzoek die detailgegevens verstrekt.
Staat 100% zeker niet in het contract wat ik getekend heb. Ik heb het hele contract minimaal 3 keer helemaal gelezen en er staat helemaal niets in over zo iets.quote:Op maandag 2 juli 2012 12:10 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Ook niet in de verwijzing naar 'bedrijfsregelement' oid?? Bij ons krijg je een kort contract met alle benodigde info en een verwijzing naar 'het bedrijfsregelement' en daar staat in hoe ze met leasewagens en registratie omgaan.
Dus teken je voor je contract, dan teken je ook voor het bedrijfsregelement.
En een mailtje moet rechtsgeldig zijn? Daar heb ik immers niet voor getekend.quote:Op maandag 2 juli 2012 12:16 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het is hem wel verteld, ergens hierboven schrijft hij:
Zoals ik al zei heb ik een mailtje gehad waarin stond dat ze dat konden controleren.
Ik was wel benieuwd of dit echt zo is of dat het een beetje bluffen is en ik heb toen gevraagd of ik elke maand op de hoogte kon worden gehouden van de hoeveelheid kilometers
Blijkbaar ga je er wel mee akkoord. Dus of akkoord en auto houden of niet akkoord en auto inleveren....quote:Op maandag 2 juli 2012 12:45 schreef Komakie het volgende:
[..]
En een mailtje moet rechtsgeldig zijn? Daar heb ik immers niet voor getekend.
quote:Op maandag 2 juli 2012 12:45 schreef Komakie het volgende:
[..]
En een mailtje moet rechtsgeldig zijn? Daar heb ik immers niet voor getekend.
Het geaggregeerd bijhouden mag, anders zouden huur-auto's geen gps-tracking aan boord mogen hebben, en UPS zijn busjes zo ook niet mogen volgen. Ze hebben, op jouw expliciete verzoek, je maandelijks een detail-overzicht gegeven, en nu ga jij twijfelen of ze dat wel hadden mogen doen?quote:Op maandag 2 juli 2012 12:43 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat ze er mee doen. Dat gaat het mij ook niet echt om. Ik vraag me gewoon af of dit wel mag. Ik rij niet naar hele rare plekken ofzo en zo verschrikkelijk veel rij ik nou ook weer niet, maar ik vind het toch niet echt een fijn gevoel dat ze dit allemaal kunnen opvragen.
Nee hoor, niet per definitie. TS zal de auto hebben omdat hij die nodig heeft (zeker in de detachering) en niet omdat ze hem extra wilden belonen.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:30 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het is wel integraal onderdeel van het beloningspakket natuurlijk.
Gezien de tak van sport waarin TS werkt vind ik dat niet aannemelijkquote:Op maandag 2 juli 2012 11:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Wellicht had TS een hoger bruto salaris gekregen als hij geen leaseauto ter beschikking had.
Er stond in, zoals je aangaf, dat ze kunnen zien waar jij bent geweest. Nergens daaruit blijkt dat ze het daadwerkelijk doen. Dat ze je nu, op eigen verzoek, die detail gegevens leveren, bewijst helemaal niet dat ze dat al deden voordat jij er ze om vroeg.quote:Op maandag 2 juli 2012 12:45 schreef Komakie het volgende:
[..]
En een mailtje moet rechtsgeldig zijn? Daar heb ik immers niet voor getekend.
Ken genoeg deatcheerders, ook de grote jongens, waarbij je leasebedrag uit een cafetariamodel komt...quote:Op maandag 2 juli 2012 12:58 schreef sanger het volgende:
[..]
Gezien de tak van sport waarin TS werkt vind ik dat niet aannemelijk
In hoeverre maakt het kunnen en het daadwerkelijk doen eigenlijk uit?quote:Op maandag 2 juli 2012 12:59 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Er stond in, zoals je aangaf, dat ze kunnen zien waar jij bent geweest. Nergens daaruit blijkt dat ze het daadwerkelijk doen. Dat ze je nu, op eigen verzoek, die detail gegevens leveren, bewijst helemaal niet dat ze dat al deden voordat jij er ze om vroeg.
Dat maakt wel degelijk wat uit, misschien moet dat detailniveau er wel in zitten ivm andere wettelijke bepalingen, denk aan het kunnen overhandigen van die data aan justitie in het geval van een (vermoed) misdrijf etc.quote:Op maandag 2 juli 2012 13:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
In hoeverre maakt het kunnen en het daadwerkelijk doen eigenlijk uit?
Ik denk niet dat de Wbp hier enig onderscheid in maakt
Dat moet iets van de laatste jaren zijn dan?quote:Op maandag 2 juli 2012 12:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ken genoeg deatcheerders, ook de grote jongens, waarbij je leasebedrag uit een cafetariamodel komt...
Bij de detacheerder waar ik voor werkte kon je afzien van je leasebak, je kreeg je leasebudget dan 100% uitgekeerd bij je brutoloon. Moest je wel zelf je mobiliteit regelen dan, zonder km vergoeding.quote:Op maandag 2 juli 2012 12:58 schreef sanger het volgende:
[..]
Gezien de tak van sport waarin TS werkt vind ik dat niet aannemelijk
Als er GPS in een vrachtwagen zit is dat om te kijken welke vrachtwagen in de buurt is van een nieuw aangemelde lading althans daar gebruik ik het voor. Verder doe ik er niets mee. Ze zijn toch al voorzien van een tachograaf.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:14 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, want de meeste transportbedrijven maken gebruik van een blackbox en/of digitale tachograaf, dus de bestuurder van het voertuig is zich dan wel degelijk bewust van het feit dat ze worden gevolgd.
Iemand privé volgen, terwijl deze niet op de hoogte is gebracht is iets heel anders.
Klopt.quote:Op maandag 2 juli 2012 14:15 schreef fathank het volgende:
Maar er zit dus een track&trace systeem in je auto die jouw positie doorgeeft aan kantoor? Want alleen een GPS-navigatie systeem is niet voldoende, dat is namelijk slechts een ontvanger en geen zender.
Ze moeten bekijken wat ik prive rij en wat zakelijk. Of dat nu via een programma gebeurd of met de hand, je zult toch moeten weten waar de auto is heen gereden om het aantal kilometers te bepalen.quote:Op maandag 2 juli 2012 12:59 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Er stond in, zoals je aangaf, dat ze kunnen zien waar jij bent geweest. Nergens daaruit blijkt dat ze het daadwerkelijk doen. Dat ze je nu, op eigen verzoek, die detail gegevens leveren, bewijst helemaal niet dat ze dat al deden voordat jij er ze om vroeg.
het gaat toch op basis van tijdstip?quote:Op maandag 2 juli 2012 14:36 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ze moeten bekijken wat ik prive rij en wat zakelijk. Of dat nu via een programma gebeurd of met de hand, je zult toch moeten weten waar de auto is heen gereden om het aantal kilometers te bepalen.
Ja, dus?quote:
Dus; als het GPS apparaatje alleen kilometers buiten een bepaald tijdstip doorgeeft dan is er geen schending van je privacy.quote:
Als dat zo zou zijn dan zou het ook geen probleem zijn.quote:Op maandag 2 juli 2012 16:17 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus; als het GPS apparaatje alleen kilometers buiten een bepaald tijdstip doorgeeft dan is er geen schending van je privacy.
Weet je dat zeker?quote:Op maandag 2 juli 2012 17:55 schreef Komakie het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn dan zou het ook geen probleem zijn.
Alleen geeft dat apparaatje niet alleen de kilometers aan maar ook de locatie
quote:Ik kreeg toen een perfect geregistreerd overzicht van wanneer ik de auto aangezet heb en wanneer hij weer uit ging en hoeveel kilometers daar tussen zaten.
Ja.quote:
Hij leest dus de start- en eindtijd, de gereden afstand, en de start- en eindpunten? Dan volgen ze je dus niet de hele route, enkel de afstand tussen begin en einde van de rit. En dat is dan ook nog op eigen verzoek. Ik zou eerst eens vragen wat ze standaard (van je collega's) bijhouden, en het systeem niet beoordelen naar je eigenhandig gecreëerde uitzonderingssituatie.quote:Op maandag 2 juli 2012 21:34 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ja.
Ik heb het een beetje verkeerd geformuleerd. Ze kunnen zien wanneer ik hem uit en aan heb gezet, hoeveel kilometers ik er mee gereden heb en waar ik de auto allemaal uit en aan heb gezet.
Ze passen heus niet voor TS het hele systeem aan hoor, het lijkt me logisch dat ze van alle auto's de locaties waar deze is geweest vastleggen.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 07:57 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hij leest dus de start- en eindtijd, de gereden afstand, en de start- en eindpunten? Dan volgen ze je dus niet de hele route, enkel de afstand tussen begin en einde van de rit. En dat is dan ook nog op eigen verzoek. Ik zou eerst eens vragen wat ze standaard (van je collega's) bijhouden, en het systeem niet beoordelen naar je eigenhandig gecreëerde uitzonderingssituatie.
Dát zeg ik ook niet, maar ze halen er (mogelijk) wel extra info uit op zijn eigen verzoek. Zoals ik schetste hierboven met de AH bonuskaart zegmaar.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:00 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ze passen heus niet voor TS het hele systeem aan hoor, het lijkt me logisch dat ze van alle auto's de locaties waar deze is geweest vastleggen.
Ik denk ook niet dat de leidinggevenden van het bedrijf van TS de hele week minutieus volgen wat hun werknemers doen in hun vrij tijd. Maar als ik TS was zou ik wel willen weten wat het protocol is met betrekking tot de verzamelde gegevens.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:01 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dát zeg ik ook niet, maar ze halen er (mogelijk) wel extra info uit op zijn eigen verzoek. Zoals ik schetste hierboven met de AH bonuskaart zegmaar.
Als ze die informatie eruit kunnen halen dan wordt hij dus opgeslagen en is hij bovendien gemakkelijk op te vragen. Dat heeft niets met het verzoek van de TS te maken.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 07:57 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hij leest dus de start- en eindtijd, de gereden afstand, en de start- en eindpunten? Dan volgen ze je dus niet de hele route, enkel de afstand tussen begin en einde van de rit. En dat is dan ook nog op eigen verzoek. Ik zou eerst eens vragen wat ze standaard (van je collega's) bijhouden, en het systeem niet beoordelen naar je eigenhandig gecreëerde uitzonderingssituatie.
Bij een beetje bedrijf, en als ze zulke systemen en administraties bijhouden, zal dit geen kleine werkgever zijn, is dat inderdaad allemaal vastgelegd in protocollen etc, juist omdat het tegen veel privacy issues aan schuurt. Persoonlijk ben ik erg benieuwd wat ze voor hem, op zijn expliciete verzoek, extra gedaan hebben, om hem dat overzicht te kunnen geven. M.i. is dat laatste cruciaal in dit verhaal, hij vroeg er zelf om zogezegd.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:04 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat de leidinggevenden van het bedrijf van TS de hele week minutieus volgen wat hun werknemers doen in hun vrij tijd. Maar als ik TS was zou ik wel willen weten wat het protocol is met betrekking tot de verzamelde gegevens.
Neehoor, dat hangt van het contract af, in dit geval mag hij X privé kilometers/maand maken. Dat zal de werkgever ook willen controleren in specifieke gevallen, om misbruik te kunnen opsporen. In dit geval zal die mogelijkheid gebruikt zijn om aan de vraag van TS te voldoen.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:13 schreef Bigs het volgende:
[..]
Als ze die informatie eruit kunnen halen dan wordt hij dus opgeslagen en is hij bovendien gemakkelijk op te vragen. Dat heeft niets met het verzoek van de TS te maken.
Ik vind het een kwalijke zaak. Kilometers tellen is een ding (alhoewel dat buiten kantooruren ook nergens voor nodig is), locaties bijhouden buiten kantoruren vind ik een vreemde zaak. Je hebt toch gewoon het recht om die auto privé te gebruiken?
Het is gewoon een uitdraai van een systeem in een html bestand. Dus het enige dat ze extra hebben gedaan is op een knopje drukken. Waarschijnlijk links bovenin beeld klikken op "bestand", "Afdrukken:" en dan kiezen voor de optie "routegegevens". Bij wijze van spreken.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:14 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij een beetje bedrijf, en als ze zulke systemen en administraties bijhouden, zal dit geen kleine werkgever zijn, is dat inderdaad allemaal vastgelegd in protocollen etc, juist omdat het tegen veel privacy issues aan schuurt. Persoonlijk ben ik erg benieuwd wat ze voor hem, op zijn expliciete verzoek, extra gedaan hebben, om hem dat overzicht te kunnen geven. M.i. is dat laatste cruciaal in dit verhaal, hij vroeg er zelf om zogezegd.
Als ik zijn werkgever was, en oepie gaat wat de smart-ass privacy voorvechter uit lopen hangen op basis van zelf aangevraagde extra info, waardoor hij dus zelf de vermeende privacy schending heeft gecreëerd, zou ik toch eens bij P&O gaan navragen wanneer zijn contract afloopt.
Ze kunnen natuurlijk ook het aantal kilometers zien wat ik zakelijk rij en daarna het verschil rekenen wat ik aan kilometers bij elke tankbeurt opgeef. Zonder dat je daar een lokatie bij hoeft te geven.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:19 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Neehoor, dat hangt van het contract af, in dit geval mag hij X privé kilometers/maand maken. Dat zal de werkgever ook willen controleren in specifieke gevallen, om misbruik te kunnen opsporen. In dit geval zal die mogelijkheid gebruikt zijn om aan de vraag van TS te voldoen.
Dat is vergelijkbaar met als ik hier aan de security officer vraag of ik mijn oude privé emails mag lezen op zijn scherm. Dat mag hij conform protocol niet doen zonder opdracht van het hoofd P&O en in aanwezigheid van een OR-vertegenwoordiger, maar als ik het hem vraag, en hij doet het, aangezien het gemakkelijk kan, breekt hij dan nog mijn privacy, of heb ik dat "recht" opgeschort toen ik het hem vroeg?
Als je het al zo goed weet, vanwaar dan dit topic? Ja, onze security officer kan zo op de exchange server via zijn beheerstools elke email, van elke gebruiker, ook de CEO etc, letter voor letter lezen, de techniek laat dat toe, echter de protocollen verbieden hem dat expliciet, tenzij hij voldoet aan de al eerder door mij genoemde strenge voorwaarden.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:00 schreef Komakie het volgende:
[..]
Het is gewoon een uitdraai van een systeem in een html bestand. Dus het enige dat ze extra hebben gedaan is op een knopje drukken. Waarschijnlijk links bovenin beeld klikken op "bestand", "Afdrukken:" en dan kiezen voor de optie "routegegevens". Bij wijze van spreken.
[..]
Ze kunnen natuurlijk ook het aantal kilometers zien wat ik zakelijk rij en daarna het verschil rekenen wat ik aan kilometers bij elke tankbeurt opgeef. Zonder dat je daar een lokatie bij hoeft te geven.
Ik vind het e-mail verhaal toch iets anders. Kan de security officer er zomaar bij. Ook als je niet zelf zou inloggen om je e-mails te bekijken?
Ik kan als systeembeheerder niet zo maar bij iedereen zijn e-mail. Dan zal ik toch eerst moeten inloggen onder het account van de werknemer. Op het moment dat ik als systeembeheerder ga inloggen moet ik dus iets veranderen aan het account van de gebruiker (wachtwoord bijv.) en dan ben ik in overtreding. Op het moment dat ik dan op het account van de gebruiker zou inloggen geeft dat mij nog niet het recht om zijn e-mails te nemen. Als de gebruiker dan zegt "je mag het lezen" is dat prima, maar dat wil niet zeggen dat op het moment dat hij mij geen toestemming heeft gegeven om in te loggen (wel om te kijken na inloggen) ben ik wel in overtreding.
Terug komend op de auto. Op het moment dat ik vraag om een overzicht wat ik gereden heb (de e-mails checken) wil dat nog niet zeggen dat ze in eerste instantie het recht hebben om de gegevens bij te houden (in te loggen)
Wordt wel een heel verhaal zo
Ze hebben misschien wel het recht om de gegevens bij te houden maar niet om ze in te zienquote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:00 schreef Komakie het volgende:
Terug komend op de auto. Op het moment dat ik vraag om een overzicht wat ik gereden heb (de e-mails checken) wil dat nog niet zeggen dat ze in eerste instantie het recht hebben om de gegevens bij te houden (in te loggen)
In de transportwereld gaat het er vooral om dat ze zien waar de auto's zitten en wie dus het beste ergens kan laden. Dat scheelt een hoop heen-en-weer gebel namelijk. Tevens kunnen ze de klant ook makkelijker laten weten hoe lang het nog duurt voor de vracht er is.quote:Op maandag 2 juli 2012 09:17 schreef bleiblei het volgende:
[..]
in de transportwereld gaat het natuurlijk niet om privékm's. En meten ze in feite de productiviteit van hun medewerkers wat in andere bedrijfstakken ook gemeten wordt. Is wel ff een significant verschil. Ook al wordt de zelfde technologie gebruikt.
Ik weet het helemaal niet goed, maar jij schetst een situatie en ik probeer die te koppelen aan die van mij.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:10 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als je het al zo goed weet, vanwaar dan dit topic? Ja, onze security officer kan zo op de exchange server via zijn beheerstools elke email, van elke gebruiker, ook de CEO etc, letter voor letter lezen, de techniek laat dat toe, echter de protocollen verbieden hem dat expliciet, tenzij hij voldoet aan de al eerder door mij genoemde strenge voorwaarden.
Wat jij in bovenstaande vergelijking hebt gedaan, is even naar de security officer lopen, en vragen of hij de eerste email aan je vriendin wil uitdraaien, omdat je die nog eens wilt lezen ofzo, en vervolgens ga jij staan mauwen en piepen dat hij je privacy heeft geschonden door zich niet aan de protocollen te houden.
Onze exchange administrator kan overal bij, en moet dat ook kunnen aangezien hem dit via P&O gevraagd kán worden. Een paar jaar geleden was er een ontslagen medewerker, die vanaf zijn zakelijke email zeer kwalijke/zwart makende emails had verstuurd naar klanten voordat hij wegging, en onze security officer moest een deel van het bewijs achter de aangifte verzorgen, met behulp van de exchange admin dus. Ik als gebruiker kan dat dus duidelijk niet, tenzij het om gedeelde mailboxen gaat waar ik rechten voor heb.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:07 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik weet het helemaal niet goed, maar jij schetst een situatie en ik probeer die te koppelen aan die van mij.
Wat voor een exchange server gebruiken jullie? Bij ons kan dat namelijk niet tenzij je rechten geeft op een mailbox. Maar goed dat gaat off topic.
Daarnaast ga je voorbij aan het feit dat op het moment dat ik hem vraag die e-mail uit te draaien hij daar niet toe bevoegd is ondanks dat ik hem dat vraag omdat hij helemaal niet bij de e-mail van andere gebruikers mag komen. Dus is hij in overtreding.
Ik ben zelf admin op de exchangeserver bij ons en dan kan het absoluut niet. Dat is zo ingericht. Je kunt wel jezelf rechten geven op die mailbox en hem dan via je client (bijv. Outlook) bekijken.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:55 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Onze exchange administrator kan overal bij, en moet dat ook kunnen aangezien hem dit via P&O gevraagd kán worden. Een paar jaar geleden was er een ontslagen medewerker, die vanaf zijn zakelijke email zeer kwalijke/zwart makende emails had verstuurd naar klanten voordat hij wegging, en onze security officer moest een deel van het bewijs achter de aangifte verzorgen, met behulp van de exchange admin dus. Ik als gebruiker kan dat dus duidelijk niet, tenzij het om gedeelde mailboxen gaat waar ik rechten voor heb.
Volgens mij is de meneer waar ik contact mee heb hoofd P&O dus voor dat laatste hoef ik niet zo zeer bang te zijn.quote:Grofweg is het zo, dat een administrator/beheerder meer rechten dan een gebruiker, en dat zal in het geval van het rittenregistratiesysteem ook zo zijn. De vraag is dus, of de jouw toegemailde gegevens komen uit het standaard systeem, welke (bijvoorbeeld) alleen de totalen geeft aan een paar P&O medewerkers voor verdere verwerking, of dat het door een extra actie, getriggerd door jouw verzoek per mail is gedaan. Mijn eerste inschatting is het laatste, maar het hangt af van de systemen, hoe die zijn ingericht, de toegang, de protocollen, en wat jou wel/niet is mede gedeeld bij aanvang van het leasecontract.
Zo kan je het zien ja, hij zal het op zijn beurt misbruik maken van zijn goed bedoelde collegialiteit noemen. Waarschijnlijk hadden ze je procedureel juist naar het hoofd P&O moeten verwijzen oid, maar dachten ze je te matsen door het je zo even te mailen. Mocht je hier werk van maken, dan zullen ze dat vermoedelijk nooit weer doen, en heb je vakkundig de carrière van die collega voor zeker een paar jaar op een dood spoor geparkeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |