Bart | zondag 1 juli 2012 @ 12:38 |
Wat is het? Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail. Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Aangezien nagenoeg iedereen OpenTTD speelt, zal de OP verder niet uitwijden over TTDPatch. Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het? Je kan op deze pagina de laatste versie van OpenTTD downloaden. Alles zit inbegrepen, tegenwoordig hoef je niet meer de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden te hebben. Ik snap er helemaal niets van! Oke, dan volgt hier een korte tutorial. Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen! Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil: 1. Bouw een depot in de juiste richting. 2. Klik op nieuwe voertuigen. 3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast. 4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder). 5. Klik op de Ga naar-knop. 6. Klik op een station. 7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station. 8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten. Ik wil meer winst! Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen, hiervoor maak je seinen (signals). Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers. Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen. Wederom een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden. Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter . Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen). Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off. Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje. Je kan voor kruisingen het bekende klaverblad gebruiken: Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt. Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar? Jazeker! • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld. • Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD. Handige links • Officiële website: http://www.openttd.org • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/ • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/Main_Page • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net • Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en • Nieuwe graphics en voertuigen: http://grfcrawler.tt-forums.net/ Servers van FOK!kers • FOK!server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou • Maarten 1t/m5 (openttd.servebeer.com:3977 t/m openttd.servebeer.com:3981) gehost door Maartena De grote OpenTTD-FAQ In spoiler om de OP niet zo lang te maken . De OP Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht. [ Bericht 0% gewijzigd door Bart op 25-12-2012 16:25:36 ] | |
Bart | zondag 1 juli 2012 @ 12:38 |
Nee, we spelen OpenTTD. | |
Bart | zondag 1 juli 2012 @ 12:38 |
Fullscreen of windowed? | |
Bart | zondag 1 juli 2012 @ 12:39 |
| |
onlogisch | zondag 1 juli 2012 @ 12:39 |
Is dat gratis? | |
Bart | zondag 1 juli 2012 @ 12:39 |
Ja. Zie de OP . | |
onlogisch | zondag 1 juli 2012 @ 12:40 |
Excuus. Iets te enthousiast | |
MrBaas | zondag 1 juli 2012 @ 12:42 |
fullscreen, ik zal eens windowed proberen | |
Bart | zondag 1 juli 2012 @ 12:50 |
Over die kleuren in full screen:En: Bron. Blitter dus op 32bpp zetten lost het schijnbaar op. | |
onlogisch | zondag 1 juli 2012 @ 14:24 |
Ik heb zojuist een treinstation aangelegd tussen een olie raffinaderij en een fabriek. Rails aangelegd, trein gekocht maar hij start niet uit het depot nadat ik op het groene bolletje heb geklokt. Hij heeft de orders om van A naar B te gaan. Toch blijft ie in het depot. Wat doe ik verkeerd? | |
onlogisch | zondag 1 juli 2012 @ 14:27 |
Hmm, hij rijdt al | |
ArnosL | zondag 1 juli 2012 @ 14:43 |
Best lelijk dat je niet meer dan 5000 wegvoertuigen kunt hebben en er ook niet meer in kunt stellen. Ik zit er aan namelijk, maar ik wil er meer | |
Luctor.et.Emergo | zondag 1 juli 2012 @ 14:45 |
thanks, maar nu krijg ik de volgende foutmelding: "De huidige bais graphics-set mist een aantal sprites.. Werkt de grpahics-set bij aub" Hoe en waar doe ik dat? | |
onlogisch | zondag 1 juli 2012 @ 15:13 |
-nvm- [ Bericht 99% gewijzigd door onlogisch op 01-07-2012 16:34:19 ] | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 15:16 |
Zelfs vrachtwagens kon ik geen order geven op een gegeven moment reed 'ie wel maar bij de tweede stop bij de fabriek stopte 'ie. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 1 juli 2012 @ 17:25 |
Het is me al gelukt. | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 19:35 |
Kan er bij een station serieus maar 1 trein tegelijk geladen worden? En dan duurt het ook nog zo god gruwelijk lang. | |
RPG | zondag 1 juli 2012 @ 19:37 |
Als je maar 1 spoor/peron in het station hebt wel. Als je meerdere sporen/peronnen hebt en er rijd maar 1 trein in moet je eens naar je signalen kijken. In de OP staat uitgelegd hoe ze werken. | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 19:58 |
In mijn situatie heb ik 3 peronnen waar 3 treinen staan en er laadt er maar eentje. | |
RPG | zondag 1 juli 2012 @ 20:48 |
Allemaal op full load staan terwijl er niet genoeg geleverd wordt? Met full load blijft trein staan tot hij vol is. En moeten de overige treinen ook wachten als die op full load staan. | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 20:50 |
Alle drie de treinen staan nu op volledig laden en nog wachten ze op elkaar. | |
RPG | zondag 1 juli 2012 @ 20:52 |
Ja logisch toch. Als het bedrijf niet kan voldoen aan de vraag moeten ze blijven staan tot ze vol zijn. Je kan beter of 2 treinen ergens anders gaan gebruiken. Of de full load eraf halen. Bij het begin rijden ze dan met lage hoeveelheden heen en weer. Maar omdat je de producten dan aflevert zal bedrijf groeien waardoor je later wel genoeg goederen hebt om je treinen op full load te zetten | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 20:58 |
Ik heb ze nu zo staan dat ze laden wat beschikbaar is en nu nemen ze elke keer 10% mee met z'n drieën. Balen dat er niet meer tegelijk kunnen laden. | |
RPG | zondag 1 juli 2012 @ 21:10 |
Bedrijf zal nu groeien omdat jij alles wat ze leveren aflevert bij het einddoel met minder tijd verlies. Als bedrijf groeit komen er meer producten te staan en komen je treinen ook voller. Later zal je merken dat als je spoor netwerk goed gemaakt hebt dat je treinen te kort komt om alles te vervoeren. | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 21:32 |
Nou we gaan het meemaken. De vrachtwagens kunnen wel tegelijk laden. | |
Peter | zondag 1 juli 2012 @ 21:43 |
Als er genoeg voorraad is om de eerste trein of vrachtwagen te laden, dan wordt de volgende ook alvast geladen, dat klopt. | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 21:45 |
Hmm dan schiet het gewoon niet op met die ijzermijnen. De kolenmijnen gaan best goed, behalve de nieuwe. Best wel grappig, 3 laaddocs en vet veel vrachtwagens. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 juli 2012 @ 21:51 |
Is het ook mogelijk om seinen te draaien, mn trein zit nu vast tussen 2 seinen | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 21:52 |
Nog een keer erop klikken met het maken van het sein. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 juli 2012 @ 21:53 |
| |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 22:01 |
En ik speel het pas 1 dag Net weer een flinke zooi vrachtwagens op een kolenmijn afgestuurd, eens kijken of er meer productie komt. | |
RPG | zondag 1 juli 2012 @ 22:17 |
Vrachtwagen neemt natuurlijk heel stuk minder mee dan een trein. Beetje trein neemt net zoveel mee als 10+ auto's dus dan is het niet vreemd dat je auto's sneller vol zijn. Uiteindelijk is het vooral bij begin even aftasten hoeveel een bedrijf produceert. En dan 10 jaar later kijken hoeveel extra treinen je nodig hebt | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 22:19 |
Tot nu toe kunnen de vrachtwagens het goed af, had in het begin 20 trucks, 6 laadplatforms bij 2 mijnen (3 per stuk) en 1 losplatform en dat reed goed door. Treinen had ik daarna ook maar die blijven met heel weinig rijden. | |
KrentebolHooft | zondag 1 juli 2012 @ 22:20 |
Vrachtwagens zijn sowieso niet zo nuttig volgens mij. Bussen kunnen nog handig zijn om personen te verplaatsen naar je vliegveld/station. En voor al het andere werk pak je gewoon treinen en vliegtuigen (en als het moet, boten). | |
Peter | zondag 1 juli 2012 @ 22:48 |
Vliegtuigen vind ik een beetje onzinnig, verdienen veel te snel ongelooflijk veel geld. Onrealistisch | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 22:57 |
Ik heb nu de vrachtwagens die goed geld verdienen, morgen maar eens alle treinen en sporen opnieuw configureren. En hopen dat de mijnen enzo meer produceren. | |
ArnosL | maandag 2 juli 2012 @ 19:01 |
Pfft, vanmiddag aan het kloten geweest om 32bpp voor elkaar te krijgen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Iemand misschien een link waar ik de 32bpp versie kan downloaden? | |
RPG | maandag 2 juli 2012 @ 19:04 |
Via deze manier gedaan? http://wiki.openttd.org/32bpp_Extra_Zoom_Levels Tevens vind je op forum van openttd heel veel info over de 32bpp (zoals op http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=36&t=57926) Hou er rekening mee dat nog niet alle sprites overgezet zijn naar 32bpp. | |
ArnosL | maandag 2 juli 2012 @ 19:27 |
Op het forum van openttd heb ik nu een linkje gevonden waarin ze het via een youtube filmpje uitleggen. Die ben ik aan het proberen nu Thanks voor de hulp! | |
ArnosL | maandag 2 juli 2012 @ 20:00 |
Gelukt via dit youtube filmpje: | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 3 juli 2012 @ 21:28 |
Ik heb een tweebaans station. Hoe zorg ik er voor dat een treintje niet via het andere perron wil omkeren. Bij dezen een screenshot. Op het bovenste perron staat een trein te laden. Op het onderste perron komt een trein van rechts zijn hout lossen en wil vervolgens via de linkerkant en via het bovenste perron weer terug naar rechts. [ Bericht 49% gewijzigd door Luctor.et.Emergo op 03-07-2012 21:45:47 ] | |
Peter | dinsdag 3 juli 2012 @ 21:30 |
Plaats ff een screenshot bij zo'n vraag | |
Irritatie100 | dinsdag 3 juli 2012 @ 21:38 |
Screenshot zou helpen ja Eerlijk gezegd begrijp ik niet eens wat je bedoelt... | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 3 juli 2012 @ 21:46 |
Zoals jullie wenste, heb ik even een screenshotje geplaatst. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 3 juli 2012 @ 21:48 |
Ah zo. Er is ergens een setting aangaande het omdraaien van treinen: doen ze dat alleen aan het eind van een spoor (of in een kopstation), of kunnen ze ook van rijrichting veranderen in een ander station. Uit m'n hoofd (en in een engelse versie) moet je zoeken naar train reversal: at end of line / at stations | |
Irritatie100 | dinsdag 3 juli 2012 @ 21:50 |
Dit inderdaad, wss staat hij nu ingesteld dat hij alleen aan het eind van de lijn kan keren. Als je die setting verandert dan kan hij ook in stations keren en rijdt hij ook weer naar rechts weg. | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 3 juli 2012 @ 22:22 |
instelling staat dat ze zowel aan het einde als in een station keren. Want soms doet ie het wel goed namelijk. | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 3 juli 2012 @ 22:23 |
Ik heb trouwens de Nederlandse versie. | |
cherrycoke | dinsdag 3 juli 2012 @ 22:32 |
kan niet goed zien welke signals je geplaast hebt .sav uploaden een optie? | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 3 juli 2012 @ 22:52 |
Bij het station de derde (van links) met het grijze verticale streepje. De 'uitgang' van het station een gewoon sein (eerste van links) en bij de 'ingang' een sein met een horizontaal geel streepje (tweede van links). | |
#ANONIEM | dinsdag 3 juli 2012 @ 23:11 |
Vraagje is er iemand die behoorlijk wat verstand heeft van OpenTTD en samen een paar tutorials wilt maken voor op youtube? Ik had namelijk wel een video, maar een paar mensen vroegen of ik er nog meer kon maken. Nu snap ik zelf niet heel veel ervan(de basis). En wil dus laten zien hoe je als beginner een goed station bouwt etc. | |
Silverdigger2 | woensdag 4 juli 2012 @ 00:41 |
Saekerhett | woensdag 4 juli 2012 @ 07:40 |
Heb mijn netwerk inmiddels zo groot, dat ik 2,2 miljard winst per jaar heb | |
Saninl | woensdag 4 juli 2012 @ 09:29 |
Show het! | |
Saekerhett | woensdag 4 juli 2012 @ 10:05 |
Zal ff kieken of ik een paar screenshots kan maken als ik weer thuis ben | |
Saninl | woensdag 4 juli 2012 @ 15:59 |
Top! En omdat ik het zelf altijd leuk vind om screenshots te zien, hierbij: Een van mijn stations wat verder van mijn "hoofdstad" af Mijn "hoofd"stad waar ik vier stations omheen heb gebouwd en natuurlijk de grootste stad in de game | |
ArnosL | woensdag 4 juli 2012 @ 16:02 |
Vanwaar zo'n groot station in zo'n klein dorpje? | |
ZwartmetSuiker | woensdag 4 juli 2012 @ 16:02 |
Wayoo hoe krijgen jullie die steden zo groot? | |
Saninl | woensdag 4 juli 2012 @ 16:27 |
Afgooien van de vele passagiers die van een andere stad komen | |
Saninl | woensdag 4 juli 2012 @ 16:27 |
Passagiers/post/goederen verhandelen in die steden (brengen en ophalen) | |
ArnosL | woensdag 4 juli 2012 @ 16:36 |
Dus je hebt je treinen bij die stad op vol laden staan en bij het dorpje op lossen? Wel een goede manier om omzet te draaien | |
Saninl | woensdag 4 juli 2012 @ 16:39 |
Vanuit verschillende steden komen ze inderdaad naar dat afgelegen dorpje, ook daar laden ze wel wat hoor.. Maar niet bijster veel.. Voor een snelle doorstroom is het wel handig, ze staan daar geen minuten te laden | |
ZwartmetSuiker | woensdag 4 juli 2012 @ 16:43 |
Dat ga ik eens proberen! Tot nu toe ben ik vooral bezig met kolen en ijzererts. | |
Saninl | woensdag 4 juli 2012 @ 16:44 |
Daarmee kan je ook prima cashen, alleen als je niet met treinen/bussen/boten bij een stad komt zullen steden niet erg groeien Ik werk overigens niet met vliegtuigen, puur omdat ik dat te gemakkelijk geld verdienen vind, maar dat kan je ook nog doen | |
AdoraBelle | woensdag 4 juli 2012 @ 16:45 |
Goede tips hier van kermit . Ik doe eigenlijk ook alleen passagiers, dat vind ik het makkelijkst . | |
ZwartmetSuiker | woensdag 4 juli 2012 @ 16:46 |
Ik had eerst vooral vrachtwagens maar ik heb nu een map waabrij ik alleen treinen gebruik, het geklier met seinen is gewoon leuk. Zoveel mogelijk perronsporen met zo min mogelijk sporen ertussen. | |
Saninl | woensdag 4 juli 2012 @ 16:48 |
Thnx, leuk om te horen. Ik speel het spel echt al een tijd, en meestal voor max een half uurtje ofzo, dan sla ik het op en ga ik de volgende keer weer verder Ja, treinen vind ik ook het leukste, ik zal eens zoeken naar een savegame 10 jaar geleden op deze map. Je zult zien dat mijn treinen veel magerder waren, veel minder stations, minder rails. Maar juist telkens kleine aanpassingen doen vind ik prachtig, weer andere proberen zoveel mogelijk winst te maken. Ieder zn ding | |
Saninl | woensdag 4 juli 2012 @ 16:50 |
Hierzo, 2005. Zoek de verschillen haha Grote versie:
| |
ZwartmetSuiker | woensdag 4 juli 2012 @ 16:51 |
Dat is voor mij ook juist de lol. Kijk iedereen kan 10 sporen trekken tussen 10 perronnen. Ik heb dan liever de helft bijvoorbeeld. Ik wil met zo min mogelijk spoor zoveel mogelijk treinen laten rijden. En dan inderdaad elke keer kleine aanpassingen, een wissel minder, een sein erbij, dat soort dingen. | |
Devz | woensdag 4 juli 2012 @ 17:22 |
Hoe kan het eigenlijk dat er nog nooit een remake is geweest van deze legendarische game? Zelfs Simcity krijgt alweer een remake | |
Saekerhett | woensdag 4 juli 2012 @ 17:40 |
Screenshots: | |
ArnosL | woensdag 4 juli 2012 @ 19:18 |
Zo dan, wat een bazengame. Welk Nederland scenario is dit? Heb je trouwens de .sav voor ons? | |
Saninl | woensdag 4 juli 2012 @ 21:40 |
Wow, wel erg vreemde kruisingen haha, geen zin om te optimaliseren? Of echt niet mogelijk? | |
Saninl | woensdag 4 juli 2012 @ 21:59 |
En dat Nederlandse scenario, dat kan vast niet met FIRS? Of wel? | |
Saekerhett | donderdag 5 juli 2012 @ 17:02 |
Die heb ik jaaaaaren terug ergens vandaag geplukt, misschien dat het dezelfde is als in de OP, dat weet ik niet. De .sav hou ik voor mijzelf. | |
Saekerhett | donderdag 5 juli 2012 @ 17:04 |
Lijkt misschien vreemd, maar dit werkt zo prima. Ik heb zo verschrikkelijk veel treinen door elkaar heen lopen, met allemaal verschillende bestemmingen, verschillende lengtes en verschillende prioriteiten, dat dit prima werkt zo. En ach, met 2,2 miljard winst per jaar moet ik toch iets goed doen | |
RPG | donderdag 5 juli 2012 @ 17:06 |
Nu 2,2 miljard zonder vliegtuigen halen Met vliegtuigen is het namelijk best simpel om heel veel winst te halen. | |
Saninl | donderdag 5 juli 2012 @ 18:12 |
Dit dus | |
KrentebolHooft | donderdag 5 juli 2012 @ 18:21 |
Zo moeilijk is dat niet hoor. Mijn treinen maken 1,3miljard per jaar. en m'n vliegtuigen maar 67 miljoen. Dus ik denk wel dat ik 2,2 kan halen als ik de moeite doe | |
MaxMark | donderdag 5 juli 2012 @ 18:54 |
Valt me op dat veel mensen de stationsnamen niet transparant hebben. Persoonlijk vind ik dat toch net iets rommeliger lijken. | |
Peter | donderdag 5 juli 2012 @ 18:56 |
Ik heb altijd gebouwen transparant, anders zie je niet wat je doet in steden.. | |
Bart | donderdag 5 juli 2012 @ 19:10 |
En bomen helemaal onzichtbaar . | |
JTT | donderdag 5 juli 2012 @ 19:12 |
hoe verdienen jullie zoveel geld??? Elk bedrijf dat ik begin gaat meteen in de min... | |
Bart | donderdag 5 juli 2012 @ 19:14 |
Nou ja, begin gewoon met kolen vervoeren naar een energiecentrale. Leen maximaal zodat je je lijn maximaal lang kan maken. Zodra je eerste trein binnen is kun je beginnen met je lening afbetalen. Daarna gewoon meer lijntjes bouwen. | |
MaxMark | donderdag 5 juli 2012 @ 19:20 |
Als ik er bouw wel. Anders altijd zichtbaar ivm eye candy | |
JTT | donderdag 5 juli 2012 @ 19:58 |
werkt super | |
mar456 | donderdag 5 juli 2012 @ 20:01 |
Hoe zet ik het kapotgaan van treinen enz uit? | |
ZwartmetSuiker | donderdag 5 juli 2012 @ 20:03 |
Bij de 'Moeilijkheidgraad'. | |
Bart | donderdag 5 juli 2012 @ 20:04 |
http://wiki.openttd.org/Breakdowns | |
JTT | donderdag 5 juli 2012 @ 20:41 |
Kan je daarvan misschien een savegame uploaden? Kan ik zien wat ik verkeerd doe. | |
Bart | donderdag 5 juli 2012 @ 21:28 |
Begin nou gewoon eens simpel . Twee stations, eentje bij een kolencentrale, eentje bij een kolenmijn, trein ertussen laten rijden. Maak je winst? Dan snap je het principe en maak je een tweede trein . | |
Saekerhett | donderdag 5 juli 2012 @ 21:41 |
Nee sorry, ik ga mijn eigen spel niet openbaar maken. Verder, wat Bart zegt: simpel beginnen. Zodra je een trein hebt die winst maakt, kan er eigenlijk weinig fout meer gaan. Neem de tijd om alles rustig op te bouwen. | |
MaxMark | donderdag 5 juli 2012 @ 21:46 |
| |
ZwartmetSuiker | donderdag 5 juli 2012 @ 22:27 |
Is de perronlengte eigenlijk nog relevant? | |
ArnosL | donderdag 5 juli 2012 @ 22:30 |
Ja. Als je treinen langer zijn dan je perron duurt het een stuk langer voor ze zijn gelost en geladen. Dat is met passagierstreinen wel zo iig, of het met goederentreinen ook zo is weet ik niet, maar dat lijkt me wel het meest logische. | |
KrentebolHooft | donderdag 5 juli 2012 @ 22:46 |
Over winst maken: Het plaatje wat ik postte was een savefile in het jaar 2480 zoiets. Denk dat ik in 2050 begonnen ben? dus reken zelf maar uit hoeveel uren ik daar over gedaan heb. Geld maken is simpel als je eenmaal constant maglev treinen je stations komen binnen rijden met ladingen van 10 miljoen euro. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 5 juli 2012 @ 22:56 |
Ah ok. Ben nu begonnen met passagiers/ | |
ArnosL | donderdag 5 juli 2012 @ 23:06 |
Dan moet je inflatie wel aan hebben staan | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 6 juli 2012 @ 10:47 |
Wat is de beste tactiek voor het vervoeren van passagiers? Een grote cirkel met allerlei steden en dan treinen laten rondrijden of een lange streep waarbij de treinen van begin tot eind shuttelen en bij elk station stoppen? | |
Saninl | vrijdag 6 juli 2012 @ 10:56 |
Dat ligt er heel erg aan.. Je hebt 3 variabelen: Tijd (tijd die de trein erover doet om passagiers in te laden en weer uit te laden) Hoeveelheid (de hoeveelheid passagiers die je vervoert) Afstand (de afstand tussen het laden en lossen van de passagiers) Soms is het handig om te pendelen, en soms is het handig om die "cirkel" te gebruiken. Dat ligt ook aan het aanbod. Let wel op dat hoe langer de passagiers onderweg zijn des te minder geld je krijgt. Maar dat ligt wel kruislings over het feit dat hoe verder je vervoert hoe meer geld je krijgt (er zit wel een max aan) | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:06 |
Hmm ik ben nu bezig met een shuttle netwerk waarbij treinen heen en weer rijden over een lengte met 4 stations, sommige kruislings. We gaan het meemaken. Sommige steden groeien al een beetje, ben nu bezig met de integratie van het personen- en goederennetwerk. | |
Saninl | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:29 |
Paar screens? | |
ArnosL | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:31 |
Huh? Passagiers vervoeren over een lange afstand levert een stuk meer op dan over een kleine afstand bij mij. Ik ben begonnen met het Nederland scenario uit de OP, inmiddels 10 miljoen omzet bij m'n treintjes | |
Saninl | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:41 |
Ja. Klopt. Op grotere afstand levert ook meer geld op. Maar als ze lánger onderweg zijn -veel stoppen, geen goede infrastructuur dus- dan leveren ze relatief minder op. Snap je? | |
ArnosL | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:56 |
Oh zo, ik snap hem ja. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:01 |
Zal er straks wat maken, feedback is altijd leuk | |
KrentebolHooft | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:10 |
Ik heb Inflatie aan staan, wat doet dat precies in OTT? | |
Bart | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:18 |
Alles duurder maken in de loop der jaren. Advies: zet het altijd uit, voegt niets toe maar op een gegeven moment worden je running costs dermate hoog dat je nooit meer winst kan maken. Moet je wel lang spelen hoor . | |
ArnosL | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:20 |
Dat zorgt er voor dat alles duurder wordt en je dus 10 miljoen voor een trein vol passagiers krijgt. Als je inflatie uit hebt staan ga je dat nooit redden, dan blijft het bedrag dat je krijgt voor een volle trein gelijk met het bedrag in je startjaar. | |
ArnosL | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:21 |
Dat heb ik al wel eens gehad, treinen vervangen kostte 4 miljard. Dat bedrag kreeg ik net bij elkaar in de 20 jaar daarop. Investeren kon dus niet meer | |
Johan1994 | zaterdag 7 juli 2012 @ 06:12 |
Is de Fok server eigenlijk al geupdate ? | |
Bart | zaterdag 7 juli 2012 @ 07:41 |
| |
JTT | zondag 8 juli 2012 @ 08:51 |
Ik snap het,maar wat ik niet snap is hoe jullie er van die mooie infrastructuur met al die treinen bij krijgen.Komt dat vanzelf ofzo? | |
Bart | zondag 8 juli 2012 @ 09:07 |
Toen jij voor het eerst in een auto stapte, kon je toen gelijk al een toptijd op Zandvoort neerzetten? Gewoon met de basics beginnen, als je dat doorhebt ga je vanzelf experimenteren met meer . Eerst leren autorijden . | |
JTT | zondag 8 juli 2012 @ 09:33 |
bedankt | |
cherrycoke | zondag 8 juli 2012 @ 09:54 |
Wat werkt dat kut, openttd op mijn galaxy s3 beeld is veel te klein. En dat mouse emulation is helemaal bagger. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 8 juli 2012 @ 10:20 |
IS er trouwens een versie voor op de NDS? Want dan kan ik in de vakantei doorgaan. | |
onlogisch | zondag 8 juli 2012 @ 12:49 |
Ik heb een probleem met 2 treinen op 1 spoor. Er staan wissels, maar ik denk niet goed. Het probleem is nu dat trein 1 tussen beide wissels stil staat, exact voor het depot. Een order geven richting het depot gaat niet, hij zegt dat er geen geldig spoor loopt naar het depot. Trein 2 staat in een treinstation en wacht op een vrije route. Hoe hier mee om te gaan? Trein 1 moet weg, maar hoe verwijder ik die daar ie geen kant op kan? | |
Luctor.et.Emergo | zondag 8 juli 2012 @ 12:50 |
plaatje zou handig zijn. | |
MaxMark | zondag 8 juli 2012 @ 12:50 |
Kun je een screenshotje (ctrl+s) maken en die uploaden? | |
onlogisch | zondag 8 juli 2012 @ 12:56 |
Sorry, hierbij het plaatje. Het zal ongetwijfeld iets met de wissels zijn ofzo. Maar daar snap ik nog niet veel van. Speel pas sinds een paar dagen Je ziet dus die trein voor het depot hangen, die kan geen kant meer op. Bij Sufingway zuid staat trein 2 die nergens meer naar toe rijdt. Hoop dat jullie me kunnen helpen, want mijn business liep goed, maar meerdere treinen op 1 spoor kost mijn bedrijf nu goud geld en ik heb weer bij moeten lenen Oh, en nog een andere vraag. Ik krijg steeds de melding dat mijn oude bussen aan vervanging toe zijn. Prima, maar hoe verwijder ik ze? En kan je de orders van de oude bussen direct overzetten op de nieuwe? | |
trigt013 | zondag 8 juli 2012 @ 13:09 |
Je moet bij het station een vertakking maken naar het twee perron en bij allebei de perrons seinen zetten. De stilstaande trein wacht nu op de trein in het station, maar die zal nooit weg kunnen door de trein op het spoot. | |
ZwartmetSuiker | zondag 8 juli 2012 @ 13:13 |
Ga eens met seinen aan de gang. | |
MaxMark | zondag 8 juli 2012 @ 13:44 |
En misschien is het handig dat je breakdowns uitzet, dit kan in het configuratiescherm | |
ArnosL | zondag 8 juli 2012 @ 21:27 |
Heb je hier een screen van? Ik ben wel benieuwd hoe het er uit ziet Zelf net met het scenario van Nederland uit de OP verder gegaan. Even een nieuwe lijn gemaakt van Leeuwarden naar Eindhoven. Deels via spoor dat er al lag, deels nieuw. En dat via het touchpad van m'n laptop Edit: M'n MagLev treinen draaien soms opeens om als ze niet direct verder kunnen. Best irritant, want dan loopt de heleboel vast. Iemand die weet hoe dat voorkomen kan worden? [ Bericht 7% gewijzigd door ArnosL op 08-07-2012 22:14:29 ] | |
wwijker | zondag 8 juli 2012 @ 22:28 |
hey, ik heb het nederlandse scenario uit OP gedownload, maar het lukt me niet om daar mijn newgrf set aan te tevoegen. Het moet toch mogelijk zijn om bijv. met de dutch trainset te spelen in dit scenario? Wat doe ik fout?? | |
MaxMark | zondag 8 juli 2012 @ 22:31 |
Sein verkeerd om? | |
ArnosL | zondag 8 juli 2012 @ 22:37 |
Nee, staan allemaal goed. Soms moet ie even wachten op een kruisende trein, maar dan wacht ie niet gewoon ff, maar keert ie om en wil ie niet nog een keer omkeren zonder handmatige hulp. Begint me nu toch wel erg te irriteren | |
ArnosL | zondag 8 juli 2012 @ 22:44 |
Nee, kan niet helaas. | |
ArnosL | dinsdag 10 juli 2012 @ 21:57 |
Gelukt! Het kon schijnbaar gewoon uitgezet worden in de Geavanceerde Instellingen. M'n omzet schiet nu omhoog. van 78 miljoen naar 87 miljoen in een jaar, zonder nieuwe treinen of nieuwe lijnen | |
Bart | dinsdag 10 juli 2012 @ 22:04 |
Dat kan wel. Omdat veel mensen klaagden over problemen met meerdere newgrf's, hebben de devs standaard uitgeschakeld dat je meerdere newgrf's die elkaar zeg maar in de weg zitten, tegelijk kan draaien. Dit kun je oplossen door in openttd.cfg een regel toe te voegen. Daarmee kun je dan bijvoorbeeld meerdere newgrf's voor treinen tegelijk laden. Maar dat kan dus problemen geven. | |
ArnosL | woensdag 11 juli 2012 @ 16:35 |
In welk deel van de openttd.cfg moet je die regel toevoegen? Dan ga ik het even met de Dutch Trainset 2 proberen | |
Bart | woensdag 11 juli 2012 @ 16:54 |
weet ik zo niet. Je kan ook in de console 'patch blabla' typen, met als blabla de regel die je in openttd.cfg zou zetten. | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 11 juli 2012 @ 19:42 |
Ik heb een ijzerertstreintje en dat maakt verlies bij de aflevering. | |
JTT | woensdag 11 juli 2012 @ 20:07 |
Ik heb nu maglev treinen op en neer rijden tussen een kolenmijn en een energiecentrale.Sinds ik het station bij de kolencentrale heb geoptimaliseerd zeggen alle treinen die uit het (kleine(4-spoors)) station bij de energiecentrale komen dat ze geen route kunnen vinden om verder te gaan. Ze rijden dan wel gewoon zonder problemen terug om weer te laden. die berichtjes daarvan zorgen er steeds voor dat ik andere (belangrijke)) berichten te laat te lezen krijg. Ik maak me er ook zorgen over; strak vinden ze ineens echt de weg niet meer. Bye bye winst Kan iemand me vertellen wat dit is, en of ik me er zorgen over moet maken? | |
spijkerbroek | woensdag 11 juli 2012 @ 20:13 |
Dan heb je ze een ongeldige opdracht gegeven. Gewoon de planning van de treinen even controleren. | |
Bart | woensdag 11 juli 2012 @ 20:36 |
Mogelijk staat er ergens een sein verkeerd om. | |
ArnosL | woensdag 11 juli 2012 @ 20:43 |
Screen? Ik denk dat je iets fout hebt gedaan met de seinen namelijk. | |
KrentebolHooft | donderdag 12 juli 2012 @ 00:13 |
Met een fout in de seinen gaan ze toch niet het spoor op? | |
ArnosL | donderdag 12 juli 2012 @ 00:16 |
Dan gaan ze niet naar het station waar ze heen moeten, maar wel weer terug. | |
Bart | donderdag 12 juli 2012 @ 06:17 |
ze rijden gewoon ergens anders heen. Waar ze maar kunnen. En mogelijk vinden ze dan vanaf daar wel weer een geldige route naar hun bestemming dus ze komen er dan wel, maar met een foutmelding. | |
JTT | donderdag 12 juli 2012 @ 18:31 |
hoe upload je screens? als ik op ''Voeg een afbeelding toe'' klik, krijg ik een explorer-prompt waar ik een url moet invoeren | |
RPG | donderdag 12 juli 2012 @ 18:36 |
tinypic.com of andere plaatjes upload site uploaden en dan die link hier plaatsen tussen [img ] en [/img ] tag plaatsen. | |
Bart | donderdag 12 juli 2012 @ 18:40 |
Imgur.com is een aanrader. | |
JTT | donderdag 12 juli 2012 @ 19:15 |
station bij de energiecentrale station bij de kolenmijn rails tussen de stations heeft goede seinen maar als ik daar screens van plaats moet ik 100 screens uploaden [ Bericht 3% gewijzigd door JTT op 12-07-2012 19:17:05 (stukje vergeten) ] | |
wwijker | donderdag 12 juli 2012 @ 22:16 |
Dankjewel voor de tip, het werkt! | |
Bart | donderdag 12 juli 2012 @ 22:55 |
wtf @ die bochten | |
Bart | donderdag 12 juli 2012 @ 22:56 |
| |
ArnosL | donderdag 12 juli 2012 @ 23:35 |
Wat een vage bochten gebruik je. Aan de seinen lijkt mij niets mis in ieder geval. Waarom maak je niet zo iets als op deze screen hieronder? Die gebruik ik in mijn game. Er komen 67 treinen op dit station en er hoeft er vrijwel nooit een te wachten. Hij neemt ook een stuk minder ruimte in en kost ook een stuk minder geld in onderhoud. Wel even op de seinen letten. Er zitten ingangsseinen, uitgangsseinen en routeseinen in verwerkt. Dit zijn passagierstreinen trouwens, want ik vind het leuker om alleen met passagiers te werken | |
KrentebolHooft | vrijdag 13 juli 2012 @ 01:13 |
Hey JTT, volgens mij kun je sowieso 10 keer zo effectief werken als je de stationslengte verdubbelt en de breedte halveert, en vervolgens de treinen 2 keer zo lang maakt. | |
JTT | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:03 |
hoezo? | |
Peter | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:08 |
2 richtingswijzigingen binnen de lengte van de trein verlaagt de snelheid naar max 177km/h. Terwijl wijdere bochten niet afremmen. | |
ArnosL | vrijdag 13 juli 2012 @ 22:38 |
Zo enorm ver om die mijnen heen, je kunt ze beter zo kort mogelijk houden. Houden ze zo lang mogelijk de volle snelheid en kost het minder. | |
Hojdhopper | maandag 16 juli 2012 @ 23:58 |
Heb het spel na enkele maanden weer opgepakt. Maar ik ben gewoon kwijt hoe het ook alweer zit met de seinen. Die het dichtst bij het station staan zijn uitgansseinen, het aanvoerspoor heeft een routesein en het uitgangsspoor heeft een normaal sein. Toch gebeurt er dit: Ik heb al een beetje gespeeld met verschillende seinen (afgaande op geluk en herinneren van hoe het ook alweer zat), maar dat mocht niet baten. By the way: ik ben, in tegenstelling tot veel anderen in dit topic, iemand die liever realistisch bouwt, vandaar mijn niet ultra moderne bouwwijze. | |
ArnosL | dinsdag 17 juli 2012 @ 00:33 |
Uitgangsseinen aan de stationskanten en aan de andere kant van de kruisingen moet je dan ingangsseinen hebben. Dan moet ie goed zijn | |
JTT | dinsdag 7 augustus 2012 @ 18:21 |
Het is gelukt met die ''geen weg konden vinden om verder te gaan''.Maar nu zit ik met een ander probleem: Mijn vriend waar ik altijd OpenTTD mee speel is op vakantie en ik vindop internet geen leuke AI te vinden. Ik wil er nu zelf een schrijven maar ik ben niet goed in engels en een nederlanstalige handleiding hiervoor kan ik nergens vinden. Kan iemand mij helpen? | |
ArnosL | zaterdag 11 augustus 2012 @ 19:01 |
Hoe krijgen jullie die productie van de bedrijven zo hoog? Gewoon gigantisch veel treinen opzetten ofzo? | |
Peter | zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:11 |
Als je zorgt dat er altijd iets staat te laden, groeit het het hardst | |
Johan1994 | dinsdag 21 augustus 2012 @ 18:13 |
Word de server nog upgedate? Of moet ik updaten ik weet het niet meer Edit: Mijn spel is 1.2.2 | |
JTT | zondag 26 augustus 2012 @ 08:52 |
Dan moet de server waarschijnlijk geupdate want ik heb 1.2.1 en kan op de server spelen. | |
Johan1994 | maandag 27 augustus 2012 @ 14:36 |
Jup kan nu wel weer op de server! Bedankt! | |
Bart | maandag 27 augustus 2012 @ 14:42 |
Nu niet meer . | |
mar456 | donderdag 20 september 2012 @ 16:36 |
Hoe kan ik die knoppen groter maken? Want ik heb pas een nieuw scherm en ik zie echt bijna niks meer.... Het lukt wel als ik in groot scherm ga maar dat wil ik liever niet doen.. Tevens kickje | |
Gewoonik | zondag 30 september 2012 @ 11:22 |
Ik heb het spel gisteren ook maar weer eens opgestart, blijft verslavend. | |
MaxMark | zondag 30 september 2012 @ 12:24 |
Voor de android app kun je daar iets voor downloaden ingame. Heb er niet naar gezocht, maar is misschien ook mogelijk voor de PC-versies? | |
MaxMark | zondag 30 september 2012 @ 12:25 |
Gewoon een heel dorp laten verdwijnen he | |
Gewoonik | zondag 30 september 2012 @ 12:50 |
Ja, stond in de weg. | |
ZwartmetSuiker | zondag 30 september 2012 @ 13:08 |
Als die lullo's zeggen dat ze niet meer dan 1 perronspoor willen dan kun je ze net zo goed platgooien ja. | |
JTT | maandag 1 oktober 2012 @ 17:50 |
heb ik ook wel eens gedaan maar dan blijft staan bijvoorbeeld ''Chinninghall 0'' en dan mag het nog niet | |
Peter | maandag 1 oktober 2012 @ 18:51 |
Omkopen | |
Mr.Jorn. | maandag 1 oktober 2012 @ 21:17 |
en bomen planten! | |
mschol | donderdag 4 oktober 2012 @ 11:59 |
waar valt TTD nog te krijgen? (aangezien je de bronbestanden nodig hebt voor TTDopen kennelijk) | |
Bart | donderdag 4 oktober 2012 @ 12:00 |
In de winkel. Maar je hebt het niet meer nodig tegenwoordig voor OpenTTD. | |
mschol | donderdag 4 oktober 2012 @ 12:01 |
knappe winkel die em nog verkoopt maar dat OpenTTD dat niet meer nodig heeft wist ik niet | |
Bart | donderdag 4 oktober 2012 @ 12:01 |
Zie ook de OP:
| |
mschol | donderdag 4 oktober 2012 @ 13:17 |
| |
Bart | donderdag 4 oktober 2012 @ 14:05 |
| |
lipjes | maandag 19 november 2012 @ 11:40 |
En we leven weer. De afgelopen dagen weer zwaar verslaafd geweest aan OpenTTD. Is en blijft een geweldig spel | |
ArnosL | maandag 26 november 2012 @ 18:37 |
Ik ben ook weer gestart met het Nederland scenario uit de OP. Best leuk weer | |
Peter | vrijdag 7 december 2012 @ 17:07 |
De server is weer gereset, maar voor de 3e maal met dezelfde kaart | |
Bart | vrijdag 7 december 2012 @ 17:32 |
Ja ik moet hem sowieso weer eens updaten . | |
Vinno | maandag 10 december 2012 @ 09:39 |
Ook weer eens geïnstalleerd | |
Vinno | dinsdag 11 december 2012 @ 09:22 |
Vraagje, ik ben dus weer druk bezig, zit er weer helemaal in. Heb alleen een probleempje en heb al even zitten zoeken, maar kom er toch niet uit. Ik heb onderstaande en dan de LINKER variant: Nu staat hier op de wiki de volgende tekst bij: Maar ik heb dit station met deze setup dus "in" een lijn van mij. Dit station staat naast een Powerplant, dus er zijn treinen (2 nog maar) kolen naartoe aan het brengen. Terwijl andere treinen alleen passeren (met non-stop routes). Nu dus mijn probleem: Als 1 kolentrein aankomt, gaat deze lossen. Dan passeren er andere treinen via het andere perron. Als de kolentrein klaar is met lossen, moet deze omdraaien op het station (deze optie heb ik aanstaan). Maar als er op dat moment een andere trein aan het passeren is, draait de kolentrein niet, maar rijdt "door" en probeert met een 90 graden bocht het station aan de andere kant weer in te rijden. Maar daar krijgt hij dan een rood sein, omdat de passerende trein ook dat perron doorkomt. Met als gevolg dat de kolentrein de hele boel blokkeert en vervolgens aan beide kant van het station allemaal treinen muurvast staan, die willen passeren... Misschien iemand tips? Als ik de wiki tekst namelijk goed lees, wat ik naar mijn idee doe, dan zou dit prima moeten werken... [ Bericht 2% gewijzigd door Vinno op 11-12-2012 10:46:55 ] | |
Vinno | dinsdag 11 december 2012 @ 09:23 |
Ongeacht het antwoord, ga vanavond dit er maar van maken denk ik: Levert ook minder vertraging op denk ik... | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 december 2012 @ 10:02 |
Je kan in de opties aangeven dat treinen geen bochten van negentig graden mogen maken. Dat scheelt vaak een hele hoop. | |
Vinno | dinsdag 11 december 2012 @ 10:43 |
Ja daar zat ik gisteren dus naar te zoeken, zal straks nog een keer zoeken... Weet je toevallig zo waar? | |
Vinno | woensdag 12 december 2012 @ 09:17 |
Ja dat scheelt dus wel bij bovenstaand probleem, maar als ik dan grotere stations op deze manier bouw blijf ik het probleem hebben. Moet toch maar eens met 1 richting stations gaan werken denk ik... | |
cherrycoke | woensdag 12 december 2012 @ 20:34 |
ww vergeten van mijn eigen bedrijf op de fok server | |
Bart | zaterdag 15 december 2012 @ 10:44 |
Server is geüpdatet en herstart met nieuwe map! | |
Blistering | zaterdag 15 december 2012 @ 15:37 |
Heb ff dat scenario van NL gedownload uit de OP. Helaasch krijg ik daar met geen mogelijkheid custom trains en stations in. Als ik een nieuwe game start lukt het wel gewoon, maar zo'n custom scenario blijkbaar niet. Jammer. | |
Bart | zaterdag 15 december 2012 @ 15:47 |
Moet je developer newgrf dinges aanzetten. | |
Bart | zaterdag 15 december 2012 @ 15:50 |
Scenario_developer heet het. Via de console of openttd.cfg. | |
cherrycoke | maandag 17 december 2012 @ 13:22 |
harrharr | |
Rezania | donderdag 20 december 2012 @ 19:49 |
Maar weer eens geïnstalleerd. Maar nu ben ik totaal vergeten welke NewGRF's goed zijn, tips? | |
Rezania | vrijdag 21 december 2012 @ 18:32 |
Nee, niemand? | |
ArnosL | vrijdag 21 december 2012 @ 18:56 |
Dutch trainset 2, World airliners set. Die heb ik alleen, naar andere goede ben ik ook wel benieuwd | |
Rezania | vrijdag 21 december 2012 @ 19:10 |
Die kende ik nog niet, maar ik ben eigenlijk niet zo fan van Nederlandse treinen. En voor vliegtuigen heb ik meestal Aviators Aircraft, die kon ik me gelukkig nog herinneren. | |
Peter | zondag 23 december 2012 @ 15:49 |
Bart, Nieuwe kaart met sneeuw (hoogtekaart?) ivm kerst? Max schepen op 50? Max vliegtuigen op 50? Max voertuigen op 250? Max treinen op 500? Weinig steden en industrie? Mijn wensenlijstje. De huidige kaart groeit vol en is al erg traag aan het worden.. | |
kanovinnie | zondag 23 december 2012 @ 22:43 |
Ik heb een weg tussen een kolenmijn en een centrale lopen. Hoe zie ik of er getransporteerd wordt? | |
Bart | zondag 23 december 2012 @ 22:49 |
Bij het station/bushalte bij de kolenmijn loopt de hoeveelheid kolen op, tenzij er een bus/trein staat te laden. De bus/trein is vol met kolen als hij onderweg naar de centrale is, en leeg op de terugweg. Er komt geld in het laatje als de bus/trein bij de centrale arriveert en gelost is. | |
Bart | zondag 23 december 2012 @ 22:50 |
Probeer ik morgenochtend even naar te kijken . | |
kanovinnie | zondag 23 december 2012 @ 22:53 |
Dus ik moet zowel een vrachtwagenlaadstation bij de mijn, als bij de centrale maken. En dan ook nog een garage met vrachtwagen die ik de opdracht geef om heen en weer te rijden? | |
RobertNL | zondag 23 december 2012 @ 22:56 |
Correct ! | |
kanovinnie | zondag 23 december 2012 @ 23:00 |
Ah, gelukt. Gaaf! | |
Bart | zondag 23 december 2012 @ 23:04 |
| |
kanovinnie | zondag 23 december 2012 @ 23:06 |
Moet ik voor elke grondstof een aparte garage hebben? Ik heb nu 1 weg met daaraan 1 garage, 2 energie central's, 1 kolenmijn, 1 erstsmijn en 1 hoogoven. Kan ik die garage dan zowel kool als ijzer laten doen? | |
Rezania | zondag 23 december 2012 @ 23:34 |
Als je een station wilt bouwen komt er een paars vlak omheen, dat is de radius van het station, ook kun je in het venster waaruit je het station hebt geselecteerd wat het station ontvangt. | |
kanovinnie | zondag 23 december 2012 @ 23:35 |
Kan een station maar 1 soort dingen ontvangen? | |
Rezania | zondag 23 december 2012 @ 23:37 |
Nee, zolang het binnen zijn radius valt ontvangt hij het. Dus als je een treinstation midden in een stad bouwt zal hij passagiers en post ontvangen, misschien ook kostbaarheden als hij vlak bij een bank staat. Maar maak je geen zorgen, je bent niet verplicht om ook post te vervoeren als je alleen passagiers wilt vervoeren, zolang er geen trein op het station komt die post kan vervoeren wordt er ook geen post op het station neergezet. | |
kanovinnie | zondag 23 december 2012 @ 23:46 |
Duidelijk, thanks! | |
Rezania | zondag 23 december 2012 @ 23:46 |
Daar dus. | |
liesje1979 | maandag 24 december 2012 @ 00:08 |
Mijn gemeente accepteert geen bushaltes. | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 00:13 |
Wat heb je allemaal gesloopt? Bouw gewoon een busstation in plaats van een bushalte. | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 00:20 |
Omkopen | |
liesje1979 | maandag 24 december 2012 @ 00:34 |
Gesloopt? En volgens mij kan ik alleen haltes bouwen maar dat mag dus niet. Hoe? | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 00:42 |
Die vier links zijn busstations, die twee rechts haltes. Oh ja, dit is misschien ook wel handig: http://wiki.openttd.org/Tutorial/Nl | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 00:47 |
Klik op de witte naam van de stad, dan op de button 'gemeente' en dan in het rijtje kun je scrollen en kiezen waar je geld aan uit wil geven. | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 00:49 |
Nu maar hopen dat ze genoeg geld heeft. | |
liesje1979 | maandag 24 december 2012 @ 01:14 |
Ik stop er eerst mee, morgen maar eens verder kijken. | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 12:58 |
Ik ben het even vergeten, om steden te laten groeien, is het 'leveren' van passagiers genoeg, of moet je ook goederen leveren? | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 24 december 2012 @ 13:01 |
Ze groeien wel van alleen passagiers, maar als je ook goederen (en ook mail!) transporteert groeien ze wel exponentieel harder. | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 13:04 |
Ah, dat moet te regelen zijn. Bedankt. | |
Bart | maandag 24 december 2012 @ 13:14 |
Mail maakt niet uit. Goederen ook niet. Elke drie maanden fund new buildings en vijf stations/haltes/vliegvelden in de stad, die elk minimaal 1x per 20 dagen bezocht worden, zorgt voor maximale groei. In temperate dan. Desert/arctic gelden andere regels. | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 17:11 |
Dalende producties waar je niks tegen kunt doen. | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 17:26 |
Met een rating boven de 75% daalt hij toch niet? | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 17:29 |
Transporteren duurt zo lang dat dat nooit gebeurt. | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 17:31 |
Waardes komen bijna nooit boven de 50%. | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 17:44 |
Zorgen dat er altijd een trein/wagen staat te laden, dan lukt dat mij altijd | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 17:54 |
Is duur, vooral als je trein maar drie tegels lang is. Als je hem dan opsplitst in twee treinen zijn ze misschien niet meer winstgevend. | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 18:40 |
Ik neem dat maar voor lief. Een paar jaar later is het aanbod van de mijn zo ver verhoogd dat het makkelijk uit kan . | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 18:41 |
Serieus? Dan ga ik straks even splitsen. | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 18:42 |
Bij mij groeit een mijn vaak van 64t-90t per maand naar 250+t (1000+ per maand kan ook)per maand . Duurt ff, maar dat doet de mijn niet als je rating zo laag blijft. [ Bericht 1% gewijzigd door Peter op 24-12-2012 19:04:02 ] | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 18:43 |
En speel gewoon eens mee met de multiplayer ( zie OP), dan zie je ook wat anderen voor trucjes uithalen . | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 20:27 |
Ik zal binnenkort eens kijken. | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 21:55 |
Het werkt, nice. Ik speel het nu al 10 jaar, maar ik wist dit niet. | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 21:56 |
YW . | |
Bart | maandag 24 december 2012 @ 21:57 |
waarom zulke korte treinen? Ik maak meestal 8 of 10 tegels. | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 21:58 |
Ik stemde het laadvermogen af op wat een bron in een maand produceert, dus bij 75 ton productie, 80 ton laadvermogen. Ik wist niet hoe ik de productie toe kon laten nemen. | |
Bart | maandag 24 december 2012 @ 21:59 |
altijd lange treinen bouwen en full load. Productie neemt dan vanzelf toe . | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 21:59 |
Bij full load heb je kans dat ze op een gegeven moment een half jaar staan te wachten, niet echt winstgevend. | |
Bart | maandag 24 december 2012 @ 22:00 |
wel als ze dan een volle lange trein afleveren. En nogmaals: de productie stijgt dus de wachttijd wordt steeds korter . | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 22:01 |
Ik had nooit echt door dat de productie steeg als ik hem op full load gooide. Maar nu weet ik beter. | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 22:10 |
Jullie hebben gelijk. Ik ga nu echt tonnen meer per jaar verdienen. | |
Bart | maandag 24 december 2012 @ 22:12 |
| |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 22:20 |
Bijna sig-waardig | |
Bart | maandag 24 december 2012 @ 22:26 |
We krijgen toch wel een deel he | |
cherrycoke | maandag 24 december 2012 @ 22:49 |
mijn treinen bende op de fok server | |
liesje1979 | maandag 24 december 2012 @ 22:59 |
Ok, ik ga nog een poging doen, ik snap alleen die productie enzo nog niet zo goed, waar breng ik dat heen? | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 23:01 |
Klik op iets wat produceert, dan krijg je een oranje/bruin pop-upje met daarop de productie per maand. Daar staat ook eek knopje met 'toon keten'. Daar zie je waar die grondstof heen kan. Kolen naar een energiecentrale Erts naar een staalmolen, staal naar een fabriek, goederen uit de fabriek naar een stad die goederen accepteert. | |
liesje1979 | maandag 24 december 2012 @ 23:07 |
Ok thanks! En die goederen gaan niet vanzelf he? Daar moet ik bussen enzo op inzetten toch? | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 23:07 |
Vrachtwagens, treinen, vliegtuigen of schepen. | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 23:12 |
En een bus vervoert alleen passagiers, geen hout. Je kunt bij de aankoop zien wat iets wel of niet vervoert. Als een voertuig nog stil in je depot staat kun je die ombouwen als dat kan. Zo kan een schip goederen vervoeren, meer ook omgebouwd worden voor hout... | |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 23:33 |
Rez, ik heb op de multiplayerserver nu zelfs een Mijn met 2.295 ton kolen per maand aan productie | |
Rezania | maandag 24 december 2012 @ 23:41 |
| |
Peter | maandag 24 december 2012 @ 23:45 |
% is wat laag omdat ik net aan het verbouwen was bij het los-station. | |
KrentebolHooft | dinsdag 25 december 2012 @ 00:54 |
Dat station en die treinen kunnen veel groter volgens mij | |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 03:07 |
Wtf, het duurt ook gewoon 15 jaar voordat de productie eens omhoog gaat. | |
liesje1979 | dinsdag 25 december 2012 @ 03:09 |
Vanavond weer een paar uur gespeeld. Ik begin het iets meer te begrijpen maar zie op den duur door de bomen het bos niet meer. Maar het is wel leuk. | |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 03:13 |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 08:21 |
hangt van de instellingen af. Je kan ook vloeiende economie doen, dan krijg je vaker kleinere stijgingen en dalingen. | |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 13:46 |
Die staat al aan. Misschien moet ik gelijk drie treinen doen. | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 14:01 |
altijd zorgen dat er minimaal één trein en maximaal twee treinen staan te laden. | |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 14:12 |
Ja, dat heb ik nu. Alleen nu staat bij één station (hout) altijd een trein voor de seinen te wachten, omdat er al 2 treinen op het station staan. Die kan dus weg? | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 14:15 |
Ja, die is zinloos. Altijd één trein. Maar je hebt altijd overlap nodig dus soms staan er kort twee treinen. Maar meer dan twee, dan heb je dus een trein te veel. | |
Peter | dinsdag 25 december 2012 @ 15:11 |
Het losstation kan geen grotere treinen aan.. | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 15:31 |
| |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 15:38 |
Cheater. | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 15:41 |
Alleen de magic bulldozer. | |
cherrycoke | dinsdag 25 december 2012 @ 15:48 |
en geld | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 15:51 |
Nee hoor. | |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 15:51 |
Weet je wel niet hoe makkelijk het is om zoveel geld te behalen? | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 15:56 |
Oh hij stond nog op ponden, in euro's heb ik 2x zoveel . | |
cherrycoke | dinsdag 25 december 2012 @ 16:03 |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 16:04 |
ctrl-s, png. | |
cherrycoke | dinsdag 25 december 2012 @ 16:04 |
lekkere bende of niet | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 16:06 |
Dat wel . | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 16:08 |
Niet van mij . | |
cherrycoke | dinsdag 25 december 2012 @ 16:10 |
damm | |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 16:11 |
erhmagerd bart, is de server nog? | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 16:11 |
Uitgezoomd loopt ie vet ruk . | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 16:12 |
Die is er. Maar ik zal hem eens resetten. | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 16:17 |
Done. | |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 16:22 |
wa's IP/ | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 16:22 |
Zie de OP. | |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 16:23 |
Ik zie daar een paar dinging staan, kweet nie wat het is. | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 16:27 |
| |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 16:28 |
is het dan Fok!server? | |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 16:29 |
newgrf niet gelijk? | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 16:29 |
Dat staat er he. | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 16:30 |
Moet je ze downloaden. Zit zo'n mooie knop voor. | |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 16:35 |
thx | |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 16:50 |
vet ik ben RDTE | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 25 december 2012 @ 17:17 |
I'm in. | |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 17:21 |
haaa jij was het | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 25 december 2012 @ 17:22 |
jep. | |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 17:29 |
vliegtuigen zijn lucratief | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 17:30 |
te makkelijk, ik bouw ze daarom ook nooit | |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 17:31 |
je moet toch geld hebben | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 17:32 |
dat verdien je met treinen | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 25 december 2012 @ 17:38 |
treinen zijn veel leuker dan vliegtuigen. | |
gtalikker | dinsdag 25 december 2012 @ 18:15 |
ik doe nu ook treinen |