abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 juli 2012 @ 00:37:20 #81
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_113657152
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

Communist!
Gratis bellen?
  maandag 2 juli 2012 @ 00:37:54 #82
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_113657171
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:35 schreef Ulx het volgende:

[..]

In de VS hadden ze jarenlang verschillende systemen die niet met elkaar werkten. Veel beter toch? Er was geen absolute noodzaak om zoiets door de ambtenarij te laten regelen. Maar zo zijn er wel meer natuurlijk. Je kunt als exploitant van treinen ook niet kiezen voor breedspoor. De EU heeft besloten dat over 230V moet worden gebruikt. Enzovoort. Enzovoort.
allemaal prima maar standaarden afdwingen vind ik toch iets anders dan prijzen afdwingen
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  maandag 2 juli 2012 @ 00:39:09 #83
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_113657218
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:37 schreef Outlined het volgende:

[..]

allemaal prima maar standaarden afdwingen vind ik toch iets anders dan prijzen afdwingen
Dat is nu eenmaal je taak als je de markt moet controleren..
pi_113657219
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:37 schreef Outlined het volgende:

[..]

Overheidsbemoeienis is overheidsbemoeienis.
  maandag 2 juli 2012 @ 00:42:45 #85
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_113657348
TS, je argumenten raken kant nog wel. Je kan principieel tegen overheidsbemoeienis zijn, dan heb je een punt. Echter, het is duidelijk dat de vrije markt in deze situatie ook niet echt werkt. Er worden woekerprijzen gerekend voor dingen die makkelijk goedkoper kunnen, simpelweg omdat er een gebrek aan concurrentie is.

In principe ben ik ook zoveel mogelijk tegen inmenging van de overheid, alleen als er in de huidige markt blijkbaar geen concurrentiedruk zit moet je het maar afdwingen.
Ten percent faster with a sturdier frame
  maandag 2 juli 2012 @ 00:43:42 #86
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_113657363
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:39 schreef Ulx het volgende:

[..]

Overheidsbemoeienis is overheidsbemoeienis.
tsja als je zo zwart wit wilt discussiėren
  maandag 2 juli 2012 @ 00:45:15 #87
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_113657403
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:43 schreef Outlined het volgende:

[..]

tsja als je zo zwart wit wilt discussiėren
Idd, maar goed dat er in dit topic genuanceerde meningen zijn. Voorbeeldje:

quote:
- een 'ingewikkelder' (niet iedereen kan tot 10 tellen in dit land) argument: strijdig onze de keuze van een liberale economie
En:
quote:
- last but not least: je hoeft niet vanuit het buitenland naar Nederland te bellen of in het buitenland te gaan internetten, niemand dwingt je daartoe, dat doe je toch echt zelf
Overigens apart dat je spot met de domheid van mensen terwijl er van alles aan jouw zinnen schort.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_113658174
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 11:46 schreef De_Guidance het volgende:
Ik heb de OP gelezen en zag iemand voor mij met een alu-hoedje
Klassiek liberale economische theorie is tegenwoordig exclusief voor allu hoedjes?
  maandag 2 juli 2012 @ 01:09:10 #89
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_113658190
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:42 schreef TC03 het volgende:
TS, je argumenten raken kant nog wel. Je kan principieel tegen overheidsbemoeienis zijn, dan heb je een punt. Echter, het is duidelijk dat de vrije markt in deze situatie ook niet echt werkt. Er worden woekerprijzen gerekend voor dingen die makkelijk goedkoper kunnen, simpelweg omdat er een gebrek aan concurrentie is.

met de argumenten probeer ik enkele andere zienswijzen op de markt te geven, natuurlijk zijn er weinig spelers, maar wat is een hoge prijs? Zijn hoge prijzen erg als je zelf indirect aandeelhouder bent in die bedrijven? Zijn die hoge prijzen erg als er alternatieven zijn?

ik vraag me trouwens af hoe 'vrij' een markt is waar overheden prijzen vast stellen
pi_113658308
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 00:42 schreef TC03 het volgende:

In principe ben ik ook zoveel mogelijk tegen inmenging van de overheid, alleen als er in de huidige markt blijkbaar geen concurrentiedruk zit moet je het maar afdwingen.
Een overheid die frequenties veilt en er maximale winst uit probeert te halen en een voor kleine ondernemers onmogelijke jungle aan regeltjes, spionage vereisten en databases heeft laten groeien is daar misschien nog wel de hoofdoorzaak van. Algehele laksheid van de consument want: 'de overheid moet het regelen' is ook een zeer groot component.
pi_113658462
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 11:42 schreef Outlined het volgende:
- tast winsten van telecombedrijven aan, mooi toch? nope want daar zijn wij middels onze pensioenfondsen en verzekeringspremies aandeelhouder van
Dus liever bedrijven met een verouderd business model (of iig prijsmodel) krampachtig in leven houden met hun kunstmatig hoge prijzen dan de aandelen verkopen en investeren in een industrie die wel toekomst heeft? :')
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_113658502
-dubbel-
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_113661819
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 22:24 schreef Outlined het volgende:

[..]

oneindig duur betekent niet aanwezig, dat was hopelijk duidelijk
als jij prijzen nu prijzen oneindig hoog wil maken dan betekent dat dat de telco's de dienst niet meer aanbieden, maar dat bedoel je niet dus je betoog is niet meer geldig
Als iets nog niet aanwezig is, is de prijs ervan niet oneindig hoog. En dus kun je de prijs van iets als dat eenmaal wel aanwezig is er niet aan relateren. Anders zou je de prijs nu oneindig kunnen verhogen en nog kunnen volhouden dat het goedkoper is dan toen het er niet was.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 02-07-2012 08:18:37 ]
I´m back.
  maandag 2 juli 2012 @ 10:16:49 #94
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_113663665
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 08:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als iets nog niet aanwezig is, is de prijs ervan niet oneindig hoog.
maar zo kan je het wel zien natuurlijk
iets met een oneindig hoge prijs kan je niet kopen
iets wat niet bestaat kan je eveneens niet kopen
is het zo duidelijk?

quote:
En dus kun je de prijs van iets als dat eenmaal wel aanwezig is er niet aan relateren. Anders zou je de prijs nu oneindig kunnen verhogen en nog kunnen volhouden dat het goedkoper is dan toen het er niet was.
pi_113663793
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2012 10:16 schreef Outlined het volgende:

[..]

is het zo duidelijk?

[..]

Volgens mij begrijp jij niet dat als je zo redeneert ieder belachelijk hoog prijsniveau kunt rechtvaardigen. En als je dan politici/politieke partijen in je pocket hebt als branche zijnde die ervoor zorgen dat er niets aan die situatie verandert, dat je juist dan innovatie tegenhoudt. Je kunt dan lekker een belachelijk hoge marge aanhouden. (Wat die telecombedrijven ook gedaan hebben wrs.)
I´m back.
pi_113663851
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 11:42 schreef Outlined het volgende:
De opper-nazi's in Brussel hebben in hun oneindige wijsheid besloten:

[..]

http://www.nu.nl/internet/2848703/goedkoper-bellen-in-europa.html

Wat ik al eerder schreef in in deze hoogstaande filosofische beschouwing 2 vragen aan Neelie Kroes en haar opvolger , dit lijkt goed nieuws, maar het is eigenlijk extreem slecht nieuws. Omdat

- Het belemmert innovatie en is geen stimulans voor het zoeken naar goedkope alternatieven.

- tast winsten van telecombedrijven aan, mooi toch? nope want daar zijn wij middels onze pensioenfondsen en verzekeringspremies aandeelhouder van

- een 'ingewikkelder' (niet iedereen kan tot 10 tellen in dit land) argument: strijdig onze de keuze van een liberale economie

- een nog moeilijker argument: het is niet duur, het is juist extreem goedkoop, 20 jaar geleden was het immers onmogelijk te internetten vanuit het buitenland en het had dus een prijs van oneindig, dan zijn de huidige prijzen een schijntje -> goedkoop dus

- last but not least: je hoeft niet vanuit het buitenland naar Nederland te bellen of in het buitenland te gaan internetten, niemand dwingt je daartoe, dat doe je toch echt zelf

Je werkt bij een telecombedrijf? Wat een waardeloze argumenten voer je aan.

Als telecombedrijf onderling prijsafspraken maken en de prijzen kunstmatig hoog houden, is het prima dat er van hogerhand wordt ingegrepen. Geen geld meer voor innovatie? :') Bellen is nog duur zat; er wordt grof geld verdiend; nog altijd.

Pensioenen aangetast? :') Als pensioenfondsen het niet zien zitten in telecombedrijven en hun vermogen om te innoveren, stallen ze het geld simpelweg ergens anders. Tegenover het eventuele verlies op de lange termijn staat een direct voordeel op de korte termijn.

Liberale economie (zeg maar 'marktwerking') is wat anders dan prijsafspraken maken en de prijs kunstmatig hoog houden. Dat uitgerekend de VVD'er Kroes hier ingrijpt, is veelzeggend.

Het argument dat het 'extreem goedkoop' is in vergelijking met 20 jaar geleden, is natuurlijk ook bullshit. We leven nu, we hebben te maken met de beschikbare technologie en het beschikbare netwerk anno nu.

En dat je het product niet hoeft te gebruiken, is natuurlijk ook een kul-argument. Het is een feitelijk juiste constatering, maar daarmee nog geen argument om te hoge prijzen niet aan te pakken.
pi_113663944
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2012 10:16 schreef Outlined het volgende:

[..]

is het zo duidelijk?

[..]

Aha, dus als ik nu een ruimtereis naar Mars organiseer en ik vraag daarvoor een bedrag van ¤ 123242351324213543125435151353246234543254276542652654626543654653545,99 dan is dat spotgoedkoop omdat een dergelijke reis tot op heden niet mogelijk was (en dus oneindig duur) was?
pi_113663978
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 10:35 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Aha, dus als ik nu een ruimtereis naar Mars organiseer en ik vraag daarvoor een bedrag van ¤ 123242351324213543125435151353246234543254276542652654626543654653545,99 dan is dat spotgoedkoop omdat een dergelijke reis tot op heden niet mogelijk was (en dus oneindig duur) was?
Nou ja, veel simpeler je kunt de automobilisten ook een poot uitdraaien, want 125 jaar geleden was autorijden niet mogelijk. Dus tegenwoordig is het spotgoedkoop... :{
En als je het te duur vindt, joh dan ga je toch lekker per paard en wagen naar je werk... :).

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 02-07-2012 10:46:42 ]
I´m back.
pi_113664075
quote:
15s.gif Op maandag 2 juli 2012 10:29 schreef Boldface het volgende:

En dat je het product niet hoeft te gebruiken, is natuurlijk ook een kul-argument. Het is een feitelijk juiste constatering, maar daarmee nog geen argument om te hoge prijzen niet aan te pakken.
Komt bij dat een ondernemer nooit zal zeggen: nou dan koop je mijn product toch niet...
Een ondernemer zal altijd zeggen: koop mijn product, want de kwaliteit is hoog en de prijs laag...
I´m back.
  maandag 2 juli 2012 @ 11:05:40 #100
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_113664499
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 10:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp jij niet dat als je zo redeneert ieder belachelijk hoog prijsniveau kunt rechtvaardigen.
nee want deze redenering kan je alleen toepassen op producten die pas 'kort' (vrij interpreteerbaar geef ik toe) in ons leven zijn gekomen

Op brood bijvoorbeeld kan je hem niet meer toepassen, dat bestaat al 1000 jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')