Tja, dat is natuurlijk met wel meer regelingen zo maar omdat een PL geen HRA heeft, een ander rentepercentage (denk ik) en andere aflossingsvoorwaarden zal het toch een remmende werking hebben.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat de regeling nog simpel te omzeilen is ook!
Dan nog is meer dan 100% lenen slecht, het is bedoeld als onderpand. En meer lenen dan het onderpand zorgt in een deel van de gevallen voor problemen. Het hele feit dat er nu al banken zijn die op een executieveiling verlies lopen zegt al dat er teveel geleend is.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:34 schreef dot-matrix het volgende:
Een tussenweg zou trouwens zijn dat je maar 100% mag lenen wanneer je hypotheek 4,5 maal je brutojaar inkomen is en deze grens langzaam losgelaten wordt wanneer de hypotheek overduidelijk makkelijk af te lossen is (zoals in jouw voorbeeld).
Waarom? Mag je als rijke alleen maar betalen?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:32 schreef Devv het volgende:
De HRA moeten ze ook gewoon afromen. Dan krijg je minder scheefgroei. Ik vind niet dat iemand een hypotheek van een miljoen euro met HRA af moet kunnen sluiten.
Wis en waarachtig!quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:34 schreef dot-matrix het volgende:
Tja, dat is natuurlijk met wel meer regelingen zo maar omdat een PL geen HRA heeft,
Ik zou het eerder als minder profiteren classificeren.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom? Mag je als rijke alleen maar betalen?
Een sigaar uit eigen doos...quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:09 schreef Devv het volgende:
Ik zou het eerder als minder profiteren classificeren.
Huh?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:38 schreef Devv het volgende:
Prima. Maar dan wel een sigaar waar btw over betaald wordt.
Maar dat is prima.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:50 schreef sig000 het volgende:
De politiek kan lullen wat ze willen, wanneer de banken het niet doen is het einde verhaal.
Als je meer dan dat verdient kan je ook gemakkelijk een flink deel opsparen voor je koopt.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:43 schreef Zienswijze het volgende:
Sowieso, wát een onzin dat je slechts 4,5x je jaarinkomen voor een hypotheek krijgt. Een werknemer met een redelijke baanzekerheid en universitair geschoold mag toch wel meer hypotheek kunnen krijgen? Wie is de overheid om daar regels op te leggen - intervenieren in de woningmarkt?
Dat sommige mensen een hoog risicoprofiel hebben, snap ik, maar laat die regel dan niet voor iedereen gelden.
Het lijkt mij hoe dan ook goed om de overdrachtsbelasting voor woningen af te schaffen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 23:22 schreef sig000 het volgende:
Grootste probleem is het gebrek aan mobiliteit omdat het lastig is om te verhuizen.
Samen met het onzinnige huurwaardeforfait.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 23:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het lijkt mij hoe dan ook goed om de overdrachtsbelasting voor woningen af te schaffen.
Ook dat kan, maar dan stijgt de HRA wel weer wat en dat zal de overheid niet willen zonder ook die aan te pakken.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 23:32 schreef sig000 het volgende:
[..]
Samen met het onzinnige huurwaardeforfait.
Uiteraard ook de HRA afschaffen en dat kan simpel door eerst percentage op laagste belastingschaal te zetten en daarna elk jaar procentueel verlagen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 23:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook dat kan, maar dan stijgt de HRA wel weer wat en dat zal de overheid niet willen zonder ook die aan te pakken.
Vraag het in FB.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 23:49 schreef Glazenmaker het volgende:
Waarom is dit nog in nieuws en mijn topic over de plannen van 6 andere partijen verbannen naar het graf forum voor verkiezingen?
Ja we hebben gezien dat men die inschattingen goed maken kan :cry:quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je mag van een bank verwachten dat ze zelf wel kunnen bepalen wat ze verantwoord aan een particulier uit kunnen lenen als hypotheek, daar hebben ze vadertje staat niet voor nodig. De tegenprestatie moet echter zijn dat ze ook niet bij de overheid aankloppen als ze in de problemen komen door te overmoedige keuzes.
Omdat je die ruimte hebt, waar een ander in de problemen zou komen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom? Mag je als rijke alleen maar betalen?
Die paar duizend euro houden mensen echt niet tegen om te verhuizen. Wat ik wel om me heen zie, heel subjectief dus, is dat mensen vast zitten in hun huis omdat ze de onderwaarde niet mee kunnen financieren bij de aankoop van een ander, gelijkwaardig huis (op een andere plek).quote:Op zaterdag 30 juni 2012 23:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het lijkt mij hoe dan ook goed om de overdrachtsbelasting voor woningen af te schaffen.
Geen idee hoeveel gevallen dit betreft maar gevoelsmatig heb je hier wel een punt. Dit soort gevallen zou de woningmarkt nog jaren kunnen remmen en dat is inderdaad niet wenselijk. Wederom kan dit met aanvullende eisen m.b.t. aflossing maar dat zullen banken zelf ook wel inzien.quote:Op zondag 1 juli 2012 12:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Die paar duizend euro houden mensen echt niet tegen om te verhuizen. Wat ik wel om me heen zie, heel subjectief dus, is dat mensen vast zitten in hun huis omdat ze de onderwaarde niet mee kunnen financieren bij de aankoop van een ander, gelijkwaardig huis (op een andere plek).
Cijfers ontbreken maar volgens mij mag je er van uitgaan dat dit algemener speelt. Dit zou idd op te lossen zijn door de grens van 100% los te laten. In principe ben ik daar tegen omdat het idee van een hypotheek is dat het onderpand de waarde dekt, maar in dit geval zou het toch moeten kunnen; het huidige onderpand dekt de waarde ook al niet meer dus aan de feitelijke situatie verandert weinig.
In dit opzicht hebben banken een verantwoordelijkheid om mensen uit die tang te halen.
De afgunst komt vooral van jouw kant. Jíj vindt het onterecht dat iemand met een hoog inkomen recht kan hebben op HRA.quote:Op zondag 1 juli 2012 12:25 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Omdat je die ruimte hebt, waar een ander in de problemen zou komen.
Wat een afgunst weer allemaal.
Dat lost zichzelf op: minder lenen ==> eerst sparen ==> minder prijsopdrijving ==> lagere prijzen ==> benodigd spaargeld voor het huis wat nu 2 ton kost neemt af.quote:Op maandag 2 juli 2012 07:28 schreef Worteltjestaart het volgende:
Verder wat betreft het niet méér mogen lenen dan 100%: dat is alleen haalbaar als de bijkomende kosten die niet meegefinancierd mogen worden een beetje in verhouding staan. De verlaging van de overdrachtsbelasting is al een goed begin, maar nog steeds hoog. Voor een huis van 2 ton mag je even 4000 euro belasting aftikken. Als je daar nog zaken als de afsluitprovisie, taxaties en de notariskosten bij optelt wordt een huis als starter inderdaad bijna niet betaalbaar. Je wilt immers niet je hele spaarpot in de KK gooien omdat je ook nog (1) het huis wilt kunnen inrichten/schilderen en (2) je ook nog een spaarbuffer wilt houden voor als er, nadat je je huis eenmaal gekocht hebt, een paar mindere tijden aanbreken.
Nou ja, volgens de VVD hebben de linksen de crisis veroorzaakt hoor.quote:Op maandag 2 juli 2012 10:46 schreef Boldface het volgende:
Nederland heeft de hoogste hypotheekschuld ter wereld. Als iets duidelijk is, is het wel dat de crisis in belangrijke mate is veroorzaakt doordat particulieren en overheden veel te veel geld lenen.
Daar waar anderen oproepen tot het aflossen van schulden, gaat de VVD liever door met het stimuleren van schuldvorming. De overheid moet de financiën op orde brengen, maar burgers die zich diep in de schulden steken; geen probleem. Weet je wat? We blijven het ook nog eens onverminderd fiscaal stimuleren....
Verbijsterend. De VVD leert echt niets van de crisis.
Bron?quote:Op maandag 2 juli 2012 10:50 schreef Ryan3 het volgende:
Nou ja, volgens de VVD hebben de linksen de crisis veroorzaakt hoor..
Zou jij even willen onderbouwen waarom jij meent dat de hypotheekverlening in NL problematisch is?quote:Op maandag 2 juli 2012 10:46 schreef Boldface het volgende:
Nederland heeft de hoogste hypotheekschuld ter wereld. Als iets duidelijk is, is het wel dat de crisis in belangrijke mate is veroorzaakt doordat particulieren en overheden veel te veel geld lenen.
Daar waar anderen oproepen tot het aflossen van schulden, gaat de VVD liever door met het stimuleren van schuldvorming. De overheid moet de financiën op orde brengen, maar burgers die zich diep in de schulden steken; geen probleem. Weet je wat? We blijven het ook nog eens onverminderd fiscaal stimuleren....
Verbijsterend. De VVD leert echt niets van de crisis.
Bron?quote:Op maandag 2 juli 2012 10:46 schreef Boldface het volgende:
Nederland heeft de hoogste hypotheekschuld ter wereld.
Het prijsopdrijvende effect van het lenen in NL valt wel mee hoor. Iedere keer hoor je weer dat in NL de prijzen zo absurd hoog zijn en zo enorm gestegen en ieder jaar maar weer doorstijgen... Maar op de correctie van de jaren 80 na die met name rond de eeuwwisseling heeft plaatsgevonden valt dat bijzonder mee.quote:Op maandag 2 juli 2012 07:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat lost zichzelf op: minder lenen ==> eerst sparen ==> minder prijsopdrijving ==> lagere prijzen ==> benodigd spaargeld voor het huis wat nu 2 ton kost neemt af.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door DS4 op 02-07-2012 11:05:22 ]Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
Wat heeft dat met linksen te maken? Je hebt in de VS rechts van de VVD en nog een stuk rechtser (de term extreem rechts is iets teveel misbruikt, maar zou wel de beste term zijn).quote:
Gelukkig... realisme in het draadje.quote:Op maandag 2 juli 2012 10:58 schreef Worteltjestaart het volgende:
Bron?
En dan niet de openstaande schuld, maar de schuld minus gereserveerde aflossing, genormaliseerd naar koopkracht aub.
Creatief met statistiek om de gewenste periode te kiezen?!quote:
Dat scharen de rechtsen onder overheidsbemoeienis en dus links (ook al is het niet links geweest naar Europese maatstaven). Menig discussietje over gehad in POL hoor, over hoe de linksen de kredietcrisis hebben veroorzaakt hierdoor.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat heeft dat met linksen te maken? Je hebt in de VS rechts van de VVD en nog een stuk rechtser (de term extreem rechts is iets teveel misbruikt, maar zou wel de beste term zijn).
Ik heb een paar leuke artikeltjes over hoe dit dan wel veroorzaakt is, maar de subprime mortgages hebben er op zijn minst indirect mee te maken. Natuurlijk gaat het ook om de verpakte derivaten en de handel daarin, maar stellen dat de vastgoedbubble in de USA niets met het vastgoed zelf te maken heeft, is wat al te optimistisch gedacht.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat scharen de rechtsen onder overheidsbemoeienis en dus links (ook al is het niet links geweest naar Europese maatstaven). Menig discussietje over gehad in POL hoor, over hoe de linksen de kredietcrisis hebben veroorzaakt hierdoor.
Wat echter bleek is, volgens mij, dat de huizen onder die wet verkocht gemiddeld een beter aflossingsgedrag lieten zien dan huizen die niet onder die wet verkocht werden. Ik kan het wel even voor je opzoeken, maar heb daar nu even geen zin in.
Daarbij ging het over zeer een klein percentage van het totaal aantal verkochte aantal huizen, dat onder deze wet verkocht is. Ook al zou het aflossingsgedrag dus onevenredig slechter zijn, dan nog zou dit niet een kredietcrisis veroorzaakt kunnen hebben.
De oorzaak ligt dus daar niet in.
Die derivatenhandel heeft weer te maken met de concurrentie tussen NYC en Londen The City om het zenuwcentrum te worden van de mondiale financiële wereld. In Londen ging het nl. het eerst mis, daar waren ze iets ruimhartiger voor die derivatencowboys dan in de VS, door toedoen van het Enron debacle en daaruit voortvloeiend Oxley-Sarbane.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik heb een paar leuke artikeltjes over hoe dit dan wel veroorzaakt is, maar de subprime mortgages hebben er op zijn minst indirect mee te maken. Natuurlijk gaat het ook om de verpakte derivaten en de handel daarin, maar stellen dat de vastgoedbubble in de USA niets met het vastgoed zelf te maken heeft, is wat al te optimistisch gedacht.
O, je leest voor het gemak even over het stukje "correctie van de jaren 80" heen? Nee, dan wordt het snel een zinnige discussie.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Creatief met statistiek om de gewenste periode te kiezen?!
Kijk eens 1995-nu, na inflatie: bijna verdubbeld.
Jij schreef dat de VVD de linksen de schuld had gegeven, weet je nog?quote:Op maandag 2 juli 2012 11:08 schreef Ryan3 het volgende:
Dat scharen de rechtsen onder overheidsbemoeienis en dus links (ook al is het niet links geweest naar Europese maatstaven). Menig discussietje over gehad in POL hoor, over hoe de linksen de kredietcrisis hebben veroorzaakt hierdoor.
Wat echter bleek is, volgens mij, dat de huizen onder die wet verkocht gemiddeld een beter aflossingsgedrag lieten zien dan huizen die niet onder die wet verkocht werden. Ik kan het wel even voor je opzoeken, maar heb daar nu even geen zin in.
Daarbij ging het over zeer een klein percentage van het totaal aantal verkochte aantal huizen, dat onder deze wet verkocht is. Ook al zou het aflossingsgedrag dus onevenredig slechter zijn, dan nog zou dit niet een kredietcrisis veroorzaakt kunnen hebben.
De oorzaak ligt dus daar niet in.
Ja.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij schreef dat de VVD de linksen de schuld had gegeven, weet je nog?
Creatief, daar pak je alweer een historisch hoogtepunt, 1980! Als dat is wat je nodig hebt om je argument kracht bij te zetten, tsja.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:45 schreef DS4 het volgende:
Ik wil best langjariger: Mei 1980 was de gemiddelde woning slechts 80.000 euro waard. Tussen toen en nu is het salaris in NL gemiddeld met ongeveer 3,5% gestegen. Als je dat doorrekend zou een woning nu tov het salaris 240K mogen kosten.
Irrelevant of de derivaten in Londen of NY verhandeld werden; er waren dus ook subprime mortgages die tegen prime-rates uitgegeven werden. Of dit aangewakkerd werd door een kapitaaloverschot en een toegenomen vraag in securizations aan SPV's (special purpose vehicle) die middels SIV's (structured investment vehicles) CDO (collaterased debt obligations) lieten ontstaan, is natuurlijk iets waarover we kunnen debateren, maar vast staat (o.a. aangetoond door Levitin en Wachter (2010) en Reiss (2011)) dat de FHLMC en FNMA als government sponsered enterprises in beginsel uitsluitend prime leningen accepteerden en er ten slotte ook een markt kwam voor sub-prime mortgages.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die derivatenhandel heeft weer te maken met de concurrentie tussen NYC en Londen The City om het zenuwcentrum te worden van de mondiale financiële wereld. In Londen ging het nl. het eerst mis, daar waren ze iets ruimhartiger voor die derivatencowboys dan in de VS, door toedoen van het Enron debacle en daaruit voortvloeiend Oxley-Sarbane.
Aan jou de schone taak om de cijfers te tabelleren van x tot nu, met elk startjaar vanaf 1982 tot nu. Cijfers van vóór 1982 zijn minder relevant omdat dat >30 jaar geleden is en de normale looptijd van een hypotheek 30 jaar is, en er dus zodoende niet veel hypotheken zijn (if any) van vóór 1982 die nog bestaan.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Creatief, daar pak je alweer een historisch hoogtepunt, 1980! Als dat is wat je nodig hebt om je argument kracht bij te zetten, tsja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |