Tja, Ik begrijp ook niet waarom het koningshuis van Oranje nu klaarblijkelijk misschien ook de gewoontes van het plebs overneemt. Het uitvindsel van de willekeurige huwelijken was immers helemaal niet voor hen bedoeld. Die uitvinding was bedoeld om het plebs onder de duim te houden, en nu wordt volgens jou zelfs het koningshuis erdoor besmet. Ik ga ervan uit dat er misschien toch ergens een staatsbelang of dynastiek belang bij dat huwelijk is, waardoor het dan toch nuttig is, niettegenstaande het feit dat het inderdaad niet onmiddellijk voor de hand ligt. Zoniet is er wel een probleem, hoor. Als ze dat gedaan hebben met de bedoeling van de gewoontes van het plebs over te nemen, beginnen ze binnenkort misschien ook in het publiek te gokken, drinken, vloeken, en ketterijen te verkondigen!quote:Op vrijdag 29 juni 2012 04:50 schreef Metalfrost het volgende:
En toch is Willem-Alexander met Máxima getrouwd.
Ach en wee!quote:Op vrijdag 29 juni 2012 06:19 schreef wapi het volgende:
[..]
Tja, Ik begrijp ook niet waarom het koningshuis van Oranje nu klaarblijkelijk misschien ook de gewoontes van het plebs overneemt. Het uitvindsel van de willekeurige huwelijken was immers helemaal niet voor hen bedoeld. Die uitvinding was bedoeld om het plebs onder de duim te houden, en nu wordt volgens jou zelfs het koningshuis erdoor besmet. Ik ga ervan uit dat er misschien toch ergens een staatsbelang of dynastiek belang bij dat huwelijk is, waardoor het dan toch nuttig is, niettegenstaande het feit dat het inderdaad niet onmiddellijk voor de hand ligt. Zoniet is er wel een probleem, hoor. Als ze dat gedaan hebben met de bedoeling van de gewoontes van het plebs over te nemen, beginnen ze binnenkort misschien ook in het publiek te gokken, drinken, vloeken, en ketterijen te verkondigen!
Wat is er nou beter aan een huwelijk -- gewoonlijk gevolgd door een echtscheiding -- dat het gevolg is van de willekeurige stand van het hormonenpeil?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 07:19 schreef Haagshe_Harry het volgende:
1) de elite werkt ook niet meer met gearrangeerde huwelijken (legio voorbeelden te noemen, ze lopen alleen achter)
Tja, als dat zo is, hoe komt het dan dat dit noch in de koran noch in de bijbel staat? Het is toch eigenaardig dat de christelijke clerus dit eertijds op eigen houtje bedacht had? Ik vertrouw dat soort uitvindsels niet, hoor.quote:2) verbod op polygamie is een rationele beslissing geweest: het levert stabiliteit op in de samenleving
Ondertussen zijn de adel en ook de meeste koningshuizen inderdaad afgeschaft, maar als je die regels wil begrijpen, moet je wel teruggrijpen naar de maatschappelijke periode in dewelke ze werden ingevoerd.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:28 schreef De_Kardinaal het volgende:
Volgens mij gewoon een gevolg van afname van de naleving van de canonieke wetten bij katholieke vorsten (protestantse vorsten waren door deze wetten niet gebonden) en het afschaffen van het Morganatisch huwelijk heeft het mogelijk gemaakt dat adel tegenwoordig met het plebs kan trouwen zonder gevolgen.
In elk geval lang voordat de bijbel bestond.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:38 schreef wapi het volgende:
Ondertussen zijn de adel en ook de meeste koningshuizen inderdaad afgeschaft, maar als je die regels wil begrijpen, moet je wel teruggrijpen naar de maatschappelijke periode in dewelke ze werden ingevoerd.
Ongeveer elke man die in de bijbel vernoemd wordt, is polygaam. Er zijn maar weinig uitzonderingen daarop. Daareboven, waren de huwelijken bij de joden gearrangeerd. Dat zijn ze nu trouwens nog in belangrijke mate. De clericale bemoeienissen met het gearrangeerde huwelijk en de polygamie zijn dus helemaal niet in overeenstemming met de bijbel. Mijns insziens kon het doel van die clericale uitvindsels alleen maar zijn van een bepaald maatschappelijk-politiek effect te bewerkstelligen ten gunste van de toenmalige maatschappelijke elite.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:08 schreef ATON het volgende:
In elk geval lang voordat de bijbel bestond.
Maar vent toch, wat maak jij daar een ratatouille van zeg ! Heb je het nu over de adel , de polygamie, het gearrangeerd huwelijk, de bijbel, het O.T. of het N.T ? Tjonge, wat een dipsausje.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:24 schreef wapi het volgende:
Ongeveer elke man die in de bijbel vernoemd wordt, is polygaam. Er zijn maar weinig uitzonderingen daarop. Daareboven, waren de huwelijken bij de joden gearrangeerd. Dat zijn ze nu trouwens nog in belangrijke mate. De clericale bemoeienissen met het gearrangeerde huwelijk en de polygamie zijn dus helemaal niet in overeenstemming met de bijbel. Mijns insziens kon het doel van die clericale uitvindsels alleen maar zijn van een bepaald maatschappelijk-politiek effect te bewerkstelligen ten gunste van de toenmalige maatschappelijke elite.
Nu zie je wel evenveel mannen als vrouwen ( met uitzondering China ), maar toen was het de gewoonte op tijd en stond eens oorlogje te gaan spelen. Mannen onder elkaar, je weet wel. Maar het gevolg was dat er héél wat weduwen en wezen gemaakt werden. Enkel de sterkste stieren bleven leven, en die moesten zich dan maar over die vrouwen ontfermen. Trouwens, daar deden ze het voor. Er zijn nog wel hier en daar primitieve samenlevingen waar polygamie geen bezwaar is. Traditie is taai.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:57 schreef vaarsuvius het volgende:
Zelfs als je nauwelijks onderwijs hebt gehad , moet je toch instaat zijn tot de volgende gedachten:
a) Ik zie ongeveer evenveel vrouwen als mannen om me heen.
b) polygamie betekent dat 1 man meerdere vrouwen heeft (andersom komt zo weinig voor dat we het weglaten in de redenering)
c) indien b) veel voorkomt, gegeven a) betekent dat er een heleboel mannen 0 vrouwen kunnen hebben.
d) een heleboel mannen zonder vrouw is niet echt een ideaal recept voor een stabiele samenleving...
Dit ging misschien goed zolang je die overgebleven mannen nog gewoon als slaaf/ goedkope arbeidskracht/ kannonvoer kon gebruiken, maar in een moderne samenleving werkt het niet.
Dat kan best waar zijn, maar waar staat het verbod op polygamie in de bijbel?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het feit dat polygamie in de bijbel voorkwam wil niet zeggen dat het ook het ideale model is voor een succesvol huwelijk. In tegendeel. Als je kijkt naar de patriarchen en hun meerdere vrouwen en de conflicten dat dat opleverde, blijkt dat polygamie eeni recept is voor problemen.
Ok, maar dit kan je toch niet interpreteren als een verbod op polygamie?quote:Als je kijkt naar het bijbelse model voor een ideaal huwelijk is dat wel degelijk 1 man en 1 vrouw. Zo zijn ze geschapen en in het nieuwe testament wordt dit model herhaald. Zo wordt een bisschop als volgt beschreven door Paulus: 2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;
Dit is ook nog steeds geen verbod.quote:We zouden juist uit die verhalen op moeten kunnen maken dat polygamie niet datgene is wat God voor ons bedoeld heeft, ook al zullen de mannen toen graag meerdere vrouwen gehad hebben.
Dat kan je volgens mij niet citeren uit de bijbel, hoor.quote:In de bijbel staat de liefde centraal in een huwelijk en niet zozeer de familiebanden of de hormonen.
Het blijft een persoonlijk opvatting en geen citaat. Op de vraag of er een verbod op polygamie te vinden valt in de Bijbel, kan het antwoord alleen maar neen zijn. Niet alleen omdat we dat nergens kunnen terug vinden. Maar ook omdat bijna alle personen die in bijbel genoemd worden, polygaam zijn.quote:Zo dienen mannen en vrouwen ook elkaar lief te hebben en het is duidelijk dat een monogaam huwelijk daarvoor de beste mogelijkheden schept.
Gearrangeerde huwelijken waren bedoeld om de standenmaatschappij in stand te houden en de macht te concentreren in bepaalde families.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:19 schreef wapi het volgende:
Ik vermoed dat dit voordelig was voor de elite, want anders wordt zoiets toch niet plotseling uitgevonden? Misschien kwam dat omdat de elite dan niet meer met al de bijzitjes mochten trouwen, die vermoedelijk meestal niet uit de elite kwamen. Misschien was dat een manier om het aantal erfgenamen wat in te perken? Anders kon zo'n bijzitje de man onder druk zetten om met haar te trouwen, zodanig dat haar kinderen ook zouden erven. Het doel zal allicht geweest zijn van bepaalde gewenste ongelijkheden in stand te houden. Dan is het inderdaad de stabiliteit van de standenmaatschappij die dat vereiste.
Welkcome to the real world:quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:57 schreef vaarsuvius het volgende:
c) indien b) veel voorkomt, gegeven a) betekent dat er een heleboel mannen 0 vrouwen kunnen hebben.
d) een heleboel mannen zonder vrouw is niet echt een ideaal recept voor een stabiele samenleving...
In de 16e eeuw trouwde maar 40% van de mensen. De rest werd zoek gespeeld met verbodsregels en toestemmingsregels (Op het platteland moest je toestemming hebben van de locale priester, die de wensen van de landheer volgde. In de grote stad werd het bedieningspersoneel verboden relaties aan te gaan.) Ongewenste kinderen werden in weeshuizen gedropt. Een primitieve vorm van gezinsplanning.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:57 schreef vaarsuvius het volgende:
Zelfs als je nauwelijks onderwijs hebt gehad , moet je toch instaat zijn tot de volgende gedachten:
a) Ik zie ongeveer evenveel vrouwen als mannen om me heen.
b) polygamie betekent dat 1 man meerdere vrouwen heeft (andersom komt zo weinig voor dat we het weglaten in de redenering)
Dit ging misschien goed zolang je die overgebleven mannen nog gewoon als slaaf/ goedkope arbeidskracht/ kannonvoer kon gebruiken, maar in een moderne samenleving werkt het niet.
Dat zijn de kenmerken van een traditionele samenleving. De één was meer dan de ander. De regels van de moraal in Koran gelden dan ook niet voor iedereen in dezelfde mate. Een uitgehuwelijkt minderjarig meisje heeft niets in de te brengen en de man die haar trouwt bepaald alles. Islamieten noemen dat gelijkwaardig, maar niet gelijk. Iedereen krijgt wat hem toekomt. De één is God en de ander slaaf.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:48 schreef wapi het volgende:
[..]
Welkcome to the real world:
The Most Under-appreciated Fact
The first big, basic difference has to do with what I consider to be the most under-appreciated fact about gender. Consider this question: What percent of our ancestors werewomen? It’s not a trick question, and it’s not 50%. True, about half the people who ever lived were women, but that’s not the question. We’re asking about all the people who ever lived who have a descendant living today. Or, put another way, yes,every baby has both a mother and a father, but some of those parents had multiple children. Recent research using DNA analysis answered this question about two years ago. Today’s human population is descended from twice as many women as men. I think this difference is the single most under-appreciated fact about gender. To get that kind of difference, you had to have something like, throughout the entire history of the human race, maybe 80% of women but only 40% of men reproduced.
Jouw visie is dus overdreven simplistisch. Je kan beter geen stellingen poneren waar wel degelijk onderzoek naar gebeurd is, en die tot een totaal verschillende conclusie komt dan jij. Waarom zoek je eerst niet op of er geen onderzoek bestaat over de stelling die je juist gaat gebruiken? Anders blijf je de rest van je leven dingen schrijven die geen enkele diepgang hebben. Je zou toch op zijn minst het bestaande onderzoek mogen vermelden, neen?
Heeft niks met hormonen te maken joh. Zie mijn vorige post wat de reden was.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het feit dat polygamie in de bijbel voorkwam wil niet zeggen dat het ook het ideale model is voor een succesvol huwelijk.
In de bijbel staat de liefde centraal in een huwelijk en niet zozeer de familiebanden of de hormonen.[quote]
In het O.T. of het N.T. ? Twee totaal verschillende tijden en culturen.
[quote]Want de bijbelse liefde is niet afhankelijk van hormonen maar van belofte, trouw, en zelfovergave onder inspiratie van Gods geest in tegenstelling tot de vleselijke hormonen.
Dan moet je maar dat boek in de papiermand gooien als dat jou visie is.quote:De liefde van God is compleet zelfopofferend en zoekt geen eigen gewin. Zo dienen mannen en vrouwen ook elkaar lief te hebben en het is duidelijk dat een monogaam huwelijk daarvoor de beste mogelijkheden schept.
Mijn stelling is toch duidelijk? Het verbod op polygamie en gearrangeerd huwelijk zijn buitenbijbelse uitvindingen van een bepaalde christelijke clerus, die daarmee een grotere macht van de elite over de lagere sociale klassen wilden bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:03 schreef ATON het volgende:
Maar vent toch, wat maak jij daar een ratatouille van zeg ! Heb je het nu over de adel , de polygamie, het gearrangeerd huwelijk, de bijbel, het O.T. of het N.T ? Tjonge, wat een dipsausje.
- Ja, de gearrangeerde huwelijke binnen en buiten de adel bestonden al voor er enig sprake was van de bijbel.
- Ja, polygamie bestond ook bij de joden en was ook gearrangeerd.
- Ja, al deze regeltjes zijn in overeenstemming met de bijbel.
En probeer nu eens niet steeds alles op één hoopje te vegen zeg ! Zo vind een kat haar jongen niet.
Jij vraag je af waarom het gearrangeerd huwelijk werd afgeschaf. Je kun je beter afvragen waarom het gearrangeerde huwelijk en polygamie bestond. Het antwoord: de wil tot macht.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:01 schreef wapi het volgende:
[..]
Mijn stelling is toch duidelijk? Het verbod op polygamie en gearrangeerd huwelijk zijn buitenbijbelse uitvindingen van een bepaalde christelijke clerus, die daarmee een grotere macht van de elite over de lagere sociale klassen wilden bewerkstelligen.
Het gearrangeerd huwelijk werd door de christelijke clerus enkel afgeschaft voor het plebs, niet voor de hogere klasse. Men wilde klaarblijkelijk een gedenererend effect bewerkstelligen op de lagere sociale klassen, om ze beter onder de knoet te houden. Het doel van het verbod op polygamie bestond er waarschijnlijk in van de kinderen van adelijke mannen met niet-adelijke vrouwen uit te sluiten van de erfenis.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:05 schreef deelnemer het volgende:
Jij vraag je af waarom het gearrangeerd huwelijk werd afgeschaf.
Dat heeft dan averrechts gewerkt. Inteelt in de elite heeft de elite verzwakt.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:09 schreef wapi het volgende:
[..]
Het gearrangeerd huwelijk werd door de christelijke clerus enkel afgeschaft voor het plebs, niet voor de hogere klasse. Men wilde klaarblijkelijk een gedenererend effect bewerkstelligen op de lagere sociale klassen, om ze beter onder de knoet te houden. Het doel van het verbod op polygamie bestond er waarschijnlijk in van de kinderen van adelijke mannen met niet-adelijke vrouwen uit te sluiten van de erfenis.
Dat staat er niet. Ik heb ook niet gezegd dat er een verbod is op polygamie. Maar heeft een mens altijd een verbod nodig om te begrijpen dat het 1 beter is dan het ander?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:37 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat kan best waar zijn, maar waar staat het verbod op polygamie in de bijbel?
Dat doe ik ook niet.quote:Ok, maar dit kan je toch niet interpreteren als een verbod op polygamie?
Dat heb ik niet beweerd.quote:Dit is ook nog steeds geen verbod.
Het doel van het huwelijk is de relatie tussen God en Zijn schepsels reflecteren.quote:Dat kan je volgens mij niet citeren uit de bijbel, hoor.
Wat dus verder niets zegt. Het feit dat ze polygaam waren hielp ze niet echt verder. Als ze bij een monogame relatie waren gebleven, had hen dat een hoop leed en moeilijkheden in de thuissituatie gespaard. Als je polygamie wilt gebruiken in de bijbel, is de enige zinnige reden om te laten zien dat het vooral tot conflicten en strijd leidt, en niet tot een harmonieuze, vredevolle foyer. De vraag is dus niet of het verboden is of niet, maar of je zin hebt om achter je driften te gaan en een boel vrouwen tegelijk te hebben, of Gods plan voor de mens te willen vervullen in een monogame relatie van zelfopofferende liefde.quote:Het blijft een persoonlijk opvatting en geen citaat. Op de vraag of er een verbod op polygamie te vinden valt in de Bijbel, kan het antwoord alleen maar neen zijn. Niet alleen omdat we dat nergens kunnen terug vinden. Maar ook omdat bijna alle personen die in bijbel genoemd worden, polygaam zijn.
Nee, dat was helemaal niet duidelijk. Dat heb ik je duidelijk gemaakt, namelijk dat polygamie reeds bestond vóór de bijbel, dat polygamie algemeen was, zowel bij het volk als bij zijn leiders en dit helemaal niks te maken heeft met macht van de elite. En in de O.T. -tijd was dit nog zeer normaal, maar in het N.T. zie je dat niet meer, gezien dit niet door vrome joden is geschreven. Heeft niks met buitenbijbelse uitvinding te maken. Is mijn post duidelijk zo ?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:01 schreef wapi het volgende:
Mijn stelling is toch duidelijk? Het verbod op polygamie en gearrangeerd huwelijk zijn buitenbijbelse uitvindingen van een bepaalde christelijke clerus, die daarmee een grotere macht van de elite over de lagere sociale klassen wilden bewerkstelligen.
Het heeft volgens mij wel gewerkt, maar het was buiten de waard gerekend. De Amerikaanse revolutie, alleen maar een sukses omdat de afstand zo groot was tussen het Amerikaanse vasteland en Groot-Brittanië, heeft de Franse revolutie geinspireerd, die op haar beurt de Russische revolutie heeft geïnspireerd. Het verbaast me niets dat de christelijke clerus in die revoluties een veeg uit de pan heeft gekregen. Ze werd klaarblijkelijk verantwoordelijk gesteld voor de heersende ongelijkheid en het in leven roepen en in stand houden van de standenmaatschappij.quote:
Je weet héél goed wat je hier schrijft totale onzin is.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:09 schreef wapi het volgende:
Het gearrangeerd huwelijk werd door de christelijke clerus enkel afgeschaft voor het plebs, niet voor de hogere klasse. Men wilde klaarblijkelijk een gedenererend effect bewerkstelligen op de lagere sociale klassen, om ze beter onder de knoet te houden. Het doel van het verbod op polygamie bestond er waarschijnlijk in van de kinderen van adelijke mannen met niet-adelijke vrouwen uit te sluiten van de erfenis.
Je draait de boel om. De standenmaatschappij ruste op het gearrangeerde huwelijk. De afschaffing ervan heeft bijgedrage aan de emancipatie.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:18 schreef wapi het volgende:
[..]
Het heeft volgens mij wel gewerkt, maar het was buiten de waard gerekend. De Amerikaanse revolutie, alleen maar een sukses omdat de afstand zo groot was tussen het Amerikaanse vasteland en Groot-Brittanië, heeft de Franse revolutie geinspireerd, die op haar beurt de Russische revolutie heeft geïnspireerd. Het verbaast me niets dat de christelijke clerus in die revoluties een veeg uit de pan heeft gekregen. Ze werd klaarblijkelijk verantwoordelijk gesteld voor de heersende ongelijkheid en het in leven roepen en in stand houden van de standenmaatschappij.
In feite staat er volgens mij in de Bijbel niets dat rechtstreeks aanleiding zou kunnen geven tot het ontstaan van een middeleeuwse standenmaatschappij. De christelijke clerus is dus simpelweg het slachtoffer geworden van haar eigen buiten-bijbelse uitvindsels.
Ja maar, je mag dat verbod niet zelf uitvinden.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat staat er niet. Ik heb ook niet gezegd dat er een verbod is op polygamie. Maar heeft een mens altijd een verbod nodig om te begrijpen dat het 1 beter is dan het ander?
De eerste helft van de bijbel is joods. De joden hebben hun schrift steeds gezien als de wet.quote:En nee dit is nog steeds geen verbod en je zult het ook niet vinden. Maar in tegenstelling tot vele religieuze werken is de bijbel geen bundel met regels en verboden maar gaat het over relaties tussen God en mens en mensen onderling.
De standenmaatschappij bestond eigenlijk alleen maar in Europa; en in de rest van de wereld worden de huwelijken nog steeds gearrangeerd.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:27 schreef deelnemer het volgende:
Je draait de boel om. De standenmaatschappij ruste op het gearrangeerde huwelijk. De afschaffing ervan heeft bijgedrage aan de emancipatie.
Allemaal conjecture.quote:De machtsmotieven achter het gearrangeerde huwelijk leiden niet ot een welgeordende samenleving, maar tot onderdrukking. De toenemende emancipatie heeft het westen versterkt.
Het vooropstellen van oorzakelijke verbanden, is onderworpen aan allerhande regels, hoor. Ten eerste moet je alle termen in je stelling eerst goed definiëren; wat je niet doet. Ten tweede, moet je duidelijk aangeven op welke manier jouw stelling kan worden getoetst. Jouw stelling is onvoldoende ernstig geformuleerd om daar een antwoord op te geven. Jouw stelling klinkt als bijgeloof. Madame soleil zegt ook zo'n dingen. Misschien kan je er ook wat astrologie bij betrekken?quote:De traditionelere autoritaire Islamitische samenlevingen staan modernisering in de weg en dat heeft ertoe geleid dat deze landen in ontwikkeling achterblijven bij de rest van de wereld.
Je bedoelt die oliesjeik wiens olie gevonden, omhooggehaald, verwerkt en verkocht wordt door Westerse bedrijven?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:38 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Humm, deze landen blijven achter qua ontwikkeling. Zou de olie sjeik waar bijv. Bosman van VI oranje voor werkte er ook zo over denken of dit zelfs maar relevant vinden?
Ja maar, jouw snijmachine staat nog steeds in dat dorp naast Groningen, nee? Wanneer verkoop je er eens één aan de oliesjeiks? Of willen ze jouw ding niet?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:45 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Je bedoelt die oliesjeik wiens olie gevonden, omhooggehaald, verwerkt en verkocht wordt door Westerse bedrijven?
Of je oprecht willen verbinden aan iemand die je lief vind?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:43 schreef ems. het volgende:
Huwelijken
Enige reden om te trouwen zijn financiële overwegingen.
Waarom wil je per se een verbod? Er staat in de bijbel geen letterlijk verbod op seks met kinderen van 2 jaar oud. Wil dat zeggen dat het daarom iets is wat je ook moet doen?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:30 schreef wapi het volgende:
[..]
Ja maar, je mag dat verbod niet zelf uitvinden.
Het feit dat iets niet nadrukkelijk verboden wordt, wil niet zeggen dat het ook iets is wat na te streven dient te zijn, of deel van Gods plan voor de mensheid.quote:De eerste helft van de bijbel is joods. De joden hebben hun schrift steeds gezien als de wet.
What is Halakhah?
Judaism is not just a set of beliefs about G-d, man and the universe. Judaism is a comprehensive way of life, filled with rules and practices that affect every aspect of life: what you do when you wake up in the morning, what you can and cannot eat, what you can and cannot wear, how to groom yourself, how to conduct business, who you can marry, how to observe the holidays and Shabbat, and perhaps most important, how to treat G-d, other people, and animals. This set of rules and practices is known as halakhah. ... The word "halakhah" is usually translated as "Jewish Law" ... At the heart of halakhah is the unchangeable 613 mitzvot (commandments) that G-d gave to the Jewish people in the Torah (the first five books of the Bible).
Volgens mij, hebben de joden gelijk om de Torah -- de boeken van Moses -- te intepreteren als een wetboek. De Torah zegt wat toegelaten is en verboden, wat moreel is en immoreel en wat goed is en kwaad.
Je denkt in wetten, regels en verboden. Probeer eens in termen van relaties, beschermen van zelf en naasten, waarborging van welzijn en geluk, en de zorg van God als Vader over Zijn kinderen te denken. Jouw benadering van godsdienst is nog bijzonder kinderlijk. Een kleuter heeft voor alles wat hij niet mag doen een regel en verbod nodig: het is verboden om de hete plaat aan te raken, het is verboden om zonder te kijken de straat over te rennen, en in termen van relaties: het is verboden om tegen papa te liegen het is verboden het speelgoed van je broertje af te pakken, enzovoorts. Een kleuter, gemotiveerd door zijn driften, begrijpt niet wat er mis is met die dingen. Zijn relaties zijn gemotiveerd door hemzelf en gericht op het bevredigen van zijn eigen driften. Een kleuter begrijpt niet dat goede sociale relaties, beschermd door morele kaders, tot werkelijk geluk leiden. De bijbel wil dat we elkaar liefhebben, en dat al onze relaties optimaal zijn, of dat nu in de context is van vriendschap met vriendschappelijke agape liefde, of in liefdesrelaties met eros liefde. Een volwassen godsdienstige heeft geen expliciet verbod op een boel zaken nodig om Gods wil te onderscheiden in die relaties. Het is Gods geest die hem motiveert en inspireert en leidt en hem tot liefhebben drijft, en niet het leven bij regels en verboden en alles wat niet in regels en verboden gedefinieerd is zien als acceptabel en na te streven. Wat dat betreft is degene die zijn eigen rechtvaardigheid wil benadrukken door het wijzen op regels en verboden (of de afwezigheid daarvan) goddelozer dan de persoon die zijn geweten probeert te gehoorzamen en liefde nastreeft zonder bij overtreding te wijzen op een gebrek aan geschreven regel of verbod.quote:De idee dat de godsdienst vooral een reeks van vrijblijvende metafysische stellingen zou zijn, is niet alleen weinig productief, op de koop toe, vormt het dan ook geen barriere om zomaar nieuwe uitvindsels tot wet te verheffen. Als het christendom in Europa is ineengestort, heeft dat alles te maken met die foutieve opvatting. Men is bereid om nieuwe uitvindsels erbij te breien, bestaande regels onder de mat te vegen, om verder het geheel aan te passen aan de smaak van de goddelozen. Hoe kan zoiets nou stand houden?
Ja die, die niks gepresteerd hebben en ons uitlachen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:45 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Je bedoelt die oliesjeik wiens olie gevonden, omhooggehaald, verwerkt en verkocht wordt door Westerse bedrijven?
Tja, dat zijn er een handjevol. Weinig representatief dus. Plus het houd een keer op.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:50 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Ja die, die niks gepresteerd hebben en ons uitlachen.
Maar wie lacht er het hardst dan?
Ik denk dat zij harder lachen dan wij, och arme Nederlanders.
En ook na de olie mits ze hun huwelijken, (ook zakelijke huwelijken, snap je?) goed arrangeren.
Ik zou het niet erg vinden...oliesheik te zijn iig.
Onnodig emotioneel ritueel. Als je van elkaar houdt ben je per definitie al 'verbonden'. Een kusje geven op een altaar verandert daar weinig aan.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:48 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Of je oprecht willen verbinden aan iemand die je lief vind?
Al weet je dat diegene en jijzelf vergissingen gaat/gaan maken?
De schoonheid van trouw blijven aan een besluit?
Het willen bijstaan van je partner , ook als het leven wat gebrekkiger wordt?
Geld is in mijn optiek niet reëel bestaand en enkel valide voor drogredeneringen.
Verbinding van families kan erg valide zijn. Het maakt individuen sterker dacht ik?
Als het meezit?
Ik denk dat de belofte die je uitspreekt en tekent wel degelijk betekenis heeft. Je gaat een alliantie aan, een verbond en verzegelt dat. Vanaf dat moment dien je dan ook een man (of vrouw) van je woord te zijn en je daar aan te houden. Dit beschermt ook met name het uitbuiten van vrouwen door mannen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:54 schreef ems. het volgende:
[..]
Onnodig emotioneel ritueel. Als je van elkaar houdt ben je per definitie al 'verbonden'. Een kusje geven op een altaar verandert daar weinig aan.
En deze opvatting is dat men hier in Europa is beginnen inzien dat die heilige boeken niet meer zijn dan verzinsels die vroeger werken, en nu niet meer. Conclusie : Conservatisme van het christendom en bewustwording van de bevolking.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:30 schreef wapi het volgende:
Als het christendom in Europa is ineengestort, heeft dat alles te maken met die foutieve opvatting.
Wat ? Godsdiensten ? Die zijn allen maar tijdelijke verschijnsels. Kijk maar eens in ' Geschiedenis voor dummy's '.quote:Men is bereid om nieuwe uitvindsels erbij te breien, bestaande regels onder de mat te vegen, en om verder het geheel aan te passen aan de smaak van de goddelozen. Hoe kan zoiets nou stand houden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |