abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113542183
Hey,

ik vroeg me af of iemand toevallig weet waar ik gedetailleerde informatie kan vinden over kerncentrales. Wat ik graag wil weten zijn meer specifieke dingen als hoeveel koelvloeistof er in de reactor zit en meer van dat soort informatie.

Weten jullie toevallig waar ik dat kan vinden?
---hoi---
pi_113542201
Wat wil je ermee doen? DIY kerncentrale? :+
pi_113542255
hehe misschien, borssele 2 in mijn kelder :)

Ik wil een programmatje maken waarin dat programma een kerncentrale simuleert. En dat kan natuurlijk alleen maar realistisch als je de goede waardes hebt.

Ikzelf kon niet echt iets vinden op internet hierover. Komt dat omdat dat geheim is ofzo? of omdat het normaal gesproken gewoon niemand boeit...
---hoi---
pi_113542361
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 01:14 schreef Gekkenwerk het volgende:
hehe misschien, borssele 2 in mijn kelder :)

Ik wil een programmatje maken waarin dat programma een kerncentrale simuleert. En dat kan natuurlijk alleen maar realistisch als je de goede waardes hebt.

Ikzelf kon niet echt iets vinden op internet hierover. Komt dat omdat dat geheim is ofzo? of omdat het normaal gesproken gewoon niemand boeit...
Bepaalde elementen van kerncentrales zijn inderdaad staatsgeheim; zo mogen mensen van Iraanse komaf bijvoorbeeld geen nucleaire technologie studeren in Nederland (beetje overtrokken, we zijn het enige land, maargoed) en kan me voorstellen dat de "specs" van een kerncentrale ook niet zomaar te vinden zijn.

Daarbij; wat versta je onder kerncentrale? Er zijn verschillende formaten en types. Sommige hebben efficientere koeling en daardoor bijvoorbeeld een kleiner koelvat nodig.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_113542468
Het liefst van een PWR centrale, maar oudere modellen maken ook niet echt uit, een rmbk reactor zou ook wel grappig zijn... Mij gaat het vooral een beetje om de proporties van die maten, ik heb al ergens gevonden wat dat de rmbk-1000 reactor 3700 MW aan thermische energie levert.

Maar wat mij dan vooral interesseert is hoeveel liter koelvloeistof er ongeveer inzit, wat voor warmtewisselaars er gebruikt zijn, wat daar de inhoud van is.

Het liefst ook meteen de veilige werk temperaturen, shut down time, dat lijkt me eerlijk gezegd nou allemaal niet iets wat staatsgeheim kan zijn omdat een beetje ingenieur met teveel vrije tijd dat ook wel kan berekenen.
---hoi---
pi_113542655
Het was een mooie winterdag in Januari toen ik besloot wat op te zoeken over kerncentrales. Waarom weet ik niet meer. Het is eigenlijk best frappant omdat ik helemaal niet geïnteresseerd ben ik kerncentrales en deze informatie niets anders zou doen dan onnodig mijn geheugen volstouwen. Toch besloot ik, ondanks het grote risico tot hersenvervuiling, mijn epische reis te vervolgen. Moedig, maar ook onwetend. Ik was een kind, zo naïef. Mijn reis begon bij google en één simpel maar doeltreffend en alleszeggend woord: kerncentrales. Wauw, wat een prestatie moest ik gedacht hebben. Dit is nogal wat, zo spannend. Maar goed, het was nog te doen. Ik scrollde wat op en neer en zag het staan "werkstuk kerncentrales". Het leek mij een makkelijk verteerbaar stukje literatuur zo op de titel afgaand, kinderspel. Zo beschreef ik mijn jeugdige werken ook altijd. Ik klikte erop, sloot mijn ogen en opende ze enkele seconden later weer. Het was als een grote verassing. Nu wat ik zag, misschien wel het belangrijkste en meest oninteressante gedeelte. Ik zag me daar een lap tekst. Wat is dit? Wat moet dit godverdomme voorstellen! Ik ben hier niet om een heel boek te lezen met een triljard woorden. Nee, hier was ik niet naar op zoek. De titel was misleidend! Het hoorde een appetijtelijke samenvatting te zijn en het blijkt een gigantisch stuk proza. Nu wilde ik mijn eerste natuurlijke reactie van overweldigende afstoting niet de overhand gunnen en ik begon! Begon aan deze reis. Het moest en zou me lukken, ik ben geen opgever, dat zal ik ze bewijzen. Bepakt met een klein rugzakje met wat eten en drinken continueerde ik, of eigenlijk was ik nog niet begonnen maar dat doet er nu even niet toe. Woord voor woord, zin voor zin. Ik wist niet wat ik in me op nam, het ging razendsnel als een hogesnelheidstrein in Japan. Ongelofelijk, welke idioot moet deze stront geproduceerd hebben. Laat ik mijn berouw aan diegene tonen, onmenselijk die saaiheid. Ik was zo'n beetje halverwege toen dit avontuur mijn ogen deed sluiten. Ik kon het niet meer aan, het was te zwaar. Ik faalde. Mijn eten was op, mijn water lauw. Ik zou opgeven, maar ik ben tenminste gegaan met een trots geleverde strijd. Ik heb gevochten, gezwoegd. Iets wat ik mij kinderen en zij hun kinderen zouden kunnen vertellen. Bewonderenswaardiger op z'n minst. Hierbij waarschuw ik jou ook meteen, o nederige TS. Weet waar je aan begint. Het zal een zwaar avontuur worden, Lord of the Rings is er niets bij. Laat mijn ervaring zich een licht vormen, door het duister van jouw zoektocht. Ik heb het na kunnen vertellen, hopelijk lukt dat jou ook. Weet dat als het ook daadwerkelijk lukt, je met open armen als een held ontvangen zal worden. Een messias, een verlichter. Maar weet ook wat je zwaktepunten zijn.. alleen zo kan je overwinnen, deze reis succesvol voltooien. Het beste gewenst mijn broeder, moge ge vinden waar ge naar op zoek zijt!

[ Bericht 25% gewijzigd door Kola op 29-06-2012 01:56:18 ]
pi_113542757
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 01:43 schreef Kola het volgende:

[..]

Waar komt het op uit dan?
Dat google mijn vriend is enzo, en dat ik mensen op dit forum niet moet lastigvallen met dingen die makkelijk te vinden zijn op internet....

Wat krijg ik nu?
---hoi---
pi_113542831
Wat is dat voor gezever? Deze man vraagt iets over kerncentrales. :')
pi_113542848
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 01:47 schreef Kola het volgende:

[..]

Neeh laat maar ik post mijn avontuur elders, waar mensen het wel kunnen waarderen. :'(
mooi, na een paar woorden verandert te hebben kan je hem meteen weer toepassen...

Heeft er iemand nog een serieus antwoord op mijn vraag? ik ga morgen sowieso contact opnemen met EPZ.
---hoi---
pi_113543056
Maarre... van alle superslimme mensen die hier op fok zitten is er dus niemand die toevallig op een kerncentrale werkt en mij die informatie doorspeelt?
---hoi---
  vrijdag 29 juni 2012 @ 06:19:22 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_113544595
Schopje naar W&T, waar er misschien iemand is die meer weet.

Tevens wat offtopic geneuzel weggehaald, het stukje waar Kola zo zijn best op gedaan heeft mag vna mij nog wel even blijven staan, maar hou het OT
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_113552521
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 06:19 schreef kanovinnie het volgende:
Schopje naar W&T, waar er misschien iemand is die meer weet.

Tevens wat offtopic geneuzel weggehaald, het stukje waar Kola zo zijn best op gedaan heeft mag vna mij nog wel even blijven staan, maar hou het OT
Hey vinnie ik ben geen vent.
maar bedankt voor het laten staan, ik dacht dat ik mijn levensverhaal voorgoed kwijt was. O+
pi_113559670
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 12:32 schreef Kola het volgende:

[..]

Hey vinnie ik ben geen vent.
maar bedankt voor het laten staan, ik dacht dat ik mijn levensverhaal voorgoed kwijt was. O+
Hehe, mooi verhaaltje ook.
pi_113560250
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 15:17 schreef Loppe het volgende:

[..]

Hehe, mooi verhaaltje ook.
Danks
pi_113561892
winterdagen in januari zijn vaak bron van mooie verhalen
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
pi_113564932
Maar er is dus niemand die mij er iets over kan vertellen?
---hoi---
pi_113565126
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:20 schreef Gekkenwerk het volgende:
Maar er is dus niemand die mij er iets over kan vertellen?
Heb je mijn verhaal gemist?
  zaterdag 30 juni 2012 @ 16:32:04 #18
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_113596854
Is je vraag niet een beetje te generiek? "Wat is de cilinderinhoud van een auto?" is ook niet echt te beantwoorden.
pi_113622879
Succes.
  zondag 1 juli 2012 @ 12:46:30 #21
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_113624725
quote:
3s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 16:32 schreef pfaf het volgende:
Is je vraag niet een beetje te generiek? "Wat is de cilinderinhoud van een auto?" is ook niet echt te beantwoorden.
Dat. En het ligt natuurlijk ook aan je marges. Een reactorvat ter grootte van 5 olympische baden waar je vervolgens 1 spijtstofstaaf in laat zakken is niet heel efficient, maar je hoeft je ook geen zorgen te maken om een meltdown.
Mijn UI is:
pi_113624797
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 01:37 schreef Kola het volgende:
Het was een mooie winterdag in Januari toen ik besloot wat op te zoeken over kerncentrales. Waarom weet ik niet meer. Het is eigenlijk best frappant omdat ik helemaal niet geïnteresseerd ben ik kerncentrales en deze informatie niets anders zou doen dan onnodig mijn geheugen volstouwen. Toch besloot ik, ondanks het grote risico tot hersenvervuiling, mijn epische reis te vervolgen. Moedig, maar ook onwetend. Ik was een kind, zo naïef. Mijn reis begon bij google en één simpel maar doeltreffend en alleszeggend woord: kerncentrales. Wauw, wat een prestatie moest ik gedacht hebben. Dit is nogal wat, zo spannend. Maar goed, het was nog te doen. Ik scrollde wat op en neer en zag het staan "werkstuk kerncentrales". Het leek mij een makkelijk verteerbaar stukje literatuur zo op de titel afgaand, kinderspel. Zo beschreef ik mijn jeugdige werken ook altijd. Ik klikte erop, sloot mijn ogen en opende ze enkele seconden later weer. Het was als een grote verassing. Nu wat ik zag, misschien wel het belangrijkste en meest oninteressante gedeelte. Ik zag me daar een lap tekst. Wat is dit? Wat moet dit godverdomme voorstellen! Ik ben hier niet om een heel boek te lezen met een triljard woorden. Nee, hier was ik niet naar op zoek. De titel was misleidend! Het hoorde een appetijtelijke samenvatting te zijn en het blijkt een gigantisch stuk proza. Nu wilde ik mijn eerste natuurlijke reactie van overweldigende afstoting niet de overhand gunnen en ik begon! Begon aan deze reis. Het moest en zou me lukken, ik ben geen opgever, dat zal ik ze bewijzen. Bepakt met een klein rugzakje met wat eten en drinken continueerde ik, of eigenlijk was ik nog niet begonnen maar dat doet er nu even niet toe. Woord voor woord, zin voor zin. Ik wist niet wat ik in me op nam, het ging razendsnel als een hogesnelheidstrein in Japan. Ongelofelijk, welke idioot moet deze stront geproduceerd hebben. Laat ik mijn berouw aan diegene tonen, onmenselijk die saaiheid. Ik was zo'n beetje halverwege toen dit avontuur mijn ogen deed sluiten. Ik kon het niet meer aan, het was te zwaar. Ik faalde. Mijn eten was op, mijn water lauw. Ik zou opgeven, maar ik ben tenminste gegaan met een trots geleverde strijd. Ik heb gevochten, gezwoegd. Iets wat ik mij kinderen en zij hun kinderen zouden kunnen vertellen. Bewonderenswaardiger op z'n minst. Hierbij waarschuw ik jou ook meteen, o nederige TS. Weet waar je aan begint. Het zal een zwaar avontuur worden, Lord of the Rings is er niets bij. Laat mijn ervaring zich een licht vormen, door het duister van jouw zoektocht. Ik heb het na kunnen vertellen, hopelijk lukt dat jou ook. Weet dat als het ook daadwerkelijk lukt, je met open armen als een held ontvangen zal worden. Een messias, een verlichter. Maar weet ook wat je zwaktepunten zijn.. alleen zo kan je overwinnen, deze reis succesvol voltooien. Het beste gewenst mijn broeder, moge ge vinden waar ge naar op zoek zijt!
Wil je met me trouwen?
Rustig aan.
pi_113660146
Ik heb onderhand al het 1 en ander kunnen vinden, en een hoop zelf moeten berekenen/ invullen... Alle informatie komt van RBMK reactoren, gekoeld met water.

Ik schat dat er zo een 500 ton koelwater inzit, en dat de temperatuur van het water zo rond de 284 graden ligt.

De problemen waar ik nu tegenaanloop zijn onder andere dat ik niet weet hoeveel warmte alle brandstofelementen maximaal kunnen produceren. Daarover probeer ik nu informatie over te vinden, en ik heb geen idee hoe zoiets te berekenen valt.

Hebben we geen kernfysici op fok? :)
---hoi---
  maandag 2 juli 2012 @ 10:34:59 #24
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_113663925
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 02:50 schreef Gekkenwerk het volgende:
Ik heb onderhand al het 1 en ander kunnen vinden, en een hoop zelf moeten berekenen/ invullen... Alle informatie komt van RBMK reactoren, gekoeld met water.

Ik schat dat er zo een 500 ton koelwater inzit, en dat de temperatuur van het water zo rond de 284 graden ligt.

De problemen waar ik nu tegenaanloop zijn onder andere dat ik niet weet hoeveel warmte alle brandstofelementen maximaal kunnen produceren. Daarover probeer ik nu informatie over te vinden, en ik heb geen idee hoe zoiets te berekenen valt.

Hebben we geen kernfysici op fok? :)
Zeg, ben jij een Iraanse spion ofzo? :o

Ik geef je weinig kans, denk dat kernfysici wel iets beters te doen hebben dan op een site te zitten waar de helft van de posts niet veel meer is dan "TS :')_! "
Mijn UI is:
pi_113685541
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 10:34 schreef destrovel het volgende:

[..]

Zeg, ben jij een Iraanse spion ofzo? :o

Ik geef je weinig kans, denk dat kernfysici wel iets beters te doen hebben dan op een site te zitten waar de helft van de posts niet veel meer is dan "TS :')_! "
aha ok :)

Ik zal je gerust stellen, ik kom niet uit iran O-)
Maar ik heb zo onderhand alle informatie wel gevonden, dus hier kan een slotje op :)
---hoi---
pi_113692047
quote:
11s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:49 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Wil je met me trouwen?
nee
pi_113692329
quote:
12s.gif Op maandag 2 juli 2012 21:51 schreef Kola het volgende:

[..]

nee
Was te proberen..
Rustig aan.
pi_113692384
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 21:55 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Was te proberen..
Nee = NEE !!!!!!!!!! Laat me met rust ENGERD!!!!!!!!!! :'(
pi_113697754
quote:
Volgens mij snap je het niet echt. :')
One man's trash, another man's treasure.
  maandag 2 juli 2012 @ 23:29:53 #30
66083 Platina
78th Element
pi_113698142
quote:
en dat de temperatuur van het water zo rond de 284 graden ligt.

Aardig warm water
  maandag 2 juli 2012 @ 23:32:25 #31
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_113698273
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 23:29 schreef Platina het volgende:

[..]

Aardig warm water
Aardig hoge druk.
Mijn UI is:
pi_113745462
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 23:22 schreef Arkai het volgende:

[..]

Volgens mij snap je het niet echt. :')
Wat snap ik er niet aan?

quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 23:32 schreef destrovel het volgende:

[..]

Aardig hoge druk.
ja, die lag zo rond de 40 bar ofzo? ik kan het zo snel even niet nachecken
---hoi---
pi_113782930
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 01:07 schreef Gekkenwerk het volgende:
Wat snap ik er niet aan?
Ten eerste stel je dat je niet weet hoeveel warmte de staven produceren zodat je dus niet weet hoeveel er uberhaupt gekoeld moet worden. Daarnaast noem je het type RBMK welke met grafiet gemodereerd wordt dus die 500 ton die je noemt is een circulerende vloeistof maar als je niet weet hoe groot de warmtewisseleraren zijn kun je onmogelijk het waterdebiet en de bijbehorende temperaturen bepalen. De 500 ton is zonder een debiet niets meer dan een arbitrair getal en zeker geen uitgangspunt voor een basisberekening.
One man's trash, another man's treasure.
pi_113793403
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:32 schreef Arkai het volgende:

[..]

Ten eerste stel je dat je niet weet hoeveel warmte de staven produceren zodat je dus niet weet hoeveel er uberhaupt gekoeld moet worden. Daarnaast noem je het type RBMK welke met grafiet gemodereerd wordt dus die 500 ton die je noemt is een circulerende vloeistof maar als je niet weet hoe groot de warmtewisseleraren zijn kun je onmogelijk het waterdebiet en de bijbehorende temperaturen bepalen. De 500 ton is zonder een debiet niets meer dan een arbitrair getal en zeker geen uitgangspunt voor een basisberekening.
Achter die gegevens moet ik dus op de 1 of andere manier achter komen, maar dat lukt wel. Ik heb in ieder geval een aardig grote warmtewisselaar nodig.
---hoi---
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')