AMSTERDAM - „Het is stil in huis”, zegt de weduwe van Piet Ekel, Gerrie. Ze verpleegde haar echtgenoot, die in de jaren zeventig als Malle Pietje naast Joop Doderer en Riek Schagen te zien was in de populaire NCRV-serie Swiebertje, tot hij gisterochtend thuis op 90-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker overleed.
"Alsmaar luisterde ik de afgelopen weken naar zijn ademhaling. Maar nu is die gestopt. Het verdriet is groot, maar er is ook dankbaarheid. Piet is vredig heengegaan en op de manier die hij wilde.”
Ondanks het grote verlies is Gerrie krachtig. "Nu moet er zo veel worden geregeld, toch voel ik me sterk. Vanavond als iedereen weg is, zak ik vast als een puddinkje in elkaar. Dat is logisch.”
Piet wordt volgende week begraven in Bilthoven, op de begraafplaats Dennenrust. „Samen hebben we nog de muziek uitgezocht en de tekst op de kaart bepaald. Daar komt op te staan: ’Ik heb een mooi leven gehad’. Want zó, in volle dankbaarheid en tevredenheid, wil hij worden herinnerd.”
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !