quote:Op maandag 25 juni 2012 17:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je blijft er maar op doordrammen, maar de Big Bang theorie zegt nou juist dat we niet weten hoe het universum is ontstaan. Als je over "toeval" wilt spreken, dan zul je iets moeten kunnen zeggen over een oorzaak. Causaliteit is in de fysica een eigenschap van ruimtetijd, en het is nou juist bij de Big Bang dat die beschrijving volledig ten onder gaat.
Dus zeggen dat de "BB-theorie stelt dat het universum toevallig is ontstaan" is pertinente flauwekul. Of je liegt moedwillig, of je snapt de theorie er achter gewoon echt niet (wat geen schande is, trouwens; het is ook redelijk technisch)
Je 3 opties kloppen niet, zie mijn dikgedrukte. Je weigert ook er verder op in te gaan. Materie bestaat in ruimtetijd, en de BB is nou juist over hoe die ruimtetijd is ontstaan. Je uitspraak dat "materie niet vernietigd kan worden" is ook niet bepaald eenduidig gedefinieerd. Ik kan b.v. een elektron en een positron laten annihileren.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:26 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik heb drie voorbeelden gegeven dat Materie niet kan vernietigd worden en zowel niet gemaakt kan worden, maar hoe is het ontstaan dat is wat ik vroeg en drie mogelijke verklaring
Dus wat lieg ik moedwillig dan?
Dat hij voor me staat, water in wijn veranderd en nog wat truukjes. Dan schud ik hem de hand en zeg ik. Ik geloof het, maar blijf atheist.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:28 schreef Kingdom34 het volgende:
Dus is mijn vraag wat zou voor jou moeten gebeuren zodat je in Hem geloven zal?
Waarom? Wat is de definitie van God?quote:Op maandag 25 juni 2012 17:28 schreef Kingdom34 het volgende:
God kan per definitie niet bewezen worden.
Onzin. Jij hebt het over religieuzen en niet over geloof an sich. Voor het geloven in God zelf, zonder de regeltjes van religie, heb je geen indoctrinatie nodig.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:35 schreef Plasterk het volgende:
Indoctrinatie is er nodig. Dus iemand in je omgeving die constant in je zit te praten.
Met 'waarom jouw god' bedoelt hoatzin natuurlijk: waarom de christelijke god? En niet, zeg, Zeus?quote:Op maandag 25 juni 2012 17:27 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Het is ook jou God, alleen jij ontkent bewust de creatie van God.
Dat heeft eigenlijk geen enkel belang, zolang je maar zijn wetten aanvaardt.quote:Op maandag 25 juni 2012 17:28 schreef Kingdom34 het volgende:
Dus is mijn vraag wat zou voor jou moeten gebeuren zodat je in Hem geloven zal?
Hie kun je de wetten van iemand waarvan je niet gelooft dat 'ie bestaat accepteren?quote:Op maandag 25 juni 2012 18:43 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat heeft eigenlijk geen enkel belang, zolang je maar zijn wetten aanvaardt.
Aha. En wie bepaalt wat 'zijn wetten' zijn? Geloof je in openbaringen?quote:Op maandag 25 juni 2012 18:43 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat heeft eigenlijk geen enkel belang, zolang je maar zijn wetten aanvaardt.
dit!quote:Op maandag 25 juni 2012 19:26 schreef Rickazio het volgende:
Wetenschap in de 21ste eeuw maakt religie lachwekkend en zielig.
quote:Op maandag 25 juni 2012 19:59 schreef chrisje013 het volgende:
[..]
dit!
en volgens de logica van de meesten hier, bestaat peter pan ook, want het is nooit bewezen dat hij niet bestaat! maar als we op zo'n niveau gaan discussieren, dat alle onzin bestaat totdat het tegendeel bewezen is, dan vraag ik me af of jullie echt serieus willen worden genomen!
het rare blijft dat we mensen die ooit in allerlei goden geloofden, uitlachen. maar als iemand christen of moslim beweert te zijn, dan is het ok. het heeft allemaal te maken met hoe groot je fanclub is, meer niet!
ik weiger daarom ook om met religieuze (let op, wat anders dan gelovigen) te praten...
Wat versta jij onder ' god ' ? Kun je dat beschrijven ?quote:Op maandag 25 juni 2012 21:31 schreef Strani het volgende:
Waarom blijft men religie met geloof verwarren? Zo irritant is dat.
Ik geloof wel in God maar heb geen duidelijk plaatje over wat hij/het dan precies is. Religies ben ik juist wars van.
Wetenschap heeft wat mij betreft het bestaan van God nooit kunnen ontgronden. Wat wetenschap en geloof met elkaar te maken hebben begrijp ik ook niet zo. Je kunt toch in de wetenschap én in God geloven, tegelijkertijd?
De bron van het bestaan wellicht, maar ik heb er dus geen duidelijke voorstelling van en denk over zulke details ook niet te veel na. Ik denk dat zowel gelovigen als mensen die nergens in geloven voorzichtig moeten zijn met iets als volledige waarheid te zien of iets juist volledig uit te sluiten.quote:Op maandag 25 juni 2012 22:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat versta jij onder ' god ' ? Kun je dat beschrijven ?
"De bron van het bestaan" is wel heel erg breed. Zo breed dat zelfs een atheist zich er nog wel in kan vinden.quote:Op maandag 25 juni 2012 22:17 schreef Strani het volgende:
[..]
De bron van het bestaan wellicht, maar ik heb er dus geen duidelijke voorstelling van en denk over zulke details ook niet te veel na. Ik denk dat zowel gelovigen als mensen die nergens in geloven voorzichtig moeten zijn met iets als volledige waarheid te zien of iets juist volledig uit te sluiten.
Het is ook heel breed. Het verschil met een atheist is misschien wel dat ik dan ook nog geloof dat die 'bron' invloed blijft hebben op ons leven en op wat er daarvoor en daarna met ons gebeurt.quote:Op maandag 25 juni 2012 22:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
"De bron van het bestaan" is wel heel erg breed. Zo breed dat zelfs een atheist zich er nog wel in kan vinden.
Dus je denk, zonder verder details, dat er iets is wat je dan maar god noemt en " dat-je-eigenlijk-niet-wat " zou goed met wetenschap te combineren zijn ?quote:Op maandag 25 juni 2012 22:17 schreef Strani het volgende:
De bron van het bestaan wellicht, maar ik heb er dus geen duidelijke voorstelling van en denk over zulke details ook niet te veel na.
Ach, ik snap het. Je draagt steeds een broeksriem en voor de zekerheid nog een stel bretels. Het geeft in elk geval een dubbele zekerheid. Je weet maar nooit.quote:Ik denk dat zowel gelovigen als mensen die nergens in geloven voorzichtig moeten zijn met iets als volledige waarheid te zien of iets juist volledig uit te sluiten.
Ja toch, want daar houdt wetenschap zich mee bezig.quote:Op maandag 25 juni 2012 19:26 schreef Rickazio het volgende:
Waarom die behoefte om vorm te geven aan dat godsbeeld?quote:Op maandag 25 juni 2012 23:08 schreef Strani het volgende:
[..]
Het is ook heel breed. Het verschil met een atheist is misschien wel dat ik dan ook nog geloof dat die 'bron' invloed blijft hebben op ons leven en op wat er daarvoor en daarna met ons gebeurt.
Je zegt dat je het snapt maar je snapt het juist totaal niet.quote:Op maandag 25 juni 2012 23:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Dus je denk, zonder verder details, dat er iets is wat je dan maar god noemt en " dat-je-eigenlijk-niet-wat " zou goed met wetenschap te combineren zijn ?
[..]
Ach, ik snap het. Je draagt steeds een broeksriem en voor de zekerheid nog een stel bretels. Het geeft in elk geval een dubbele zekerheid. Je weet maar nooit.
Mensen die niet geloven hebben vaak zo weinig begrip voor mensen die dat wel doen, dat ze die mensen dwingen een volledig beeld te geven van waar ze precies in geloven. Helaas voor die mensen is geloof geen wetenschap en al helemaal niet exact genoeg om het goed te kunnen verwoorden.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 01:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom die behoefte om vorm te geven aan dat godsbeeld?
En als men dat dan wel doet het afkammen?
De wetten van de Schepper worden overgedragen van generatie tot generatie. Daar bestaan trouwens boeken van, waarvan de twee meest verspreide zijn: de Bijbel en de Koran.quote:Op maandag 25 juni 2012 19:09 schreef Molurus het volgende:
Aha. En wie bepaalt wat 'zijn wetten' zijn?
Wat is juist een 'openbaring'? Wat is geen 'openbaring'? We moeten oppassen met de preciese definitie van dat woord. Misschien bedoelen we zelfs niet hetzelfde ...quote:Geloof je in openbaringen?
De aristoteliaanse definitie is: de ultieme oorzaak die in het begin der tijden alleen maar haar eigen oorzaak kan zijn.quote:
Religie gaat voornamelijk over moraliteit: dat wat toegelaten en dat wat verboden is. In islamitische termen, wat is halal en wat is haraam? Dat is de centrale vraag in de religie. Bepaalde onderdelen van de religie houden zich bezig met metafysische stellingen zoals wat de ultieme oorzaak is voor het universum. De wetenschap houdt zich helemaal niet bezig met moraliteit, noch met metafysische stellingen. Ik zie niet in welk conflict jij ziet tussen wetenschap en religie.quote:Op maandag 25 juni 2012 19:26 schreef Rickazio het volgende:
Het doel van de wetenschappelijke methode bestaat erin van een geheel van toestbare stellingen te beschrijven, te toetsen, en vervolgens ter beschikking te stellen voor (technologische) toepassingen. Het doel van de wetenschap bestaat er helemaal niet in van te bepalen wat toegelaten of verboden gedrag zou zijn. Als je met vraagstukken over moraliteit naar de wetenschap gaat, ben je gewoonweg aan het verkeerde adres. Dan klop je aan op de verkeerde deur.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 01:42 schreef Strani het volgende:
Helaas voor die mensen is geloof geen wetenschap ...
De godsstelling is metafysisch. De wetenschap zegt toch helemaal niets over die metafysische stelling? De wetenschap sluit metafysische stellingen uitdrukkelijk uit van het domein waarop de wetenschap van toepassing is.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 04:35 schreef Strani het volgende:
Juist Wapi, daar zijn we het geloof ik over eens. Maar ik had het zelf niet zo zeer over religie en wel over geloof. Mijn mening is dat je in God kunt geloven zonder de wetenschap af te zweren.
Moraliteit en religieuze regels staan daar dan weer buiten.
Of je verandert af en toe van mening over roodharige meisjes, dat kan ook nogquote:Op dinsdag 26 juni 2012 04:47 schreef wapi het volgende:
[..]
De godsstelling is metafysisch. De wetenschap zegt toch helemaal niets over die metafysische stelling? De wetenschap sluit metafysische stellingen uitdrukkelijk uit van het domein waarop de wetenschap van toepassing is.
Zodra een stelling niet toetsbaar is, mag je enkel nog de vereiste handhaven dat een stelling geen tegenstrijdigheden mag bevatten. Als je bijvoorbeeld zegt, "ik vind roodharige meisjes leuk" -- wat echt geen toetsbare uitspraak is -- dan valt deze buiten het domein van de wetenschap. Zolang jouw uitspraak niet in tegenstelling is met andere uitspraken die je maakt, valt daar dus niets tegen in te brengen. Er ontstaan alleen problemen als jouw redenering ertoe leidt dat je zegt dat je roodharige meisjes leuk vindt, maar dat je in dezelfde redenering eigenlijk ook zegt dat je roodharige meisjes niet leukt vindt. Dan overtreed je de enige regel die zelfs op niet-toetsbare stellingen van toepassing is. Je hebt jezelf dan immers tegengesproken.
Er zijn heel wat mensen die denken dat het gemakkelijk is om een reeks van niet-toetsbare uitspraken neer te zetten die geen tegenstrijdigheden bevatten, omdat de allereerste uitspraak die je doet, inderdaad met geen enkele andere uitspraak in tegenstelling kan zijn. Maar dat blijft uiteraard niet zo. Met elke uitspraak die daarna doet, moet je rekening houden met alle uitspraken die je eerder gedaan hebt. Als je redenering eigenlijk geen steek houdt, dan geraak je met moeite aan de tiende uitspraak, alvorens er onvermijdelijk een tegenstrijdigheid in het geheel zit.
Als je jouw stelling begint met een eerste uitspraak: "Ik geloof in God" dan kan die uitspraak niet in tegenstelling zijn met wat je eerder gezegd hebt. We moeten wachten op latere uitspraken om te zien of het geheel nog wel steek houdt. De uitspraak "ik geloof in God" kan alleen fout zijn als je later een uitspraak doet waaruit blijkt dat je niet in God gelooft. Dan spreek je jezelf tegen. Voor het overige valt er over die uitspraak niets te vertellen. Je kan die uitspraak op geen enkele manier weerleggen, want ze bevat noch een toetsbaarheid, noch een tegenstrijdigheid.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 04:49 schreef Strani het volgende:
Maar op welk punt van mijn post(s) doel je nou eigenlijk met de jouwe? Het is me dermate onduidelijk dat ik niet precies weet waar ik op moet reageren.
Waarschijnlijk omdat de mens geïntrigeerd is over het begin der tijden. Wat is er toen juist gebeurd?quote:Op dinsdag 26 juni 2012 01:20 schreef erodome het volgende:
Waarom die behoefte om vorm te geven aan dat godsbeeld?
Mensen kunnen zeer veel begrip voor de mentaal minder bedeelden opbrengen, maar wel een stuk minder voor zij die deze rol spelen. Ze gaan er zelfs zover in op dat ze lijden aan dwanggedachten:quote:Op dinsdag 26 juni 2012 01:42 schreef Strani het volgende:
Mensen die niet geloven hebben vaak zo weinig begrip voor mensen die dat wel doen,.
Tewijl het enige wat een ongelovige vroeg was :quote:dat ze die mensen dwingen een volledig beeld te geven van waar ze precies in geloven
Het enige, in het beste geval ( minder is het 'ouwe-man-met baard' beeld ) wat gelovigen daar dan over weten te vertellen is dit:quote:Wat versta jij onder ' god ' ? Kun je dat beschrijven ?
Niet zoveel over nadenken zeg je ? Nou moe :quote:De bron van het bestaan wellicht, maar ik heb er dus geen duidelijke voorstelling van en denk over zulke details ook niet te veel na.
Terwijl de vraag zich eigenlijk beperkte tot :quote:Ik denk veel na over dit soort zaken maar geef geen prioriteit aan het vormgeven van hoe God is of hoe God er uit ziet.
Dit lijkt dan al voldoende om dit dwang-neurotisch gedrag op te wekken... Héél bizar.quote:Wat versta jij onder ' god ' ?
Maar dan wel exact genoeg om te kunnen beweren dat geloof met wetenschap samen kan gaan.quote:Helaas voor die mensen is geloof geen wetenschap en al helemaal niet exact genoeg om het goed te kunnen verwoorden.
Het conflict tussen zaken die in religieuze geschriften staan die de wetenschap ontkracht heeft bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 26 juni 2012 04:25 schreef wapi het volgende:
[..]
Religie gaat voornamelijk over moraliteit: dat wat toegelaten en dat wat verboden is. In islamitische termen, wat is halal en wat is haraam? Dat is de centrale vraag in de religie. Bepaalde onderdelen van de religie houden zich bezig met metafysische stellingen zoals wat de ultieme oorzaak is voor het universum. De wetenschap houdt zich helemaal niet bezig met moraliteit, noch met metafysische stellingen. Ik zie niet in welk conflict jij ziet tussen wetenschap en religie.
Er wordt heel veel van generatie op generatie doorgegeven, en het meeste daarvan is helemaal geen goddelijke kennis.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 04:20 schreef wapi het volgende:
[..]
De wetten van de Schepper worden overgedragen van generatie tot generatie. Daar bestaan trouwens boeken van, waarvan de twee meest verspreide zijn: de Bijbel en de Koran.
[..]
Wat is juist een 'openbaring'? Wat is geen 'openbaring'? We moeten oppassen met de preciese definitie van dat woord. Misschien bedoelen we zelfs niet hetzelfde ...
Wat heeft de wetenschap dan ontkracht over vraagstukken betreffende moraliteit?quote:Op dinsdag 26 juni 2012 07:39 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Het conflict tussen zaken die in religieuze geschriften staan die de wetenschap ontkracht heeft bijvoorbeeld?
Dat zijn regels over moraliteit. Dat wordt misschien verward met regels over iets anders.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 08:03 schreef Molurus het volgende:
Er wordt heel veel van generatie op generatie doorgegeven, en het meeste daarvan is helemaal geen goddelijke kennis.
Bedoel je regels over moraliteit of regels over iets anders? De godsdienst houdt zich bezig met de metafysische stelling van wat er in het begin der tijden heeft plaatsgevonden en over de regels van de moraliteit. Andere zaken zijn waarschijnlijk geen onderwerp waar de godsdienst zich mee bezig houdt.quote:Dus ik vraag mij af hoe jij denkt te kunnen bepalen welke kennis wel van god afkomstig is. Hoe stel je dat vast?
Nee ik heb het niet alleen over moraliteit. Jij claimt dat de morele wetten uit de geschriften door god gegeven zijn en dat de wetenschap dit niet kan weerleggen omdat zij zich niet op het gebied van de moraal begeeft.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 09:37 schreef wapi het volgende:
[..]
Wat heeft de wetenschap dan ontkracht over vraagstukken betreffende moraliteit?
Jij verwijst waarschijnlijk naar die episode met Galilei die het op een bepaald ogenblik met het centraal bestuur van een welbepaalde tak uit het christendom aan de stok kreeg over theoriën betreffende hemellichamen. Het is echter duidelijk dat de godsdienst over moraliteit gaat en niet over theoriën betreffende hemellichamen. Dat centraal bestuur van die tak uit het christendom is toen echt wel in de fout gegaan.
Dat heeft er niks mee te maken. Wetenschap hoeft zich niet bezig te houden met het 'belachelijk maken van religie' , het kan gewoon een onbedoeld neveneffect ervan zijn.quote:Op maandag 25 juni 2012 23:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja toch, want daar houdt wetenschap zich mee bezig.
Ik bedoel wat jij bedoelt met 'zijn wetten'. (Wat je daar dan ook mee bedoelt.) Hoe stel je vast welke wetten, waar ze ook over gaan, van Hem afkomstig zijn?quote:Op dinsdag 26 juni 2012 09:40 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat zijn regels over moraliteit. Dat wordt misschien verward met regels over iets anders.
[..]
Bedoel je regels over moraliteit of regels over iets anders? De godsdienst houdt zich bezig met de metafysische stelling van wat er in het begin der tijden heeft plaatsgevonden en over de regels van de moraliteit. Andere zaken zijn waarschijnlijk geen onderwerp waar de godsdienst zich mee bezig houdt.
Zeer mooi vergelijk! Weten is daarom ook het logisch gevolg van geloof en kunnen onmogelijk naast elkaar bestaan.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 09:46 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat heeft er niks mee te maken. Wetenschap hoeft zich niet bezig te houden met het 'belachelijk maken van religie' , het kan gewoon een onbedoeld neveneffect ervan zijn.
Het aardgasveld in Slochteren heeft alle kolenboeren werkloos gemaakt, maar dat was niet het doel van het aanleggen van een gasnet........... Gas bleek gewoon schoner, goedkoper, veiliger etc te zijn dan steenkolen.
De ontdekkingen van de wetenschap hebben veel (bij)geloven tot totale onzin gedegradeerd, maar dat was niet het doel van het doen van die ontdekkingen. Wetenschap bleek gewoon een veel betere verklaring (die we vervolgens konden gebruiken om ons leven te verbeteren) te geven dan het geloof in geesten, horoscopen, krystallen en andere onzin.
Steeds meer mensen zijn het niet met je eens en kloppen liever aan bij wetenschappers zoals Frans de Waal dan bij antieke heilige boeken uit een ver verleden om vragen over moraliteit te beantwoorden. Omdat ze die antieke boeken gelezen hebben en constateren dat die vol met schadelijke, moreel verwerpelijke holklap staan. Religies die de Verlichting omarmt hebben (zoals het Christendom) beseffen dat ook en hebben de achterlijke elementen uit hun antieke boeken zoveel mogelijk naar de achtergrond verbannen en concentreren zich nog enkel op die elementen van de religie die wel compatibel zijn met moderne ethische inzichten. Vaak gaat dat wel moeizaam (vrouwen, homo's etc) maar de verbetering tov vroeger is duidelijk zichtbaar. Dit komt niet door de religies, maar door de voortschrijdende wetenschap.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 04:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Het doel van de wetenschappelijke methode bestaat erin van een geheel van toestbare stellingen te beschrijven, te toetsen, en vervolgens ter beschikking te stellen voor (technologische) toepassingen. Het doel van de wetenschap bestaat er helemaal niet in van te bepalen wat toegelaten of verboden gedrag zou zijn. Als je met vraagstukken over moraliteit naar de wetenschap gaat, ben je gewoonweg aan het verkeerde adres. Dan klop je aan op de verkeerde deur.
Dat zou je best citeren, hoor.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 09:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Maar in die heilige geschriften staan ook bepaalde zaken die aantoonbaar fout zijn. Zoals dat sperma in de buurt van de nieren wordt aangemaakt.
Het idee dat sperma in de buurt van de nieren zou worden aangemaakt, noch een morele, noch een metafysische stelling. Ik weet ook het fijne niet van, hoor. Je moet die vers dan wel citeren, hoor.quote:Als dat soort fouten in geschriften staan die zogenaamd door een omnipotent wezen doorgegeven zijn, dan is dat bewijs dat die geschriften vals zijn en dus niet goddelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |