Ow, voordat ik m'n reactie ging typen zag ik nu dat je zelfs in de laatste alinea ook het aankoopbeleid noemt op een manier hoe ik het precies wilde doen...

Ik vind de visie van Rabo an sich goed, dat ze hun continental-team en de Nederlandse talenten / renners als basis van hun ploeg willen zien. Maar de uitvoering ervan laat zeker wel te wensen over... Het belangrijkste is inderdaad het gebrek van een 'veel-winnaar' in de ploeg naar mijn mening. Die zijn er heel weinig, inderdaad een Sagan, Cavendish, Cancellara, Boonen, EBH, Gilbert en dan nog kunnen die ook mindere seizoenen hebben waardoor het tegenvalt. Freire heeft die rol jarenlang aardig ingevuld, maar die heeft wel een gapend gat achter gelaten nu... Het budget van Rabo is niet gigantisch, maar ruimte voor 1 echte-echte topper moet er zeker zijn, misschien zelfs wel voor 2 klassieker-mannen uit de bovenste toplaag.
Als gevolg zijn er in een hele hoop koersen dus helemaal géén of verkeerde speerpunten. Ik noem het gaan selecteren van Breschel voor de Ardense klassiekers uit bijna een soort 'wanhoop' of het feit dat Boom de enige man voor Parijs - Roubaix is die iets gaat kunnen laten zien... Er is niemand die het voortouw neemt of druk wegneemt door middel van overwinningen en daarom komt er op verkeerde momenten druk bovendrijven.
Team Sky heeft natuurlijk een intense lijst klasbakken, maar die laten wel vorig jaar de onervaren Britten in de Vuelta koersen en nu nog steeds 'in dienst van' rijden. Maar die hebben ook een Cav of EBH om alvast in het voorseizoen of andere etappes de druk van de ketel te halen door in ieder geval een basisaantal overwinningen neer te zetten en gooien niet gelijk alle druk op hun Britse talenten die in principe ook de basis van hun ploeg (zouden moeten) zijn.
Daarnaast is het onbegrijpelijk waar de focus van Rabo in godsnaam ligt en mogen ze serieus eens na gaan denken over hun selecties voor de rondes ja. In de Giro gaan ze met een half sprintteam, maar geen echte trein of uitgesproken kopman voor de sprints, en zonder mannen voor het klassement... En een top 10 plaats in een sprint kan je niet op teren als World Tour ploeg... Daaraast starten ze nu in de Tour ook weer met een te schrale mix van renners. Je moet of starten met een ploeg voor Gesink / Mollema of uberhaupt je klassements ambities laten varen en dan maar met een groep rittenkapers starten (maar die zijn er dus niet...). Ga je zoals nu voor je klassement, dan moet je dus je sprinter thuis laten en 7 man als ondersteuning van je 2 kopmannen meenemen.
Maar bovenal zou ik vooral die jongens niet in een Tour allemaal opstellen maar voor de overwinning laten strijden in een Giro of Vuelta. Zo'n Kruijswijk straalt in alles uit nog niet klaar te zijn voor het Tour-werk, qua gedrang niet, qua tijdrijden niet. Dat geeft niet, want hij is hartstikke jong, maar laat hem dan alsjeblieft in de Giro gaan schitteren en die Tour lekker laten varen. Maar hierin durft de leiding geen duidelijke keuzes te maken en dat is erg jammer. Want je talenten zou je juist veel vaker andere grote rondes moeten laten rijden en ze dan na verloop van tijd eens uit te spelen in de Tour...
Nu zijn er 7 maanden seizoen voorbij en als ze straks ook de Vuelta laten schieten hebben ze 6 dagen in Frankrijk gekoerst en geen helling in een grote ronde serieus opgereden dit seizoen. Dat is echt onbegrijpelijk...
Maar wat R_R zegt klopt ook. Godbetert Froome lost vandaag alle klassementsmannen behalve z'n kopman en Evans (en een beetje Nibali). Daar valt dan 'op de tekentafel' (/Ducrot) ook niets tegen te doen... Alleen lijkt Rabo er dus ook niet alles aan doen om hun kansen te maximaliseren en daar wringt het meer bij TheArt denk ik. En dat is in mijn ogen ook de terechte vorm van kritiek die ze wel mogen krijgen!