dat was het stukje dat ik nog begreepquote:Op zaterdag 23 juni 2012 16:09 schreef Homey het volgende:
LEAN doen aan efficienteverbetering zonder zich te richten op IT.
makkelijk maar alledaags voorbeeld: hans geeft een formuliertje aan pietje die het gewoon doorgeeft aan Moosje. Hans kan dan beter gelijk het formuliertje geven aan Moosje, dan hoeft pietje er niet tussen te zittne.
nu was dat precies het gevoel dat ik ook kreegquote:Op zaterdag 23 juni 2012 16:07 schreef BlueMage het volgende:
Ik heb maar één vraag: waar kan ik sollicteren om LEAN consultant te worden?!
gewoon alle processen langslopen. Je verstand gebruiken en alles wat onnozel is en geld/tijd kost verbeteren.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 16:36 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
dat was het stukje dat ik nog begreep
maar op basis van wat bepaal je hans dat formuliertje beter aan moosje kan geven? En waarom bepaal je nu net dat, ipv eens te gaan kijken of het tussen greet, wilma en ans niet eens wat handiger kan?
Je moet dus als consultant (LEAN of niet) een overzicht zien op te bouwen over de informatie-stromen binnen de organisatie. Voor elk van de tussenpunten ga je bekijken of dat tussenpunt (in dit geval Pietje) daadwerkelijk meerwaarde toevoegt aan de informatie. Ook bekijk je of, als meerdere tussenpunten meerwaarde toevoegen, deze kleine stukjes meerwaarde kunnen worden gebundeld in een enkel tussenpunt.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 16:36 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
dat was het stukje dat ik nog begreep
maar op basis van wat bepaal je hans dat formuliertje beter aan moosje kan geven? En waarom bepaal je nu net dat, ipv eens te gaan kijken of het tussen greet, wilma en ans niet eens wat handiger kan?
Six Sigma is toch echt iets anders, gekeken naar de procesketen: 'lean is an inch deep and a mile wide, six sigma is an inch wide and a mile deep'.quote:Op zondag 24 juni 2012 13:00 schreef BountyHunter340 het volgende:
Six Sigma, oftewel een bijengeraapt zooitje van allerlei andere methodieken om hetzelfde doel te bereiken.
leg eens uit aan de hand van voorbeelden?quote:Op zondag 24 juni 2012 15:19 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Six Sigma is toch echt iets anders, gekeken naar de procesketen: 'lean is an inch deep and a mile wide, six sigma is an inch wide and a mile deep'.
Ondertussen wel engelse woorden (smart, six-sigma, black belt, green belt) erdoor heen gooien om het interresanter te laten lijken.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 16:38 schreef Piger het volgende:
[..]
gewoon alle processen langslopen. Je verstand gebruiken en alles wat onnozel is en geld/tijd kost verbeteren.
Dat noemen we een value stream. Je weet het he, veel engelse terminologie gebruiken. Dat is een basis vooorwaarde voor proces verbeteringquote:Op zaterdag 23 juni 2012 16:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Je moet dus als consultant (LEAN of niet) een overzicht zien op te bouwen over de informatie-stromen binnen de organisatie. Voor elk van de tussenpunten ga je bekijken of dat tussenpunt (in dit geval Pietje) daadwerkelijk meerwaarde toevoegt aan de informatie. Ook bekijk je of, als meerdere tussenpunten meerwaarde toevoegen, deze kleine stukjes meerwaarde kunnen worden gebundeld in een enkel tussenpunt.
We moeten ook nog even brainstormen hoe we het first in/first out principe gaan implementeren. Allereerst stel ik voor een product flow scheme te maken....en dat is alweer paar 100 E weg, ik zou als ik een bedrijf werkelijk effectiever wilde maken eerst eens al die lui die flink betaald worden om de effectiviteit te onderzoeken en te verbeteren, ontslaan. Volgens mij bespaar je al gauw duizenden Euro's.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:21 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ondertussen wel engelse woorden (smart, six-sigma, black belt, green belt) erdoor heen gooien om het interresanter te laten lijken.
[..]
Dat noemen we een value stream. Je weet het he, veel engelse terminologie gebruiken. Dat is een basis vooorwaarde voor proces verbetering
Daarom maak jij waarschijnlijk ook geen bedrijven effectieverquote:Op maandag 25 juni 2012 19:45 schreef BlueMage het volgende:
[..]
We moeten ook nog even brainstormen hoe we het first in/first out principe gaan implementeren. Allereerst stel ik voor een product flow scheme te maken....en dat is alweer paar 100 E weg, ik zou als ik een bedrijf werkelijk effectiever wilde maken eerst eens al die lui die flink betaald worden om de effectiviteit te onderzoeken en te verbeteren, ontslaan. Volgens mij bespaar je al gauw duizenden Euro's.![]()
interessante linkquote:Op maandag 25 juni 2012 19:37 schreef hello_moto1992 het volgende:
Dit is misschien wel interessant om te lezen: http://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Scania_lean.php
Neuhquote:Op maandag 25 juni 2012 20:03 schreef mafkees10 het volgende:
[..]
Daarom maak jij waarschijnlijk ook geen bedrijven effectiever
Waar baseer je dit precies op? Heb je een paar voorbeelden hiervan?quote:Op maandag 25 juni 2012 21:16 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Neuhmaar ik vraag me toch af waarom een "onderzoek naar kostenbesparing" regelmatig enorme kosten met zich meebrengt, leg het me maar uit en aub in een taal die de leek ook verstaat. Je verschuilen achter "slang" is een zwaktebod.
Plan ook even een go see in (ander woord voor terplekke bij het probleem gaan kijkenquote:Op maandag 25 juni 2012 19:45 schreef BlueMage het volgende:
[..]
We moeten ook nog even brainstormen hoe we het first in/first out principe gaan implementeren. Allereerst stel ik voor een product flow scheme te maken....en dat is alweer paar 100 E weg, ik zou als ik een bedrijf werkelijk effectiever wilde maken eerst eens al die lui die flink betaald worden om de effectiviteit te onderzoeken en te verbeteren, ontslaan. Volgens mij bespaar je al gauw duizenden Euro's.![]()
Alleen al op mijn werk, vele projecten om het geheel effectiever te maken, veel geld aan uitgegeven, heeft niks geholpen. Naar degenen die het werk daadwerkelijk moeten uitvoeren wordt totaal niet geluisterd misschien houdt dat wel verband met dat het niet echt goed draait allemaal? Maar ach ik heb er tenslotte niet voor gestudeerd, ik sta ook maar gewoon op de werkvloer.quote:Op maandag 25 juni 2012 21:53 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Waar baseer je dit precies op? Heb je een paar voorbeelden hiervan?
Dat zijn Japanse woorden die mensen gebruiken zonder inhoudelijke vakkennisquote:
Lean gaat vaak over de hele end-to-end keten (of een deelproces maar wat redelijk groot is), six sigma bekijkt een heel klein en specifiek onderdeel van het proces en gaat met harde data aan de slag om de variatie uit dat kleine deeltje van het proces te halen.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:09 schreef Maanvis het volgende:
[..]
leg eens uit aan de hand van voorbeelden?
En hier heb je wel de essentie van Lean: lean luistert JUIST naar de mensen op de werkvloer en de problemen waar zij tegenaan lopen (en baseerd verbeteringen hierop) en laat managers alleen de uiteindelijke goedkeuring geven (iemand heeft immers verantwoordelijheid over budget en dat is nou niet de persoon op de werkvloer ...).quote:Op dinsdag 26 juni 2012 10:14 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Alleen al op mijn werk, vele projecten om het geheel effectiever te maken, veel geld aan uitgegeven, heeft niks geholpen. Naar degenen die het werk daadwerkelijk moeten uitvoeren wordt totaal niet geluisterd misschien houdt dat wel verband met dat het niet echt goed draait allemaal? Maar ach ik heb er tenslotte niet voor gestudeerd, ik sta ook maar gewoon op de werkvloer.
Is ook wel een beetje zo hoor, veel van de technieken komen overeen met dingen die in Business Process Management al lang worden gedaan, maar nu worden ze specifieker uitgeschreven en benoemd. En het is het idee van filosofie: niet alleen een set van methodes, maar ook een echte manier van werken.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 10:25 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat zijn Japanse woorden die mensen gebruiken zonder inhoudelijke vakkennis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaizen
Ik ben ook bezig met mijn green belt certificering. Heb het allemaal al een keer gehad. Om de zoveel jaren komen dezelfde principes weer voorbij in een net iets ander jasje lijkt het soms wel
Je kunt mooie definities bedenken voor allerlei methodieken, uiteindelijk doe je hetzelfde:quote:Op zondag 24 juni 2012 15:19 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Six Sigma is toch echt iets anders, gekeken naar de procesketen: 'lean is an inch deep and a mile wide, six sigma is an inch wide and a mile deep'.
Of ligt aan onze organisatie. Die laten de consultants vertrekken zonder dat de benodigde vervolgactiviteiten geborgd zijn.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:32 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
En als dat je ervaring met consultants is, dan huur je de verkeerde in denk ik ....
"Gek genoeg"? Google eens op lean en Toyotaquote:Op zaterdag 30 juni 2012 15:40 schreef NiGeLaToR het volgende:
Het doet me gek genoeg denken aan de Japanse manier van proces verbeteren. Eliminatie van alles wat niet werkelijk iets bijdraagt aan de meerwaarde van een product of dienst. Kan ook betekenen dat je bepaalde activiteiten niet meer doet of juist gaat integreren bij een partner (ipv uitbesteden wat vaak niet echt 'lean' wordt).
Wel leuk vak, zie alleen nu de lean hype met te veel mensen die alleen de folder hebben gelezen of een topic op... Fok!
Dat is idd ook niet heel handigquote:Op zaterdag 30 juni 2012 16:03 schreef BountyHunter340 het volgende:
[..]
Of ligt aan onze organisatie. Die laten de consultants vertrekken zonder dat de benodigde vervolgactiviteiten geborgd zijn.
Toen ik er onderzoek naar deed heette het nog geen Lean, ik snap dat ze het nog steeds toepassen ondanks de 'hype'.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:55 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
"Gek genoeg"? Google eens op lean en Toyota
Het is op dit moment ook een hype: als je niet aan Lean doet hoor je er eigenlijk niet meer bij
Ik merk ook vaak idd dat veel bedrijven de essentie van Lean missen (het hele denken en continue verbeteren): ze maken er een project van, want precies niet Lean is, omdat Lean "ongoing" is, en dus niet in een algemeen project te gooien is. Onderdelen / deelacties kunnen uiteraard wel een porject zijn.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:54 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Toen ik er onderzoek naar deed heette het nog geen Lean, ik snap dat ze het nog steeds toepassen ondanks de 'hype'.
En idd, iedereen doet het en roept het. En resultaat? Helaas te vaak bergen met werkgroepjes, mensen die binnen afdelingen fulltime aan 'lean' dingetjes werken en vooral veel papierpoepen.
De kunst is juist om inderdaad minder te doen en meer en beter resultaat te leveren. Maar daar verdienen consultants weet niet zoveel aan
gek genoeg zijn de figuren die het verkopen wel altijd de zelfde.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 10:31 schreef HenkXL het volgende:
Lean advisor met een black belt
SIX SIGMA en LEAN is overigens WEL wat anders.
m'n waarschuwingsantennes gaan ook altijd rechtop staan als ze er in 1 adem 'and mean' aan toevoegen.quote:Op zondag 1 juli 2012 10:06 schreef dop het volgende:
[..]
gek genoeg zijn de figuren die het verkopen wel altijd de zelfde.
het is maar een naam, voor een mooi verhaal, dus in dat opzicht wel het zelfde.
Ik zie het idd vaak gecombineerd (hoewel de combinatie wel heel mooi is, maar de twee dingen zijn toch echt iets anders).quote:Op zondag 1 juli 2012 10:06 schreef dop het volgende:
[..]
gek genoeg zijn de figuren die het verkopen wel altijd de zelfde.
het is maar een naam, voor een mooi verhaal, dus in dat opzicht wel het zelfde.
google zelf eens en je stikt in de opleiders die certificaatjes aanbieden.quote:Op zondag 1 juli 2012 12:59 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Ik zie het idd vaak gecombineerd (hoewel de combinatie wel heel mooi is, maar de twee dingen zijn toch echt iets anders).
Hoe vaak ik niet zie: gevraagd: Lean Six Sigma Green belt ... Terwijl dat certificaat niet eens bestaat ...
De officiele certificaten zijn (zo uit mijn hoofd):
* Six Sigma Black Belt
* Six Sigma Master Black Belt
Voor Lean zijn weinig officiele certificaten (iig zeker geen green belt / black belt systeem)
Klopt idd, dan bedoel ik ook de min of meer algemeen geaccepteerde en dat zijn toch de eerder genoemde. Maar klopt, ik heb ook al vaker de green belt training gegevenquote:Op zondag 1 juli 2012 14:53 schreef dop het volgende:
[..]
google zelf eens en je stikt in de opleiders die certificaatjes aanbieden.
wat is de norm wat is officieel?
jij zit in het vak en hebt voor je zelf ergens een norm gezet, maar er is geen norm.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:45 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Klopt idd, dan bedoel ik ook de min of meer algemeen geaccepteerde en dat zijn toch de eerder genoemde. Maar klopt, ik heb ook al vaker de green belt training gegeven
Die is er inderdaad niet, aangezien die norm nauwelijks te stellen is. Het hele concept achter 'lean' is geen super complexe methode die die tot een bepaald resultaat leidt, het is gewoon even een kritische zelfreflectie los laten op de dagelijkse werkpraktijk. Maar mensen vinden het leuk als ze na een workshop ook een documentje mee naar huis krijgen (+ boekje) en er een flitsende naam aan vast zit.quote:Op zondag 1 juli 2012 14:53 schreef dop het volgende:
[..]
google zelf eens en je stikt in de opleiders die certificaatjes aanbieden.
wat is de norm wat is officieel?
Er is idd ook geen echte norm, alleen een gedachtegoed waarbij de cursussen over het algemeen in grote lijnen allemaal hetzelfde vertellen ... De ene club heeft alleen meer ervaring en kan dus veel meer praktijkvoorbeelden aanhalen of heeft een ontwikkelde methode om Lean te implementeren.quote:Op zondag 1 juli 2012 23:11 schreef dop het volgende:
[..]
jij zit in het vak en hebt voor je zelf ergens een norm gezet, maar er is geen norm.
it's all about the money
Mee eens! En juist deze kleine dingen doen het hem en daar gaat het hele ding van Lean om (of hoe je het ook noemen wil, vroeger werd het Business Process Management genoemdquote:Op zondag 1 juli 2012 23:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
Die is er inderdaad niet, aangezien die norm nauwelijks te stellen is. Het hele concept achter 'lean' is geen super complexe methode die die tot een bepaald resultaat leidt, het is gewoon even een kritische zelfreflectie los laten op de dagelijkse werkpraktijk. Maar mensen vinden het leuk als ze na een workshop ook een documentje mee naar huis krijgen (+ boekje) en er een flitsende naam aan vast zit.
Er is redelijk veel concurrentie binnen deze worshoppen markt omdat, met alle respect, er een heleboel ervaren managers zijn die deze trainingen kunnen geven. Sinds de crisis zit iedereen om werk gelegen en dit is een mooie bijverdienste of opvang na een ontslag. Veel organisaties die in contact komen met het 'lean' management laten hun mensen - vaak na een dure kennismakingsworkshop - trainingen door de jochies van om de hoek i.p.v een bureau in Delft. Zelfde resultaat, zelfde lulverhaal, soms slechts 20% van de kosten.
Grootste succes achter lean is mijn inziens om de werkvloer direct te laten betrekken in het managementoverleg. Bekend voorbeeld: werknemers zijn een deel van hun pauze/werktijd kwijt omdat de koffieautomaat/wc X aantal minuten lopen is van de werkplaats (op locatie). Door de dat dichter bij elkaar te brengen kan er elke dag al een kleine 20 minuten effectieve werktijd gewonnen worden.
Is dit een revolutie? Moet je hier 5 jaar bedrijfskunde voor gestudeerd hebben? Nee. Gewoon een kwestie van even met de hele groep praten en kijken waar de vaak kleine knelpunten liggen. Oplossingen zoeken, afspraken maken, en elke week blijven door evalueren. Kan door even een half uurtje vergaderen voordat de dag begint. Mensen hebben vaak een hekel aan vergaderen, maar als ze door een training de gedachte daar achter horen maken ze dan vaak wel even tijd vrij.
Tijdens mijn afstudeerstage liep er altijd zon vrouwtje te pochen dat zij een black belt in lean had. Persoonlijk had ik, anderen met mij, altijd erg veel lol over de betiteling ''black belt''. Wat zij nou werkelijk voor resultaat geboekt heeft is mij tot op heden nog niet duidelijk. Zij bezigde heel wat ''fancy'' begrippen die in normaal Nederlands voor een ieder begrijpbaar waren. Maar goed, dat komt niet interessant over natuurlijk. Het idee erachter is ook niet nieuw, dit bestaat al heel lang, maar nu het een leuk titeltje heeft gekregen is het ineens helemaal de bom.quote:Op zondag 1 juli 2012 12:59 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
[..]
Ik zie het idd vaak gecombineerd (hoewel de combinatie wel heel mooi is, maar de twee dingen zijn toch echt iets anders).
Hoe vaak ik niet zie: gevraagd: Lean Six Sigma Green belt ... Terwijl dat certificaat niet eens bestaat ...
De officiele certificaten zijn (zo uit mijn hoofd):
* Six Sigma Black Belt
* Six Sigma Master Black Belt
Voor Lean zijn weinig officiele certificaten (iig zeker geen green belt / black belt systeem)
Met name in de zorg zijn ze daar heel goed in.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 10:14 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Alleen al op mijn werk, vele projecten om het geheel effectiever te maken, veel geld aan uitgegeven, heeft niks geholpen. Naar degenen die het werk daadwerkelijk moeten uitvoeren wordt totaal niet geluisterd misschien houdt dat wel verband met dat het niet echt goed draait allemaal? Maar ach ik heb er tenslotte niet voor gestudeerd, ik sta ook maar gewoon op de werkvloer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |