Niet iedereen doet hetzelfde, en twee personen delen de dag... Dus uiteraard uniek.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:42 schreef RichardDawkins het volgende:
Nutteloos ritueel. Onpersoonlijk en verre van origineel.
"Dit is onze speciale dag!"
Oja? Een dag die exact hetzelfde is als alle andere trouwdagen van anderen? Niet zo heel speciaal he.
(wat mij een blik opleverde van het bruidspaar die net niet kon doden)
Klopt.quote:
Dat ligt helemaal aan jezelf. De truuk is natuurlijk dat als het bruidspaar verre van origineel is, dan is de dag dat ook en is het dus zeer persoonlijk. Is het bruidspaar wél origineel dan is de dag dat waarschijnlijk ook en daardoor nog persoonlijker.quote:Onpersoonlijk en verre van origineel.
Tsja, als jij vindt dat je anderen moet beledigen dan moet je dat vooral doen. Weet je in ieder geval zeker dat je nooit meer voor die "speciale dagen" uitgenodigd wordt.quote:"Dit is onze speciale dag!"
Oja? Een dag die exact hetzelfde is als alle andere trouwdagen van anderen? Niet zo heel speciaal he.
Ben je niet benieuwd wat je gewonnen hebt?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:47 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Echt?
Das toevallig. Zo'n mooi rond nummer.
Dat zou heel goed kunnen hoor.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:47 schreef HostiMeister het volgende:
TS heeft t duidelijk niet begrepen.
Je snapt zelf ook wel dat je dat niet gaat zeggen tegen mensen die net op het punt staan om te trouwenquote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:42 schreef RichardDawkins het volgende:
De meesten doen het vrijwel exact hetzelfde. Uitzonderingen heb je altijd natuurlijk.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:48 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Niet iedereen doet hetzelfde, en twee personen delen de dag... Dus uiteraard uniek.
Ik sta er niet negatief tegenover, maar heb zeker geen haast.
Heel veel mensen zijn ook schapen voor wie in de pas lopen het summum van existentiele vervulling is.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:50 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
De meesten doen het vrijwel exact hetzelfde.
Beledigen? Door iemand erop te wijzen dat ze lulkoek verkopen beledig ik ze? Denk dat ze het beledigde gevoel dan toch volledig aan zichzelf te danken hebben. Het bruidspaar in kwestie (mijn volslanke nicht en haar vriend) stond daar heel opzichtig te verkopen hoe speciaal het allemaal wel niet was. Nuchterheid leek me wel op zijn plaats.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:48 schreef Kumerian het volgende:
Tsja, als jij vindt dat je anderen moet beledigen dan moet je dat vooral doen. Weet je in ieder geval zeker dat je nooit meer voor die "speciale dagen" uitgenodigd wordt.
Al die soort sociale rituelen zijn, puur technisch gezien, nutteloos. Verjaardag vieren is nutteloos, kerst is nutteloos, oud en nieuw is zinloos, pasen kan niets verrotten, konninginnedag kan net zo goed afgeschaft worden....
Maar ja, de mens is nou eenmaal geen technisch wezen. De mens hecht veel waarde aan emotie en dat is waar al die rituelen thuis horen. Heb je geen emotionele band met het huwelijk dan is alleen het feit dat het krijgen van kinderen bij getrouwden beter gedekt is nog een technische reden. Heb je wel een emotionele band met het huwelijk dan hoef ik je niet eens te vertellen dat het een prachtig ritueel is.
Nee dat snap ik niet. Leg uit.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:50 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Je snapt zelf ook wel dat je dat niet gaat zeggen tegen mensen die net op het punt staan om te trouwen
Oh, al doe je alles precies zoals iedereen... Alleen jij trouwt op dat moment jouw liefde (als het goed is). Dus speciaal is het hoe dan ook.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:54 schreef Ondori het volgende:
Even voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen mensen die trouwen. Iedereen moet het zelf weten en ik vind sowieso dat je iedereen in zijn waarde moet laten. Maar ik begrijp gewoon niet zo goed waarom iemand het zou willen.
quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:57 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Nee dat snap ik niet. Leg uit.
Er zit wat in, ja. Maar ik ben het hier ook wel heel erg mee eens:quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:58 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Oh, al doe je alles precies zoals iedereen... Alleen jij trouwt op dat moment jouw liefde (als het goed is). Dus speciaal is het hoe dan ook.
En waarom je het zou willen? Een soort ultieme bezegeling, en een officiele gelofteKan me er iets bij voorstellen.
quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:57 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Ik heb geen emotionele band met een ritueel. Ik heb een emotionele band met mensen en personen waar ik van hou. Als ik iemand wil tonen dat ik van ze hou of samen met iemand wil vieren wat ik met die persoon heb zal ik als laatste een te vaak gekopieerd ritueel aanhalen wat anderen verzonnen hebben.
Tuurlijk, als iemand meent dat denkbeeldige verbintenis nodig is voor de verhouding tussen 2 personen dan veel plezier. Maar besef wel dat het niets veranderd. De mensen zijn hetzelfde, de liefde is hetzelfde en de verhouding is hetzelfde.
Maar goed afgezien van dat allemaal vind ik het simpelweg erg jammer dat het zo vaak allemaal hetzelfde is bij huwelijken.
Puur uit nieuwsgierigheid een aantal vragen.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:58 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Oh, al doe je alles precies zoals iedereen... Alleen jij trouwt op dat moment jouw liefde (als het goed is). Dus speciaal is het hoe dan ook.
En waarom je het zou willen? Een soort ultieme bezegeling, en een officiele gelofteKan me er iets bij voorstellen.
Oneens.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:00 schreef Ondori het volgende:
[..]
Er zit wat in, ja. Maar ik ben het hier ook wel heel erg mee eens:
[..]
Ik ga hier niks op terug zeggenquote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:03 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Als je geen argument kunt geven dan gewoon eerlijk zeggen.
Maar als je veel van elkaar houdt, is daar dan een belofte voor nodig?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:03 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Oneens.
Blijkbaar hecht RichardDawkins niet zoveel waarde aan beloftes. Ik wel.
Als ik een belofte doe (iets heel uitzonderlijks) verandert er mijns inziens wel degelijk iets.
Een belofte staat niet gelijk aan een huwelijk. Het is er een klein onderdeel van.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:03 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Oneens.
Blijkbaar hecht RichardDawkins niet zoveel waarde aan beloftes. Ik wel.
Als ik een belofte doe (iets heel uitzonderlijks) verandert er mijns inziens wel degelijk iets.
nou ja, het was toch gewoon niet bijster aardig om dat te zeggen tegen die mensen? als hunnie willen trouwen dan neem je er een borrel op en feliciteer ze. je gaat niet uitgebreid de discussie aan over het nut van trouwen. da's gewoon lullig en zuurquote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:03 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Als je geen argument kunt geven dan gewoon eerlijk zeggen.
Euh, dus deze post hallucineer ik?quote:
Het is speciaal omdat je het deelt met 1 persoon. Het is JULLIE huwelijk. Daarin is het speciaal. Beetje hetzelfde als met kinderen. Niks speciaals aan, maar toch ook welquote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:02 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Puur uit nieuwsgierigheid een aantal vragen.
Waarom vind je dat speciaal? Wanneer is in jouw ogen iets speciaal als tegelijkertijd velen exact hetzelfde doen?
Bezegeling? Door wie of wat en waarom heeft dat waarde?
Officiële gelofte? Hoezo officieel?
Is het een kromme gedachte om te denken dat de "waarde" er alleen is omdat de personen in kwestie het zichzelf hebben aangepraat/laten aanpraten?
Niets is nodig.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:05 schreef Ondori het volgende:
[..]
Maar als je veel van elkaar houdt, is daar dan een belofte voor nodig?
Wie zegt dat ik een hele discussie aan ben gegaan? Ik heb gezegd hier dat ik 1 opmerking heb gemaakt m.b.t. hoe speciaal zoiets wel of niet is omdat zij nogal overdreven het benadrukten op hun carbon copy dag.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:06 schreef simmu het volgende:
[..]
nou ja, het was toch gewoon niet bijster aardig om dat te zeggen tegen die mensen? als hunnie willen trouwen dan neem je er een borrel op en feliciteer ze. je gaat niet uitgebreid de discussie aan over het nut van trouwen. da's gewoon lullig en zuur
Een klein onderdeel? Het is de essentie van het moderne huwelijk volgens mij. Je verbindt je aan elkaar door die belofte.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:05 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Een belofte staat niet gelijk aan een huwelijk. Het is er een klein onderdeel van.
Dankjewel!quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:07 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Het is speciaal omdat je het deelt met 1 persoon. Het is JULLIE huwelijk. Daarin is het speciaal. Beetje hetzelfde als met kinderen. Niks speciaals aan, maar toch ook wel
Zingeving doe je altijd zelf. Alles wat voor jou van waarde is buiten enkele oerdriften en veiligheid en beschutting, is van waarde omdat jij dat vindt.
Officiele gelofte omdat het in onze leefomgeving veranderingen teweeg brengt en omdat je een belofte uitspreekt tegenover getuigen.
Ik probeer alles uit te leggen omdat ik altijd denk het tegen een idioot te hebbenquote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:11 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Dankjewel!
Serieus, ik hou ervan als mensen gewoon helder en duidelijk vragen beantwoorden op een forum ipv er vanuit te gaan dat het de moeite niet is omdat men het tegen een idioot heeft.
Waarom is dezequote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:07 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Euh, dus deze post hallucineer ik?
Dude, ik snap goed dat je uit arrogantie meent dat wat jij vind voor iedereen duidelijk moet zijn.
Ik wil alleen je redenen horen zodat we het erover kunnen hebben. Door simpelweg domme smilies te posten en geen enkel reden te geven stel je je nogal zwak op. Maar zelf weten natuurlijk.
Een klein onderdeel ja. Het is nogal een groot ritueel meestal en de belofte is zo voorbij. Je kunt makkelijk mensen "verbinden" zonder die belofte.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:09 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Een klein onderdeel? Het is de essentie van het moderne huwelijk volgens mij. Je verbindt je aan elkaar door die belofte.
De rest is juist bijzaak.
Hehe. Ik probeer juist vaak (naja mits ik zin heb) om mensen die ik vroeger als idioten beschouwde nu als onwetenden te zien.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:12 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Ik probeer alles uit te leggen omdat ik altijd denk het tegen een idioot te hebben
Je geeft geen reden waarom die smilies dom zijn. Je stelt jezelf nogal zwak op.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:07 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Euh, dus deze post hallucineer ik?
Dude, ik snap goed dat je uit arrogantie meent dat wat jij vind voor iedereen duidelijk moet zijn.
Ik wil alleen je redenen horen zodat we het erover kunnen hebben. Door simpelweg domme smilies te posten en geen enkel reden te geven stel je je nogal zwak op. Maar zelf weten natuurlijk.
Nee natuurlijk niet. Je bent nergens aan gebonden als je die wens niet uitspreekt. Zie het als een contract.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:13 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Een klein onderdeel ja. Het is nogal een groot ritueel meestal en de belofte is zo voorbij. Je kunt makkelijk mensen "verbinden" zonder die belofte.
Ja dat zogenaamde grootse uitpakken heb ik ook een broertje dood aan.quote:Naar mijn mening is de essentie van het "moderne" huwelijk hetzelfde als van vele activiteiten tegenwoordig.
De "look at me! look at me!" houding. (het kan namelijk ook privé)
Haha ik heb blijkbaar ergens een gevoelige snaar geraakt.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:16 schreef Ga.aguyim het volgende:
Maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Dude.
Met elkaar zeker?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:18 schreef IBAZ het volgende:
Ik ben wel wel getrouwd. En mijn vrouw is ook getrouwd.
Je bent toch "verbonden" aan je partner? Dat hoeft helemaal niet perse te gebeuren op basis van vooropgestelde beloftes. Het kan ook makkelijk op de "we zien wel" toer.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:16 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Je bent nergens aan gebonden als je die wens niet uitspreekt. Zie het als een contract.
Nee helemaal niet. Waarom denk je dat? Ik vind gewoon dat je jezelf zwak opstelt omdat je geen reden geeft.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:17 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Haha ik heb blijkbaar ergens een gevoelige snaar geraakt.
Tuurlijk kan dat.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:19 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Je bent toch "verbonden" aan je partner? Dat hoeft helemaal niet perse te gebeuren op basis van vooropgestelde beloftes. Het kan ook makkelijk op de "we zien wel" toer.
Ik snap hoe men het ziet qua werking maar in mijn optiek kan het ook zonder.
Wat bedoel je?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:19 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Met elkaar zeker?
Zo fantasieloos...
Tja wat moet je hier nou mee. Eigenlijk het beste om zulk troll gedrag gewoon te negeren maar er zijn saaiere dingen om te doen als je ziek thuis zit (griepje).quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:20 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Nee helemaal niet. Waarom denk je dat? Ik vind gewoon dat je jezelf zwak opstelt omdat je geen reden geeft.
Nee. Luister. Je beschuldigd mij ervan dat ik me zwak opstel omdat ik geen redes geef of mijn reacties niet kan toelichten. En vervolgens doe jij precies hetzelfde.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:23 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Tja wat moet je hier nou mee. Eigenlijk het beste om zulk troll gedrag gewoon te negeren maar er zijn saaiere dingen om te doen als je ziek thuis zit (griepje).
Dus wat te doen. Beter voor het begrip van de ander op hetzelfde niveau opereren.
Oftewel; Neeeheeee, jij was aan de beuuuurt! Ik vroeg het het eerst! Mamaaaaaa!!!!!
quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:26 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Nee. Luister. Je beschuldigd mij ervan dat ik me zwak opstel omdat ik geen redes geef of mijn reacties niet kan toelichten. En vervolgens doe jii precies hetzelfde.
Haha ja wat verwacht je dan. Dat ik ineens naar jouw pijpen ga dansen terwijl je nog steeds geen enkel argument voor je eerder mening hebt gegeven. Tot die tijd neem ik jou niet serieus natuurlijk en al helemaal niet als je op deze kinderlijke wijze probeert me te provoceren.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:28 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Ja. Zulke reacties zijn dan veel beter
bekijk het maar, ik bemoei me er niet mee. vecht het zelf maar uitquote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:23 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Oftewel; Neeeheeee, jij was aan de beuuuurt! Ik vroeg het het eerst! Mamaaaaaa!!!!!
*even wat verbeterd.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:31 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Haha ja wat verwacht je dan. Dat ik ineens naar jouw pijpen ga dansen terwijl je nog steeds geen enkel argument voor je eerdere* mening hebt gegeven. Tot die tijd neem ik jou niet serieus natuurlijk en al helemaal niet als je op deze kinderlijke wijze probeert me te provoceren.
Ik zou zelf ook niet zoiets zeggen op iemand trouwdag, maar als iemand zijn/haar dag laat verpesten door een opmerking van iemand anders, is dat wel een beetje raar toch? Iemand moet wel gewoon zijn/haar mening kunnen geven.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:37 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
*even wat verbeterd.
Oke. Ik vind dat dat beledigend overkomt. En voor hun is die trouwdag een hele bijzondere en gelukkige dag. En ik denk niet dat ze dat soort opmerkingen waarderen. Straks gaan ze zich rot voelen en is hun dag verpest?
^ voor mijn eerste reactie.
Ja typefoutje, sorry. Ik let meestal beter op maar ik zit hier nogal te hoesten en te snotteren met mijn berg zakdoeken. Ik heb die van jou tot nu toe maar genegeerd. Net zoals je gebruikt van hun i.p.v. hen. Ik ken de topics hierover waarbij iedereen een andere internetsite erbij haalt maar onderwijs bracht me bij dat hun bezittelijk is en het dus in dit geval hen moet zijn.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:37 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
*even wat verbeterd.
Oke. Ik vind dat dat beledigend overkomt. En voor hun is die trouwdag een hele bijzondere en gelukkige dag. En ik denk niet dat ze dat soort opmerkingen waarderen. Straks gaan ze zich rot voelen en is hun dag verpest?
^ voor mijn eerste reactie.
Ja ik overdreef een beetje. Maar het zou kunnen gebeuren bij sommige mensen.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:40 schreef Ondori het volgende:
[..]
Ik zou zelf ook niet zoiets zeggen op iemand trouwdag, maar als iemand zijn/haar dag laat verpesten door een opmerking van iemand anders, is dat wel een beetje raar toch? Iemand moet wel gewoon zijn/haar mening kunnen geven.
Ja leest zo kut hehe sorry. Al maak ik zelf ook veel fouten. En zie mijn vorige reactie op de TS.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:45 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Ja typefoutje, sorry. Ik let meestal beter op maar ik zit hier nogal te hoesten en te snotteren met mijn berg zakdoeken. Ik heb die van jou tot nu toe maar genegeerd. Net zoals je gebruikt van hun i.p.v. hen. Ik ken de topics hierover waarbij iedereen een andere internetsite erbij haalt maar onderwijs bracht me bij dat hun bezittelijk is en het dus in dit geval hen moet zijn.
Hoe zij zich voelen is niet mijn verantwoordelijkheid. Als je zeker bent van je zaak is er geen enkele reden om je beledigd of gekwetst te voelen. Als mensen niet het verschil zien tussen wat speciaal is en wat zij vinden dat speciaal is voor hen (wereld van verschil) dan is ook dat niet mijn verantwoordelijkheid. Daarbij had ik ze niet op dat feitje gewezen als ze niet zo overdreven stonden te verkondigen hoe speciaal het allemaal wel niet was.
Als ik in staat ben om met een nuchtere opmerking hun hele dag te verpesten en hen klote te laten voelen dan is dat alleen omdat ze dat zelf mogelijk maken. Als je zeker weet dat wat je verkondigt klopt is er geen reden tot twijfel of klote gevoelens.
Even off-topic: Beterschap!quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:45 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Ja typefoutje, sorry. Ik let meestal beter op maar ik zit hier nogal te hoesten en te snotteren met mijn berg zakdoeken. Ik heb die van jou tot nu toe maar genegeerd. Net zoals je gebruikt van hun i.p.v. hen. Ik ken de topics hierover waarbij iedereen een andere internetsite erbij haalt maar onderwijs bracht me bij dat hun bezittelijk is en het dus in dit geval hen moet zijn.
Hoe zij zich voelen is niet mijn verantwoordelijkheid. Als je zeker bent van je zaak is er geen enkele reden om je beledigd of gekwetst te voelen. Als mensen niet het verschil zien tussen wat speciaal is en wat zij vinden dat speciaal is voor hen (wereld van verschil) dan is ook dat niet mijn verantwoordelijkheid. Daarbij had ik ze niet op dat feitje gewezen als ze niet zo overdreven stonden te verkondigen hoe speciaal het allemaal wel niet was.
Als ik in staat ben om met een nuchtere opmerking hun hele dag te verpesten en hen klote te laten voelen dan is dat alleen omdat ze dat zelf mogelijk maken. Als je zeker weet dat wat je verkondigt klopt is er geen reden tot twijfel of klote gevoelens.
Edit: Even naar de supermarkt voor sinaasappelsap, kippensoep, zakdoeken etc.
Dat is waar. Nou ja, zoals ik al zei zou ik het zelf niet zeggen op dat moment, maar zo heeeeeel erg is het toch ook niet.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:46 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Ja ik overdreef een beetje. Maar het zou kunnen gebeuren bij sommige mensen.
Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het gewoon niet netjes is en zeker niet als het zegt terwijl er net een trouwceremonie is. Tuurlijk mag je het zeggen maar bewaar het dan voor een keer.
Yo dankje. De trip van en naar de supermarkt heeft me niet veel goed gedaan. Tijd om een paar uur naar het plafond te staren vanuit de badkuip.quote:
Yup.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:57 schreef RichardDawkins het volgende:
Beledigen? Door iemand erop te wijzen dat ze lulkoek verkopen beledig ik ze?
Een beledigd gevoel komt altijd van binnenuit maar het heeft wel een trigger: Jij in dit geval.quote:Denk dat ze het beledigde gevoel dan toch volledig aan zichzelf te danken hebben.
Bij een ritueel wat geen enkele basis in ratio heeft is nuchterheid nooit op zijn plaats.quote:Het bruidspaar in kwestie (mijn volslanke nicht en haar vriend) stond daar heel opzichtig te verkopen hoe speciaal het allemaal wel niet was. Nuchterheid leek me wel op zijn plaats.
Dat velen het doen komt voort uit de menselijke drang naar emotie, de band is dus de andere kant op.quote:De mens is juist het enige wezen dat technisch dingen kan bekijken. Je hebt het erover dat de mens dit is en de mens is dat. Klinkt alsof je bedoelt dat omdat velen het doen het wel bij de mens zal horen. Kromme redenering vind je niet?
Waarom zou je dan ooit nog zeggen "Ik houd van je"? Waarom zou je überhaupt ooit affectie tonen? Het verandert toch niets... Oh, wacht... Het verandert wel wat omdat mensen nou eenmaal niet in je hoofd kunnen kijken om die band te zien. Op diezelfde manier verandert trouwen ook wel degelijk iets aan de relatie.quote:Ik heb geen emotionele band met een ritueel. Ik heb een emotionele band met mensen en personen waar ik van hou. Als ik iemand wil tonen dat ik van ze hou of samen met iemand wil vieren wat ik met die persoon heb zal ik als laatste een te vaak gekopieerd ritueel aanhalen wat anderen verzonnen hebben.
Tuurlijk, als iemand meent dat denkbeeldige verbintenis nodig is voor de verhouding tussen 2 personen dan veel plezier. Maar besef wel dat het niets veranderd. De mensen zijn hetzelfde, de liefde is hetzelfde en de verhouding is hetzelfde.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn! Ik ben ook niet van die afgezaagde zaken. Ik moet zeggen dat een aantal "veel herhaalde" onderdelen ook in mijn huwelijksdag terug kwamen maar dat waren allemaal zaken waar we simpelweg niet om gaven en het dus makkelijker was ze te doen zoals iedereen zodat het automatisch soepel zou verlopen. Maar de zaken die voor ons belangrijk waren hebben we tot in detail geregeld.quote:Maar goed afgezien van dat allemaal vind ik het simpelweg erg jammer dat het zo vaak allemaal hetzelfde is bij huwelijken.
Proberen te rationaliseren wat uit emotie voort komt heeft geen zin en al helemaal geen waarde.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:02 schreef RichardDawkins het volgende:
Puur uit nieuwsgierigheid een aantal vragen.
Waarom vind je dat speciaal? Wanneer is in jouw ogen iets speciaal als tegelijkertijd velen exact hetzelfde doen?
Bezegeling? Door wie of wat en waarom heeft dat waarde?
Officiële gelofte? Hoezo officieel?
Dat is met alles zo. Alle waarde die er bestaat in het leven is je aangepraat.quote:Is het een kromme gedachte om te denken dat de "waarde" er alleen is omdat de personen in kwestie het zichzelf hebben aangepraat/laten aanpraten?
Maar waarom dan? Vind je dat meer waarde hebben als wanneer je iemands vriend/partner bent?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 18:31 schreef Strani het volgende:
Ik ben getrouwd maar heel veel verandert het reëel gezien echt niet aan je relatie. Misschien geeft het net een beetje meer bevestiging dat je voor elkaar kiest.
Het geeft mij persoonlijk wel een prettig gevoel dat ik mezelf een getrouwd man kan noemen, dat dan weer wel.
Ja, maar dat is persoonlijk en puur gevoelsmatig. Wat anderen doen moeten ze vooral zelf weten.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 18:58 schreef Ondori het volgende:
[..]
Maar waarom dan? Vind je dat meer waarde hebben als wanneer je iemands vriend/partner bent?
Dat is waar hoor. Ik vroeg het me ook gewoon afquote:Op zaterdag 23 juni 2012 19:00 schreef Strani het volgende:
[..]
Ja, maar dat is persoonlijk en puur gevoelsmatig. Wat anderen doen moeten ze vooral zelf weten.
quote:Op zaterdag 23 juni 2012 19:03 schreef Ondori het volgende:
[..]
Dat is waar hoor. Ik vroeg het me ook gewoon af
Hmmzzz... Dat laatste koppel ik dan weer niet aan trouwen.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 19:20 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik denk dat er bij mij toch nog een klein beetje traditie bij komt kijken, terwijl ik verder niet erg traditioneel ben ingesteld. Een basisstap in je leven, een symbolische overgang naar volwassenheid wellicht.
Kan hoor. Komt wel bij dat ik nog net geen 25 was toen ik trouwde dus voor mij was die overgang er wel degelijk, op die leeftijd.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 19:22 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Hmmzzz... Dat laatste koppel ik dan weer niet aan trouwen.
Uiteraard kan datquote:Op zaterdag 23 juni 2012 19:23 schreef Strani het volgende:
[..]
Kan hoor. Komt wel bij dat ik nog net geen 25 was toen ik trouwde dus voor mij was die overgang er wel degelijk, op die leeftijd.
Nee dat heb ik dus ook een beetje.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 21:34 schreef Moogwai10 het volgende:
De hele dag midden in de belangstelling staan, lopen stressen met alle voorbereidingen enzo en het kost nog klauwen met geld ook.
Plus dat dat je iets moet beloven beloofd met veel getuigen erbij, waarvan je toch van tevoren niet weet of je je er wel aan zal gaan houden. Leven kan namelijk raar lopen en mensen veranderen sowieso in de loop der jaren.
Niets voor mij dus!
Dat heb ik ook altijd gehad. Totdat je dan iemand ontmoet die je laat inzien dat het toch eigenlijk niet zo'n heel erg verschrikkelijk idee zou zijn. En for the record, zij dacht er voordat we wat hadden exact hetzelfde over. Dus blijkbaar maken we allebei wat in elkaar los.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:54 schreef Ondori het volgende:
Even voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen mensen die trouwen. Iedereen moet het zelf weten en ik vind sowieso dat je iedereen in zijn waarde moet laten. Maar ik begrijp gewoon niet zo goed waarom iemand het zou willen.
Nou ja, daar is niks mis mee natuurlijk. Mijn vriend en ik willen ook allebei niet trouwen. En ik zie niet gebeuren dat we daar anders over denken, het voegt mijns inziens niets toe aan onze relatie. Als je van elkaar houdt, is het niet ''nodig''. Maar ja, als je het allebei wil, moet je het gewoon doen natuurlijk.quote:Op zondag 24 juni 2012 01:28 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Dat heb ik ook altijd gehad. Totdat je dan iemand ontmoet die je laat inzien dat het toch eigenlijk niet zo'n heel erg verschrikkelijk idee zou zijn. En for the record, zij dacht er voordat we wat hadden exact hetzelfde over. Dus blijkbaar maken we allebei wat in elkaar los.
Voor jou als vrouw is het juist slim. Je kan mooi 150 euro partner-alimentatie vangen als je uit elkaar gaat.quote:Op zondag 24 juni 2012 12:00 schreef Ondori het volgende:
[..]
Nou ja, daar is niks mis mee natuurlijk. Mijn vriend en ik willen ook allebei niet trouwen.
Dus jij gaat er maar vanuit dat ik minder verdien dan mijn vriend?quote:Op zondag 24 juni 2012 14:54 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Voor jou als vrouw is het juist slim. Je kan mooi 150 euro partner-alimentatie vangen als je uit elkaar gaat.
Ook voor mensen die een schuld hebben, of die minder geld dan hun partner hebben, of wiens partner een eigen zaak heeft, kan het voordelig zijn om (in gemeenschap van goederen dan) te trouwen.
Ja, ik ben een beetje sarcastisch, maar het is verbazingwekkend om te zien dat trouwen wordt verward met financien.
Klopt, het is ook totaal niet nodig, en rationeel gezien slaat het ook helemaal nergens op, maar op een gegeven moment komen er toch wat onderbuikgevoelens los.quote:Op zondag 24 juni 2012 12:00 schreef Ondori het volgende:
[..]
Nou ja, daar is niks mis mee natuurlijk. Mijn vriend en ik willen ook allebei niet trouwen. En ik zie niet gebeuren dat we daar anders over denken, het voegt mijns inziens niets toe aan onze relatie. Als je van elkaar houdt, is het niet ''nodig''. Maar ja, als je het allebei wil, moet je het gewoon doen natuurlijk.
Dit denk ik ook. Ik geloof niet meer zo in het voor altijd samen en verliefd zijn.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 21:34 schreef Moogwai10 het volgende:
Plus dat dat je iets moet beloven beloofd met veel getuigen erbij, waarvan je toch van tevoren niet weet of je je er wel aan zal gaan houden. Leven kan namelijk raar lopen en mensen veranderen sowieso in de loop der jaren.
De statistieken geven aan dat de rechter in slechts 5% van de scheidingen een partneralimentatie toekent aan de man. Dus daar mag ik in het algemeen gerust van uit gaan.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:20 schreef Ondori het volgende:
[..]
Dus jij gaat er maar vanuit dat ik minder verdien dan mijn vriend?
Als we uit elkaar zouden gaan, hoef ik geen geld van hem.
Ja ok, misschien heb je wel een beetje gelijk. Van die statistieken bedoel ik.quote:Op maandag 25 juni 2012 11:58 schreef Hallmark het volgende:
[..]
De statistieken geven aan dat de rechter in slechts 5% van de scheidingen een partneralimentatie toekent aan de man. Dus daar mag ik in het algemeen gerust van uit gaan.
Je standpunt dat je geen geld hoeft, dat kan veranderen uit emotionele overwegingen, en bovendien bestaat de kans dat jij de partneralimentatie wil inzetten voor je kind, als die er is bij een scheiding. Ik zou dat dus niet te hard roepen. Bovendien, je hebt er toch recht op?
Iedereen krijgt op dezelfde manier kinderen. Je gaat naar het ziekenhuis, daar zit de vrouw te puffen, dan wordt het kind eruit gehaald en op de borst van de vrouw (in geval van natuurlijk) of de man (in geval van keizersnede) gelegd.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 15:09 schreef RichardDawkins het volgende:
Wie zegt dat ik een hele discussie aan ben gegaan? Ik heb gezegd hier dat ik 1 opmerking heb gemaakt m.b.t. hoe speciaal zoiets wel of niet is omdat zij nogal overdreven het benadrukten op hun carbon copy dag.
quote:Op zondag 24 juni 2012 15:58 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Dit denk ik ook. Ik geloof niet meer zo in het voor altijd samen en verliefd zijn.
Ik denk dat dat ook vooral gebeurt met koppels wiens relatie niet altijd even makkelijk is geweest maar dat ze die zware tijden toch hebben kunnen overleven. Dát vieren ze dan, gok ik.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:08 schreef Kluts het volgende:
In principe een vrij nutteloos ritueel, maar het is wel een leuke manier om je liefde te vieren, en, als ik heel eerlijk ben, als vrouw wil ik gewoon een keer zo'n mooie jurk aan.
Verder is het uiteraard geen must, maar iedereen moet dat voor zich weten.
Het enige wat ik echt loos vind is die hype tegenwoordig om NOG een keer te trouwen na zoveel jaar.
Zeg dan gewoon dat je zin in een feestje hebt.
Dat zie ik totaal anders eigenlijk. Je trouwt omdat je van elkaar houdt. Niet omdat je probeert daarmee iets te bewijzen of bereiken, want eigenlijk verandert er niet echt veel.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:14 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook vooral gebeurt met koppels wiens relatie niet altijd even makkelijk is geweest maar dat ze die zware tijden toch hebben kunnen overleven. Dát vieren ze dan, gok ik.
Ik heb het over mensen die jaren na hun trouwdag een soort tweede trouwdag willen hèquote:Op maandag 25 juni 2012 16:16 schreef Kluts het volgende:
[..]
Dat zie ik totaal anders eigenlijk. Je trouwt omdat je van elkaar houdt. Niet omdat je probeert daarmee iets te bewijzen of bereiken, want eigenlijk verandert er niet echt veel.
Oh, ik las ws ff te snel en dus verkeerd. In dat geval denk ik dat je gelijk hebt ja.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:17 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb het over mensen die jaren na hun trouwdag een soort tweede trouwdag willen hè
Hoeft ook niet, sommige willen inderdaad gewoon nog een feestje. Je trouwdag is (i.h.a.) een van de mooiste dagen van je leven, zonde als dat al zo lang achter je ligt. Daarom nog een keer doen.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:17 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb het over mensen die jaren na hun trouwdag een soort tweede trouwdag willen hè
Je negatieve standpunt over het huwelijk gaan verkondigen op de bruiloft van mensen die er, wat jij er ook van vindt, overduidelijk wél veel waarde aan hechten is nogal associaal en triest.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 14:42 schreef RichardDawkins het volgende:
Inderdaad. Behoorlijk onbeschoft.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:19 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Je negatieve standpunt over het huwelijk gaan verkondigen op de bruiloft van mensen die er, wat jij er ook van vindt, overduidelijk wél veel waarde aan hechten is nogal associaal en triest.
In zulke gevallen lijkt het mij ook wat overdreven. Niets mis met gewoon een zoveel-jarig huwelijksfeest dan.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoeft ook niet, sommige willen inderdaad gewoon nog een feestje. Je trouwdag is (i.h.a.) een van de mooiste dagen van je leven, zonde als dat al zo lang achter je ligt. Daarom nog een keer doen.
Inderdaad. Altijd treurig wanneer mensen denken dat hun mening zó belangrijk is voor de wereld dat deze altijd en zonder uitzondering gedeeld moet worden.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:19 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Je negatieve standpunt over het huwelijk gaan verkondigen op de bruiloft van mensen die er, wat jij er ook van vindt, overduidelijk wél veel waarde aan hechten is nogal associaal en triest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |