2cv | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:19 |
Heel veel mensen brullen dat banden uitgelijnd moeten worden als je de wielen van je auto gedemonteerd hebt. En je moet je wielen laten balanceren als je auto naar links of naar rechts trekt. Nee dus. Die mensen bewijzen alleen maar dat ze duidelijk geen verstand van zaken hebben en zouden dus ook hun mond moeten houden. Wat is uitlijnen ? Uitlijnen is er voor zorgen dat de wielen onder je auto allemaal in de juiste richting staan. Over het algemeen staan de wielen van je auto niet altijd precies recht naar voren maar een klein stukje naar binnen of naar buiten. Dit heeft te maken met de wegligging en de krachten op je wielophanging. Hoeveel de wielen van je auto naar binnen of naar buiten moeten staan hangt af van het merk, type en (soms) ook bouwjaar van je auto af. De uitlijning kan je zelf niet bijstellen omdat er speciale apparatuur nodig is om te meten of je wielen wel in de goede richting staan. Wanneer moet mijn auto uitgelijnd worden ? Niet vaak. het is alleen nodig als je iets aan je wielophanging vervangen hebt (bijvoorbeeld een fuseekogel, stuurkogel of rubber bus) of een stuurstang losgehaald hebt en je niet geteld hebt hoeveel slagen die stuurkogel losgedraaid hebt bij demontage. Als je op 'safe' wilt spelen kan je altijd je auto uit laten lijnen na zoiets. Het hoeft dus alleen als je niet alleen het wiel, maar ook de wielnaaf (het onderdeel waar je wiel aan vast geschroefd zit) los gemaakt hebt van de rest van de auto. Alleen als je het wiellager vervangt hoeft het weer niet, maar als je aan dat soort klussen begint weet je dat zelf ook wel. Ook wanneer je (te) hard een stoeprand geraakt hebt moet je auto uitgelijnd worden. Meestal staat je stuur dan ook scheef als je rechtuit rijdt zonder (veel) zijwind en/of je auto heeft de neiging om in een ruime bocht naar links of naar rechts te rijden. En als je je je auto verlaagd hebt moet je je auto ook uit laten lijnen want dan is alles los geweest + door het verlagen staan je draagarmen en stuurstangen in een andere stand (tip van Chuck-N0rr1s). Het is dus niet nodig om je auto uit te lijnen als je de banden opgepompt hebt of je wielen gedemonteerd hebt voor een reparatie. Kan het kwaad als mijn auto niet goed uitgelijnd is ? Ja. De wegligging van je auto verandert. In een bocht reageert je auto niet zoals je gewend bent en ook bij rechtdoor rijden kan je auto minder stabiel zijn en gemakkelijk de neiging hebben om een bocht te maken. Tevens slijten je banden scheef af waardoor je die sneller moet vervangen. Ook kunnen de diverse onderdelen van je wielophanging sneller verslijten. Wat is balanceren? Balanceren is er voor zorgen dat je wielen in evenwicht zijn. Stel je het volgende voor: je neemt een wasmachine en kinkelt daarvan het raampje in. Vervolgens zet je de wasmachine aan op de centrifugestand. Misschien trilt de wasmachine een beetje, maar veel bijzondders gebeurt er niet. Vervolgens mik je een baksteen van 5kg door het ingekinkelde raampje de wasmachine in. De baksteen raakt de trommel, 'plakt' door de middelpuntvliedende krachten tegen de binnenkant van de trommel en de trommel gaat trillen. Dat zal door de draaisnelheid en het gewicht van de baksteen zo hevig zijn dat de hele wasmachine begint te schudden en op den duur zelfs uit elkaar schudt. Iets vergelijkbaars kan gebeuren bij de wielen van je auto. Natuurlijk zit daar geen baksteen in, maar toch zal zo'n wiel rondom niet even zwaar zijn. Dat komt door het ventiel in de velg maar ook omdat het nagenoeg onmogelijk (lees: heel duur) is om een band te produceren die rondom even zwaar is. Daarom is het nodig dat een wiel gebalanceerd wordt als er een andere band op komt. Dit balanceren gebeurt door het wiel op een machine te monteren die het wiel ronddraait en dan meet waar het wiel te licht is om goed in balans te zijn. Op die plaatsen waar het wiel te licht is worden dan gewichtjes (vroeger van lood, tegenwoordig van zink) op de velg geklemd of geplakt. Wanneer moeten mijn wielen gebalanceerd worden ? Wederom niet vaak. Je wielen moeten gebalanceerd worden als er nieuwe banden op de velgen gemonteerd worden en/of wanneer je zo'n gewichtje dat op je velg zit verloren hebt. Het is ook verstandig om je wielen te laten balanceren als ze een paar maanden niet onder je auto gezeten hebben (bijvoorbeeld omdat je op zomerbanden/winterbanden reed) omdat er in die tijd per ongelijk een gewichtje af gestoten kan zijn. Als je rijdt terwijl je wielen niet gebalanceerd zijn voel je vaak een trilling door de hele auto of alleen in je stuurwiel. Het is dus niet nodig om je wielen te balanceren als je de banden opgepompt hebt of je wielen gedemonteerd hebt voor een reparatie. Kan het kwaad als mijn wielen niet goed gebalanceerd zijn ? Ja. Door de trillingen raak je sneller vermoeid. Tevens 'stuiteren' de wielen wat op en neer waardoor ze niet altijd even hard tegen het wegdek aan duwen en je dus minder grip hebt. Tevens slijten verschillende onderdelen van je wielophanging sneller. Jemig, dat klinkt wel eng allemaal. Ja, dat snap ik, maar als je je auto laat onderhouden bij een goede garage en je merkt zelf ook niets raars is de kans klein dat er iets mis is en kan je rustig doortuffen. [ Bericht 1% gewijzigd door 2cv op 22-06-2012 20:03:32 ] | |
boyv | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:33 |
Waarom wijk je dan langzaam een stukje naar links of rechts eigenlijk. | |
boyv | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:34 |
De corioliskracht? ![]() | |
2cv | vrijdag 22 juni 2012 @ 19:37 |
Omdat de linker of rechter kant van een band dan harder tegen het asfalt duwt waardoor het wiel (en dus de hele auto) naar links of naar rechts wil sturen. | |
DeKleineBaas | vrijdag 22 juni 2012 @ 20:02 |
Het is niet omdat een band harder tegen het wegdek aan duwt dan de andere band. Wat je vaak hebt als de auto naar links of naar rechts trekt . Is dat je wielvlucht niet gelijk staat aan mekaar . Dan staat je linker wiel bv recht . En je rechter wiel staat iets naar binnen heen . Dan heb je hetzelfde gewicht links en rechts maar zal de auto naar links heen trekken . | |
#ANONIEM | vrijdag 22 juni 2012 @ 20:07 |
..never mind..sjezus.. | |
Fer | vrijdag 22 juni 2012 @ 20:31 |
Wat is er aan de hand als hij bij 100km gewoon trillingsvrij is, maar bij 140 toch nog begint te trillen? | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 22 juni 2012 @ 20:32 |
dan is een hoogte slag in een velg of in een band eerder een verdachte dan onbalans in een velg band of een canvas breuk, of vlakke kanten | |
2cv | vrijdag 22 juni 2012 @ 20:33 |
Of een kleine onbalans in combinatie met speling op een stuurkogel (ik heb het meegemaakt). | |
densmee | vrijdag 22 juni 2012 @ 20:35 |
inderdaad voelbare trillingen door onbalans ligt vaak tussen de 80 en 120. en die ervaring heb ik opgedaan door dat berlingo's "holle" velgen hebben waar modder in blijft steken | |
HeetBoven | maandag 25 juni 2012 @ 18:16 |
Goed stuk 2CV, mag je vaker maken, leest lekker weg ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 25 juni 2012 @ 18:20 |
nieuwe banden er onder voor de vakantie heb nu al meerdere malen van die uitgedroogde krengen gewisselt met de reserve band langs de weg. Hoe ouder een band is en droger des te eerder deze klapt, en dat wil je niet met 150km/h | |
2cv | maandag 25 juni 2012 @ 18:31 |
Dat + verdroogde banden hebben minder grip. | |
HeetBoven | maandag 25 juni 2012 @ 18:36 |
Maar 4K erbij is dus geen groot risico op speling? Dan rij ik wel wat rustiger tot 120 voorlopig ![]() | |
2cv | maandag 25 juni 2012 @ 18:43 |
Groot ? Hangt er vanaf hoe erg het al versleten is. En het rubber droogt uit en wordt hard, dat zorgt voor minder grip op het wegdek. Het profiel is 'slechts' voor het afvoeren van water zodat je auto door de plassen heen zakt en het rubber het wegdek raakt. Maar als er iets trilt en je auto trekt zou ik hem meteen laten nakijken. Het kan vanalles zijn namelijk. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 25 juni 2012 @ 18:54 |
trillingen en naar rechts trekken dan denk ik aan een kapote homokineet. waarschijnlijk de hoes kapot, zal resulteren in een nieuwe aandrijfas.... | |
HeetBoven | maandag 25 juni 2012 @ 18:56 |
![]() | |
Djurres | maandag 25 juni 2012 @ 19:21 |
Wegtrekken naar een bepaalde kant kan ook zeker met de wielvlucht te maken hebben. Toespoor en uitspoor, als het rechterwiel goed staat, en het linkerwiel heeft uitspoor, dan zal die heel langzaam naar links trekken bijvoorbeeld. Balanceren geeft vaak alleen maar trillingen, tenzij het gewichtsverschil enorm is. | |
koekjestrommel1 | maandag 25 juni 2012 @ 19:30 |
Moest door het wasmachine-voorbeeld direct aan dit filmpje denken ![]() | |
2cv | maandag 25 juni 2012 @ 19:32 |
Dat filmpje inspireerde mijn uitleg ![]() | |
mighty_myte | woensdag 27 juni 2012 @ 12:01 |
Ik had bij mijn vorige BMW dat op snelheden van ca 110 km/h ik het gevoel had dat hij heel snel lateraal schudde (van links naar rechts dus). Nu heb ik de wielen van die auto op mijn nieuwe BMW gezet en heb daar opeens hetzelfde probleem. Is het waarschijnlijk dat ik dit met balanceren weg krijg, of zou er een velg krom kunnen zijn. Hoe check ik of de velg krom is? Met een meetklok ofzo? | |
2cv | woensdag 27 juni 2012 @ 20:11 |
Auto opkrikken (wiel vrij van de grond) en het wiel dan een slinger geven. Je ziet het dan wel bewegen. Let dan niet alleen op de velg, maar ook op de band. | |
mighty_myte | woensdag 27 juni 2012 @ 20:42 |
Natuurlijk. Gaan we doen. | |
HeetBoven | zondag 25 november 2012 @ 23:37 |
Ondertussen voor de APK geweest vorige maand en had nog steeds trillingen in het stuur icm een geluid dat klonk alsof er iets vermorzeld werd bij lage snelheden linksvoor. Wat bleek? Had voor de APK nieuwe velgen + banden gescoord en zelf gemonteerd. Kennelijk een wielbout over het hoofd gezien, deze lag dus al die tijd los achter het plastic afdekkapje ![]() | |
2cv | maandag 26 november 2012 @ 01:30 |
Gokje: roest tussen velg en wielnaaf waardoor het wiel nog niet recht zit. | |
DonJames | maandag 26 november 2012 @ 11:43 |
Maar hij heeft het alleen bij 110 km/uur. Dus: auto opkrikken, versnellingsbak in z'n 2, motor starten, baksteen op het gaspedaal en dan uitstappen om te kijken of er iets slingert. Als 'ie klaar is met kijken eenvoudigweg de auto weer van de krik duwen, slaat vanzelf wel af. | |
2cv | dinsdag 27 november 2012 @ 15:30 |
Die slinger zie je ook wel bij lagere snelheden. Het gaat er om dat je het wiel ziet bewegen, niet hoe snel het beweegt. Je controleert ook niet met 1000rpm of je kleppen niet tegen de zuigers aan komen. | |
invine | dinsdag 27 november 2012 @ 16:07 |
Mijn wagen die heeft de neiging naar links te gaan, ik moet dan ook altijd tegensturen naar rechts? Dat wordt uitlijnen? mijn monteur zei namelijk dat ik ook eens kon proberen links en rechts te verwisselen (voorbanden).. maar daar heb ik het gereedschap momenteel niet voor. | |
DonJames | dinsdag 27 november 2012 @ 16:43 |
Wat doe je dan als je een lekke band krijgt? | |
2cv | dinsdag 27 november 2012 @ 16:48 |
Je moet ook kijken of je niet met de draairichting in de knel komt. Officieel zou het niet werken, maar je kan het eens proberen. Baadt het niet, schaadt het niet (draairichting band negerende). | |
invine | dinsdag 27 november 2012 @ 16:50 |
Hoezo? Ik heb gewoon een volwaardig reserve wiel? | |
Tijn | dinsdag 27 november 2012 @ 16:51 |
Maar hoe zet je die eronder als je het gereedschap niet hebt om je wielen te wisselen? | |
DonJames | dinsdag 27 november 2012 @ 16:51 |
Voor het wisselen van een wiel-met-lekke-band met het reservewiel heb je geen ander gereedschap nodig dan voor het wisselen van het linkervoorwiel met het rechtervoorwiel.. | |
2cv | dinsdag 27 november 2012 @ 16:52 |
Kliksysteempje, licht autootje ... | |
RealBizkit666 | dinsdag 27 november 2012 @ 16:57 |
Ik zou het knap vinden als jou dat lukt. ![]() Je hebt namelijk meer onderdelen nodig, mag je zelf proberen te achterhalen welke... | |
DonJames | dinsdag 27 november 2012 @ 16:59 |
Een kratje/stapel bakstenen/schoonmoeder om de ene kant van de auto in de lucht te houden als je de krik aan de andere kant nodig hebt bedoel je? In noodgevallen niet eens nodig trouwens, even (voorzichtig) op de remschijf neerzetten kan ook best. | |
RealBizkit666 | dinsdag 27 november 2012 @ 17:00 |
Dat ja, dus je hebt meer "gereedschap" nodig. ![]() Je kan natuurlijk ook het reservewiel gebruiken, maar dat terzijde. ![]() Na je edit: Ik ga de krik er niet onderuit krijgen als ik hem op de schijfrem zou willen laten rusten. Daarnaast gaat je auto bewegen als je de andere kant gaat opkrikken en schuur je dus met je remschijf over de grond, lijkt me niet echt gezond. | |
invine | dinsdag 27 november 2012 @ 17:12 |
Ja klopt, als je het zo ziet kan het ook wel. Laat ik het dan zo zeggen; ik heb er weinig zin in om hier op straat dat te doen ![]() Nadeel nu is: wiel eraf, reserve erop, andere wiel eraf en wiel erop. Reserve er weer af en wiel er weer op.. nahh ![]() | |
DonJames | woensdag 28 november 2012 @ 09:09 |
Krik krijg je prima onder de auto vandaan, vraag maar aan alle velgendieven ![]() ![]() | |
2cv | woensdag 28 november 2012 @ 21:35 |
Ja, en als die schijfrem met 2 lullige schroefjes vast zitten die afbreken heb je een probleem. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 28 november 2012 @ 22:03 |
als ze er uberhaubt nog zitten ![]() | |
DonJames | donderdag 29 november 2012 @ 09:49 |
Die breken niet af. Luister, ik heb het vaak genoeg zo gedaan. Gaat prima, gebeurt echt niks met die remschijf. Tip: ga eens op de stort kijken hoeveel auto's daar op de remschijven staan (bijna allemaal) en bij hoeveel van die auto's de remschijf afbreekt (geen). | |
rival | donderdag 29 november 2012 @ 09:56 |
krik in het midden. heb niks extra nodig ![]() | |
rival | donderdag 29 november 2012 @ 09:56 |
oh en dit. ![]() | |
RealBizkit666 | donderdag 29 november 2012 @ 10:59 |
Met de standaard krik die achter in de kofferbak ligt? Denk niet dat het je daarmee gaat lukken. ![]() |