Dit is natuurlijk superflauw. Jouw broer woont precies aan de andere kant van de ampullenfabriek; de afzuiging zit precies aan de andere kant, en weerkaatst ook nog eens tegen mijn gebouw (de Feniks) aan. Ik heb deze woning blind geaccepteerd, gebaseerd op een tekening. Niemand had kunnen weten dat de huidige situatie zou ontstaan.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:29 schreef Janneke141 het volgende:
1. Mijn broer woont precies aan de overkant (Marialaan). Als ik er ben, hoor ik er niks van, ook niet met het raam open.
2. Naast een fabriek gaan wonen en dan gaan klagen dat je fabrieksgeluiden hoort. Tja. Ik ken ook mensen die tegenover Doornroosje zijn gaan wonen en daarna gingen klagen dat er publiek op af kwam.
3. En nu dan maar OT: in eerste instantie naar de woningcorporatie. Verder navragen bij de gemeente wat er voor vergunningen zijn afgegeven, en kijken of er iets is opgenomen in het huurcontract over overlast etc en kijken of de fabriek expliciet is genoemd..
Het geluid beinvloed mijn slaapgenot gelukkig niet (deze kamer zit aan de andere kant van m'n appartement), maar wel als ik in m'n woonkamer een raampje wil openen. Het is gewoon letterlijk lastig elkaar te verstaan wanneer er ramen open staan...quote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:32 schreef Maanvis het volgende:
oordopjes zijn wellicht een optie.
en 'snachts gewoon ramen dicht. dat doen mensen die aan een drukke weg wonen ook.
ramen dichthouden dan. doen mensen die aan een drukke weg wonen ook.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:38 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Het geluid beinvloed mijn slaapgenot gelukkig niet (deze kamer zit aan de andere kant van m'n appartement), maar wel als ik in m'n woonkamer een raampje wil openen. Het is gewoon letterlijk lastig elkaar te verstaan wanneer er ramen open staan...
Ik heb over de gehele lengte van mijn woonkamer 4 dubbel openslaande ramen. (het totale oppervlak beslaat bijna raam). Je snapt dat het niet realistisch is om dit ' maar dicht te houden' omdat een klein fabriekje tegenover je (welke overigens volledig omringd wordt door woonwijk, maar door rijksmonumentstatus overleeft) geluidsoverlast produceert.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:39 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ramen dichthouden dan. doen mensen die aan een drukke weg wonen ook.
het hoeft ook niet altijd, alleen 'snachts als je wilt slapenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:42 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Ik heb over de gehele lengte van mijn woonkamer 4 dubbel openslaande ramen. (het totale oppervlak beslaat bijna raam). Je snapt dat het niet realistisch is om dit ' maar dicht te houden' omdat een klein fabriekje tegenover je (welke overigens volledig omringd wordt door woonwijk, maar door rijksmonumentstatus overleeft) geluidsoverlast produceert.
Puur ter interesse, waar haal jij je kennis vandaan? Waarom zou niet eerst de fabriek zelf aangesproken dienen te worden op hun gebreken?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:44 schreef Maanvis het volgende:
maar mocht je het willen weten; ja de gemeente is verantwoordelijk en moeten metingen verrichten
Da's nou ook niet bepaald slim he.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:36 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Ik heb deze woning blind geaccepteerd, gebaseerd op een tekening. Niemand had kunnen weten dat de huidige situatie zou ontstaan.
Weinig keus hè of ken je het systeem niet?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:56 schreef nattermann het volgende:
[..]
Da's nou ook niet bepaald slim he.
Kortom, gewoon naar de gemeente. Die mensen lullen niet uit hun nek die je dat verteld hebbenquote:Hartelijk dank. Uw klacht staat op de kaart van milieuklachten.nl
Om deze klacht of melding officieel in behandeling te laten nemen verwijzen wij door naar de volgende instantie:
Naam organisatie:
Gemeente Nijmegen
Werkt samen met: Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN)
Postadres:
Postbus 9105, 6500 HG NIJMEGEN
Telefoon:
024 - 32 92 756
024 - 36 00 939 (milieudienst / samenwerkingsverband)
E-mail:
milieu.klachten@nijmegen.nl
info@marn.nl
Website / klachtformulier:
Gemeente Nijmegen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN)
quote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:36 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Ik heb deze woning blind geaccepteerd, gebaseerd op een tekening. Niemand had kunnen weten dat de huidige situatie zou ontstaan.
De huidige situatie is gewoon gedateerd; er was een industriele situatie; deze is nu veranderd in een woonsituatie, hier moet de geluidsinstallatie gewoon aan aangepast worden.
en dat de corporatie zegt dat er eerst metingen verricht moeten worden is geen standaard verwijsverhaal, dat is de normale gang van zaken. want er zijn namelijk regels over hoeveel dB nog onder 'normaal' valt en wat als 'overlast' geldt, dus er zal toch bij jou gemeten moeten worden om te weten waar we het nu eigenlijk over hebbenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:49 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Puur ter interesse, waar haal jij je kennis vandaan? Waarom zou niet eerst de fabriek zelf aangesproken dienen te worden op hun gebreken?
Hoe ben je tot de vaststelling gekomen dat het daadwerkelijk een gebrek is en niet enkel iets wat jij niet zo prettig vindt?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:49 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Puur ter interesse, waar haal jij je kennis vandaan? Waarom zou niet eerst de fabriek zelf aangesproken dienen te worden op hun gebreken?
Dat is inderdaad een standaard verhaal, maar wel het juiste. De gemeente is de handhavende instantie, niet de woningbouw. En metingen geven juist een onafhankelijk ijkpunt voor alle betrokkenen. Die fabriek heeft een aantal vergunningen, inclusief eentje waarin staat wat de geluidsproductie kan/mag zijn, en tot wanneer ze mogen werken etc. De gemeente moet dat handhaven, oa op aangeven van burgers zoals jij.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:11 schreef r3gi3boy het volgende:
Hallo,
sinds 1 mei bezit ik de sleutel van een leuk nieuwbouwappartement in Nijmegen. Het is een 5 verdiepingen hoog tellend gebouw, welke in formatie staat met een 14 verdieping- en 5 verdieping tellende andere nieuwbouw gebouwen. Tussen al deze nieuwe pracht staat een als rijksmonument betitelde 'fabriek' van 1 verdieping hoog (De Ampullenfabriek Nijmegen).
Voordat ik jullie de klacht mededeel is het van belang te weten dat het gebied waarin deze nieuwbouw en de betreffende fabriek zich bevindt, 'industrieel terrein' was. Voordat al deze nieuwbouw gerealiseerd werd, was er op dit terrein slechts een tal van industrieel gerichte bedrijfjes te vinden. Dit is logischerwijs veranderd toen men besloot hier een groot nieuwbouw project van te maken van honderden woningen.
Het punt is dat deze fabriek een zeer luide afzuiginstallatie heeft, welke tot ver na middernacht op volle toeren draait (er is tot ver in de nacht activiteit in de fabriek, men werkt vermoedelijk in nachtdiensten tot ong. 1-2 uur 's nachts).
Wanneer ik de ramen van mijn woning open, neemt deze afzuiginstallatie het volledige omgevingsgeluid over. Een monotone zoem maakt zich meester van mijn huiskamer, welke met 4 dubbel openslaande ramen aan deze kant van de woning rechtstreeks grenst aan de ampullenfabriek. Het spreekt voor zich dat dit overlast met zich meebrengt wanneer ik mijn ramen open. Het geluid begint om 7 uur 's ochtends en eindigt ergens in de nacht. In het weekend is het er gelukkig stil.
Mijn vraag: Wie moet ik als huurder van een appartement in de ban van een dergelijke overlastveroorzakende geluidsbron als eerste benaderen en wat is de beste manier om stappen te ondernemen?
Ik heb de kwestie al eens lichtjes laten vallen bij de woningbouwcorporatie, en die gaven aan dat de gemeente hierin in eerste instantie verantwoordelijk is, en dat wanneer je echt een punt wilt maken, er metingen verricht moeten worden...Lijkt me een standaard verwijsverhaal van een corporatie.
Ik hoor graag mensen die wellicht al ervaring hebben met dergelijke situaties, andere meningen zijn natuurlijk ook welkom.
quote:Het punt is dat deze fabriek een zeer luide afzuiginstallatie heeft, welke tot ver na middernacht op volle toeren draait (er is tot ver in de nacht activiteit in de fabriek, men werkt vermoedelijk in nachtdiensten tot ong. 1-2 uur 's nachts).
Houd gewoon je ramen dicht? Genoeg huizen die naast stations en wegen staan waar je ook liever niet je ramen openzet, laat staan 4 dubbel openslaande ramen. Je had je vantevoren wat beter moeten informeren, net als de architect trouwens.quote:Het geluid beinvloed mijn slaapgenot gelukkig niet (deze kamer zit aan de andere kant van m'n appartement), maar wel als ik in m'n woonkamer een raampje wil openen
Ik neem aan dat het maximale binnenniveau alleen geldt als je je ramen gesloten houdt?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 08:20 schreef JeMoeder het volgende:
Hierin wat de geluidwering is van je woning. Deze zou voldoende moeten zijn om je te beschermen tegen het geluid afkomstig van de fabriek.
...
Er bestaat in het Bouwbesluit een wettelijk maximaal binnenniveau, dit mag niet overschreden worden. Als blijkt dat de fabriek teveel herrie maakt en de gemeente dit toelaat, moeten zij dat binnenniveau bij jou garanderen, dus geluidwerende maatregelen gaan nemen.
quote:Het spreekt voor zich dat dit overlast met zich meebrengt wanneer ik mijn ramen open.
Volgens het Bouwbesluit 2003 (neem aan dat deze nieuwbouw nog met dat Bouwbesluit gerealiseerd is) moet een verblijfsruimte, dus ook een slaapkamer, geventileerd kunnen worden. Als er een lawaaimaker in de buurt is die voor verhoogde niveau's zorgt, dan moet ventilatie mogelijk blijven.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 09:17 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het maximale binnenniveau alleen geldt als je je ramen gesloten houdt?
[..]
Dank. Van alle nieuwbouw appartementen die ik heb gezien hebben ze allemaal van die 'suskasten'. Kende het woord niet, dus hierbij een plaatje.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 09:23 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Volgens het Bouwbesluit 2003 (neem aan dat deze nieuwbouw nog met dat Bouwbesluit gerealiseerd is) moet een verblijfsruimte, dus ook een slaapkamer, geventileerd kunnen worden. Als er een lawaaimaker in de buurt is die voor verhoogde niveau's zorgt, dan moet ventilatie mogelijk blijven.
Dus óf TS moet kunnen ventileren met suskasten (als hij die heeft), of door zijn raam open te doen. Dat het binnenniveau dan niet behaald wordt is het probleem van de handhaver. Die moet of de fabriek opleggen minder lawaai te maken, of suskasten realiseren bij de woning zodat TS kan ventileren.
Let wel, dit is alleen als de fabriek teveel lawaai maakt. Is dit niet het geval, dan heeft TS pech en moet hij zijn ramen dichtlaten.
Even een extra toelichting: suskasten zijn ventilatieroosters met geluidsabsorberend materiaal erin. Je hebt ze in verschillende uitvoeringen natuurlijk, hoe dieper de voorziening is, hoe beter hij isoleert.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 09:25 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dank. Van alle nieuwbouw appartementen die ik heb gezien hebben ze allemaal van die 'suskasten'. Kende het woord niet, dus hierbij een plaatje.
[ afbeelding ]
Okquote:Op vrijdag 22 juni 2012 01:36 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
. Ik heb deze woning blind geaccepteerd, gebaseerd op een tekening. Niemand had kunnen weten dat de huidige situatie zou ontstaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |