abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 juni 2012 @ 15:04:08 #101
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113413244
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 13:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ali, nog niet op gereageerd?

Spijswetten zijn dus volgens JC overbodig.
wat dacht je van het visioen van Petrus in Handelingen 10:

Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus, slacht en eet.’ Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.’
I thought you thought
  dinsdag 26 juni 2012 @ 15:07:32 #102
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_113413377
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 15:04 schreef Scabies het volgende:

[..]

wat dacht je van het visioen van Petrus in Handelingen 10:

Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus, slacht en eet.’ Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.’
Ok, de Bijbel spreekt zichzelf dus niet tegen, maar God is een draaikont die de ene keer iets als onrein ziet en de andere keer weer niet. Hoe kun je trouwens een kleed laten vliegen? Ow, het is een visioen.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 15:11:40 #103
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_113413554
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 15:07 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ok, de Bijbel spreekt zichzelf dus niet tegen, maar God is een draaikont die de ene keer iets als onrein ziet en de andere keer weer niet. Hoe kun je trouwens een kleed laten vliegen? Ow, het is een visioen.
een vlieg kleden kan ik wel....

God is een draaikont. Dat ook. Lees OT.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 15:23:09 #104
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_113414084
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 15:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

een vlieg kleden kan ik wel....

God is een draaikont. Dat ook. Lees OT.
Ja, maar wat ik niet snap is: christenen zeggen tegen mij: De Bijbel spreekt zichzelf nergens tegen en is het woord van God, toch lees ik:

Mark 15:21, Matthew 27:32, Luke 23:26 - Jesus gets help from Simon of Cyrene
John 19:17 - Jesus carries his own cross the whole way

Mark 15:26 - The inscription: “The King of the Jews.”
Matthew 27:37 - The inscription: “This is Jesus the King of the Jews.”
Luke 23:38 - The inscription: “This is the King of the Jews.”
John 19:19 - The inscription: “Jesus of Nazareth, the King of the Jews.”

2 Samuël 8:4 En David nam hem 1.000 wagens af, en 600 ruiteren, en 20.000 man te voet; en David ontzenuwde alle wagenpaarden, en hield daarvan 100 wagenen over.
1 Kronieken 18:4 En David nam hem 1.000 wagens af, en 7.000 ruiters, en 20.000 man te voet; en David ontzenuwde al de wagen paarden; doch hij behield 100 wagens daarvan over.

(Hebreeen 6:18) Opdat wij, door twee onveranderlijke dingen, in welke het onmogelijk is dat God liege, een sterke vertroosting zouden hebben, wij namelijk, die de toevlucht genomen hebben, om de voorgestelde hoop vast te houden;

(1 Koningen 22:22) En de HEERE zeide tot hem: Waarmede? En hij zeide: Ik zal uitgaan, en een leugengeest zijn in den mond van al zijn profeten.

:')

(Spreuken 26:4) Antwoord den zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt.

(Spreuken 26:5) Antwoord den zot naar zijn dwaasheid, opdat hij in zijn ogen niet wijs zij.

Wat ik hiervan begrijp is: Je moet een zot niet antwoorden met dezelfde zotheid, want daar word je zelf een zot van, maar je moet hem ook naar dwaaheid beantwoorden omdat hij dan niet wijs kan worden.

lol
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 15:31:29 #105
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_113414464
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 15:23 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ja, maar wat ik niet snap is: christenen zeggen tegen mij: De Bijbel spreekt zichzelf nergens tegen en is het woord van God, toch lees ik:

Mark 15:21, Matthew 27:32, Luke 23:26 - Jesus gets help from Simon of Cyrene
John 19:17 - Jesus carries his own cross the whole way

Mark 15:26 - The inscription: “The King of the Jews.”
Matthew 27:37 - The inscription: “This is Jesus the King of the Jews.”
Luke 23:38 - The inscription: “This is the King of the Jews.”
John 19:19 - The inscription: “Jesus of Nazareth, the King of the Jews.”

2 Samuël 8:4 En David nam hem 1.000 wagens af, en 600 ruiteren, en 20.000 man te voet; en David ontzenuwde alle wagenpaarden, en hield daarvan 100 wagenen over.
1 Kronieken 18:4 En David nam hem 1.000 wagens af, en 7.000 ruiters, en 20.000 man te voet; en David ontzenuwde al de wagen paarden; doch hij behield 100 wagens daarvan over.

(Hebreeen 6:18) Opdat wij, door twee onveranderlijke dingen, in welke het onmogelijk is dat God liege, een sterke vertroosting zouden hebben, wij namelijk, die de toevlucht genomen hebben, om de voorgestelde hoop vast te houden;

(1 Koningen 22:22) En de HEERE zeide tot hem: Waarmede? En hij zeide: Ik zal uitgaan, en een leugengeest zijn in den mond van al zijn profeten.

:')

(Spreuken 26:4) Antwoord den zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt.

(Spreuken 26:5) Antwoord den zot naar zijn dwaasheid, opdat hij in zijn ogen niet wijs zij.

Wat ik hiervan begrijp is: Je moet een zot niet antwoorden met dezelfde zotheid, want daar word je zelf een zot van, maar je moet hem ook naar dwaaheid beantwoorden omdat hij dan niet wijs kan worden.

lol
Handelingen 9:7 De mannen die met Saulus meereisden, stonden sprakeloos; ze hoorden de stem wel, maar zagen niemand.

Handelingen 22:9 De mensen die bij me waren, zagen wel het licht, maar hoorden niet de stem van hem die tegen me sprak.

en ach...ik heb een lijst met honderden tegenstrijdigheden die allemaal, herhaal allemaal, met een hoop gekronkel weer worden rechtgetrokken.

Als het echt een goddelijk geïnspireerd boek was dan was er niet zoveel verdeeldheid bij de uitleg.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 15:39:52 #106
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_113414817
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 15:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Handelingen 9:7 De mannen die met Saulus meereisden, stonden sprakeloos; ze hoorden de stem wel, maar zagen niemand.

Handelingen 22:9 De mensen die bij me waren, zagen wel het licht, maar hoorden niet de stem van hem die tegen me sprak.

en ach...ik heb een lijst met honderden tegenstrijdigheden die allemaal, herhaal allemaal, met een hoop gekronkel weer worden rechtgetrokken.

Als het echt een goddelijk geïnspireerd boek was dan was er niet zoveel verdeeldheid bij de uitleg.
Dat kan natuurlijk ook betekenen dat Paulus aan het liegen is. :P Maar ja, nou ga ik het net als gelovigen weer recht zitten trekken, ik snap echter niet hoe je dat van die inscripties recht kan trekken, als ze het allemaal gezien hebben kan unnen ze toch niet allemaal iets anders zeggen van wat er stond? Ik vind dat Thomas Evangelie nog de meest logische.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 15:48:23 #107
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_113415220
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 15:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk ook betekenen dat Paulus aan het liegen is. :P Maar ja, nou ga ik het net als gelovigen weer recht zitten trekken, ik snap echter niet hoe je dat van die inscripties recht kan trekken, als ze het allemaal gezien hebben kan unnen ze toch niet allemaal iets anders zeggen van wat er stond? Ik vind dat Thomas Evangelie nog de meest logische.
http://www.apologeet.nl/f(...)3_wat_hoorden_ze.pdf
  dinsdag 26 juni 2012 @ 16:00:02 #108
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_113415674
quote:
Dit vind ik nog vrij logisch maar waar wordt dan iets echt rechtgetrokken wat behoorlijk krom is?
  dinsdag 26 juni 2012 @ 16:12:36 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_113416235
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 16:00 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dit vind ik nog vrij logisch maar waar wordt dan iets echt rechtgetrokken wat behoorlijk krom is?
Daar bestaan hele websites over. http://www.allabouttruth.(...)in-de-bijbel-faq.htm bijvoorbeeld. maar ik heb hier ook dircussies gevoerd met ene Bianconeri die werkelijk alles weghoont en verdraait om zijn gelijk te bewerkstelligen.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 16:23:03 #110
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_113416665
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 16:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Daar bestaan hele websites over. http://www.allabouttruth.(...)in-de-bijbel-faq.htm bijvoorbeeld. maar ik heb hier ook dircussies gevoerd met ene Bianconeri die werkelijk alles weghoont en verdraait om zijn gelijk te bewerkstelligen.
Ik heb op de site gekeken, maar dit geeft geen antwoord op mijn vraag. Zijn er ook tegenstrijdigheden die zeer krom rechtgetrokken worden? Die volkstelling van David, hoe kan dat erin komen dat de ene zegt dat de HEERE en de andere dat Satan David daartoe aanzette?
pi_113417513
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 16:23 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ik heb op de site gekeken, maar dit geeft geen antwoord op mijn vraag. Zijn er ook tegenstrijdigheden die zeer krom rechtgetrokken worden? Die volkstelling van David, hoe kan dat erin komen dat de ene zegt dat de HEERE en de andere dat Satan David daartoe aanzette?
yep, deze gaat niet over die volkstelling, maar net zo een.
http://www.alive-and-well(...)-oude-testament.html
  dinsdag 26 juni 2012 @ 16:45:35 #112
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_113417769
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 16:40 schreef Gedoetje1 het volgende:

[..]

yep, deze gaat niet over die volkstelling, maar net zo een.
http://www.alive-and-well(...)-oude-testament.html
Je moet van God dus een onschuldig lammetje dood maken? Ik vind dat een beetje zielig voor die diertjes.
pi_113417988
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 16:45 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Je moet van God dus een onschuldig lammetje dood maken? Ik vind dat een beetje zielig voor die diertjes.
Ik ook. Speciaal voor de vegetariers is daarom Jezus gekomen.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 16:50:42 #114
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_113418072
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 16:49 schreef Gedoetje1 het volgende:

[..]

Ik ook. Speciaal voor de vegetariers is daarom Jezus gekomen.
Ja, maar de reden dat ik, ook al ben ik het met bijna alle uitspraken van Jezus eens (veel atheïsten/agnosten geven toe dat hij toch een zeer wijze man was, althans Bertrand Russell wel), toch het christendom niet goed begrijp is omdat God dit dan toch toestaat.
pi_113418288
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 16:50 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ja, maar de reden dat ik, ook al ben ik het met bijna alle uitspraken van Jezus eens (veel atheïsten/agnosten geven toe dat hij toch een zeer wijze man was, althans Bertrand Russell wel), toch het christendom niet goed begrijp is omdat God dit dan toch toestaat.
Wat bedoel je, het doden van dat lam toestaat? Dat kon niet anders in het oude verbond, want toen was het Lam Gods er nog niet. God bekleedde Adam en Eva ook direct met dierenvellen. Kennelijk vindt Hij mensen belangrijker, ach en in mijn geloofsbeleving gaan alle dieren ook naar de hemel.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 16:57:38 #116
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_113418395
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 16:55 schreef Gedoetje1 het volgende:

[..]

Wat bedoel je, het doden van dat lam toestaat? Dat kon niet anders in het oude verbond, want toen was het Lam Gods er nog niet. God bekleedde Adam en Eva ook direct met dierenvellen. Kennelijk vindt Hij mensen belangrijker, ach en in mijn geloofsbeleving gaan alle dieren ook naar de hemel.
Ja, ik respecteer je geloofsbeleving maar ik kan niet goed tegen de manier waarop met veel dieren omgegaan wordt in het het Oude Testament.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 17:12:53 #117
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113418991
quote:

lol
haha beter zwijgen dus
I thought you thought
pi_113419447
quote:

[..]

lol
Ik vatte hem altijd zo op:
Je moet hem laten zien hoe dwaas zijn redenering is, opdat hij niet wijs zij in eigen oog: dan ziet hij zelf zijn dwaasheid in. Maar je moet er niet in meegaan, want dan doe je zelf net zo stom.
Maar hoe snap ik ook niet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 17:12 schreef Scabies het volgende:

[..]

haha beter zwijgen dus
Ja, zelfs een dwaas die zwijgt gaat door voor wijs, staat ook ergens in Spreuken.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 17:39:30 #119
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_113420104
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 17:22 schreef Gedoetje1 het volgende:

[..]

Ik vatte hem altijd zo op:
Je moet hem laten zien hoe dwaas zijn redenering is, opdat hij niet wijs zij in eigen oog: dan ziet hij zelf zijn dwaasheid in. Maar je moet er niet in meegaan, want dan doe je zelf net zo stom.
Maar hoe snap ik ook niet.

Ja, als dit soort dingen duidelijker waren zouden meer mensen christen worden, maar dit weerhoudt veel mensen, en mij ook, daarvan. Dat neemt niet weg dat ik me laat inspireren door wat Jezus zegt, bij bestudering van theologie (ook al geloof ik het niet, het blijft toch interessant). Ik denk echter dat het Thomas Evangelie wetenschappelijk wat betrouwbaarder is voor veel uitspraken van Jezus.

quote:
Ja, zelfs een dwaas die zwijgt gaat door voor wijs, staat ook ergens in Spreuken.
Of juist voor dom, omdat hij niet vraagt hoe dingen in elkaar zitten. :P
pi_113420341
quote:

[..]

lol
Toch maar eens de Nieuwe Bijbelvertaling lezen, dan wordt het waarschijnlijk allemaal wat duidelijker :)

Spreuken 26
4 Antwoord een dwaas niet met dwaasheid,
word niet als hij.
5 Antwoord hem naar zijn dwaasheid,
hij moet niet denken dat hij wijs is.

http://www.biblija.net/bi(...)6&id18=1&l=nl&set=10
  dinsdag 26 juni 2012 @ 18:00:26 #121
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113420807
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 17:46 schreef kleinduimpje3 het volgende:
5 Antwoord hem naar zijn dwaasheid,
hij moet niet denken dat hij wijs is. [/i]

http://www.biblija.net/bi(...)6&id18=1&l=nl&set=10
ja dat is dan toch zo tegenstrijdig als wat
I thought you thought
pi_113420991
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 18:00 schreef Scabies het volgende:

[..]

ja dat is dan toch zo tegenstrijdig als wat
Volgens mij niet, er staat dat je zelf niet in dwaasheid moet vervallen, maar hem wel zodanig van repliek moet dienen dat hem zijn dwaasheid aan zijn verstand gebracht wordt.

Een nobel streven, maar volgens mij helaas in vele gevallen niet haalbaar.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 18:08:09 #123
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_113421059
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 18:05 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Volgens mij niet, er staat dat je zelf niet in dwaasheid moet vervallen, maar hem wel zodanig van repliek moet dienen dat hem zijn dwaasheid aan zijn verstand gebracht wordt.

Heel nobel, neemt niet weg dat "wel" het tegenovergestelde is van "niet".

begrijp je?
I thought you thought
pi_113421088
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 16:55 schreef Gedoetje1 het volgende:

[..]

Het kon WEL anders, waarom zouden er offers moeten komen om bij een god te horen? Wat voor minderwaardige god is dat?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  dinsdag 26 juni 2012 @ 18:09:24 #125
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_113421104
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 18:05 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ook al zit er een goede intentie achter, God vraagt hier om twee tegenovergestelde dingen te doen, hoe weet je nou wat je moet doen zo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')