quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:48 schreef xstatic1975 het volgende:
Nigel Farage for president! De man dramatiseert het, maar heeft daarom nog niet minder gelijk.
quote:Op woensdag 20 juni 2012 03:58 schreef dvr het volgende:
Sorry Arkai, maar je praat zoveel poep dat ik er geeneens tijd meer in ga steken.
Ne de ECB kan niet failliet omdat ze de verliezen jaarlijks doorboekt naar de landesbanken zoals de NBquote:Op woensdag 20 juni 2012 23:13 schreef Arkai het volgende:
[..]
Jij blijft maar vasthouden aan de gedachte dat de ECB failliet kan gaan terwijl dat aantoonbaar onjuist is!! Als dat poep praten is in jouw ogen dan weten we meteen hoe goed jij geinformeerd bent. Het is waar dat de ECB samengesteld is uit een serie van centrale banken maar als puntje bij paaltje komt dan kan geen enkele raad of commissie tegenhouden dat de balans implodeert en gereset moet worden in een worst case scenario. De continuiteit van de ECB is dan ook een randvoorwaarde en geen beinvloedbaar criterium zoals jij het graag wil laten overkomen. Geen enkele aandeelhouder heeft daar vat op.
quote:do 21 jun 2012, 10:17
Economie eurozone krimpt verder
LONDEN (AFN) - De economie van de eurozone is in juni verder gekrompen. Dat bleek donderdag uit een eerste schatting van onderzoeksbureau Markit.
De inkoopmanagersindex waarmee Markit de economische activiteit meet, bleef deze maand staan op 46. Dat is de laagste stand sinds juni 2009. Een score lager dan 50 geeft aan dat de economie krimpt.
De krimp doet zich voor in zowel de industrie als de dienstensector van de eurolanden. Daarnaast heeft de verzwakking zich inmiddels uitgebreid van de periferie van de eurozone naar Duitsland. Volgens hoofdeconoom Chris Williamson van Markit geven de cijfers aan dat de krimp steeds ,,dieper en breder gedragen'' wordt.
Voor de duidelijkheid, die poep betrof niet alleen de tweede paragraaf van je bericht maar ook de overige vier.quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:13 schreef Arkai het volgende:
[..]
Jij blijft maar vasthouden aan de gedachte dat de ECB failliet kan gaan terwijl dat aantoonbaar onjuist is!! Als dat poep praten is in jouw ogen dan weten we meteen hoe goed jij geinformeerd bent.
Dat lijkt me niet helemaal representatief maar het is op zich een leuke oefening. Zerohedge doet dat ook af en toe, die kijken hoeveel de staatsschuld het afgelopen kwartaal toegenomen is en hoe het BNP zich ontwikkeld heeft. De laatste keer kwam dat er op uit, dat voor iedere $1 aan groei, $2.5 aan deficit spending nodig was. Waarmee verhoogde overheidsuitgaven dus geen beste manier zijn om de economie te stimuleren.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:13 schreef Igen het volgende:
Hoe houdbaar zijn de staatsschulden in Europa nou eigenlijk?
Maar hoe meet je dat hè. Mij leek het nuttig om eens te kijken wat er in een gegeven jaar zou zijn gebeurd, als een land het hele begrotingstekort in één keer had wegbezuinigd.
Het is maar net hoe er bezuinigd wordt, maar als je bijvoorbeeld 20.000 ambtenaren ontslaat krijg je eerst even een dip in het BNP. Na een tijdje vinden die ambtenaren werk in de private sector en gaan ze weer aan de welvaart en dus aan het BNP bijdragen.quote:De vraag is dan: slinkt dan door economische groei en inflatie de staatsschuld, of zorgt zo'n bezuiniging voor een dusdanige economische krimp dat de staatsschuld (in % van het bbp) alleen maar groeit en een land in een vicieuze cirkel terecht komt?
bron: http://www.nu.nl/economie(...)eisen-onderpand.htmlquote:ECB versoepelt eisen voor onderpand'
FRANKFURT - De Europese Centrale Bank (ECB) versoepelt de voorwaarden voor het onderpand dat banken moeten leveren voor leningen.
Dat meldde het Duitse tijdschrift Die Welt donderdag op basis van bronnen binnen de centrale bank.
De versoepeling zou het aanzienlijk eenvoudiger maken voor banken om goedkope ECB-kredieten te verkrijgen. Zo zouden banken meer beleggingen die zijn gerelateerd aan hypotheken kunnen inbrengen als onderpand voor leningen. Dat zou vooral de geplaagde regionale Spaanse banken zeer goed uitkomen.
De centrale bank zou verder overwegen de regels ten aanzien van de minimale ratings die staatsobligaties moeten hebben om als onderpand te kunnen dienen, te schrappen. In plaats daarvan zou de ECB eigen inschattingen voor de waarde van de obligaties willen gebruiken.
Ik vraag me nog af hoe dat zit met die representativiteit. Aan de ene kant wordt er wel gezegd dat je niet te veel ineens moet bezuinigen omdat je dan in een recessie komt. Aan de andere kant is Estland een schoolvoorbeeld van solide financieel beleid door de overheid. Maar daar hebben ze juist wel ook in crisistijd aan een klein begrotingstekort vastgehouden, met als gevolg een diepe maar tegelijkertijd ook korte crisis.quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:50 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet helemaal representatief maar het is op zich een leuke oefening.
Aha, een factor van 0,4 dus. Komt aardig overeen met wat ik gebruikte.quote:Zerohedge doet dat ook af en toe, die kijken hoeveel de staatsschuld het afgelopen kwartaal toegenomen is en hoe het BNP zich ontwikkeld heeft. De laatste keer kwam dat er op uit, dat voor iedere $1 aan groei, $2.5 aan deficit spending nodig was. Waarmee verhoogde overheidsuitgaven dus geen beste manier zijn om de economie te stimuleren.
Leuk stuk.quote:En dat sluit dan weer mooi aan op een artikel dat vandaag in de Volkskrant stond, of iig op hun blog, en dat ik iedere lezer van harte aanraad: 'Reden van onze kwakkeleconomie is simpel: we zijn te druk met onzin'
Ja, maar dat was nog niet eens waar ik aan dacht. De houdbaarheid van een overheidsschuld ziet er heel anders uit wanneer je factoren meeneemt als stijgende rente (herfinancieringskosten), een failliet bankensysteem (bail-outs á 10% van je BNP), vergrijzing, ongedekte verplichtingen (AOW e.d.), etc.quote:Op donderdag 21 juni 2012 16:18 schreef Igen het volgende:
Ik vraag me nog af hoe dat zit met die representativiteit. Aan de ene kant wordt er wel gezegd dat je niet te veel ineens moet bezuinigen omdat je dan in een recessie komt. Aan de andere kant is Estland een schoolvoorbeeld van solide financieel beleid door de overheid. Maar daar hebben ze juist wel ook in crisistijd aan een klein begrotingstekort vastgehouden, met als gevolg een diepe maar tegelijkertijd ook korte crisis.
Ah okee, op die manier, dat had ik inderdaad buiten beschouwing gelaten.quote:Op donderdag 21 juni 2012 16:31 schreef dvr het volgende:
[..]
Ja, maar dat was nog niet eens waar ik aan dacht. De houdbaarheid van een overheidsschuld ziet er heel anders uit wanneer je factoren meeneemt als stijgende rente (herfinancieringskosten), een failliet bankensysteem (bail-outs á 10% van je BNP), vergrijzing, ongedekte verplichtingen (AOW e.d.), etc.
Wat zou het verschil zijn tussen de volgende 3 mogelijkheden?quote:Op donderdag 21 juni 2012 16:31 schreef dvr het volgende:
nb: Dat is natuurlijk ook nog een belangrijke nuance: bezuinigt een overheid op zichzelf (het apparaat), of op zijn uitgaven?
Als je niet langer gebruik maakt van de diensten van de ambtenaren, gaan ze in de private sector werken. Niet alleen gaan ze daar winstgevende, productieve arbeid verrichten waar daadwerkelijk vraag naar is, maar ze worden zelf ook nog eens netto belastingbetaler in plaats van belastingontvanger en bovendien is het geen eenmalige bezuiniging maar eentje waarvan je de vruchten jaar na jaar blijft plukken. Een bezuinigingsoperatie in het overheidsapparaat zelf is door die drie factoren veel effectiever dan een korting op overheidsbestedingen (infrastructuur) of op overdrachtsuitgaven (uitkeringen).quote:Op donderdag 21 juni 2012 19:11 schreef Kandijfijn het volgende:
Wat zou het verschil zijn tussen de volgende 3 mogelijkheden?
Nee, je zit volledig binnen die veel te beperkte definitie van BBP te rekenen. Het bruto binnenlands product is niets meer dan een optelsom van consumptie, private investeringen, overheidsuitgaven en het exportsaldo.quote:Op donderdag 21 juni 2012 17:51 schreef Igen het volgende:
Maar toch, ook zonder lijken in de kast en zonder stijgende rente doet Nederland het niet echt goed.
Je kan de vraag die ik stelde ook omvormen tot de volgende wiskundig equivalente vraag: tot welk begrotingssaldo kun je bezuinigen voordat de economie zodanig wordt geremd dat het reeds bestaande deel van de staatsschuld als % van het bbp toeneemt? Als dat saldo structureel op een begrotingstekort neerkomt, dan kan je de staatsschuld niet meer met bezuinigen alleen onder controle houden. Immers, dan loopt de staatsschuld óf op omdat je een begrotingstekort hebt, óf omdat de bezuinigingen om dat tekort weg te werken de groei te veel aantast.
Stel de economie voor als 100 staven die je in kunt drukken of uit kunt trekken: factoren zoals bevolking, staatsschuld, rente, huizenmarkt, politieke stabiliteit, geopolitieke stabiliteit, beschikbare energie etc.quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:13 schreef Igen het volgende:
Onlangs heb ik eens een boek over de crisis gelezen en naar aanleiding daarvan vroeg ik mij af:
Hoe houdbaar zijn de staatsschulden in Europa nou eigenlijk?
Maar hoe meet je dat hè. Mij leek het nuttig om eens te kijken wat er in een gegeven jaar zou zijn gebeurd, als een land het hele begrotingstekort in één keer had wegbezuinigd. Dat komt dus neer op een zodanig primair begrotingsoverschot dat daarmee precies de rente over de staatsschuld kan worden betaald. De vraag is dan: slinkt dan door economische groei en inflatie de staatsschuld, of zorgt zo'n bezuiniging voor een dusdanige economische krimp dat de staatsschuld (in % van het bbp) alleen maar groeit en een land in een vicieuze cirkel terecht komt?
De vraag is dan natuurlijk nog wel, hoeveel invloed overheidsbestedingen hebben. Daarover lopen de meningen héél ver uiteen. Ik zie dat Obama hoopt dat 1 dollar overheidsuitgaven voor 1,5 dollar economische groei zorgt, maar tegelijk zijn er mensen die zeggen dat die factor niet 1,5 maar slechts 0,6 à 1,1 is, of zelfs negatief. Het CPB komt bij de doorrekening van het Kunduz-akkoord uit op een factor van ongeveer 0,33. Heel vaag allemaal. Laat ik dus uitgaan van een factor van 0,5.
Met wat gegevens uit Eurostat kom ik dan op het volgende uit:
[ afbeelding ]
Een waarde onder nul is prima, dat betekent dat begrotingsevenwicht ertoe zou leiden dat de staatsschuld vanzelf afneemt. Een waarde boven nul is slecht, want dat betekent dat je een begrotingsoverschot nodig hebt om de staatsschuld überhaupt in bedwang te kunnen houden. En als die situatie langer aanhoudt dan heb je dus een probleem, want dan kun je niet meer uit de schulden groeien.
Het beeld voor Griekenland en Portugal en in mindere mate Ierland en Spanje lijkt me duidelijk. Italië doet het daarentegen, ondanks hun hoge staatsschuld, helemaal zo gek nog niet, al is er geen ruimte naar boven meer.
Maar dat laatste geldt opvallend genoeg ook voor Nederland. Wij zitten ook min of meer op de kritische grens.
http://www.leugens.nl/201(...)derland-veel-groter/quote:Financiele risico's Nederland veel groter
De echte cijfers volgens Derk Jan Eppink.
Gelezen: NRC Handelsblad, 19 juni 2011, pagina 14
Onder de prachtige kop ‘De Europese Ponzi-Unie (zie Ponzi scheme, ook wel pyramidefraude genoemd) schrijft Derk Jan Eppink in zijn column in NRC over het dichten van de Europese gaten in de financiële huishouding.
In plaats van Ponzifraude kun je ook de veel betere Nederlandse uitdrukking gebruiken: ‘het ene gat met het andere dichten’. Maar goed, de samenvatting van Eppink onder de noemer dat steeds minder landen de ellende van steeds meer landen moeten oplossen. Tot de boel klapt. Voor Nederland
* Tot nu toe 3,2 miljard euro aan Griekenland betaald. Volgens Jan Kees de jager komt dit geld terug, wat zeer onwaarchijnlijk is;
* Europese Financiële Stabiliteitsfaciliteit (EFSF) van maximaal 440 miljard euro, met 45 miljard euro voor Nederland. Tot nu toe betaald aan Griekenland, Ierland, Portugal en spanje (banken);
* Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM) van maximaal 500 miljard euro, met 40 miljard voor Nederland;
* De Nederlandsche Bank heeft voor 140 miljard euro aan vorderingen bij de Europese Centrale Bank (ECB) voor ondersteuning van betalingsverkeer mte de Euro. Bij instorting van de euro is dit een probleem.
Natuurlijk was dit geen nieuws voor degenen die de doorwrochte artikelen lezen van Rudo de Ruijter op CourtFool.
En als er geen Politiek Unie komt Geleid door Duitsland dan gaat het mis, kan nog zes maand duren , maar het gaat misquote:Op vrijdag 22 juni 2012 09:55 schreef Automatisch het volgende:
Monti: falen EU-top kan leiden tot dodelijke spiraal
http://www.rtl.nl/compone(...)-dowjones1147008.xml
'Schuldencrisis zit in kritieke fase'
http://www.nu.nl/economie(...)n-kritieke-fase.html
quote:do 21 jun 2012, 23:10
Spaanse steun eerst via EFSF, daarna ESM
LUXEMBURG (AFN) - De toegezegde steun van maximaal 100 miljard euro aan de Spaanse bankensector zal eerst worden gefinancierd vanuit het tijdelijke noodfonds EFSF.
Het ESM, dat volgende maand in werking moet treden, neemt de financiering daarna over.
Dat zei voorzitter van de zogeheten eurogroup, Jean-Claude Juncker donderdagavond laat na afloop van de vergadering van ministers van Financiën van de eurozone.
Maar mocht het ESM al in werking zijn, op het moment dat Spanje het geld nodig heeft, dan zal de steun al uit het ESM komen, aldus Juncker.
Juncker zei ook uiterlijk maandag het formele verzoek van Madrid voor de steun te verwachten. In de overeenkomst met Spanje worden volgens hem herstructureringsplannen voor de noodlijdende Spaanse banken opgenomen. Pas als dat akkoord rond is, zal het exacte bedrag dat de banken nodig hebben duidelijk zijn.
Eerder op de dag werd bekend dat volgens eerste berekeningen de Spaanse banken tot maximaal 62 miljard euro nodig hebben om hun kapitaal te versterken. Minister Jan Kees de Jager zei na afloop dat dit bedrag ,,wel een stuk lager'' is dan de 100 miljard euro die geraamd is, maar hij wilde niet speculeren of de 62 miljard euro ook daadwerkelijk het bedrag is dat de banken nodig hebben. Daarvoor moeten eerst nog andere analyses worden afgewacht, evenals de onderhandelingen over de voorwaarden aan de steun.
quote:Monti vreest dat een 'groot deel van Europa wordt geconfronteerd met zeer hoge rentes die een negatief effect hebben op de landen en indirect ook op bedrijven. 'Dat is het tegenovergestelde van wat nodig is voor economische groei', aldus Monti.
Aah, we zijn weer eens in een kritieke fase beland ja?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:51 schreef michaelmoore het volgende:
'Een week de tijd om euro te redden'
Dan zal die twee maand toch nog uitkomen
http://fd.nl/economie-pol(...)jd-om-euro-te-redden
[..]
Dus eh, je denkt dat het mis gaat?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 10:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En als er geen Politiek Unie komt Geleid door Duitsland dan gaat het mis, kan nog zes maand duren , maar het gaat mis
En gezien de weerzin om een staat van Duitsland te worden gaat dit mis
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |