FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / RC auto terug brengen.
T42woensdag 20 juni 2012 @ 10:12
mijn vriendin had een RC auto op nitro gekocht.
na 15 sec liep hij al vast. (fabrieks fout)

heeft de winkel nieuwe onderdelen aangesmeerd die ze moest betalen. de winkel heeft hem wel inelkaar gezet.
(daarna had ze de fabriek gebeld in duitsland en had ze gewoon een nieuwe motor moeten krijgen van fabriek via die winkel, gratis!)

volgens de winkel is dat onzin. -O-

nu na inlopen en 10min rijden later is motor weer stuk. toen was ze op een circuit bij een andere winkel toevallig en die keek er even na en zag dat de motor nu krassen in de cillinder had, omdat deze niet goed inelkaar is gezet.

volgens de winkel waar die vandaan komt, is dat weer geen garantie...

nu zijn we dus hele zaakje beu en wil ze haar geld terug.

wat te doen? de winkel zet ons binnen 2 minuten de winkel al uit met je zoek het maar uit..
Guidettiwoensdag 20 juni 2012 @ 10:16
:')
RemcoDelftwoensdag 20 juni 2012 @ 10:21
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:12 schreef T42 het volgende:
mijn vriendin had een RC auto op nitro gekocht.
_O-
T42woensdag 20 juni 2012 @ 10:21
quote:
19s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:16 schreef Guidetti het volgende:
:')
dus? :')


quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

_O-
kan dat niet? ik heb alleen 1:1 auto's ;)
Jordy-Bwoensdag 20 juni 2012 @ 10:26
Als dat bouwen van de motor niet door de klant geschiedt, is het een ondeugdelijk product en mag de winkel die repareren (sowieso hoort dat gratis te geschieden), anders heb je recht op teruggave van het aankoopbedrag.
ueberduitserwoensdag 20 juni 2012 @ 10:28
Vraag om ontbinding van het koopcontract, het repareren van fabrieksfouten horen overigens altijd op kosten van de verkoper te gebeuren. Daar is de verkoper al mee de mist in gegaan.

Over wat voor nitro auo hebben we het? Merk en type?
DonJameswoensdag 20 juni 2012 @ 10:32
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:28 schreef ueberduitser het volgende:
Vraag om ontbinding van het koopcontract, het repareren van fabrieksfouten horen overigens altijd op kosten van de verkoper te gebeuren. Daar is de verkoper al mee de mist in gegaan.

Over wat voor nitro auo hebben we het? Merk en type?
Ik denk een groene Opel Manta.
jrozwoensdag 20 juni 2012 @ 10:32
Fabriek bellen en het verhaal uitleggen?
rookworst4woensdag 20 juni 2012 @ 10:42
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

_O-
Kan dit niet dan? Je hebt ook vrouwen die dat wel leuk vinden!! ;)

Maar het gaat om een kyosho inferno neo met de gx 21 motor nu ongeveer 4 weken oud, waarvan ik al 8 dagen kwijt was met wachten op onderdelen..
Als ik daar in die winkel ben negeert die me gewoon en zegt die als er geen problemen zijn heb ik geen verkoop.. en helpt dan de volgende klant weer.

Nu wil ik dus graag mijn geld terug zodat ik niks meer te maken heb met die winkel maar is dus de vraag heb ik daar wel recht op?
Kapt-Ruigbaardwoensdag 20 juni 2012 @ 10:43
Oeps, je kloon.
Trommeldariswoensdag 20 juni 2012 @ 10:45
Nu blijkt dat "mijn vriendin" gewoon de TS is :')
Hydrogenywoensdag 20 juni 2012 @ 10:45
Kannetje nitro op de toonbank met een spoor naar buiten... (nee, geen dichte kan en een treinrails!)
1. geschillencommissie
2. zwart op wit bewijs van de fabriek overleggen aan de winkel
3. geld terug eisen
4. Naam van winkel hier posten
Jordy-Bwoensdag 20 juni 2012 @ 10:53
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:42 schreef rookworst4 het volgende:

[..]

Kan dit niet dan? Je hebt ook vrouwen die dat wel leuk vinden!! ;)

Maar het gaat om een kyosho inferno neo met de gx 21 motor nu ongeveer 4 weken oud, waarvan ik al 8 dagen kwijt was met wachten op onderdelen..
Als ik daar in die winkel ben negeert die me gewoon en zegt die als er geen problemen zijn heb ik geen verkoop.. en helpt dan de volgende klant weer.

Nu wil ik dus graag mijn geld terug zodat ik niks meer te maken heb met die winkel maar is dus de vraag heb ik daar wel recht op?
ligt eraan of het defect volledig te wijten is aan de ondeugdelijkheid van het product.

Als je de motor zelf hebt gebouwd, kan de winkel het argument aandragen dat je een fout gemaakt hebt bij de montage.
ueberduitserwoensdag 20 juni 2012 @ 11:04
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:53 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

ligt eraan of het defect volledig te wijten is aan de ondeugdelijkheid van het product.

Als je de motor zelf hebt gebouwd, kan de winkel het argument aandragen dat je een fout gemaakt hebt bij de montage.
Van een Kyosho mag je wel wat kwaliteit verwachten.
En TS geeft aan dat de eerste fout een fabrieksfout was, de winkel heeft de motor herbouwd, dus TS heeft er niet met z'n vingers aangezeten. Een Inferno is een R2R set overigens, daar hoef je niets aan te bouwen. Misschien de wielen er alleen op zetten, meer niet.

Wat een waardeloze modelbouwzaak is dat trouwens, Kyosho opbellen en dan verhaal halen lijkt me de beste oplossing.
T42woensdag 20 juni 2012 @ 11:09
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:43 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Oeps, je kloon.
nope check ip maar :')
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:45 schreef Trommeldaris het volgende:
Nu blijkt dat "mijn vriendin" gewoon de TS is :')
zit toevallig 25km tussen :')

ik weet de ballen van die auto dus mocht ze even zelf reageren ;)
T42woensdag 20 juni 2012 @ 11:12
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:45 schreef Hydrogeny het volgende:

4. Naam van winkel hier posten
nee

[ Bericht 5% gewijzigd door Five_Horizons op 20-06-2012 23:25:02 ]
Jordy-Bwoensdag 20 juni 2012 @ 11:13
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:04 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Van een Kyosho mag je wel wat kwaliteit verwachten.
En TS geeft aan dat de eerste fout een fabrieksfout was, de winkel heeft de motor herbouwd, dus TS heeft er niet met z'n vingers aangezeten. Een Inferno is een R2R set overigens, daar hoef je niets aan te bouwen. Misschien de wielen er alleen op zetten, meer niet.
Als de TS niets aan de motor gebouwd heeft, is het een ondeugdelijk product geweest.

De TS heeft recht op een deugdelijk product, of een teruggave van het aankoopbedrag (je moet dan wel de auto en de onderdelen inleveren bij de winkel). Tevens had de winkel geen geld mogen vragen voor de vervangende onderdelen, dus je hebt er ook recht op om dat geld terug te krijgen. Gezien het gedrag van de winkel, zou ik naar de geschillencommissie stappen.
ueberduitserwoensdag 20 juni 2012 @ 11:22
Dus, hele zaakje naar Leo brengen en je geld terug eisen. Doe anders je beklag eens op het modelbouwforum. Daar is Leo wel actief en misschien dat hij daar de ernst van de situatie wel in gaat zien.
rookworst4woensdag 20 juni 2012 @ 11:25
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:43 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Oeps, je kloon.
nee vriendin zelf :W

quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Als de TS niets aan de motor gebouwd heeft, is het een ondeugdelijk product geweest.

Ik ga nu is kijken naar wat de geschillencommissie voor mij kan betekenen!!
Ikheb er verder niks aan gedaan. Ik heb de auto laten nakijken bij een andere modelbouw zaak en die zei dat ik een kras in me cilinder heb en op de zuiger en dat komt door de montage ik heb daar zelf niet aangezeten dat heeft de winkel toen zelf gedaan. Ik ben benieuwd wat de geschillen commisie voor me kan betekenen.
T42woensdag 20 juni 2012 @ 11:38
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:22 schreef ueberduitser het volgende:
Dus, hele zaakje naar Leo brengen en je geld terug eisen. Doe anders je beklag eens op het modelbouwforum. Daar is Leo wel actief en misschien dat hij daar de ernst van de situatie wel in gaat zien.
forums waren slecht zei die nog :') allemaal onzin
kievit19woensdag 20 juni 2012 @ 21:23
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:38 schreef T42 het volgende:

[..]

forums waren slecht zei die nog :') allemaal onzin
dat is omdat hij op forums niet zo goed uit de lak komt
_Arthurwoensdag 20 juni 2012 @ 21:27
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:23 schreef kievit19 het volgende:
dat is omdat hij op forums niet zo goed uit de lak komt
Nu blijkt ook waarom.
kievit19woensdag 20 juni 2012 @ 21:57
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:27 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Nu blijkt ook waarom.
ik heb al eerder al een ervaring met hem gehad, bijna in dezelfde staat als TS, is geen fijne kerel om zaken mee te doen, oa het je gewoon negeren en verder gaan met de volgende klant die hem weer wat extra geld kan opleveren
Hanakowoensdag 20 juni 2012 @ 22:53
Nee

[ Bericht 99% gewijzigd door Five_Horizons op 20-06-2012 23:25:50 ]
rookworst4donderdag 21 juni 2012 @ 00:25
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:57 schreef kievit19 het volgende:

[..]

ik heb al eerder al een ervaring met hem gehad, bijna in dezelfde staat als TS, is geen fijne kerel om zaken mee te doen, oa het je gewoon negeren en verder gaan met de volgende klant die hem weer wat extra geld kan opleveren
Hoe heb jij m dan zoo ver gekregen dat die met een oplossing kwam?

Vrijdag ga ik me auto ophalen die staat op dit moment bij een rc winkel in oss die heeft er voor mij naar gekeken wat er mis mee was want hij wou niet meer stationair lopen.

Dit kwam dus omdat er voor de 2e keer een kras in me cilynder zit en op me zuiger. Dit is volgens die winkel in oss gekomen door de reparatie.

Nu wil ik gewoon me geld terug want ik heb geen vertrouwen meer in die winkel. En hij heeft me al genoeg laten betalen.

Maar ik ben eigenlijk bang dat die zegt ik geef max 200 euro en dan mag je blij zijn.. Terwijl ik nu al 40 euro extra in die auto heb gestoken aan een nieuw zuiger/cilynder zetje.

Nu is dus ook de vraag. Als ik geld terug eis heeft hij dan nog wat te zeggen over hoeveel ik terug krijg?
RemcoDelftdonderdag 21 juni 2012 @ 09:17
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2012 00:25 schreef rookworst4 het volgende:
Nu is dus ook de vraag. Als ik geld terug eis heeft hij dan nog wat te zeggen over hoeveel ik terug krijg?
Als-ie het niet doet, is aan jou de keus om juridische bijstand te zoeken. En als er geen geschillencommissie is, kost dat al snel veel meer dan het waard is. En dat weet de verkoper ook.
kievit19donderdag 21 juni 2012 @ 23:20
ik heb het er toen bij laten zitten omdat het maar om een paar banden ging die van de velg af zijn gelopen , volgens hem omdat de auto teveel vermogen zou hebben terwijl ik dit bij aanschaf ook heb vetelt wat voor auto het was (serpent impulse pro met snel blokje)
shiftovrijdag 22 juni 2012 @ 11:30
Ik zou me toch een tering herrie gaan lopen schuppen in die winkel :')

"Gvd geld terug of ik sla de helft klein!"

Meestal helpt dat. Maar als je een sissy de winkel binnen loopt en je na 2 min laat afwimpelen verdien je het denk ik. Ik zou het immers ook proberen als het mijn winkel was. :Y
rookworst4vrijdag 22 juni 2012 @ 17:27
dinsdag ga ik me auto ophalen en dan ga ik daar gelijk even langs.
de andere winkel zei dat ik krassen had op me cylinder door de repartie en dat de cylinder er ook nog is verkeerd instond dus even laten merken dat hij t ook niet allemaal goed doet.

ik heb nu ook de debiteur gemailt wat ze kunnen betekenen voor mij en ook vermeld dat ze die winkel ook is moeten uitleggen wat garantie is.
Ik heb ze toen mijn zuiger was afgebroken ook gebeld en toen zeide ze stuur maar op krijg je een nieuwe auto terug. als ze dit nu weer zeggen waar ik wel vannuit ga dan doe ik dat en zet ik de nieuwe auto op marktplaats (of ik moet het volledige bedrag van de winkel terug krijgen).

(gister weer een andere rc gekocht zodat ik in iedergeval kan rijden bij een winkel die wel service/garantie geeft)

[ Bericht 0% gewijzigd door Five_Horizons op 22-06-2012 23:11:28 ]
Inlognaamvrijdag 22 juni 2012 @ 17:54
De winkel binnen lopen, dezelfde uitzoeken, naar de toonbank lopen, auto die kapot is neerflikkeren, zwaaien en weglopen is geen optie zeker?

Ik zou die hele toko van 'm afbranden op de diverse fora, met naam en toenaam. Die gast gebruikt gewoon de onnozelheid van je vriendin. Die zich kennelijk niet goed kan verweren en nogal makkelijk laat overhalen onderdelen te betalen.
rookworst4vrijdag 22 juni 2012 @ 21:47
En bedankt!

Ik kan me eigen goed verweren maar als die kerel dat ding in elkaar zet en zegt zoo dat kost zoveel en ik zeg hee maar wacht is even dat is niet de bedoeling en hij zegt t is dit of ik haal alles eruit en dan loopt die nog niet. Ik heb toen gezegt dat die zijn spulle der uit kon halen en mag houden maar dat weigerde die nog te doen en toen hoefde ik nog maar de helft te betalen was ik t nog niet meeens maarja wat kun je stond daar alleen met hem in de winkel hij had mn auto.

Dus heb uiteindelijk de helft betaalt ik ben nog terug geweest toen t wel druk was toen omdat me trekstarter weigerde maar ookal is t druk hij negeert je compleet hij zei tegen een andere klant zelfs dat die niet op mij moest leten dus onnozelheid en niet kunnen verweren is voor jou makkelijk gezegt als je er niet bij bent..
Inlognaamvrijdag 22 juni 2012 @ 22:02
Dat is het ook, maar geen haar in mn hoofd zou eraan denken om te betalen voor iets dat nog geen kwartier gewerkt heeft zoals het zou moeten doen.

En dan nog niet de naam durven noemen ook van deze toko ook.. als er iets is dat deze winkelier verdient dan is het wel een faillissement.
Metalfreakvrijdag 22 juni 2012 @ 22:06
Bij de OP dacht ik nog dat het om een vaag Chinees merk zou gaan, maar bij Kyosho mag je wel wat verwachten. Kun je niet een keer contact opnemen met de importeur als de winkel niet bepaald mee wil werken?
r_onevrijdag 22 juni 2012 @ 22:56
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 22:02 schreef Inlognaam het volgende:
En dan nog niet de naam durven noemen ook van deze toko ook.. als er iets is dat deze winkelier verdient dan is het wel een faillissement.
De naam heeft er wel gestaan, heeft dus niks met "niet durven" te maken.

Je zou ook iets minder opruierig kunnen doen, dit heeft nog maar weinig met juridisch advies te maken. Wat TS moet doen is de verkoper schriftelijk (aangetekend) ingebreke stellen, niet WGR verlagen tot een tokkie-subforum.
Five_Horizonsvrijdag 22 juni 2012 @ 23:12
De naam van de winkel hoef ik niet (meer) in het topic terugvinden.
Inlognaamvrijdag 22 juni 2012 @ 23:17
Ik zie nu pas inderdaad dat de naam gecensureerd is door Five_Horizons...
Maar goed, topic aanmaken in Reviews & Productbeoordelingen dus om 1- Five_Horizons blij te maken en 2- je medefans van RC auto's te waarschuwen.

Verder, ja, kun je wel stennis gaan schoppen maar ik vrees dat dat weinig uitmaakt. Dr is betaald, dat moet je dan terug zien te vorderen van 'm want gezien zn reactie verwacht ik niet dat ie dat zomaar teruggeeft als je het vriendelijk vraagt. Dus: naar de rechtbank stappen...
Five_Horizonsvrijdag 22 juni 2012 @ 23:20
Mwoa...een naming & shamingtopic wordt daar ook gewoon gesloten.(en terecht)
bleibleivrijdag 22 juni 2012 @ 23:24
Is het die zaak in Eindhoven? Oef, had ik em wel hoger zitten. Aan de andere kant verklaart het wel de drie opgeblazen regulatoren toen ik jaren terug aanrommelde met RC :P .
Inlognaamvrijdag 22 juni 2012 @ 23:24
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 23:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Mwoa...een naming & shamingtopic wordt daar ook gewoon gesloten.(en terecht)
Mwah, als die naming & shiming topic in de vorm van een recensie gaat en gefundeerd is...

[ Bericht 8% gewijzigd door Inlognaam op 22-06-2012 23:33:35 ]
Meike26vrijdag 22 juni 2012 @ 23:39
Iedereen gelijk een grote mond, stoer hoor, maar als een verkoper zo star en eigenwijs is, heb je alleen jezelf er mee als je hem tegen gaat werken. Rustig/kalm blijven, beetje begrip voor hem tonen op zakelijk niveau en niet gelijk z'n naam ten schande brengen, dat maakt jouw positie als consument alleen maar zwakker + grotere kans dat je je gelijk niet haalt.

Dus verstandig van TS en Rookworst 4 om het zo aan te pakken. Succes er mee en hopelijk kan je binnenkort weer rijden. Mijn vriend heeft zelf de Monster Mut van Traxxs en heeft vorige week zijn oude Tamiya Buggy (ca 30 jaar oud) opgehaald bij zijn broer. Ik heb hem na wat modificaties weer rijdend gekregen en Rookworst is dus niet enige V met intresse in RC auto's ;) (al vind ik het klooien aan de auto's misschien wel leuker dan het rijden zelf),
Disavowedvrijdag 22 juni 2012 @ 23:43
Wat een prutswinkel.

Niet in de laatste plaats als het gaat om consumentenrecht.
Inlognaamzaterdag 23 juni 2012 @ 00:15
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 23:39 schreef Meike26 het volgende:
Iedereen gelijk een grote mond, stoer hoor, maar als een verkoper zo star en eigenwijs is, heb je alleen jezelf er mee als je hem tegen gaat werken. Rustig/kalm blijven, beetje begrip voor hem tonen op zakelijk niveau en niet gelijk z'n naam ten schande brengen, dat maakt jouw positie als consument alleen maar zwakker + grotere kans dat je je gelijk niet haalt.

Dus verstandig van TS en Rookworst 4 om het zo aan te pakken. Succes er mee en hopelijk kan je binnenkort weer rijden. Mijn vriend heeft zelf de Monster Mut van Traxxs en heeft vorige week zijn oude Tamiya Buggy (ca 30 jaar oud) opgehaald bij zijn broer. Ik heb hem na wat modificaties weer rijdend gekregen en Rookworst is dus niet enige V met intresse in RC auto's ;) (al vind ik het klooien aan de auto's misschien wel leuker dan het rijden zelf),
Alsof die verkoper geld teruggeef als T42 en Rookworst nu al dood worden gezwegen. De buit is al binnen nu er betaald is.

Verder zie ik niet in wat de positie van de consument zwakker maakt. De wet is duidelijk.