Dat eveneens, maar buiten het fraudegevoeligheid: Het is toch beter om mensen te behandelen vanuit de klachten die er spelen, als dat je aan een bepaalde diagnose een geldstroom hangt?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:03 schreef Nozem. het volgende:
DBC facturatie is zo fraudegevoelig als wat.
Als je je eigen risico er doorheen gejast hebt kunnen ze zonder medeweten van de patient declareren wat ze willen.
Wat ik zelf vind, is dat de diagnose te centraal staat in de behandeling. Er zou verder moeten worden gekeken dan alleen het labeltje.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:06 schreef Lienekien het volgende:
Hangt aan een bepaalde diagnose niet een bepaalde behandeling?
Ja maar de marges zijn erg ruimquote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:06 schreef Lienekien het volgende:
Hangt aan een bepaalde diagnose niet een bepaalde behandeling?
Diagnose Behandel Combinatie (dacht ik)quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:14 schreef Re het volgende:
Even voor de leek... DBC? En waar kun je de regeling vinden?
DBC staat voor Diagnose-behandel combinatie. Het is het huidige financieringssysteem in de Nederlandse zorg, zo ook de (Jeugd) GGZ. Doormiddel van een code wordt de behandeling gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:14 schreef Re het volgende:
Even voor de leek... DBC? En waar kun je de regeling vinden?
Wat versta je onder de functionaliteit van de patiënt? Het functioneren van de cliënt op dat moment?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:32 schreef Re het volgende:
Even zonder er dieper ingegaan te zijn... Is die DBC ook afhankelijk van de functionaliteit van de patiënt?
Dat kan wel zo wezen, maar diagnoses pakken vaak genoeg verkeerd uit en het feit dat iemand een diagnose nodig heeft om aanspraak te maken op betaalbare behandeling helpt hier ook niet bij.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:14 schreef Lienekien het volgende:
Dat kan wel zo wezen, maar het kost allemaal al klauwen met geld.
In de diagnose zit een functioneren component, de GAF score, ik vroeg me af of die werd meegenomen. Je kan bijv prima functioneren met een bepaalde diagnose.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:34 schreef Hagoort het volgende:
[..]
Wat versta je onder de functionaliteit van de patiënt? Het functioneren van de cliënt op dat moment?
Een DBC wordt alleen ingediend als je behandelbehoevend bent en onder behandeling bij de GGZ bent, verder zit er geen GAF score in verwerkt zover ik weet.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:47 schreef Re het volgende:
[..]
In de diagnose zit een functioneren component, de GAF score, ik vroeg me af of die werd meegenomen. Je kan bijv prima functioneren met een bepaalde diagnose.
Het CVZ vindt dat mensen zelf mentaal weerbaarder moeten worden zodat er minder snel een aanspraak gemaakt wordt op de zorgverzekering. (Mentale fitheid trainen?)quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:44 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Dat kan wel zo wezen, maar diagnoses pakken vaak genoeg verkeerd uit en het feit dat iemand een diagnose nodig heeft om aanspraak te maken op betaalbare behandeling helpt hier ook niet bij.
Er zijn genoeg zaken die klauwen vol geld kosten maar veel minder belangrijk zijn dat het geestelijk welvaren van de bevolking.
Jammer dat mensen daar niet eens tegen te hoop lopen.
gaan we weer? trolletje van mequote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het CVZ vindt dat mensen zelf mentaal weerbaarder moeten worden zodat er minder snel een aanspraak gemaakt wordt op de zorgverzekering. (Mentale fitheid trainen?)
Persoonlijk vind ik geestelijke gezondheid iets waar je zelf net zo goed verantwoordelijk voor bent als lichamelijke gezondheid. Ipv gelijk naar de dokter te rennen als je in een dipje zit kun je ook zelf actief stappen ondernemen om je leven te verbeteren. Bijv gaan sporten, wandelen, speeddaten, whatever
Waar the fuck heb jij het over?! (ik kan pas ergens mee stoppen als ik begrijp waar jij het nou over hebt). Ik heb je een tijd geleden in DM/PM gevrfaagd om het uit te leggen, toen kreeg je het ook al niet uitgelegd..quote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:34 schreef Re het volgende:
[..]
gaan we weer? trolletje van mehou eens op met je vervelende mantra's, gewoon, probeer het eens
Om de klachten te behandelen moet je toch weten waardoor de klachten komen?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:01 schreef Hagoort het volgende:
Moeten we daar nou eigenlijk niet vanaf, van het zogenaamde DBC in de Nederlandse GGZ?
Geldstromen koppelen aan een diagnose lijkt mij niet de beste manier om zorg te bieden. Je moet behandelen aan de hand van de klachten en niet vanuit een diagnose.
Eens of oneens?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |