abonnement Unibet Coolblue
pi_115638268
quote:
7s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:57 schreef DaFan het volgende:
=SUM(IF(FREQUENCY(A1:A5;B1:B6)>0;1))
Dan worden alleen de unieke waarden geteld. Dus in het voorbeeld komt er dan 2 uit ipv 3 (GuitarJJ telt de 2 nl dubbel).
Het is wel een handige functie trouwens.

Vertaling naar NL: =SOM(ALS(INTERVAL(A1:A5;B:B)>0;1))
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_115641499
Bij mij komt er 3 uit?
pi_115642978
quote:
7s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:19 schreef DaFan het volgende:
Bij mij komt er 3 uit?
Bij mij ook, maar ook als je cel B2 veranderd in bijvoorbeeld 12 dan blijft de uitkomst op 3 staan
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_115902459
Hoi!

Ik heb een sheet waar ik dingen met een drop-down menu wil kiezen, alleen moeten deze drop downs met elkaar verbonden zijn.

Zo heb ik in het eerste drop-down menu een lijstje met telefoonmerken.


In D:15 kan ik dus de telefoonmerken kiezen. Nu wil ik in E:15 de toestellen van dit merk kunnen kiezen. En daar zit het probleem.

In een ander sheet staat een lijst met alle toestellen, gesorteerd per merk.


Hoe krijg ik die toestellen in het E:15 drop-down menu? Ik zat te denken aan een IF-functie die de van het D:15 gekozen merk de toestellen kopieert naar een aparte celrange. Dan zou ik in principe voor E:15 kunnen refereren naar die nieuwe celrange.

Het probleem zit'm (voor mij) in het feit dat ik met de IF-functie het niet voor elkaar krijg om tekst van meerdere cellen naar lege cellen te kopiëren.

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is. :')
Nooit.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 12:40:44 #180
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_115903048
quote:
18s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:24 schreef Façade het volgende:
Hoi!

Ik heb een sheet waar ik dingen met een drop-down menu wil kiezen, alleen moeten deze drop downs met elkaar verbonden zijn.

Zo heb ik in het eerste drop-down menu een lijstje met telefoonmerken.
[ afbeelding ]

In D:15 kan ik dus de telefoonmerken kiezen. Nu wil ik in E:15 de toestellen van dit merk kunnen kiezen. En daar zit het probleem.

In een ander sheet staat een lijst met alle toestellen, gesorteerd per merk.
[ afbeelding ]

Hoe krijg ik die toestellen in het E:15 drop-down menu? Ik zat te denken aan een IF-functie die de van het D:15 gekozen merk de toestellen kopieert naar een aparte celrange. Dan zou ik in principe voor E:15 kunnen refereren naar die nieuwe celrange.

Het probleem zit'm (voor mij) in het feit dat ik met de IF-functie het niet voor elkaar krijg om tekst van meerdere cellen naar lege cellen te kopiëren.

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is. :')
In dit of het vorige topic is dezelfde vraag ook al langesgekomen, inclusief antwoord ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_115903114
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:40 schreef qu63 het volgende:

[..]

In dit of het vorige topic is dezelfde vraag ook al langesgekomen, inclusief antwoord ;)
Dan ga ik het even doorspitten. :D
Nooit.
pi_115903921
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:40 schreef qu63 het volgende:

[..]

In dit of het vorige topic is dezelfde vraag ook al langesgekomen, inclusief antwoord ;)
Gevonden en (veel te makkelijk :') ) opgelost. Bedankt voor de heads up.
Nooit.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 13:18:32 #183
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_115904296
quote:
18s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 13:07 schreef Façade het volgende:

[..]

Gevonden en (veel te makkelijk :') ) opgelost. Bedankt voor de heads up.
Graag gedaan! ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 29 augustus 2012 @ 22:07:04 #184
20758 Stringer
You have a nice day
pi_116166049
Ola!

Ik gebruik om het aantal keren te tellen dat een Nee of Ja uit cellen voorkomt het volgende:

Sub Copy_()
MsgBox Evaluate("Sum(COUNTIF(A:L,{""Nee"",""Ja""}))")
End Sub

Dat werkt prima. Alleen nu heb ik grote cellen met lange strings, dus ik wil dat hij door de hele string heen telt. Nu vind het script namelijk alleen 'schone' cellen met los een Nee of een Ja en bijv. niet in cellen waar Ja Nee achter elkaar staan.

Nou heb ik deze code gezien, maar ik kom er niet uit hoe ik precies moet invullen?

MsgBox Evaluate("Sum(COUNTIF(A:L,{""" & Join(v, """,""") & """}))")

Heb natuurlijk al een en ander geprobeerd, maar het lukt vooralsnog niet..

[ Bericht 0% gewijzigd door Stringer op 29-08-2012 22:32:55 ]
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
pi_116169460
-dubbel-
pi_116169524
Voor mij is er net te weinig info om de vraag te beantwoorden. Je kan namelijk verschillende dingen willen.

Optie 1: Je wilt het aantal cellen tellen waarin ja of nee in voorkomt (ongeacht of er meer info in staat).
Gebruik wildcards in je huidige code door het toevoegen van *
MsgBox Evaluate("Sum(COUNTIF(A:L,{""*Nee*"",""*Ja*""}))")

Optie 2: Je wilt het aantal cellen tellen de som van het aantal cellen met ja en de som van het aantal cellen met nee. (in dit geval tel je dus een cel met ja nee 2 keer, maar 1 keer wanneer er meerdere keren ja in staat.)
quote:
Dim i As Integer
Dim myCell, rRange As Range
'Aan de hand van deze rRange zorg ik dat je alleen de beschreven cellen in A:L doorloopt
'formules worden niet meegenomen.
Set rRange = ActiveSheet.Range("A:L").SpecialCells(xlCellTypeConstants)

For Each myCell In rRange
'wanneer die ja bevat dan moet je hem meenemen
If myCell Like "*ja*" Then
i = i + 1
End If
'wanneer die nee bevat ook meenemen
If myCell Like "*nee*" Then
i = i + 1
End If
Next myCell
Set rRange = Nothing
maar wellicht nog iets anders?
  woensdag 29 augustus 2012 @ 23:33:15 #187
20758 Stringer
You have a nice day
pi_116170850
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 23:10 schreef snabbi het volgende:
Voor mij is er net te weinig info om de vraag te beantwoorden. Je kan namelijk verschillende dingen willen.

Optie 1: Je wilt het aantal cellen tellen waarin ja of nee in voorkomt (ongeacht of er meer info in staat).
Gebruik wildcards in je huidige code door het toevoegen van *
MsgBox Evaluate("Sum(COUNTIF(A:L,{""*Nee*"",""*Ja*""}))")

Optie 2: Je wilt het aantal cellen tellen de som van het aantal cellen met ja en de som van het aantal cellen met nee. (in dit geval tel je dus een cel met ja nee 2 keer, maar 1 keer wanneer er meerdere keren ja in staat.)

[..]

maar wellicht nog iets anders?
Dank voor je antwoord! Ik denk dat ik er zo uit kom.. (anders kom ik nog even terug ;-)

Thanks!!!

[ Bericht 6% gewijzigd door Stringer op 30-08-2012 00:01:54 ]
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
pi_116172142
Let wel op, dat hij het dus maar 1 keer telt wanneer het meerdere keren voorkomt in 1 cel:
quote:
Dim aantalJa, aantalNee, AantalJaNee As Integer
Dim myCell, rRange As Range
Set rRange = ActiveSheet.Range("A:L").SpecialCells(xlCellTypeConstants)

For Each myCell In rRange

If Lcase(myCell.value) Like "*ja*" And Lcase(myCell.value) Like "*nee*" Then
AantalJaNee = AantalJaNee + 1
ElseIf Lcase(myCell.value) Like "*ja*" Then
aantalJa = aantalJa + 1
ElseIf lcase(myCell.value) Like "*nee*" Then
aantalNee = aantalNee + 1
End If
Next myCell
Set rRange = Nothing
*edit: even Lcase toegevoegd zodat alles naar lower case gaat en hij Ja JA en jA ook meetelt.

Mocht je ook binnen een cel meerdere keren willen tellen, dan moeten we daar iets aparts voor schrijven.

[ Bericht 4% gewijzigd door snabbi op 30-08-2012 00:09:19 ]
  donderdag 30 augustus 2012 @ 00:01:17 #189
20758 Stringer
You have a nice day
pi_116172171
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 00:00 schreef snabbi het volgende:
Let wel op, dat hij het dus maar 1 keer telt wanneer het meerdere keren voorkomt in 1 cel:

[..]

Mocht je ook binnen een cel meerdere keren willen tellen, dan moeten we daar iets aparts voor schrijven.
ah dank, had even ge-eddited, ben een beetje onduidelijk vanwege het late tijdstip.

Top dankje, morgen verder ;-)
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
pi_116172321
De context is alles bepalend. In mijn voorbeeld wordt een cel met de waarde "ja nee" dus niet meegeteld in het aantal ja's. Dit komt doordat hij eerst kijkt of het en een ja-nee is. Wanneer dit niet zo is, dan test hij nog of het wel een ja bevat.

Dit is ook de reden waarom ik schrijf dat het lastig is je vraag te beantwoorden. Wanneer moet iets wel geteld worden, wanneer niet. :)
pi_116205439
Is het in excel 2007 ook mogelijk om een macro blijvend te maken voor alle documenten.

als ik nu 1 aanmaak blijft hij alleen voor het huidige document?
pi_116210276
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 21:34 schreef gerrit098 het volgende:
Is het in excel 2007 ook mogelijk om een macro blijvend te maken voor alle documenten.

als ik nu 1 aanmaak blijft hij alleen voor het huidige document?
Het is mogelijk op de volgende manier:
- Schrijf je code in je Visual Basic editor.
- Sluit de editor en in het normale office document kies je voor Opslaan als
- Kies voor het bestandstype invoegtoepassing (*.xlam)
- Ga nu onder de office knop naar Excel opties
- Kies voor Invoegtoepassingen. Hij staat standaard op Excel invoegtoepassingen. Klik op de knop start.
- Kies nu je bestand.

Voortaan wordt deze invoegtoepassing met jouw specifieke macro ook opgeladen wanneer Excel opent.

*edit
Deze manier werkt alleen voor het aanroepen van een formule in je werkblad. Wanneer je daadwerkelijk subroutines wilt openen moet je naar mijn volgende post gaan.

[ Bericht 7% gewijzigd door snabbi op 31-08-2012 21:45:53 ]
pi_116238699
Ik heb het geprobeerd stap voor stap. maar het lukt niet, als ik excel weer open is het qua macro niet terug te vinden
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:50:06 #194
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_116241003
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 16:47 schreef gerrit098 het volgende:
Ik heb het geprobeerd stap voor stap. maar het lukt niet, als ik excel weer open is het qua macro niet terug te vinden
Het is ook een invoegtoepassing geworden, geen macro.

Of zie je niet dat ie werkt?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_116250235
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 16:47 schreef gerrit098 het volgende:
Ik heb het geprobeerd stap voor stap. maar het lukt niet, als ik excel weer open is het qua macro niet terug te vinden
Ok ik ben inderdaad een beetje snel gegaan. De eerder genoemde methode werkt alleen voor macro's die je hebt geschreven om vanaf je werkboek als formule aan te roepen (de zogenaamde public functions).

Oorzaak probleem
Wellicht had je al gezien dat door het maken van de invoegtoepassing er in je Visual Basic editor een extra project bij is gekomen in je Project editor. Dit extra project zorgt er ook voor dat je vanaf je workbook de functie wel kunt aanroepen. Het hele probleem is eigenlijk gewoon dat je routines in een ander bestand staan en de manier van aanroepen laat alleen het huidige bestand zien.

Voor beide oplossingen moet je eerst mijn vorige post doorlopen hebben!
Oplossing 1: Toevoegen van verwijzing naar je add-in
Deze oplossing is bedoeld om het mogelijk te maken de macro subroutines aan te roepen zoals je dat ook zou doen wanneer het in je huidige code zit.

- Ga in je visual basic editor naar menu Extra
- Verwijzigingen
- Klik op bladeren en voeg het bestand van je invoegtoepassing hier toe.

*Let op in je projectverkenner verschijnt nu een extra menutje met verwijzingen. Op dit moment kun je alle code aanroepen zoals je dat altijd kan, bijvoorbeeld een sub kan je aanroepen via: "Call mijnSub" en functies als x = myFunction(variabele)
** Verwijzingen moet je voor iedere excelfile opnieuw aanmaken.

Oplossing 2: Aanroepen van het andere bestand
Deze oplossing kan je altijd gebruiken zonder iedere keer de add-in toe te voegen en is geschikt voor het aanroepen van de macro codes vanaf je huidige project.

- In de projectverkenner zie je het extra project dat de naam heeft van je invoegtoepassing (bijvoorbeeld VBAproject(test.xlam) ). Klik met je rechter muistoets op dit project en kies voor Eigenschappen van VBAproject.
- Geef het een logische naam (zonder spaties is het makkelijkste, bijvoorbeeld test)
- In je code kun je nu een sub aanroepen via "Call test.Module1.mySub" en een functie als "x = test.Module1.myFunction(variabele)"

Mocht je wel spaties willen gebruiken dan wordt het: "Call [mijn code].Module1.mySub"

Tot slot
Ik weet geen goede manier om de subs in het start lijstje van ALT F8 te krijgen. Eigenlijk is hier de makkelijkste manier om gewoon het betreffende bestand te openen want standaard toont hij alle macro's van de geopende bestanden.

Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door snabbi op 31-08-2012 21:46:47 ]
pi_116375874
Ik heb cellen die er als volgt uitzien:

St. Hubertusstraat 10 6531 LB Nijmegen

Dus één adres, postcode + plaats in één cel. Nu wil ik de straatnaam en het huisnummer loskoppelen, maar wat is hiervoor de slimste manier. Ik dacht zelf al via "tekst naar kollomen" (en spatie als nieuwe cel), maar dan moet ik alsnog heel veel werk achteraf gaan doen, aangezien je bij bovenstaande voorbeeld als een spatie na St. hebt. Hoe pak ik dit dus het beste aan?
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
  dinsdag 4 september 2012 @ 11:08:43 #197
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_116377624
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:53 schreef draadstalig het volgende:
Ik heb cellen die er als volgt uitzien:

St. Hubertusstraat 10 6531 LB Nijmegen

Dus één adres, postcode + plaats in één cel. Nu wil ik de straatnaam en het huisnummer loskoppelen, maar wat is hiervoor de slimste manier. Ik dacht zelf al via "tekst naar kollomen" (en spatie als nieuwe cel), maar dan moet ik alsnog heel veel werk achteraf gaan doen, aangezien je bij bovenstaande voorbeeld als een spatie na St. hebt. Hoe pak ik dit dus het beste aan?
Zoeken naar de eerste keer dat er 4 cijfers achter elkaar staan, dan daar voor splitsen. Dan bij het linker gedeelte de laatste spatie wissen, dan splitsen op de laatste spatie. Bij het rechter gedeelte splitsen op de tweede spatie.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_116377878
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:08 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoeken naar de eerste keer dat er 4 cijfers achter elkaar staan, dan daar voor splitsen. Dan bij het linker gedeelte de laatste spatie wissen, dan splitsen op de laatste spatie. Bij het rechter gedeelte splitsen op de tweede spatie.
Briljant. Thnx
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_116392817
Goedenavond,

Ik heb een vraag over Excel. Met Excel kun je tabellen invoeren met allemaal kolommen aan de bovenkant. Dit dus:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Werkt heel makkelijk en is zeer efficiënt. Alleen is het mij op de een of andere manier gelukt om de kolommen die je bovenaan de tabel ziet te verwijderen. Normaal gesproken kun je deze kolommen gebruiken om dingen te sorteren (je kunt naast kolom 1 op een pijltje klikken en dan aanvinken wat je wilt zien). Maar deze optie zie ik niet meer, ik zie alleen kolom 1 staan zonder de pijl ernaast.

Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik dit kan oplossen?

Alvast Bedankt!
  dinsdag 4 september 2012 @ 20:05:32 #200
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_116393767
ctrl+shift+l wanneer je in de tabel staat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')