Ik proef toch niet of ie z'n poten gebroken heeft als ie in m'n eten zit....quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:37 schreef Speedfight het volgende:
Beessie wordt zo vetgemest dat ie veel te zwaar wordt en zn poten breekt door zn gewicht.
Vandaar de naam plofkip.
Hen is vrouwelijk.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:34 schreef LifeonEarth het volgende:
(ja het moet haar/zij zijn. een kip is vrouwelijk.)
boeit me geen flikker als ie maar smaaktquote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:37 schreef Speedfight het volgende:
Beessie wordt zo vetgemest dat ie veel te zwaar wordt en zn poten breekt door zn gewicht.
Vandaar de naam plofkip.
ach ja, de kracht van suggestie.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:43 schreef GekkePoes het volgende:
Ik heb dan toch liever me eigen kipjes, die elke dag met liefde worden verzorgd. en een uitgebalanceed dieet krijgen van diverse granen, verse mais en kunnen tussendoor zelf wat van de grond wegpikken.
En die smaken toch lekker, battrerijkippen zoald ik dat noem smaken naar gemalen hout met mayonaise
Denk juist dat biokip minder mals is omdat er minder waterzooi in zit.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:45 schreef spiceinvader het volgende:
Ik vind biologisch vlees echt veel lekkerder.Malser, geen waterzooi in de pan etc.
Waterzooi?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:45 schreef spiceinvader het volgende:
Ik vind biologisch vlees echt veel lekkerder.Malser, geen waterzooi in de pan etc.
Ja, vlees gaat beter smaken als je het kookt in plaats van bakt....quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:46 schreef Platina het volgende:
[..]
Denk juist dat biokip minder mals is omdat er minder waterzooi in zit.
quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, vlees gaat beter smaken als je het kookt in plaats van bakt....
het smaakt in ieder geval meer naar kip. Maar volgens mij is het niet dat 'bio' dat je proeft. Ik zou wel eens een plofkip willen proeven die niet volgespoten met water is.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:46 schreef Platina het volgende:
[..]
Denk juist dat biokip minder mals is omdat er minder waterzooi in zit.
Jammer joh, leuke poging.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, vlees gaat beter smaken als je het kookt in plaats van bakt....
Misschien is je sarcasme-meter stuk?quote:
Kan ik regelen, wat schuift dat?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:21 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
het smaakt in ieder geval meer naar kip. Maar volgens mij is het niet dat 'bio' dat je proeft. Ik zou wel eens een plofkip willen proeven die niet volgespoten met water is.
Filmpje gekeken, maar het eind vond ik niet bepaald diervriendelijk van Wakker Dierquote:Op vrijdag 15 juni 2012 22:03 schreef jcdragon het volgende:
Verschil tussen plofkippen en normale kippen.
http://omroep.vara.nl/media/92109
Bedanktquote:
Ja is wel eens leuk om een beetje normaal verhaal erover te lezen dat niet bol staat van de subjectiviteitquote:Op vrijdag 15 juni 2012 22:27 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Bedankt
Dit zijn trouwens onze plofkuikens, hier waren ze 1,5 week oud:
[ afbeelding ]
Hier 4 weken oud:
[ afbeelding ]
En hier ongeveer 6 weken:
[ afbeelding ]
Vanwege de peniciline. En wij krijgen die peniciline ook weer binnen. Op den duur is er zoveel peniciline dat bacteriën er resistent tegen worden. Vrij onhandig ...quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:34 schreef LifeonEarth het volgende:
Hij leeft maar kort en er zitten minder ziekte verwekkers in.
Interessant om je verhaal te lezen. Ik dacht ook al dat ze die plofkippen beter uit hun lijden kunnen verlossen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 22:27 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Bedankt
Dit zijn trouwens onze plofkuikens, hier waren ze 1,5 week oud:
[ afbeelding ]
Hier 4 weken oud:
[ afbeelding ]
En hier ongeveer 6 weken:
[ afbeelding ]
Daar doen we dan ook ons best voorquote:Op vrijdag 15 juni 2012 22:32 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Interessant om je verhaal te lezen. Ik dacht ook al dat ze die plofkippen beter uit hun lijden kunnen verlossen.
Jouw plofkippen zien er zelfs beter uit.
Ach ach, die bangmakerij weer.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 22:32 schreef 2cv het volgende:
[..]
Vanwege de peniciline. En wij krijgen die peniciline ook weer binnen. Op den duur is er zoveel peniciline dat bacteriën er resistent tegen worden. Vrij onhandig ...
Je houdt ze dus voor 'eigen gebruik'. Dan weet je zeker dat ze genoeg bewegen en goed te eten krijgen.quote:
Dit is een serieus medisch probleem waar ziekenhuizen ook mee te maken hebben, in de vorm van de MRSA bacterie.quote:
Biologisch is niet biologisch.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 23:11 schreef waspoedertje het volgende:
troll
IK betaal liever wat extra's voor biologisch vlees
Biologisch betekent vrije uitloop, voer van 80-100% biologische oorsprong (dus geen chemische pesticiden) en geen antibiotica en groeihormonen in het voer. Minimaal 4 m2 ruimte per kip in de buitenlucht. En SKAL is streng..quote:Op vrijdag 15 juni 2012 23:30 schreef LifeonEarth het volgende:
[..]
Biologisch is niet biologisch.
Vertel mij een wat jij denkt dat dat biologisch dan inhoud!
(deze jongen werkt met 70.000 kippentjes)
mooi stukquote:Op vrijdag 15 juni 2012 21:50 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Kan ik regelen, wat schuift dat?![]()
Anyway, ik vind een groot nadeel van plofkip uit de fabriek de grote hoeveelheid antibiotica die ze krijgen om de zweren en wondjes die ze oplopen door het ge'plof' te behandelen. Omdat ze zo snel groeien zakken ze door hun poten, de wonden en doorligplekken die daarbij ontstaan worden standaard behandeld met antibiotica. Niet zo'n fijn idee dat je dat allemaal binnen krijgt als je die kip opeet, vind ik. Ander nadeel is de resistente bacteriën die je daar mee kweekt en waar mensen ook besmet mee kunnen raken, bv. bij verkeerde bereiding van het vlees.
Verder is er met de kip op zich (die zowel hen als haan kan zijn, daar wordt bij vleeskippen niet op geselecteerd) niets mis. Wij hebben atm 6 plofkipjes buiten rondlopen die inmiddels ruim 7 weken oud zijn (waarmee ze al een week ouder zijn geworden dan al hun broertjes en zusjes uit de kuikenbroederij). Deze zijn 'opgevoed' door één van onze eigen kippen die maar 2 eieren uit had gebroed. Omdat we dat wat weinig vonden hebben we haar een stel plofkuikentjes gegeven als pleegkinderen voor bij haar twee eigen kuikens. Hierdoor gedragen de plofkuikens zich precies als gewone kippen, al heb ik de indruk dat ze iets dommer en minder snel zijn. Er zijn er (daardoor, denk ik) helaas ook 4 opgegeten door roofdieren, tegenover geen enkele van onze zelf gefokte kuikens (9 in totaal).
Ze worden gevoerd met gemengd graan en verder vinden ze hun eigen eten. Ze scharrelen rond buiten in de wei en in de tuin en vinden overal wel wat. Als ze mij zien rennen ze heel hard naar me toe omdat ze weten dat ze tussen de middag van mij wat extra voer krijgen. Ze kunnen dus best gezond en beweeglijk blijven en ouder worden dan de 6 weken die ze normaal leven. Het ligt er vooral aan hoe je ze houd en wat ze te eten krijgen. Ze zijn verder niet 'onbeperkt houdbaar', op een gegeven moment (met een maand of 5/6 vaak) zijn ze toch zo groot en zwaar gegroeid dat ze nauwelijks meer willen lopen. Ze liggen dan het liefst de hele dag te chillen in de zon en te wachten tot het voer voor hun snavel valt (soms willen ze nog wel even een sprintje trekken naar het voer toe).
Dat is het moment waarop je ze moet slachten, anders krijgen ze alsnog doorligplekken en wonden. Ze kunnen dan wel een gewicht van een kilo of 4 (schoon) bereikt hebben. Ze hebben dan een stuk meer donker vlees dan de kippen in de supermarkt en smaken veel meer naar kip. Van waterzooi is dan echt geen sprake, ook hebben ze meer 'bite' dan supermarktkip en zelfs biologische kip (deze worden namelijk ook maar 8 of soms 12 weken oud meestal).
Minder ziektenverwekkers, je denkt dat die zweren op de poten en de buik goed zijn voor de gezondheid ofzo?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:34 schreef LifeonEarth het volgende:
Wat is er mis met een plofkip?
Hij heeft minder CO2 uitstoot en is dus beter voor het milieu.
Een boer verdient er meer aan en de prijs in de winkel is dus lager.
En toch zitten er mensen te zeiken dat plofkip verboden moet worden.
Aber Warum???
Dat gebeurd gewoon onder onze neus, net zoals dat zo'n beetje alle plofkippen de bacterie dragen die zorgt dat anti-biotica amper meer werkt(bio-kippen in mindere mate, maar ook niet schoon).quote:
Goed, jij je zin. Maar niet piepen als je in het ziekenhuis resistent bent tegen de generieke antibiotica dankzij dat hormoonvlees, en je mag bijbetalen voor veel duurdere synthetische antibiotica. Leven met de gevolgen van je eigen keuze zegmaar..quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:34 schreef LifeonEarth het volgende:
Wat is er mis met een plofkip?
Hij heeft minder CO2 uitstoot en is dus beter voor het milieu.
Een boer verdient er meer aan en de prijs in de winkel is dus lager.
En toch zitten er mensen te zeiken dat plofkip verboden moet worden.
Aber Warum???
Klopt, en ze zijn meer een bijkomstigheidje omdat we toevallig wat weinig zelfgefokte kuikens hadden. De plofkipjes zijn er gewoon voor de opvullingquote:Op vrijdag 15 juni 2012 23:07 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Je houdt ze dus voor 'eigen gebruik'. Dan weet je zeker dat ze genoeg bewegen en goed te eten krijgen.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de uitgangskip juist niet anders is. De plofkuikens die wij hebben zijn precies dezelfde als de plofkippetjes uit de supermarkt (en ik heb het sterke vermoeden dat ze ook precies dezelfde zijn als de biologische kip in de supermarkt). Het enige verschil zit hem in de voeding die ze krijgen en de manier van houden. In een verwarmde schuur met beperkte bewegingsruimte en onbeperkt, calorierijk voedsel (en antibiotica tegen de wondjes) worden het in 6 weken de stereotype 'plofkippen'. Met meer bewegingsruimte, vrije uitloop en biologisch voer worden het in 8 weken de biologische kipfiletjes uit de supermarkt. En met een gewone moederkip, onbeperkte vrije uitloop, mogelijkheid tot scharrelen en alleen gemengd graan als voer worden het in 5 of 6 maand onze plofkippen van een kilo of 4.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:00 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
mooi stuk
Met 'plofkip' bedoelde ik eigenlijk kip die als plofkip opgevoed was. Desondanks heel interessant om te zien dat de uitgangskip ook al wezenlijk anders was.
Is NL supermarktkip, als je de waterinjectie wegdenkt, gelijk aan die in bijvoorbeeld belgie en duitsland?
quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:23 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik noemde hem Egbert en hij was mijn huiskipNou ja, dat was totdat mijn vader een week later ingreep en Egbert slachtte
Dat was inderdaad overgekomen, maar ik had me nooit gerealiseerd dat industriekip, al dan niet biologisch, in den beginne al anders is dan ehm 'kinderboerderijkip'.quote:Wat ik bedoelde te zeggen is dat de uitgangskip juist niet anders is. De plofkuikens die wij hebben zijn precies dezelfde als de plofkippetjes uit de supermarkt (en ik heb het sterke vermoeden dat ze ook precies dezelfde zijn als de biologische kip in de supermarkt). Het enige verschil zit hem in de voeding die ze krijgen en de manier van houden. In een verwarmde schuur met beperkte bewegingsruimte en onbeperkt, calorierijk voedsel (en antibiotica tegen de wondjes) worden het in 6 weken de stereotype 'plofkippen'. Met meer bewegingsruimte, vrije uitloop en biologisch voer worden het in 8 weken de biologische kipfiletjes uit de supermarkt. En met een gewone moederkip, onbeperkte vrije uitloop, mogelijkheid tot scharrelen en alleen gemengd graan als voer worden het in 5 of 6 maand onze plofkippen van een kilo of 4.
Dat is precies waarom ik zo nieuwsgierig was. Al m'n vlees komt uit duitsland en vooral kip is echt niet te vergelijken met gewone NL kip. Sterker nog, het lijkt best wel op de biologische kip van hier. Terwijl ik me geen illusies maak dat supermarktkip daar minder plofferig is dan hier. Op dat water na dan.quote:Wat betreft de waterinjectie: ik weet er niet zo veel van af, maar ik las dat dit bij biologische kip niet gebeurd. Ik denk dat de smaak van een niet-geïnjecteerde plofkipfilet wat dat betreft overeen zou komen met de smaak van biologische kipfilet. Ik weet verder eigenlijk ook niet hoe het zit met kip in het buitenland.
En die zouden geen antibiotica krijgen?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:17 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Biologisch betekent vrije uitloop, voer van 80-100% biologische oorsprong (dus geen chemische pesticiden) en geen antibiotica en groeihormonen in het voer. Minimaal 4 m2 ruimte per kip in de buitenlucht. En SKAL is streng..
Dat is waar uiteraard, maar ik vraag me af in hoeverre het voer ook daadwerkelijk anders is, afgezien van het feit dat de ingrediënten grotendeels biologisch zijn. Daarbij komt dat een kuiken van 6 of 8 weken sowieso niet zo veel smaak heeft, ze zijn nog zo jong. Hoe ouder de kip, hoe meer smaak (en hoe taaier, helaas). Ik zou wel eens een blind proeftestje willen zien tussen niet-geïnjecteerde plofkip en biokip, kijken of het verschil echt zo duidelijk is.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:31 schreef erodome het volgende:
Ik denk niet dat de smaak overeenkomt, maar dat komt door het voedsel wat erin gaat, je bent wat je eet gaat ook op voor de dieren die wij eten, ook de smaak van het vlees wordt beinvloed door wat het dier eet.
De beweging/verzorging die het dier heeft gehad maakt ook uit, het is niet voor niets zo dat die japanse stieren zo lekker smaken met hun kruiden dieet, dagelijkse massage's en een kiplekker gevoel hun hele leven
Dat kan prima uit. Ook legkippen die op zijn gaan naar de slacht. In de meeste gevallen voor de kippensoep omdat ze te taai en droog zijn maar een koppel dat slecht legt en daarom vroeg weg moet komt ook in de schappen te liggen. no problemos.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 02:10 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Zou het totaal niet erg vinden als de regering strengere eisen gaat stellen naar zulk dierenleed. Ik eet ook wel vlees, maar blijf het ergens ook wel sneu vinden. En dan vooral de wijze waarop ze geleefd hebben.
De vleesprijzen zijn dan ook achterlijk laag. ik zie vaak zat kuikenbouten/kippenvleugels voor tussen de 1 en 2 euro per kilo in de winkel liggen, en laten we eerlijk zijn, dat kan ook nauwelijks uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |