quote:
Op vrijdag 15 juni 2012 18:21 schreef CafeRoker het volgende:[..]
het smaakt in ieder geval meer naar kip. Maar volgens mij is het niet dat 'bio' dat je proeft.
Ik zou wel eens een plofkip willen proeven die niet volgespoten met water is.
Kan ik regelen, wat schuift dat?
Anyway, ik vind een groot nadeel van plofkip uit de fabriek de grote hoeveelheid antibiotica die ze krijgen om de zweren en wondjes die ze oplopen door het ge'plof' te behandelen. Omdat ze zo snel groeien zakken ze door hun poten, de wonden en doorligplekken die daarbij ontstaan worden standaard behandeld met antibiotica. Niet zo'n fijn idee dat je dat allemaal binnen krijgt als je die kip opeet, vind ik. Ander nadeel is de resistente bacteriën die je daar mee kweekt en waar mensen ook besmet mee kunnen raken, bv. bij verkeerde bereiding van het vlees.
Verder is er met de kip op zich (die zowel hen als haan kan zijn, daar wordt bij vleeskippen niet op geselecteerd) niets mis. Wij hebben atm 6 plofkipjes buiten rondlopen die inmiddels ruim 7 weken oud zijn (waarmee ze al een week ouder zijn geworden dan al hun broertjes en zusjes uit de kuikenbroederij). Deze zijn 'opgevoed' door één van onze eigen kippen die maar 2 eieren uit had gebroed. Omdat we dat wat weinig vonden hebben we haar een stel plofkuikentjes gegeven als pleegkinderen voor bij haar twee eigen kuikens. Hierdoor gedragen de plofkuikens zich precies als gewone kippen, al heb ik de indruk dat ze iets dommer en minder snel zijn. Er zijn er (daardoor, denk ik) helaas ook 4 opgegeten door roofdieren, tegenover geen enkele van onze zelf gefokte kuikens (9 in totaal).
Ze worden gevoerd met gemengd graan en verder vinden ze hun eigen eten. Ze scharrelen rond buiten in de wei en in de tuin en vinden overal wel wat. Als ze mij zien rennen ze heel hard naar me toe omdat ze weten dat ze tussen de middag van mij wat extra voer krijgen. Ze kunnen dus best gezond en beweeglijk blijven en ouder worden dan de 6 weken die ze normaal leven. Het ligt er vooral aan hoe je ze houd en wat ze te eten krijgen. Ze zijn verder niet 'onbeperkt houdbaar', op een gegeven moment (met een maand of 5/6 vaak) zijn ze toch zo groot en zwaar gegroeid dat ze nauwelijks meer willen lopen. Ze liggen dan het liefst de hele dag te chillen in de zon en te wachten tot het voer voor hun snavel valt (soms willen ze nog wel even een sprintje trekken naar het voer toe).
Dat is het moment waarop je ze moet slachten, anders krijgen ze alsnog doorligplekken en wonden. Ze kunnen dan wel een gewicht van een kilo of 4 (schoon) bereikt hebben. Ze hebben dan een stuk meer donker vlees dan de kippen in de supermarkt en smaken veel meer naar kip. Van waterzooi is dan echt geen sprake, ook hebben ze meer 'bite' dan supermarktkip en zelfs biologische kip (deze worden namelijk ook maar 8 of soms 12 weken oud meestal).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!