Dit kunnen heel goed geconstureerde verhalen zijn. Je moet ook de andere kant eens bekijken.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 16:01 schreef sientelo het volgende:
Ik denk zelf dat ze het niet verzinnen.. Er zijn meerdere kinderen die praten over andere levens... Maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat het niet hun eigen vorig leven is, maar dat ze contact maken met een collectief veld, waar ze deze informatie vandaan halen.
1)Er zijn twee mogelijkheden in dit verhaal. Een alle betrokkenen hebben samen een complot verhaal gemaakt. Waarin ze allemaal liegen. Dus vader, moeder, kind, de zus van de overleden James. Dus dan besloten ze al op hele jonge leeftijd van het kind, zo'n verhaal te gaan verzinnen en dus een andere james te gaan onderzoeken die neergestort was met een vliegtuig in de tweede wereld oorlog en ook de zus van die man in het complot te betrekken. Vind het zelf vergezocht eigenlijk, vooral dat die zus daar aan mee zou werken. Maar het is natuurlijk een mogelijkheid.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 16:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dit kunnen heel goed geconstureerde verhalen zijn. Je moet ook de andere kant eens bekijken.
1. Sceptisch
Verhalen zijn onbetrouwbaar gebleken. Kenmerkend is dat het een spectaculair fenomeen betreft. Het bewijs ligt gewoon voor het op rapen. Allerlei mensen kunnen het je zo vertellen. Wat voor mogelijkheden heb jij om het verhaal te controleren. Hoe betrouwbaarheid is de bron. Stel, je gelooft het toch, hoeveel even aannemelijke verhalen kun je nog meer vinden op het internet? Ga je ze allemaal geloven?
2. Wetenschappelijk / filosofisch
Herinneringen uit een vorig leven, veronderstelt dat herinneringen los van het lichaam kunnen bestaan. Wat weten we van herinneringen en zijn er redenen om daaraan te twijfelen? Is een dualistisch mensbeeld een redelijk model?
Of mensen creeren gezamelijk een verhaal, zonder dat zelf door te hebben. Er zijn bepaalde feiten (zoals tekeningen over vliegtuigen en nachtmerries). Dat gaat men interpreteren. Sommige mensen neigen naar directe, maar wat fantastische, verklaringen. Deze verklaringen zijn in onze cultuur genoeg voorhande. Daarna gaat men met die bril op kijken. Zo bouwt het verhaal zich uit. In dit geval is het verhaal te mooi om waar te zijn. Ik geloof er niets van.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 17:15 schreef sientelo het volgende:
[..]
1)Er zijn twee mogelijkheden in dit verhaal. Een alle betrokkenen hebben samen een complot verhaal gemaakt. Waarin ze allemaal liegen. Dus vader, moeder, kind, de zus van de overleden James. Dus dan besloten ze al op hele jonge leeftijd van het kind, zo'n verhaal te gaan verzinnen en dus een andere james te gaan onderzoeken die neergestort was met een vliegtuig in de tweede wereld oorlog en ook de zus van die man in het complot te betrekken. Vind het zelf vergezocht eigenlijk, vooral dat die zus daar aan mee zou werken. Maar het is natuurlijk een mogelijkheid.
Of deze jongen heeft echt informatie over deze overleden James. En dan is de vraag hoe komt hij aan die informatie?
In jou. Maar je wilt vast een specifieker antwoord.quote:2) Ik begrijp niet helemaal wat je daar wilt zeggen. De vraag is volgens mij al waar komen gedachten uberhaupt vandaan? Waar bevinden gedachten zich?
Alleen vanuit jezelf gezien lijkt dat een raadsel.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:31 schreef gosschalks het volgende:
Als rencarnatie niet zou bestaan, waarom zijn we dan niet eerder geboren? In de 16e eeuw of 2000 jaar geleden? Wat is de reden dat we nu geboren zijn dan.. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat er een soort recycling-systeem plaatsvindt als we dood gaan.
1. Voor een groot gedeelte is dat anders helemaal niet het geval. Genoeg onderzoeken die simpelweg concluderen dat er inderdaad iets opmerkelijk is.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 16:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dit kunnen heel goed geconstureerde verhalen zijn. Je moet ook de andere kant eens bekijken.
1. Sceptisch
Verhalen zijn onbetrouwbaar gebleken. Kenmerkend is dat het een spectaculair fenomeen betreft. Het bewijs ligt gewoon voor het op rapen. Allerlei mensen kunnen het je zo vertellen. Wat voor mogelijkheden heb jij om het verhaal te controleren. Hoe betrouwbaarheid is de bron. Stel, je gelooft het toch, hoeveel even aannemelijke verhalen kun je nog meer vinden op het internet? Ga je ze allemaal geloven?
Herinneringen uit een vorig leven, veronderstelt dat herinneringen los van het lichaam kunnen bestaan. Wat weten we van herinneringen en zijn er redenen om daaraan te twijfelen? Is een dualistisch mensbeeld een redelijk model?
Volgens het fimpje liggen in dit geval de concrete aanwijzingen voor het oprapen. Maar vind je het geloofwaardig?quote:Op zondag 17 juni 2012 13:16 schreef Molurus het volgende:
Een gebrek aan verklaringen is nooit een aanwijzing voor een specifieke verklaring waarvoor je geen concreet bewijs hebt.
Dat heet het argument from ignorance, en het duikt nogal vaak op in een religieuze context. Helaas wordt het vaak niet als zodanig herkend.
Het betreft hier in mijn optiek geen concrete aanwijzingen, hooguit verbanden en/of kennis waarvoor geen concrete verklaring bestaat. Zonder inzicht in het mechanisme heb je eigenlijk niets anders dan onverklaarde verbanden / onverklaarde kennis / etc.quote:Op zondag 17 juni 2012 13:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens het fimpje liggen in dit geval de concrete aanwijzingen voor het oprapen. Maar vind je het geloofwaardig?
....wat? Omdat we "niet eerder" geboren zijn zou dat insinueren dat er een reincarnatie-achtig iets zou bestaan? De logica ontgaat mij evenquote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:31 schreef gosschalks het volgende:
Als rencarnatie niet zou bestaan, waarom zijn we dan niet eerder geboren? In de 16e eeuw of 2000 jaar geleden? Wat is de reden dat we nu geboren zijn dan.. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat er een soort recycling-systeem plaatsvindt als we dood gaan.
Is een mechanisme dan meer dan een waargenomen verband?quote:Op zondag 17 juni 2012 14:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het betreft hier in mijn optiek geen concrete aanwijzingen, hooguit verbanden en/of kennis waarvoor geen concrete verklaring bestaat. Zonder inzicht in het mechanisme heb je eigenlijk niets anders dan onverklaarde verbanden / onverklaarde kennis / etc.
Alle kennis begint met een 'argument from ignorance'.quote:Of ik die verbanden en/of kennis zelf geloofwaardig vind lijkt me verder niet zo interessant. De conclusie 'het betreft hier reincarnatie' is wat mij betreft volstrekt ongeloofwaardig, daar het een argument from ignorance betreft: we weten eenvoudig niet hoe deze knul aan z'n kennis komt.
En het maakt werkelijk niet uit hoeveel van dat soort argumenten je opstapelt, hoeveel onverklaarbare weetjes zo'n jongen ophoest, je komt er nergens mee.
Nu zou ik hier best allerlei alternatieve verklaringen voor de kennis van deze jongen kunnen aandragen, maar dat zou erop neerkomen dat ik het argument from ignorance aanvaard als een geldig argument, en dat is het niet!
Tracie Harris verwoordde dat heel aardig in een recente aflevering van the atheist experience:
Ja. Een mechanisme is wat een wetenschappelijke hypothese toetsbaar en falsificeerbaar maakt. Gegeven situatie of gebeurtenis X zou Y het resultaat moeten zijn. En dan ga je kijken of dat klopt.quote:Op zondag 17 juni 2012 16:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Is een mechanisme dan meer dan een waargenomen verband?
Wat een deepity.quote:Op zondag 17 juni 2012 16:41 schreef deelnemer het volgende:
Alle kennis begint met een 'argument from ignorance'.
Gezien de kritiek op het wereldbeeld dat al ons bewustzijn in de hersenen zou berusten, wat verschillende wetenschappelijke onderzoeken tegenspreken, lijkt het mij niet onlogisch om een dualistisch mensbeeld aan te hangen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 16:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
1. Sceptisch
Verhalen zijn onbetrouwbaar gebleken. Kenmerkend is dat het een spectaculair fenomeen betreft. Het bewijs ligt gewoon voor het op rapen. Allerlei mensen kunnen het je zo vertellen. Wat voor mogelijkheden heb jij om het verhaal te controleren? Hoe betrouwbaarheid is de bron? Stel, je gelooft het toch, hoeveel even aannemelijke verhalen kun je nog meer vinden op het internet? Ga je ze allemaal geloven?
Hier hebben wij het in onze discussies over telepathie ook al over gehad. Het probleem is dat als het mechanisme niet zichtbaar te maken is of als het mechanisme onbekend is, maar wel bestaat, dat je blijft zitten met zaken die mogelijkerwijs wel telepathie of iets anders zijn, maar waarvoor je altijd weer andere verklaringen gaat zoeken en die ook kunt vinden, omdat er altijd wel omstandigheden te vinden zijn die er ook invloed op gehad kunnen hebben, wat niet betekent dat er een causaal verband is.quote:Op zondag 17 juni 2012 14:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het betreft hier in mijn optiek geen concrete aanwijzingen, hooguit verbanden en/of kennis waarvoor geen concrete verklaring bestaat. Zonder inzicht in het mechanisme heb je eigenlijk niets anders dan onverklaarde verbanden / onverklaarde kennis / etc.
Sja, zolang je niets over het mechanisme kunt zeggen kun je ook onmogelijk weten of het telepathie, aliens, reincarnatie, of wat dan ook is. En dan zie ik dus ook geen enkele aanleiding voor een dergelijke hypothese.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Hier hebben wij het in onze discussies over telepathie ook al over gehad. Het probleem is dat als het mechanisme niet zichtbaar te maken is of als het mechanisme onbekend is, maar wel bestaat, dat je blijft zitten met zaken die mogelijkerwijs wel telepathie of iets anders zijn, maar waarvoor je altijd weer andere verklaringen gaat zoeken en die ook kunt vinden, omdat er altijd wel omstandigheden te vinden zijn die er ook invloed op gehad kunnen hebben, wat niet betekent dat er een causaal verband is.
Dat is een vast / reproduceerbaar verband. Darwin's formulering van de evolutieleer voldeed daar ook niet aan toen hij het publiceerde, toch werd het toen al heel serieus genomen. Nog steeds is evolutie niet een terrein dat uitblinkt in toetsbare voorspellingen.quote:Op zondag 17 juni 2012 16:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja. Een mechanisme is wat een wetenschappelijke hypothese toetsbaar en falsificeerbaar maakt. Gegeven situatie of gebeurtenis X zou Y het resultaat moeten zijn. En dan ga je kijken of dat klopt.
Niet diep, maar wel waar.quote:Zonder een dergelijk mechanisme heb je zoals gezegd niets meer dan een onverklaarde correlatie. In het geval van deze knul: misschien hebben aliens hem wel gehypnotiseerd? (Kijk, daar ga ik al.. alternatieven aandragen terwijl dat in principe niet nodig is.)
Wat een deepity.
Ik heb een keer een wetenschappelijk experiment gedaan waarbij ik heb uitgesloten dat iemand dingen kon weten. Ik ging naar een psi-chat, ik vroeg iemand om te kijken hoe ik eruit zag. Ik liet geen foto zien en deze webcam werkt zo slecht dat als die persoon kon hacken die het zo ook onmogelijk kon zien. Die persoon zei Remote Viewing te gebruiken en vroeg mij om ook te geloven dat die persoon mij kon zien, omdat het dan beter zou werken. Ik dacht: Als het mechanisme zo werkt zal ik dat ook toepassen. Wonderbaarlijk genoeg kon die persoon precies zeggen wat de kleur van mijn ogen en haar waren, inclusief de tinten qua helderheid en mijn gezichtsvorm en het klopte allemaal. Nu is dit een eenmalig experiment maar ik kreeg er dus geen onzin-resultaten uit. Nu vraag je: Wat is het mechanisme? Volgens deze persoon is geloof dus het mechanisme.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, zolang je niets over het mechanisme kunt zeggen dan kun je dus ook onmogelijk weten of het telepathie, aliens, reincarnatie, of wat dan ook is. En dan zie ik dus ook geen enkele aanleiding voor een dergelijke hypothese.
"Ik weet niet hoe ik dit moet verklaren" kan in elk geval nooit een argument zijn voor een specifieke verklaring. Je zult die verklaring zelf, of dat nu telepathie of reincarnatie is, moeten kunnen demonstreren.
Ja, of cold-reading. Hoe dat gesprek precies verliep is voor mij onmogelijk te beoordelen. Punt is dat mijn vermogen om alternatieve verklaringen te bedenken niets zegt over de voorgestelde verklaring.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:11 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik heb een keer een wetenschappelijk experiment gedaan waarbij ik heb uitgesloten dat iemand dingen kon weten. Ik ging naar een psi-chat, ik vroeg iemand om te kijken hoe ik eruit zag. Ik liet geen foto zien en deze webcam werkt zo slecht dat als die persoon kon hacken die het zo ook onmogelijk kon zien. Die persoon zei Remote Viewing te gebruiken en vroeg mij om ook te geloven dat die persoon mij kon zien, omdat het dan beter zou werken. Ik dacht: Als het mechanisme zo werkt zal ik dat ook toepassen. Wonderbaarlijk genoeg kon die persoon precies zeggen wat de kleur van mijn ogen en haar waren, inclusief de tinten qua helderheid en mijn gezichtsvorm en het klopte allemaal. Nu is dit een eenmalig experiment maar ik kreeg er dus geen onzin-resultaten uit. Nu vraag je: Wat is het mechanisme? Volgens deze persoon is geloof dus het mechanisme.
En datzelfde kan worden gezegd van klimaatwetenschap. Maar dat doet niets af aan het feit dat een enorme berg waarnemingen goed wordt verklaard door evolutie, en dat in veel gevallen de mechanismen volstrekt helder zijn.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is een vast / reproduceerbaar verband. Darwin's formulering van de evolutieleer voldeed daar ook niet aan toen hij het publiceerde, toch werd het toen al heel serieus genomen. Nog steeds is evolutie niet een terrein dat uitblinkt in toetsbare voorspellingen.
Welke kritiek bedoel je?quote:Op zondag 17 juni 2012 16:57 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Gezien de kritiek op het wereldbeeld dat al ons bewustzijn in de hersenen zou berusten, wat verschillende wetenschappelijke onderzoeken tegenspreken, lijkt het mij niet onlogisch om een dualistisch mensbeeld aan te hangen.
Ja, het punt is dat dit soort gaven vaak samengaan met een soort bewustzijn zoals Boeddhisten dat hebben, waardoor de behoefte om rijk te worden niet zo groot is. Het stimulansmiddel van James Randi is dus waarschijnlijk verkeerd en ik hoor vaak van die mensen zelf dat ze niet zo'n behoefte hebben om zichzelf helemaal bekend te maken met zoiets, en je kunt moeilijk beweren dat ze ongelijk hebben, als ik zulke dingen zou kunnen zou ik ook geen zin hebben om daar helemaal mee in de openbaarheid te treden. Daarnaast weet je niet hoe betrouwbaar James Randi is, dat hij zich profileert als wetenschapper betekent niet dat hij ook daadwerkelijk op zoek is naar waarheid en kennis zoals wetenschappers, ik las een keer een briefwisseling van e-mails (ja, ik noem het maar even briefwisseling) tussen James Randi en de beheerder van PsiPog (een gratis site met artikelen om bovennatuurlijke gaven te ontwikkelen, best bekend), en ik vond James Randi erg onbeschoft in die briefwisseling en erg vreemd overkomen wat betreft zijn methodiek om dingen aan te tonen. Ik kan hem wel even opzoeken, dan post ik hem zometeen.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, of cold-reading. Hoe dat gesprek precies verliep is voor mij onmogelijk te beoordelen. Punt is dat mijn vermogen om alternatieve verklaringen te bedenken niets zegt over de voorgestelde verklaring.
Maar als die knul denkt zulke dingen onder laboratoriumomstandigheden te kunnen reproduceren dan kan ie rijk worden bij James Randi.
Ik heb het hier over de neuroloog John Lorber:quote:Op zondag 17 juni 2012 17:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Welke kritiek bedoel je?
Meestal gaat het zo.
1. Er zijn dualisten die in een ziel geloven.
2. Er zijn wetenschappers die beweren dat er geen ziel is, maar dat je hersenen dat allemaal doen.
3. Er zijn filosofen die beweren dat je hersenen alleen in de context van je omgeving begrepen kunnen worden.
Nummer 3 is geen terugkeer naar het dualisme, maar een nuancering van 2, die mensen uit het oog verliezen als ze 1 bekritiseren.
Bij gebrek aan een plausibele/geldige kennismethode om tot een bepaalde conclusie te komen is er in elk geval geen aanleiding om wat dan ook aan te nemen.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:21 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het probleem waar je mee zit is dat je jezelf moet bedenken of je altijd alternatieve verklaringen kunt bedenken en of ze ook altijd de juiste zijn. Als je 2 alternatieve verklaringen hebt die juist kunnen zijn en als je huidige verklaring ook juist kan zijn, wat is dan de juiste? Dat er alternatieve verklaringen te vinden zijn betekent niet per definitie dat het de juiste verklaringen zijn als ze overlappen met de gebeurtenis, maar daar niet noodzakelijk mee samenhangen.
Een heldere mechanisme is een mechanisme in reeds bekende termen. Overigens was de mechanica van Newton heel goed toetsbaar en de resultaten reproduceerbaar. Maar het mechanisme in termen van de zwaartekracht was heel duister (een directe interactie op afstand).quote:Op zondag 17 juni 2012 17:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
En datzelfde kan worden gezegd van klimaatwetenschap. Maar dat doet niets af aan het feit dat een enorme berg waarnemingen goed wordt verklaard door evolutie, en dat in veel gevallen de mechanismen volstrekt helder zijn.
Klopt. Het mechanisme is alleen helder voor mensen die in een ziel geloven, namelijk zielsverhuizing. Jij en ik geloven niet in een ziel, dus is het een 'argument from ignorance'.quote:Hetzelfde kan niet worden gezegd van reincarnatie.
En het was ook met name op dat punt dat Newton ernaast zat.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een heldere mechanisme is een mechanisme in reeds bekende termen. Overigens van de mechanica van Newton heel goed toetsbaar en de resultaten reproduceerbaar. Maar het mechanisme in termen van de zwaartekracht was heel duister (een directe interactie op afstand).
Ehh, nee. Dat het een argument from ignorance is is volstrekt onafhankelijk van wat wij geloven. Het zou zomaar waar kunnen zijn, maar dan is het nog steeds een argument from ignorance. Het is gewoon een ongeldig argument voor het bestaan van reincarnatie. De ongeldigheid van het argument impliceert niet dat reincarnatie niet bestaat.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:28 schreef deelnemer het volgende:
Jij en ik geloven niet in een ziel, dus is het een 'argument from ignorance'.
Jij hebt er geen enkel probleem mee dat Randi, eventjes niet kijkend naar oof paranormale zaken wel of niet bestaan, hier met een mogelijke vorm van oplichting bezig is?quote:Op zondag 17 juni 2012 17:28 schreef Molurus het volgende:
Nou, zelfs als die 'bonds' niets waard zouden zijn dan nog zou het een aardige stunt zijn, denk je niet? Ik zie niet hoe dat aspect nu zo relevant is.
Als dergelijke vaardigheden reproduceerbaar zijn onder laboratoriumomstandigheden dan zou dat eenvoudig wereldnieuws zijn, headline nieuws in Nature.
Dat betwijfel ik. Je zou dat goed moeten onderzoeken. Maar je trekt veel te snel je conclusies.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:23 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik heb het hier over de neuroloog John Lorber:
Ik heb het hier over de neuroloog John Lorber:
De Engelse neuroloog John Lorber onderzocht mensen die als kind aan een hydrocephalus (waterhoofd) leden. Velen daarvan bleken later ondanks enorme hersenbeschadigingen over een normaal IQ te beschikken. Zelfs in de groep mensen die over minder dan 5% van de normale hersenmassa beschikte, bleek toch nog de helft normaal te zijn. Een jongeman die hoogbegaafd was, bleek zelfs over vrijwel helemaal geen hersenen te beschikken!
Als onze cognitieve functies het product zijn van hersenactiviteit, is het duidelijk dat het bovenstaande gewoonweg niet kan. Een enorme afname van de hersenmassa heeft dan onvermijdelijk grote gevolgen voor de totale hoeveelheid hersenactiviteit. Dit moet dan leiden tot een afname van de cognitieve functies. Dit is echter niet het geval.
En dus – zijn de bestaande theorien die er op neerkomen dat de menselijke subjectiviteit samenvalt met zijn hersenactiviteit, of er een resultaat van is, weerlegd.
Ik heb nog op Skepsis gekeken, maar ik kan nergens vinden dat het onderzoek van John Lorber onbetrouwbaar zou zijn, en hij is ook een neuroloog, toch is het vreemd dat Dick Swaab dit niet betrekt in zijn boek 'Wij zijn ons brein', dat is ook niet gek want heel zijn theorie valt hiermee uit elkaar.
Als het waar is dan is dat niet netjes, ik zie alleen niet hoe dat iemand ervan zou weerhouden om die nepbonds alsnog op te halen. Als je Randi te kakken wilt zetten dan lijkt me dat *de* manier.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:38 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Jij hebt er geen enkel probleem mee dat Randi, eventjes niet kijkend naar oof paranormale zaken wel of niet bestaan, hier met een mogelijke vorm van oplichting bezig is?
Lorber admitted it later, saying that he "was only half serious", but defends himself with: "I can't say whether the mathematics student has a brain weighing 50 grams or 150 grams, but it is clear that it is nowhere near the normal 1.5 kilograms.". In his later years Lorber expressed great sorrow that more attention had not been paid to his sensational findings.[4]quote:Op zondag 17 juni 2012 17:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Je zou dat goed moeten onderzoeken. Maar je trekt veel te snel je conclusies.
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Lorber
Als ze constant e-mails zitten te vervalsen dan lijkt mij hun test zelf ook niet geheel betrouwbaar. Vind jij het terecht dat sceptici e-mails vervalsen? Dat is toch niet sceptisch?quote:Op zondag 17 juni 2012 17:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het waar is dan is dat niet netjes, ik zie alleen niet hoe dat iemand ervan zou weerhouden om die nepbonds alsnog op te halen. Als je Randi te kakken wilt zetten dan lijkt me dat *de* manier.
Het klinkt vooral als een heel slap excuus om het niet te proberen. Werkt telepathie alleen als je er echt geld voor vangt?![]()
Dan organiseer je toch buiten Randi om een reproduceerbaar experiment onder laboratoriumomstandigheden? Het ontgaat me echt wat hier nu relevant aan is voor dit onderwerp.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:44 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als ze constant e-mails zitten te vervalsen dan lijkt mij hun test zelf ook niet geheel betrouwbaar. Vind jij het terecht dat sceptici e-mails vervalsen? Dat is toch niet sceptisch?
Het geeft wel aan dat de wetenschap zelf allerlei paden bewandelt. Evolutie blijft heel concreet, maar is weinig voorspelbaar / reproduceerbaar. Andere theorieen blijken zeer goed voorspelbaar en reproduceerbaar, maar gebruiken ontastbare abstracte begrippen. Het is te gemakkelijk om de overtuigingen van anderen aan de kant te schuiven, door een zeer principiele / dogmatische opstelling.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het was ook met name op dat punt dat Newton ernaast zat.Inmiddels begrijpen we zwaartekracht al een stuk beter, maar het blijft een vrij obscuur stukje van de natuurkunde.
Volgens mij is de basis van iets altijd ignorantie. Het is uiteindelijk de formulering van een steekhoudende samenhang die overtuigd. In die zin vind ik de video zelfs zeer opmerkelijk. Zozeer dat ik er argwanend van wordtquote:Op zondag 17 juni 2012 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, nee. Dat het een argument from ignorance is is volstrekt onafhankelijk van wat wij geloven. Het zou zomaar waar kunnen zijn, maar dan is het nog steeds een argument from ignorance. Het is gewoon een ongeldig argument voor het bestaan van reincarnatie. De ongeldigheid van het argument impliceert niet dat reincarnatie niet bestaat.
Dus volgens jou hebben wetenschappers en sceptici altijd gelijk, ook al doen ze de meest bedenkelijke dingen, dan nog is kritiek niet gerechtvaardigd? Dat klinkt als dat je erg biased bent.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan organiseer je toch buiten Randi om een reproduceerbaar experiment onder laboratoriumomstandigheden? Het ontgaat me echt wat hier nu relevant aan is voor dit onderwerp.
Nogmaals, het klinkt als een slap excuus van een pseudo-wetenschappelijk clubje zweefteven.
Zolang er geen reproduceerbaar en peer-reviewed onderzoek heeft plaatsgevonden hebben sceptici altijd gelijk ja.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dus volgens jou hebben wetenschappers en sceptici altijd gelijk, ook al doen ze de meest bedenkelijke dingen, dan nog is kritiek niet gerechtvaardigd? Dat klinkt als dat je erg biased bent.
Natuurkunde is in elk geval erg interessant en ook vrij relevant voor de onderwerpen waar we het onderling regelmatig over hebben.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Je voorstel daar heb ik al over nagedacht, maar dan zou ik misschien natuurkunde in mijn pakket moeten nemen, want daar heb ik nu te weinig kennis voor, ik heb alleen oppervlakkige kennis van wetenschapsfilosofie, maar verder is mijn kennis en vaardigheid op het gebied van exacte wetenschappen niet groot dus weet ik niet of ik daar een geschikte kandidaat voor zou zijn.
Dat lijkt me wel de basis van de reincarnatie-hypothese ja.quote:Op zondag 17 juni 2012 17:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens mij is de basis van iets altijd ignorantie. Het is uiteindelijk de formulering van een steekhoudende samenhang die overtuigd. In die zin vind ik de video zelfs zeer opmerkelijk. Zozeer dat ik er argwanend van wordt. Maar mijn scepsis gaat vooral uit naar het voorgestelde mechanisme dat uitgaat van zielen.
Wat ik meer bedoel is dat als sceptici kwalijke dingen doen zoals e-mails vervalsen dat dat op deze manier goed gepraat kan worden puur door hun standpunt. Ben je daar voorstander van?quote:Op zondag 17 juni 2012 18:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zolang er geen reproduceerbaar en peer-reviewed onderzoek heeft plaatsgevonden hebben sceptici altijd gelijk ja.
Ja.quote:Natuurkunde is in elk geval erg interessant en ook vrij relevant voor de onderwerpen waar we het onderling regelmatig over hebben.Dus sja, wellicht geen slecht idee.
Nee, maar zoals gezegd is dat totaal irrelevant voor het vraagstuk waar we het over hebben. Als de hypothese stand houdt onder gecontroleerde omstandigheden kun je ook best een Nobelprijs ophalen, of minimaal een headline in het blad Nature.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:25 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Wat ik meer bedoel is dat als sceptici kwalijke dingen doen zoals e-mails vervalsen dat dat op deze manier goed gepraat kan worden puur door hun standpunt. Ben je daar voorstander van?
Het probleem is dat ik de kritiek van de schrijver wel terecht vind, dat het bedenkelijk is hoe betrouwbaar die Randi Show is als ze al e-mail vervalsen, hoe kun je dan verwachten dat ze geen vervalsing toepassen bij de show? Ze zijn namelijk al bevooroordeeld blijkend uit de manier waarop Kramer omgaat met priv - e-mails en die dumpt op het forum om mensen te kakken te zetten. Hoe verwacht je dat mensen die zulke dingen doen ook serieus sceptisch en eerlijk naar paranormale claims kijken? Als ze dit niet zouden doen waren ze misschien betrouwbaar, maar ik vind dat we naast charlatans en oplichters ook kritisch moeten kijken naar mensen die zichzelf sceptisch noemen.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, maar zoals gezegd is dat totaal irrelevant voor het vraagstuk waar we het over hebben. Als de hypothese stand houdt onder gecontroleerde omstandigheden kun je ook best een Nobelprijs ophalen, of minimaal een headline in het blad Nature.
quote:Op zondag 17 juni 2012 23:33 schreef Microburst het volgende:
Lees het boek: bewijzen van rencarnatie, van Ian Stevensson. En laat je verder leiden door wat dat je naartoe brengt. Rencarnatie is iets waar je zelf onderzoek naar zult moeten doen. Het is iets voor jezelf, wat gaat over je zelf.
Zelf ben ik een rencarnist pur sang. Hoe ik naar het leven kijk wordt daar zonder meer door benvloed.
Zoekt en gij zult een ander verhaal vinden.quote:
Ja, waarschijnlijk ligt het ergens in het midden...quote:Op maandag 18 juni 2012 18:55 schreef Fenrislfr het volgende:
[..]
Zoekt en gij zult een ander verhaal vinden.
Maar de onderliggende kwestie is zwart - wit. Dit verband tussen mensen is er wel of niet. Het onderzochte verband bestaat uit herinneringen aan een eerder leven. Dat is in strijd met het geheugenmodel volgens welke herinneringen worden opgeslagen als synaptische verbindingen in de hersenen.quote:Op maandag 18 juni 2012 19:19 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ja, waarschijnlijk ligt het ergens in het midden...
Oke. Ik geloof dat er genoeg dingen zijn die we (nog) niet wetenschappelijk kunnen verklaren. En sommige zaken zullen misschien wel nooit door de wetenschap verklaart kunnen worden. Stel dat er een grotere geest of ziel is die deze herinneringen creert en dat deze alleen zichtbaar worden in de materile wereld door de synapsen?quote:Op maandag 18 juni 2012 21:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar de onderliggende kwestie is zwart - wit. Dit verband tussen mensen is er wel of niet. Het onderzochte verband bestaat uit herinneringen aan een eerder leven. Dat is in strijd met het geheugenmodel volgens welke herinneringen worden opgeslagen als synaptische verbindingen in de hersenen.
http://wetenschap.infonu.(...)nen-de-hersenen.html
Volgens Ian Stevensson hebben mensen ook lichaamskenmerken die verband houden met de fatale verwonding in het vorige leven. Dan is het niet alleen een overdracht van mentale kenmerken, maar ook van fysieke kenmerken.Onaannemelijk imho.
Dat is geen toestbare hypothese. Je schuift alleen iets achter de synapsen. Daarmee verdubbel je de mens --> dualisme. Op grond waarvan? Want voor deze niet-toestbare hypothese kan er geen bewijs bestaan.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:56 schreef sientelo het volgende:
[..]
Oke. Ik geloof dat er genoeg dingen zijn die we (nog) niet wetenschappelijk kunnen verklaren. En sommige zaken zullen misschien wel nooit door de wetenschap verklaart kunnen worden. Stel dat er een grotere geest of ziel is die deze herinneringen creert en dat deze alleen zichtbaar worden in de materile wereld door de synapsen?
Ja, is inderdaad niet wetenschappelijk aan te tonen of het wel of niet zo is. Maar zou een mogelijkheid kunnen zijn.quote:Op maandag 18 juni 2012 23:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is geen toestbare hypothese. Je schuift alleen iets achter de synapsen. Daarmee verdubbel je de mens --> dualisme. Op grond waarvan? Want voor deze niet-toestbare hypothese kan er geen bewijs bestaan.
Nee sorryquote:Op maandag 18 juni 2012 23:17 schreef Wootism het volgende:
Haha rencarnatie een feit
Nee dus.
Nu ga ik het filmpje kijken, misschien dat ik er daarna anders over denk.
Zijn gewoon aandachtshoeren. stuk voor stuk.. Net als Richard Dawkins :p...quote:Op maandag 18 juni 2012 23:24 schreef Wootism het volgende:
[..]
Nee sorry
Het zoveelste Amerikaanse gezin met een kind met speciale gaven. Heb altijd het idee dat het compleet ingestudeerd is met het idee dat ze beroemd willen worden. Net als dat meisje die bijbelverhalen in detail op doek kon schilderen.
Paar jaar geleden was er volgens mij nog zo'n gezin ontmaskert die gewoon de hele boel aan het oplichten waren met bullshit verhalen.
Nee TS je bent gewoon te goed gelovig.
Maar dan komt Ockham's scheermes langs:quote:Op maandag 18 juni 2012 23:19 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ja, is inderdaad niet wetenschappelijk aan te tonen of het wel of niet zo is. Maar zou een mogelijkheid kunnen zijn.
quote:Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda: "Men moet de zijnden (gepostuleerde objecten binnen een hypothese) niet zonder noodzaak verveelvoudigen".
Het scheermes wordt vaak gebruikt als demarcatiecriterium om wetenschap van pseudowetenschap te onderscheiden. Ter verklaring van het uitslaan van de wichelroede bij gebruik door wichelroedelopers wordt bijvoorbeeld wel aangevoerd dat dit een reactie is op de aanwezigheid ter plekke van aardstralen. Ockhams scheermes kan nu worden toegepast door te zeggen dat zolang het niet duidelijk is hoe aardstralen objectief (wetenschappelijk) gedefinieerd of aangetoond moeten worden, het beter is om het begrip berhaupt niet te gebruiken, en alternatieve verklaringen te zoeken die niet van aardstralen uitgaan, bijvoorbeeld onwillekeurige spierbewegingen van de wichelaar.
Ockhams scheermes is niet hetzelfde als het idee dat "het volmaakte eenvoudig is". Dit had Albert Einstein waarschijnlijk voor ogen, toen hij in 1933 schreef: "Het uiteindelijke doel van iedere theorie is om de niet–verder–reduceerbare basiselementen zo simpel en zo weinig mogelijk te maken, zonder dat hierdoor de adequate beschrijving van n van de ervaringsfeiten hoeft te worden opgeofferd".[2]
Ik ben zeker voor wetenschappelijk onderzoek als je praktisch bezig gaat. Met betrekking tot filosoferen denk ik dat het goed is om mogelijkheden open te houden.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 00:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar dan komt Ockham's scheermes langs:
[..]
Filosoferen? Het is wensdromen. Daar is vast wel een pilletje voorquote:Op dinsdag 19 juni 2012 02:42 schreef sientelo het volgende:
[..]
Ik ben zeker voor wetenschappelijk onderzoek als je praktisch bezig gaat. Met betrekking tot filosoferen denk ik dat het goed is om mogelijkheden open te houden.
Er kan wel bewijs voor bestaan. Zet een experiment op, neem een aantal mensen, willekeurig uitgekozen zodat ze niet al van tevoren dingen opgezocht kunnen hebben, waardoor het onbetrouwbaar wordt. Breng de mensen onder hypnose of gebruik andere methoden en kijk of ze zich dingen kunnen herinneren. Ga dan na of het onzin is wat ze zeggen of dat er echt dingen terug te vinden zijn. Herhaal dit experiment met circa 40 50 mensen, krijg je veel positieve resultaten, dan kun je toeval steeds beter uitsluiten. Het enige probleem is dat het mechanisme erachter speculatief blijft.quote:Op maandag 18 juni 2012 23:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is geen toestbare hypothese. Je schuift alleen iets achter de synapsen. Daarmee verdubbel je de mens --> dualisme. Op grond waarvan? Want voor deze niet-toestbare hypothese kan er geen bewijs bestaan.
Precies. En dat is nu net het deel van het verhaal dat fundamenteel onbewijsbaar is. Uit een correlatie op zich kun je geen enkele conclusie trekken, en al zeker niet dat er sprake is van dualisme.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:40 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Er kan wel bewijs voor bestaan. Zet een experiment op, neem een aantal mensen, willekeurig uitgekozen zodat ze niet al van tevoren dingen opgezocht kunnen hebben, waardoor het onbetrouwbaar wordt. Breng de mensen onder hypnose of gebruik andere methoden en kijk of ze zich dingen kunnen herinneren. Ga dan na of het onzin is wat ze zeggen of dat er echt dingen terug te vinden zijn. Herhaal dit experiment met circa 40 50 mensen, krijg je veel positieve resultaten, dan kun je toeval steeds beter uitsluiten. Het enige probleem is dat het mechanisme erachter speculatief blijft.
Op die manier kun je dualisme nooit bewijzen, en dat zal ook zo blijven. Dat betekent niet per definitie dat het monisme het wl bij het goede eind heeft.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. En dat is nu net het deel van het verhaal dat fundamenteel onbewijsbaar is. Uit een correlatie op zich kun je geen enkele conclusie trekken, en al zeker niet dat er sprake is van dualisme.
Even los van de definitie van de tegenhanger van de materiele wereld (die zoals ik al eens eerder heb aangegeven nogal problematisch is), betekent dit in elk geval wel dat deelnemer gelijk heeft: er kan geen bewijs voor bestaan.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Op die manier kun je dualisme nooit bewijzen, en dat zal ook zo blijven. Dat betekent niet per definitie dat het monisme het wl bij het goede eind heeft.
Het probleem is dat daarmee het monisme niet falsifieerbaar is en het in feite daarmee zelf verwordt tot een onwetenschappelijke theorie, of interpreteer ik Karl Popper verkeerd zo?quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Even los van de definitie van de tegenhanger van de materiele wereld (die zoals ik al eens eerder heb aangegeven nogal problematisch is), betekent dit in elk geval wel dat deelnemer gelijk heeft: er kan geen bewijs voor bestaan.
Het bij elkaar zoeken van wat mensen die een hypnose willen ondergaan is derhalve op voorhand zinloos.
Neehoor, die interpreteer je daarmee uitstekend.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Het probleem is dat daarmee het monisme niet falsifieerbaar is en het in feite daarmee zelf verwordt tot een onwetenschappelijke theorie, of interpreteer ik Karl Popper verkeerd zo?
Zijn er geen wetenschappers die dat uitgewerkt hebben dan? Descartes was toch een dualist?quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neehoor, die interpreteer je daarmee uitstekend.Het is een onfalsificeerbare hypothese. (Onder de voorwaarde dat je een bruikbare definitie hebt van de tegenhanger van materialisme, ook die ontbreekt vooralsnog.)
Iets ergens achter denken levert geen nieuwe informatie op. Het berust wel op een aanname: het causale procesmodel. Volgens dat model kijkt je naar de samenhang, ook de samenhang in de richting van de tijd. Alles dat met elkaar samenhangt staat op gelijke voet. Wat nergens mee samenhangt is onwaarneembaar en bestaat (voor ons) niet. Ergo: monisme. Het heeft dan ook geen zin meer om het materieel of geestelijk te noemen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Op die manier kun je dualisme nooit bewijzen, en dat zal ook zo blijven. Dat betekent niet per definitie dat het monisme het wl bij het goede eind heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |