abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114844981
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee, daar word je gek van. Het eerder om het afleren van belemmerende patronen, waaronder al dat 'rationaliseren'. Dat 'gerationaliseer' opmerken en het dan kijken of je het kunt loslaten / stoppen.

[..]

Daar ben ik nog een beetje twijfelachtig over: is het afleren door iets anders te denken, of is het afleren door je brein met onlogische vraagstukken te bezigen en daardoor die automatische redenatie aan te vullen met een 'open mind'?
pi_114871322
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee, daar word je gek van. Het eerder om het afleren van belemmerende patronen, waaronder al dat 'rationaliseren'. Dat 'gerationaliseer' opmerken en het dan kijken of je het kunt loslaten / stoppen.

[..]

Jawel, maar om ze los te kunnen laten moet je ze wel doorzien/doorvoelen/weten hoe ze werken.
Je moet ook niet alles in één keer op willen lossen, gewoon: stap voor stap.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_114871393
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 02:39 schreef Gray het volgende:

[..]

RNA inderdaad, vandaar dat ik het even vroeg. ;)

En doel je met het erven niet op het DNA van mitochondrieen? Welke wél energiefabriekjes zijn, in tegenstelling tot ribosomen die eiwitstrengen maken? (8>
:@ :%
Ik sprak wel erg voor mijn beurt, moet ik bekennen. Maar inderdaad, die bedoel ik.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_114871708
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 13:57 schreef Gray het volgende:

[..]

Daar ben ik nog een beetje twijfelachtig over: is het afleren door iets anders te denken, of is het afleren door je brein met onlogische vraagstukken te bezigen en daardoor die automatische redenatie aan te vullen met een 'open mind'?
Een vast patroon afleren door iets anders te denken zet je weer vast in een ander patroon. Je kunt ook een patroon loslaten en het daarbij laten.
pi_114892756
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 23:37 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Niet zo moeilijk; als de functionalisten het bij het rechte eind hebben, dan zal een voldoende complexe AI ook bewustzijn ontwikkelen. Als die machines ook denken een geest te hebben en niet willen geloven dat hun bewustzijn slechts een emergente eigenschap is, dan ben ik alvast overtuigd. :)
:)
  dinsdag 31 juli 2012 @ 14:16:31 #281
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_114895253
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 23:37 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Niet zo moeilijk; als de functionalisten het bij het rechte eind hebben, dan zal een voldoende complexe AI ook bewustzijn ontwikkelen. Als die machines ook denken een geest te hebben en niet willen geloven dat hun bewustzijn slechts een emergente eigenschap is, dan ben ik alvast overtuigd. :)
Stel dat deze machines twee "zintuigen" hebben: een microfoon en een camera. Enerzijds is er de wereld van geluiden en anderzijds is er de wereld van beelden. Tevens is er een nauwe relatie tussen beide. Bijvoorbeeld, als volgens de beelden het heiblok de heipaal raakt, dan is er ook een knal. Nu zijn er twee mogelijkheden interpretaties:
1. De wereld is monistisch en de beelden en geluiden duiden op twee verschillende "zintuigen".
2. De wereld valt uiteen in twee causaal onafhankelijke werelden die op een magische manier samenhangen.
Mensen hebben hetzelfde probleem. Wij zijn unaniem aanhangers van de eerste interpretatie.

Maar als het gaat om de bewuste ervaring enerzijds en wat er in de wereld gebeurt anderzijds, hangen we de tweede interpretatie aan. Waarom?
The view from nowhere.
pi_114919258
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 13:18 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

:)
Aardig kort sf-verhaal: Na lange decennia werk hebben techneuten alle computers van de melkweg aan elkaar geknoopt. Deze super-super-computer kan alle vragen beantwoorden. De president van de Galactische Federatie heeft de eer de laatste verbinding te leggen en de eerste vraag te stellen.
De lampen op de Centrale Console gaan een voor een aan en de president schraapt zijn keel voor de eerste vraag: "Bestaat er een god?"
Prompt komt het antwoord: "Nu wel!"
Een jonge programmeur verbleekt en duikt naar het dichtstbijzijnde stopcontact, maar voor hij de stekker er uit kan trekken, wordt hij nog in zijn vlucht neergebliksemd.

Dát is pas emergentie!!
pi_114971420
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 22:19 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Aardig kort sf-verhaal: Na lange decennia werk hebben techneuten alle computers van de melkweg aan elkaar geknoopt. Deze super-super-computer kan alle vragen beantwoorden. De president van de Galactische Federatie heeft de eer de laatste verbinding te leggen en de eerste vraag te stellen.
De lampen op de Centrale Console gaan een voor een aan en de president schraapt zijn keel voor de eerste vraag: "Bestaat er een god?"
Prompt komt het antwoord: "Nu wel!"
Een jonge programmeur verbleekt en duikt naar het dichtstbijzijnde stopcontact, maar voor hij de stekker er uit kan trekken, wordt hij nog in zijn vlucht neergebliksemd.

Dát is pas emergentie!!
Ja, dat is waar. Daar kan bewustzijn niet tegen op.

Wat geeft het tenslotte als je geen bewustzijn hebt als je alles weet? Daar gaat het tenslotte toch om. Of niet?
Neem bijvoorbeeld octopus Paul als sprekend voorbeeld, wel het bewustzijn van een weekdier, maar de dingen waar het uiteindelijk om gaat weet hij.
pi_114971457
Volgens de evolutietheorie is de mens een emergent verschijnsel.
Volgens de sociologie is religie een emergent verschijnsel.
The view from nowhere.
pi_114974485
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 22:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ja, dat is waar. Daar kan bewustzijn niet tegen op.

Wat geeft het tenslotte als je geen bewustzijn hebt als je alles weet? Daar gaat het tenslotte toch om. Of niet?
Neem bijvoorbeeld octopus Paul als sprekend voorbeeld, wel het bewustzijn van een weekdier, maar de dingen waar het uiteindelijk om gaat weet hij.
Als rechtgeaard god is Octopus Paul uiteraard behalve almachtig ook alwetend.

Wat wel een grappige eigenschap is: Hij heeft centrale hersens in Zijn lijf, maar ook bovenin elk van Zijn armen nog hersens. Anders dan bij bijvoorbeeld mensen rapporteren Zijn armen Hun positie niet aan Zijn centrale hersenen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar Hij houdt dat in Zijn gaten door te kijken!
Zo is Hij wel alwetend, maar Hij laat de uitvoering in de praktijk vaak over aan Zijn schepselen.
pi_114976721
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 22:25 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Een vast patroon afleren door iets anders te denken zet je weer vast in een ander patroon. Je kunt ook een patroon loslaten en het daarbij laten.
Maar ook dat zou je weer moeten leren... :{
pi_114977869
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 00:18 schreef Gray het volgende:

[..]

Maar ook dat zou je weer moeten leren... :{
Ja, dat kan lastig zijn. Nadat mijn rug gekraakt was moest ik echt opletten om mijn oude spierreflexen los te laten. Voelde heel onwennig.

Een vergelijking met drogredeneringen, veel gebruikt en op FOK! gemeengoed.
Als je er een doorhebt (No true Scotsman, stroman) werkt die niet meer voor jou.
Trucjes om je te verleiden iets te doen (Goh, jij bent zo sterk/slim/wijs, jij kunt me vast wel helpen) werken niet meer als je ze herkent. Dan kun je kiezen.

Het bliksemt hier, ik ga sluiten. Maar het werkt ongeveer op die manier.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 19:33:10 #288
379186 wstam88
Candy Walls
pi_115253157
Down the lane I'll walk with my sweet Mary,
Hair of gold and lips like cherries,
It's good to touch the green, green,grass of home.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')