Bij veel verzekeringen vallen ze onder de opstalverzekering. Binnen mijn polis moest ik een allrisk dekking afsluiten.quote:Op maandag 16 juli 2012 22:01 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat ik mij eigenlijk zomaar afvraag; hoe zit het eigenlijk met zonnepanelen en de bestendigheid tegen hagelstenen ? In hoeverre is een zonnepaneel daar tegen bestand ?
En vallen zonnepanelen bij schade ook onder de opstalverzekering van je woning ?
Best goed:quote:Op maandag 16 juli 2012 22:01 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat ik mij eigenlijk zomaar afvraag; hoe zit het eigenlijk met zonnepanelen en de bestendigheid tegen hagelstenen ? In hoeverre is een zonnepaneel daar tegen bestand ?
En vallen zonnepanelen bij schade ook onder de opstalverzekering van je woning ?
Lijkt me niet. Maar dan nog: Als jij een dakkapel plaatst, hou je dan ook rekening met evt. reflectie van je ramen?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:09 schreef pmponer het volgende:
Ik ben me een beetje aan het orienteren, hoe zit het met de reflectie van de panelen zouden andere mensen er last van kunnen hebben (plaatsing op een punt dak va ca 40 graden).
Niet echt. Zometeen zul je wat reacties lezen van allerlei mensen die bij hoog en laag beweren dat de goedkope chinese panelen prut zijn, maar feit is dat eigenlijk niemand het weet. Je kunt niet zeggen dat merk A goed spul maakt omdat ze ooit een paneel hebben gemaakt wat inmiddels al 40 jaar meegaat, omdat inmiddels de productietechnieken allemaal gewijzigd zijn, en merk A zich dus ook qua levensduur opnieuw zal moeten bewijzen.quote:Zijn er merken waar je zowiezo bij uit de buurt moet blijven?
Elke meterkast is geschikt voor teruglevering. Uitgezonderd de meter. Heb je een digitale meter, dan moet je navragen of hij de teruglevering kan registeren, heb je een oude meter met een 'draaischijf' dan zit je in 95% van de gevallen perfect. (Er zijn modellen met een teruglooprem, die kunnen niet achteruitdraaien) maar het meerendeel saldeert dus automatisch.quote:Hoe controleer ik of mijn meterkast geschikt is voor energie terug leveren?
Dat is dan ook onzin.quote:Ik hoorde van iemand dat wanneer je zelf 3000 verbuikt per jaar en dan 3500 terug het net op gooit dat je over het totaal van die 3500 een lager bedrag terug krijgt dan wanneer je 2900 terug het net op zou gooien, klopt dit? Het klinkt mij namelijk wat vreemd.
Het heeft weinig zin om veel te veel op te wekken, voor het restant krijg je dan een vergoeding van (om en nabij) 7ct/KwH. Maar als je dat in de gaten houdt, kun je swinters je overschot 'affakkelen' met bv een elektriche kachel, dat scheelt weer op je gasverbruik.quote:Op woensdag 25 juli 2012 06:57 schreef pmponer het volgende:
Het komt er dus eingelijk op neer dat je kosten technisch zo dicht mogelijk naar de 0 moet werken want als je erg overcapaciteit hebt is het terug verdien model van die panelen natuurlijk een stuk langer. Is deze stelling correct?
Dat verschilt per type omvormer. Zie de specs van je omvormer.quote:Nog een vraag over de omvormer, hij komt in principe op zolder en daar is het altijd erg warm in de zomer. Kunnen omvormers daar tegen?
Er zit in de grotere modellen vaak een ventilator ingebouwd, die hoor je. Maar niet een kamer eronder.quote:Nu heb ik ook gelezen dat ze nogal wat geluid produceren, waar meot ik dan aan denken? Hebben bijvoorbeeld de slaapkamers eronder er last van?
Ik niet, dus ik weet het niet.quote:Op woensdag 25 juli 2012 09:08 schreef Appeltje2010 het volgende:
Iemand ervaring met solarnrg.nl ? Ze hebben nl. wel een mooie overzichtelijke website met prijzen. Verder heb ik een aantal vragen:
Als je handig bent wel. Maar hoe handig ik ook ben (quote:* Is het makkelijk zelf te doen? Van electriciteit heb ik wel verstand, het gaat me meer om de montage.
Hoe bedoel je dit? Zet je ze dan schuin op je platte dak, of wil je ze gewoon plat op je platte dak leggen? Dat laatste werkt niet want dan blijft al het vuil op je panelen liggen. Ze moeten eigenlijk toch wel minimaal 15 graden schuin staan om het vuil er automatisch af te laten spoelen door de regen.quote:* Kunnen zonnepanelen in portrait op een plat dak?
Beetje koffiedik kijken zo. Wat voor maximale stroom leveren je panelen, en wat is je draaddikte?quote:* Is het mogelijk om panelen die zo'n 20 meter draadlengte verderop staan, aan dezelfde inverter te hangen (eventueel aan 2e MPP ivm verlies door draadlengte)?
Bedankt voor je antwoorden! Ik bedoelde op een plat dak maar dan inderdaad schuin neerzetten in een hoek van 30 of 35 graden middels zo'n constructie dus niet plat. Normaal zie je dat vaak alleen maar met liggende panelen, vandaar mijn vraag.quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
(...)
Hoe bedoel je dit? Zet je ze dan schuin op je platte dak, of wil je ze gewoon plat op je platte dak leggen? Dat laatste werkt niet want dan blijft al het vuil op je panelen liggen. Ze moeten eigenlijk toch wel minimaal 15 graden schuin staan om het vuil er automatisch af te laten spoelen door de regen.
Mijn panelen liggen onder 10 graden, en dat is eigenlijk te weinig. (Ik heb een plat dak wat 10 graden schuin afloopt, dus hoewel mijn panelen wel plat op het dak liggen, liggen ze toch enigszins schuin.)
[..]
Beetje koffiedik kijken zo. Wat voor maximale stroom leveren je panelen, en wat is je draaddikte?
Hou er dan wel rekening mee dat je ze niet zo:quote:Op woensdag 25 juli 2012 14:50 schreef Appeltje2010 het volgende:
Bedankt voor je antwoorden! Ik bedoelde op een plat dak maar dan inderdaad schuin neerzetten in een hoek van 30 of 35 graden middels zo'n constructie dus niet plat. Normaal zie je dat vaak alleen maar met liggende panelen, vandaar mijn vraag.
245Wp kan ik niet door 3 delen, dus ik neem aan dat je 3 maal 245Wp bedoelt = 735Wpquote:Het gaat in dat geval om een paar panelen op mn schuur. Het zou om 3 panelen gaan en volgens mij zijn ze 30 volt per stuk dus in serie is dat 90 volt en 245Wp.
Solarkabel van 4mm2 (dus bestand tegen UV, vocht e.d.) kost je 1,25 per meter. (Als je goed zoekt 1,- per meter) Neem geen rode en zwarte kabel, gewoon alles zwart. (Markeer het uiteinde van de 'plus' kabel gewoon even met een rode krimpkous). Het is absoluut geen gezicht als je aan de achterkant tegen rode + zwarte kabel aankijkt.quote:De bedrading moet nog komen dus dat kan alles worden maar op een gegeven moment wegen de kosten niet meer tegen de baten op lijkt me.
quote:Op woensdag 25 juli 2012 16:06 schreef pmponer het volgende:
zo de eerste offerte is binnen, helaas niet helemaal goed ivm met aantal panelen maar goed dat kan misschien nog aangepast.
Gooi je offerte eens online, dan kunnen we allemaal meedenken. (Haal wel even vooraf de bedrijfsgegevens weg, het moet geen bedrijfsbash-topic worden)quote:Over 2 weken heb ik nog een gesprek met een andere installateur.
Neuh.... 1 van de belangrijkste schakels is toch wel je omvormer. Die moet niet alleen de maximum (en minimum!) spanning en stroom van je panelen aankunnen (en het aantal strings), maar ook geschikt zijn voor de plek waar je hem wilt hangen. (Qua temperatuur en binnen of buiten.)quote:Zijn er nog speciale zaken waar je op moet letten qua omvormer of is elk merk goed genoeg zolang die de aangeleverde capaciteit maar aan kan?
Ehmm zo bedoelde ik misschien niet, hij moet aangepast worden. Want de plaatsing van de panelen vind ik niet goed en is ook niet zoals besproken. Ik wil eerst een goede offerte afwachtten dan wil ik hem wel online plaatsen.quote:Op woensdag 25 juli 2012 16:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]Misschien? Het is een offerte, aanpassen dus.
Dat doet ie dan goed! Of bedoelde je 12 panelen ipv 2?quote:Op woensdag 25 juli 2012 16:31 schreef pmponer het volgende:
Hij puzzelt daar nu 10 panelen op terwijl ik op minimaal 2 had gerekend.
Geen idee. Pas als we de offerte zien kunnen we voor je zoeken wat je elders kwijt bent .quote:En zo;n offerte zit daar dan nog onderhandelingsruimte in of is het gewoon het kost wat het kost? nee ik doe dit nooit
Mja, ligt er een beetje aan waarom hij er maar 12 gepland heeft. Zou bv zomaar kunnen dat een ontluchtingspijpje of schoorsteen gedurende een bepaalde tijd van het jaar ergens een slagschaduw werpt. (En een schaduw op 1 paneel, is hetzelfde als schaduw op alle panelen die daarmee in serie staan.quote:Op woensdag 25 juli 2012 17:02 schreef pmponer het volgende:
uiteraard 12 en hij had een offerte met 14 panelen met dus 4 panelen op een ander dak die ik in de toekomst denk ik voor wat anders wil gebruiken.
Wat is de orientatie van de schoorsteen? Maw hoeveel schaduw gaat dit op je panelen genereren.quote:Op woensdag 25 juli 2012 21:16 schreef pmponer het volgende:
[ http://img204.imageshack.us/img204/4421/daklayout1.png (copy/paste deze link) ] dit is het ontwerp
Dan zou ik er gewoon 2 of 3 strings van maken en mijn beetje schaduw verlies nemen. Leuk die micro-omvormers, maar electronica onder elk paneel op je dak moet je niet willen. (Tenzij je zelf het dak op wilt/durft/kunt bij een storing). Niets makkelijker dan als er een omvormer stuk is, je gewoon even op zolder de omvormer vervangt en niet bv het middelste paneel van je bovenste rij van 3 x 5 panelen moet lichten.quote:Op woensdag 25 juli 2012 21:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je schaduw krijgt dan zou ik gaan kijken naar micro-omvormers van enecsys.
Dat zijn persoonlijke afwegingen maar je hebt inderdaad een punt. Ik ben nu wel aan het kijken naar 2 panelen in landscape op mijn dakkapel op een enecsys duo.quote:Op woensdag 25 juli 2012 22:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan zou ik er gewoon 2 of 3 strings van maken en mijn beetje schaduw verlies nemen. Leuk die micro-omvormers, maar electronica onder elk paneel op je dak moet je niet willen. (Tenzij je zelf het dak op wilt/durft/kunt bij een storing). Niets makkelijker dan als er een omvormer stuk is, je gewoon even op zolder de omvormer vervangt en niet bv het middelste paneel van je bovenste rij van 3 x 5 panelen moet lichten.
Leuk voor de eerste 10 jaar, narigheid voor de 20 jaar erna.
Voor 2 panelen zou het mij ook niet echt uitmaken. Dat zijn 2 kansen op een (op termijn gegarandeerd) defect, maar dat is te overzien.quote:Op woensdag 25 juli 2012 22:17 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat zijn persoonlijke afwegingen maar je hebt inderdaad een punt. Ik ben nu wel aan het kijken naar 2 panelen in landscape op mijn dakkapel op een enecsys duo.
De panelen komen op het dakkapel om te zorgen dat het in de zomer minder warm wordt en dat ik bij regen minder regen gekletter heb. De dakkapel is buitenzijdig geisoleerd met PIR plaaten en dat is nogal gehoorig bij regen.
Met de enecsys duo heb ik geen Soladin 600 die warmte en veel geluid produceert en ik spaar ruimte uit voor een toekomstige omvormer.
Al gaan ze 20 jaar mee.. Dat wil dus zeggen (bij bv 15 panelen) dat de eerste na 17 jaar uitvalt en de laatste na bv. 25 jaar... Wat doe je dan na de eerste 2 defecten? Stuk voor stuk blijven vervangen, of van ellende (kosten voor de dakgangers zeg maar) in 1 keer heel de meuk?quote:Ik ben wel benieuwt naar de duurzaamheid van de micro-omvormers zeker omdat men 20 jaar garantie geeft. Maargoed dit is ook niks zeggend, 20 jaar is een lange tijd de kans is best aanwezig dat een dergelijk bedrijf naar <10 jaar al op de fles is.
Yup. En zodra je daar een zinnige toepassing voor hebt (zonder 300 meter extra kabel in je PV te douwen) hoor ik het graag.quote:Je kan de enecsys omvormers overigens ook gewoon binnen monteren
Hoeveel schaduw, dat weet ik niet maar de dakgoot ligt op zzw. Dus feitelijk heb je de hele dag de schaduw richting de buren, ik denk dat de schaduw pas laat in de middag het eerste paneel bereikt. op het schema lijkt het een schoorsteen maar het zijn twee losse afvoeren van afzuigkap en cv.quote:Op woensdag 25 juli 2012 21:57 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat is de orientatie van de schoorsteen? Maw hoeveel schaduw gaat dit op je panelen genereren.
Als je schaduw krijgt dan zou ik gaan kijken naar micro-omvormers van enecsys.
Mooi spul!
Kijk gedurende dag eens wat de schaduwvorming is en wat voor invloed dit heeft op de panelen, aan de hand daarvan kan je kijken welke setup de voorkeur heeft.quote:Op woensdag 25 juli 2012 22:30 schreef pmponer het volgende:
[..]
Hoeveel schaduw, dat weet ik niet maar de dakgoot ligt op zzw. Dus feitelijk heb je de hele dag de schaduw richting de buren, ik denk dat de schaduw pas laat in de middag het eerste paneel bereikt. op het schema lijkt het een schoorsteen maar het zijn twee losse afvoeren van afzuigkap en cv.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |