Als dat ding niet vaarbaar is eis ik op zijn minst een bbq + bier voor alles wat ik heb gedaan.quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:48 schreef Vonkenboer het volgende:
Je bent hard op weg om er een mooie boot van te maken, als ik die eerste foto's in je OP vergelijk met hoe ver je nu al gekomen bent![]()
Toch ook echt een vak apart zo'n boot verbouwen![]()
Ga je eigenlijk deze zomer nog het water er mee op ? Of is hij dan nog niet vaarbaar ?
Eigenlijk is de stelling dat ie zodra hij af is het water in gaat.quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:48 schreef Vonkenboer het volgende:
Je bent hard op weg om er een mooie boot van te maken, als ik die eerste foto's in je OP vergelijk met hoe ver je nu al gekomen bent![]()
Toch ook echt een vak apart zo'n boot verbouwen![]()
Ga je eigenlijk deze zomer nog het water er mee op ? Of is hij dan nog niet vaarbaar ?
Nog te betalen:quote:Op vrijdag 15 juni 2012 16:13 schreef Rio het volgende:
Mooi project om te volgen, dank voor de update!
Is het erg abject om te vragen hoeveel geld je er inmiddels in hebt gestoken en waar je verwacht dat de teller zal eindigen?
Dit aanbod vervalt, die dag moet ik werken aan een project van werk wat hopeloos achter loopt.quote:
Zondag doe ik ook niet bijster veel gok ik, dus geeft neeks...quote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:08 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Dit aanbod vervalt, die dag moet ik werken aan een project van werk wat hopeloos achter loopt.
Straks is morgen ofzo? Wat zijn dit voor verzakende acties.quote:Op zondag 17 juni 2012 09:53 schreef Fendy het volgende:
Op een enkel luikje na zit het schilderwerk erop! Wat een heerlijk gevoel.
Vandaag ga ik een begin maken het aan elkaar knopen van de techniek.
Ik ga beginnen met het plaatsen en aansluiten van de stuurpomp, radio, speakers, accu's en dashboard.
Straks pics!
wanne kutactiequote:Op zondag 17 juni 2012 22:02 schreef Fendy het volgende:
Nou ja, speakers zitten erin, verder heb ik wel een hele berg werk verzet, alleen ziet het er nu uit als een bord rood/zwarte bami, dus geen foto's meer genomen.
Ja sorryquote:Op zondag 17 juni 2012 22:43 schreef Sounddragon het volgende:
Mooi, zit ik hier voor JL klaar met een bak hete pindasaus
Het valt wel mee hoe ver ze naar voren zitten, ik moet alleen nog wel even testen of ze inderdaad zichtbaar zijn op 112,5 graden, maar daar heb ik nu de ruimte niet voor. De berekening zegt dat het moet lukken ...quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:11 schreef FranticDJ het volgende:
Hmm.. Hoe zit dat met de schijnhoeken van je navigatieverlichting? Haal je die wel tot twee streken achterlijker dan dwars met je lampen zo ver naar voren (en gezien de vorm van de romp)?
We nemen het mee naar achterquote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:17 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vinnut wel meevallen met die Bami![]()
Tof project, komt er nog een modmeet-trip als hij blijft drijven?
Nee, nog niet. Hij ligt natuurlijk nog binnen, dus ik heb nog niet kunnen testen. Maar ik zie het wel als ie in het water ligt, dan gaan we wel eens kijkenquote:Op woensdag 11 juli 2012 09:04 schreef marky het volgende:
Heb je de gashendel getest met lopende motor? Het schakelen en gasgeven moet erg precies op elkaar aansluiten. Ik heb daar eens veel problemen mee gehad. Iedere keer als je dan wilde schakelen sloeg de motor af. Is een heel gedoe geweest omdat precies te krijgen.
Nou mooi wel in de boot zit een stuurrad waar mee het roer bediend wordquote:Op woensdag 11 juli 2012 14:01 schreef fathank het volgende:
En in een boot is het geen stuur, maar een roer
Leuk en aardig, maar je staat/zit nog altijd aan het roer, en niet aan het stuurradquote:Op woensdag 11 juli 2012 16:54 schreef exlurker het volgende:
[..]
Nou mooi wel in de boot zit een stuurrad waar mee het roer bediend word
http://www.google.nl/#hl=(...)47b4ffdf&biw=1440&bi
Ja, eigenlijk alles zelf gedaan. Voortschrijdend inzicht enzoquote:Op woensdag 11 juli 2012 14:03 schreef Parafernalia het volgende:
Wow..effe niet meer gevolgd...maar dit is echt fucking vet man! Wat is ie mooi geworden!
Heb je dat allemaal helemaal zelf gedaan? In hemelsnaam, hoe
Thanksquote:Op zondag 15 juli 2012 13:18 schreef Isdatzo het volgende:
Je stuurt met zo'n ding dus is het een stuur. Opgelost slotje.
Net het hele verhaal van begin tot eind gelezen, tering wat tof. Respect voor het doorzettingsvermogen (bij mij zou zoiets na een paar weken / maanden op een dood spoor eindigen
).
Mooi om elke keer de vorderingen te zien, zeker nu 't ook echt ergens op begint te lijken. Netjes gedaan hoor. Ik schrok alleen wel een beetje van de kosten
.
Dikke pluskudo voor deze bazenboot.
Mja, die uitslag is het maximale wat ik kan halen met deze stuurcilinder, die heeft een uitslag van 150mm, daarnaast lees ik overal dat een uitslag van meer dan 45 graden vrij zinloos zou zijn. Voor het gebruik tijdens het varen ga ik ervan uit dat de boegschroef dan weinig doet, boven de 4 km/u schijnen ze vrij weinig meer aan te zuigen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 00:06 schreef klusfoobje het volgende:
Mooi werk hoor, echt complimenten!
2 vraagjes mbt je roer.
Is de uitslag van 45 graden per kant niet aan de lage kant ? Persoonlijk zou ik er echt de voorkeur aan geven om het roer iig een aantal graden over de helft te kunnen leggen. Je hebt dan wel een boegschroef maar toch.
Andere vraagje, die roeruitzetter, die lijkt mij wat aan de dunnen kant. Is deze berekend op wat er aan druk op komt ?
Het zou wel heel lullig zijn als ie morgen zinkt na al dat mooie werkquote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:47 schreef Fendy het volgende:
Vandaag heeft de timmerman zijn werkzaamheden voltooid. De rand is nu echt een heel mooi stuk werk geworden.
[ afbeelding ]
Verder is het nu de boel nog even afstoffen, alle vloeistoffen checken, diesel erin en dan morgenmiddag te water, kijken of ie blijft drijven
Volgende update is als de zeilmaker de tent geinstalleerd heeft, naar verwachting ergens volgende week. Morgen nog even een drankje over de boot gieten voor de goede vaart en dan de zon in en genieten maar.
Heel spannend om na anderhalf jaar nu voor het eerst in nieuwe staat te water te gaan, het eind van een hele boel gepuzzel en denkwerk, alsook noeste arbeid...
En je dikke smoel niet te vergeten.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:00 schreef Paxlie het volgende:
Vergeet de heftige blessures niet. Wout heeft toch flink hard op zijn duim geslagen.
Whehe ja, dat was ook zoiets.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:37 schreef LostFormat het volgende:
[..]
En je dikke smoel niet te vergeten.
Volgens mij staat die wel ergens in de vorige topicsquote:
Hij had een ietwat allergische reactie op de epoxy's die ik verwerkte, resultaat was een aardige gezwollen plofkopquote:
quote:
Misschien toch gezonken?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:31 schreef FFnog het volgende:
[..]
Net zoiets als morgen gratis bier...???
Kom op met die foto's...
Ik weet zeker van nietquote:
Gooi maar neer, ik zit ergens in Frankrijk dus crappy verbinding...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:41 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Ik weet zeker van niet
Net nog een foto gezien van de boot en die was toch echt van een paar uur geleden
Kom net terug van motorrijden, doe het morgen wel ff.quote:
Het zijn er ook te weinigquote:
quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:27 schreef Fendy het volgende:
Alle af-foto's komen als ik weer in NL ben, beloofd! ...
Dat was toch vrijdagavond 10 augustus...???quote:Op zondag 12 augustus 2012 23:04 schreef Fendy het volgende:
Vrijdagavond heb ik kans gehad wat mooie plaatjes te schieten, zal dan een mooie post maken.
quote:Op zondag 12 augustus 2012 23:04 schreef Fendy het volgende:
Vrijdagavond heb ik kans gehad wat mooie plaatjes te schieten, zal dan een mooie post maken.
Volgens mij een bekend plekje...is het niet zo dat het stukje land rechts op de foto te huur is?? (met vrij staan de boom)quote:Op maandag 17 september 2012 16:13 schreef Fendy het volgende:
Het was zeker niet 10 augustus, maar inderdaad, long overdue.
te maken gehad met een diskcrash, dus was bijna heel wat foto's kwijt. Gelukkig alles kunnen redden.
Achteruitkijkend, je ziet een serviceluikje op het achterdekje waardoor ik bij de brandstoftank, stuurcilinder en andere zaken kan.
[ afbeelding ]
Je zou boven de schroef nog een cavitatieplaat aan kunnen brengen geeft wat meer effect van de schroef waardoor je wat sneller zou kunnen gaan. Zal nu meer water naar boven gestuwt worden waardoor je wat verlies hebt.quote:Op maandag 17 september 2012 16:26 schreef Fendy het volgende:
Thanks!!
Klusjes voor van de winter:
Motor verder isoleren, hij is wat rumoerig, zeker bij hogere toerentallen (niet dat ik die vaak gebruik, maar toch...max is overigens 27PK @ 3200rpm, maar dan trekt ie alleen maar dikke golven en ga je niet echt harder)
Ook de vloer maar even mooi maken. Ondanks dat het mooi toont is hij vuilgevoelig, dus als er aan boord gegeten wordt (wat nu meerdere keren voorgekomen is) is het lastig om de boel schoon te houden in verband met alle groeven enzo, dus een stofzuiger aan boord zou handig zijn. Alternatief zou vloerplaten met flexiteek zijn oid, maar dat overwegen we nog even.
Verder nog even met het idee aan het spelen om een omvormer aan boord te zetten. Een vriend/kennis van me levert die dingen en het voordeel is dat je 3500 watt/uur @ 220volt aan stroom kunt verbruiken en na gebruik op walstroom kunt aansluiten en je accu's gewoon weer opgeladen worden. Nadeel is dat ze nogal aan de prijs zijn.
Ja, over een cavitatieplaat of trimvlakken nagedacht, zal me maar een klein beetje helpen vermoed ik. De schroefas steekt al naar schuin naar onder, dus in theorie stuwt ie al naar beneden ipv naar boven. Uiteindelijk is het toch de rompsnelheid die ervoor zorgt dat ik niet harder kan, 2.45 x de wortel van de lengte waterlijn, kom ik zo rond de 12 k/u uit en dat is ook wat ie op GPS haalt. snelheid vind ik op zich nog niet zo'n probleem, het is een cruiser en geen speedbootje, dus och...quote:Op dinsdag 18 september 2012 23:45 schreef marky het volgende:
[..]
Je zou boven de schroef nog een cavitatieplaat aan kunnen brengen geeft wat meer effect van de schroef waardoor je wat sneller zou kunnen gaan. Zal nu meer water naar boven gestuwt worden waardoor je wat verlies hebt.
Hou er wel rekening mee als je 3500 omvormer neerzet je er ook een behoorlijke accu tegenaan moet zetten anders is je accu zo leeg. En wat wil je gaan gebruiken op die omvormer.
Er is inderdaad nog wel wat te verbeteren, dus zodra die activiteiten weer starten van de winter zal ik wel weer gaan updaten inderdaadquote:Op dinsdag 18 september 2012 23:52 schreef Cybersijp het volgende:
Mooie plaatjes, al met al een hele mooie afsluiting van het reddingssloepproject, maar lees dat je nog lang niet klaar was/bentDus laat maar komen die updates, we zitten skrep !
Tsja, ik heb wel eens vergeleken; als ik mijn/onze eigen werkuren niet meereken zou ik voor hetzelfde wat ik nu heb aan comfort en uitrusting nog eens 25K extra moeten neertellen.quote:Op maandag 25 maart 2013 21:40 schreef tjoptjop het volgende:
Nu terugkijkend, blij dat je deze route bewandeld hebt? of achteraf gezien toch een kant en klare moeten kopen.
Thanks! Afgelopen jaar toch ook al 25 motoruren gedraaid (en een hele hoop stilgelegen op het meer)quote:Op maandag 25 maart 2013 22:24 schreef tjoptjop het volgende:
Goed verhaal, en idd over die prijzen zit ik me ook wel eens te verbazen.
In elk geval veel plezier komend seizoen, éindelijk varen
Mja, van het weekend mijn roer eraf gevaren, kwam achteruitvarend in iets te ondiep water waardoor het roer uit de scharnieren gelift werd, daarbij een glijlager verloren, dus houtje/touwtje thuisgekomen. Nu maar even wat modificeren zodat dat niet meer kan gebeuren. Moet bootje wel even voor uit het water, maar dan kan ik gelijk even een kleine inspectieronde houdenquote:
Hij bevalt prima, maar hij mag gewoon wel wat stiller enzo. Was weliswaar ingecalculeerd, maar toch. Het enige nadeel is dat als ik vanuit Amsterdam naar Friesland zou willen varen, dat ik dan wel efkes onderweg ben, dus ik zou toch ook wel willen dat ie sneller kon varen, maar daar is het gewoon de boot niet naar.quote:Op zondag 8 september 2013 14:20 schreef bleiblei het volgende:
Bevalt ie verder wel? Is de boot veel gebruikt afgelopen seizoen?
Ben ergens wel jaloers op je. Een eigen boot is wel erg relaxt.
Edit: Ik zie nu je uitspraak "zou ik het nog een keer doen?".
Maareh, geldt dat niet voor alle hobbyprojecten? Zo ervaar ik het zelf tenminste. Als ik het een keer gedaan heb weet ik hoe het moet en is de lol er vanaf.
Klopt, motor moet meer kracht leveren want hij moet immers 'meer' water 'verscheppen' op een lager toerentalquote:Op zondag 22 september 2013 17:28 schreef bleiblei het volgende:
Gaaf! Wel interessant ook die theorie over spoed. Wat ik mij wel afvraag is of je motor het dan niet zwaarder krijgt bij meer spoed? Ik neem aan dat het een beetje vergelijkbaar is met automotoren en versnellingen, optrekken in z'n 3 is heftig, maar eenmaal op snelheid loopt ie rustiger?
Klopt inderdaad, temeer omdat het een waterverplaatsend schip is zal hij bij een lager toerental wat meer kracht moeten leveren. Belangrijk dus om temperatuur en de kleur van de uitlaatgassen in de gaten te houden, maar een hele belangrijke indicator dat de schroef te zwaar is, is dat hij zijn max toerental niet meer haalt. Dat haalt hij nu nog met gemak, al ga ik er geen streep harder door (max snelheid is gewoon 12.3 k/u)quote:Op zondag 22 september 2013 17:28 schreef bleiblei het volgende:
Gaaf! Wel interessant ook die theorie over spoed. Wat ik mij wel afvraag is of je motor het dan niet zwaarder krijgt bij meer spoed? Ik neem aan dat het een beetje vergelijkbaar is met automotoren en versnellingen, optrekken in z'n 3 is heftig, maar eenmaal op snelheid loopt ie rustiger?
Enne, nieuw project, wat voor iets?![]()
Ja, ik moet alleen nog even mooi lettertype vinden eigenlijk, niet te klassiek...quote:
Waar blijven die pics nouquote:Op dinsdag 8 april 2014 23:07 schreef Fendy het volgende:
Van de winter niet stil gezeten, motor verplaatst, extra audio geplaatst, nieuwe motorkist gebouwd en stuurstand verbeterd, allemaal ten behoeve van betere geluidsisolatie meer rust in de boot...
Nu alweer gereed voor een mooi vaarseizoen.
Pics volgen binnenkort
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |