abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112916216
Goed bezig pcp ^O^

Een groter aandeel in het menselijk ontberen van een collectief is namelijk angst voor elkaar, we hebben weinig tot geen vertrouwen in elkaar behalve als we tientallen nucleair raketten op elkaar richten om het vertrouwen wat te helpen..en dat is dan op grote schaal, op kleinere schaal zie je het ook zij het in een andere vorm, soort zoekt soort etc. En zo zie je bv de 'gesloten' gemeenschappen en vriendenkringen als voorbeeld.

Competitie is dan misschien geen echt onderdeel, maar toch zeker wel hebzucht en klassenstrijd en verder gezien groepsverbanden die zich splitsen van anderen op basis van eigen ideeën.

Ik zie alleen al daarin het grote obstakel.

Is het niet zo dat we juist nu verdeeld zijn, maar wel tolerant omdat we hetzelfde doel nastreven ? namelijk geld en welvaart voor ons persoonlijk als voor onze familie. Zolang dat niet in het geding komt is er een relatieve rust. Maar wat als er geen gemene deler en motivatie meer is, wat dan ?

Dan zul je zoals het filmpje zegt naar een model van scholing, opvoeding en maatschappelijke waarden toe die er op dit moment nog niet is, namelijk het besef dat we samen één gemeenschap zijn onder de hemel boven ons.

Dat we niet concurrenten van elkaar zijn, maar juist bondgenoten zijn die elkaar moeten helpen in het pad naar de toekomst toe ! Gebruik makend van onze krachten als team, zodra wij zijn aangekomen op die collectieve gedachten dat wij samen als menselijk collectief verantwoordelijk zijn voor onze plaats hier op aarde, en we onszelf zien als wat we zijn, namelijk een onderdeel van een biotoop waarvan wij afhankelijk zijn.

Op dat moment kun je als groep zeggen en sturen op een toekomst voor de mensheid als geheel. Zolang er conflicterende belangen en tegenstrijdige ideeën zijn voor wat betreft die toekomst zal het alleen maar vertragen, en dat kunnen wij als mensheid denk ik niet gebruiken. Zeker niet in deze tijden van oplopende schaarste en uitbreidende economieën.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 10:35:00 #27
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_112918693
Ik vond het al vreemd dat er inmiddels alweer 24 Occupy topics zijn aangezien het zo dood als een pier is, maar eigenlijk is dit meer puur "anti-kapitalisme" geneuzel geworden a la indymedia...
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_112918983
Het is absoluut niet dood. Het is een bewustwordingsproces wat al een tijdje gaande is. Meer op informatief niveau dan werkelijk op beleidsniveau dat wel.

Niet zozeer anti kapitalisme ( Ook wel een beetje, dat wel ! ) maar meer realisme denk ik, deze manier van doen over de hele wereld is op termijn gewoon niet haalbaar, dus zul je nu al naar een andere denkwijze toe moeten wil je er niet plotseling voorstaan met een een beetje rare uitdrukking op je gezicht :) Denk aan tekorten van grondstoffen, peak oil etc..

Even de top afzetten is ook niet reëel dat ben ik met je eens, want dan gaat het systeem an sich niet onder de loep, maar 'business as usual' en dat kan gewoonweg niet eeuwig zo doorgaan ? is mijn misschien beperkte visie tot nu toe.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:01:46 #29
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_112919692
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 09:06 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Wat zijn mensen zoals mij? Je kent mij?
Je posts spreken boekdelen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:12:17 #30
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_112920119
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je posts spreken boekdelen.
Op een of andere manier neem ik drugsgebruikers niet zo serieus, sorry. Echter, mocht je last van mij hebben dan adviseer ik je mijn posts te negeren. ^O^
  vrijdag 15 juni 2012 @ 13:08:27 #31
pi_112924684
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:12 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Op een of andere manier neem ik drugsgebruikers niet zo serieus, sorry. Echter, mocht je last van mij hebben dan adviseer ik je mijn posts te negeren. ^O^
Ik zal je ad hominems negeren. :P
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  vrijdag 15 juni 2012 @ 13:58:56 #32
373754 mossad_agent
pi_112926958
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 13:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Op de man?? Ik heb het over drugsgebruikers die ik niet serieus neem. Moet jij verder kijken of het betrekking op je heeft. Mijn advies: negeer gewoon alles.
pi_112927067
Welke druggebruikers heb je het over ? en in relatie tot wat.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 15:03:06 #34
pi_112929717
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 14:01 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Welke druggebruikers heb je het over ? en in relatie tot wat.
Alle Occupiers zijn junks.
pi_112929878
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ah zit het zo. Helder. Tot straks dan, effe m'n shotje halen.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 15:29:51 #36
373754 mossad_agent
pi_112931010
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik vind niet dat je dat mag zeggen.
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:06 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Ah zit het zo. Helder. Tot straks dan, effe m'n shotje halen.
Nee het zit niet zo, papiertje maakt dat er van.
  Moderator vrijdag 15 juni 2012 @ 15:43:38 #37
249559 crew  Lavenderr
pi_112931611
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 13:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Goed idee!
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 13:58 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Op de man?? Ik heb het over drugsgebruikers die ik niet serieus neem. Moet jij verder kijken of het betrekking op je heeft. Mijn advies: negeer gewoon alles.
Ook prima idee!
  vrijdag 15 juni 2012 @ 17:13:19 #38
283098 Eind-Baas
Geen arbeider
pi_112935812
Kan iemand mij kort uitleggen hoe jullie dan willen dat ik mijn brood ga kopen? Of mijn kleding?

En waarom zou je dit willen veranderen? If it ain't broke don't fix it?
pi_112935991
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:13 schreef Eind-Baas het volgende:
Kan iemand mij kort uitleggen hoe jullie dan willen dat ik mijn brood ga kopen? Of mijn kleding?

Wacht maar tot er een keer hyper-inflatie ontstaat. En hoezo if it ain't broke? Een tiende van een procent van de Amerikaanse bevoking bezit 40% vd welvaart en dat is goed?

Om nog maar niet te spreken over de psycho-sociale stress die dit ons opgelegde competitieve systeem ons oplevert. De mens raakt steeds gestresster met als gevolg toenemen drugsmisbruik, anti-depressiva gebruik toename, hoge zelfmoordcijfers in de westerse wereld, enz. We hebben in de vorm van landbouw en industriele machines een equivalent aan 40 mensen die voor ons werken elk moment van de dag.

Waarom zouden we dan in godsnaam nog 40 uur per week moeten werken? En over enkele decennia printen we met atomen. Dan kunnen we ook voedsel printen, dat is de toekomst dus dit systeem is sowieso al ten dode opgeschreven.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 15 juni 2012 @ 18:33:30 #40
373754 mossad_agent
pi_112939534
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Om nog maar niet te spreken over de psycho-sociale stress die dit ons opgelegde competitieve systeem ons oplevert. De mens raakt steeds gestresster met als gevolg toenemen drugsmisbruik, anti-depressiva gebruik toename, hoge zelfmoordcijfers in de westerse wereld, enz
8)7 Dit kun je gewoon niet menen _O- Als je niet tegen het 'harde' leven kunt zijn daar oplossingen voor he.....
  Moderator vrijdag 15 juni 2012 @ 18:41:34 #41
249559 crew  Lavenderr
pi_112940004
quote:

[..]

Wacht maar tot er een keer hyper-inflatie ontstaat. En hoezo if it ain't broke? Een tiende van een procent van de Amerikaanse bevoking bezit 40% vd welvaart en dat is goed?

Om nog maar niet te spreken over de psycho-sociale stress die dit ons opgelegde competitieve systeem ons oplevert. De mens raakt steeds gestresster met als gevolg toenemen drugsmisbruik, anti-depressiva gebruik toename, hoge zelfmoordcijfers in de westerse wereld, enz. We hebben in de vorm van landbouw en industriele machines een equivalent aan 40 mensen die voor ons werken elk moment van de dag.

Waarom zouden we dan in godsnaam nog 40 uur per week moeten werken? En over enkele decennia printen we met atomen. Dan kunnen we ook voedsel printen, dat is de toekomst dus dit systeem is sowieso al ten dode opgeschreven.
Maar tot die tijd toch maar gewoon blijven werken voor je brood lijkt mij toch de enige oplossing. Of wil je gaan zitten afwachten tot het zover is? Waar leef je dan van in de tussentijd?
Dat werken soms stress kan opleveren ben ik met je eens, maar daar hebben we de weekends voor om weer even bij te komen.
pi_112940155
Maak dan aanstalten om te gaan minderen en de werknemers er uit te automatiseren, maar dat doen we niet, nog een paar jaar en we werken er 50 uur en tot je 75 ste ?

Het wordt alsmaar meer.
pi_112941016
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 17:13 schreef Eind-Baas het volgende:

Hm, ik weet niet, maar ik zie alsmaar terugkerende economische crises en depressie als een onvolmaaktheid in het systeem, ofwel gebroken.

Zodra het geld in de wereld opraakt kan niemand meer brood kopen, ook jij niet. Terwijl de gewassen vrolijk doorgroeien. De winkels liggen vol, de broodmanden leeg.

Dat kan anders. ;)
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:09:27 #44
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_112941478
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 18:44 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Maak dan aanstalten om te gaan minderen en de werknemers er uit te automatiseren, maar dat doen we niet, nog een paar jaar en we werken er 50 uur en tot je 75 ste ?

Het wordt alsmaar meer.
We zijn juist steeds minder gaan werken.

Let wel: dit zijn voltijduren. Daarnaast zijn we ook veel meer deeltijd gaan werken. Daar staat weer tegenover dat steeds meer vrouwen zijn gaan werken (maar die hadden vroeger een dagtaak aan het huishouden - in principe ook werk). Op een wat langere tijdschaal gemeten zijn de verschillen nog spectaculairder: vergelijk de huidige situatie eens met die van de 19e eeuw waar ook kinderen moesten werken en een 6 of 7-daagse werkweek van 60 á 70 uur de norm was. Dat is in iets meer dan een eeuw zowat gehalveerd! We hebben kortom al een revolutionaire ontwikkeling doorgemaakt.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:11:33 #45
8372 Bastard
Persona non grata
pi_112941576
Goed om te zien dat het topic nog steeds bestaat, het leeft nog steeds, er is nog steeds aandacht.
The truth was in here.
pi_112942140
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:09 schreef Terecht het volgende:

[..]

We zijn juist steeds minder gaan werken.

[ afbeelding ]

Let wel: dit zijn voltijduren. Daarnaast zijn we ook veel meer deeltijd gaan werken. Daar staat weer tegenover dat steeds meer vrouwen zijn gaan werken (maar die hadden vroeger een dagtaak aan het huishouden - in principe ook werk). Op een wat langere tijdschaal gemeten zijn de verschillen nog spectaculairder: vergelijk de huidige situatie eens met die van de 19e eeuw waar ook kinderen moesten werken en een 6 of 7-daagse werkweek van 60 á 70 uur de norm was. Dat is in iets meer dan een eeuw zowat gehalveerd! We hebben kortom al een revolutionaire ontwikkeling doorgemaakt.
Met de technieken die we nu hebben is het niet nodig om nog zoveel te werken. Mijn reactie gaat natuurlijk om een gedachten gang aan te geven.

Het is gewoon mogelijk om veel zaken te automatiseren en zo minder te hoeven werken voor de basis behoefte, heel veel zaken zijn gewoonweg voor de luxeproducten en dienstverleningen etc.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:40:28 #47
283098 Eind-Baas
Geen arbeider
pi_112942884
quote:

[..]

Leuk verhaal, maar dan weet ik nog steeds niet hoe ik wél spullen moet ''betalen''
pi_112942982
Ruilhandel als het echt fout gaat. Kleine gemeenschappen die weer zelf gaan verbouwen en diensten verlenen aan elkaar.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 19:45:54 #49
283098 Eind-Baas
Geen arbeider
pi_112943151
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:42 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ruilhandel als het echt fout gaat. Kleine gemeenschappen die weer zelf gaan verbouwen en diensten verlenen aan elkaar.
En dan zijn we weer terug bij waar we honderden jaren geleden waren?
Wat is het voordeel daarvan?
pi_112943315
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 19:45 schreef Eind-Baas het volgende:

[..]

En dan zijn we weer terug bij waar we honderden jaren geleden waren?
Wat is het voordeel daarvan?
Dit is alleen in het scenario van een complete meltdown van het financiële systeem, wat niet erg waarschijnlijk is natuurlijk. :)

Waar het Occupy vooral om gaat is de verdeling van de rijkdom. En die is grotendeels bij een zeer kleine groep mensen. Nu gaat het erom om een eerlijkere verdeling van die rijkdommen te krijgen.
quote:
Doelen

Demonstranten in Wall Street
De doelen van de beweging zijn niet eenduidig. Opmerkelijk is dat mensen van verschillende politieke stromingen en gezindten zich tot deze beweging aangetrokken voelen. De demonstranten protesteren tegen de hebzucht van Wall Street en andere grote financiële instellingen. De hebzucht in de financiële sector beschouwen zij als een van de belangrijkste oorzaken van de financiële crisis waarin de wereld sinds 2008 terecht is gekomen. De Occupy-beweging wordt gevoed door een sterk gevoel van onbehagen over de bestaande economische ongelijkheid in Amerika en elders, de afbraak van sociale en economische verworvenheden en de (vermeende) onzichtbare macht van het multinationale bedrijfsleven over de politieke besluitvorming die in toenemende mate ook als een bedreiging voor de democratie wordt beschouwd. We are the 99% is een veel gebruikte leus waarmee de demonstranten de economische ongelijkheid tussen de rijkste 1% van de V.S en de resterende 99% bekritiseren.[8][9] Andere leuzen zijn: Banks get bailed out, we get sold out!, This is what democracy looks like! en Whose streets? Our Streets!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')