Beide enorme moralisten.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:55 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, grote denkers als Hitler en Stalin zijn ons hierin al voorgegaan.
Ja, een moraal gebaseerd op het recht van de sterkste en het doel heiligt de middelen, en niet echt op een moraal gebaseerd op God, de ziel en de vrije wil.quote:
Dom. Als je iets verder doordenkt ....quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:18 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, een moraal gebaseerd op het recht van de sterkste en het doel heiligt de middelen,
Dan gaat het ook fout. Het idee van een vrije wil leidt juist tot moralisme.quote:en niet echt op een moraal gebaseerd op God, de ziel en de vrije wil.
Dat verschilt. Het feit is wel dat de drempel om dingen te doen meer wegvalt zonder een, ook al bestaat die niet, externe aansturing. Atheïsten klagen er vaak over dat het niet klopt wat religieuzen zeggen dat mensen zonder God gaan stelen etc., maar een Godsconcept zorgt wel voor een grotere drempel voor dergelijke zaken. Dat betekent niet dat die helemaal wegvalt zonder God.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je denk nog dat er een externe aansturing / richtlijn nodig is.
Groepsdruk is de belangrijkste vorm van dwang.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:30 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat verschilt. Het feit is wel dat de drempel om dingen te doen meer wegvalt zonder een, ook al bestaat die niet, externe aansturing. Atheïsten klagen er vaak over dat het niet klopt wat religieuzen zeggen dat mensen zonder God gaan stelen etc., maar een Godsconcept zorgt wel voor een grotere drempel voor dergelijke zaken. Dat betekent niet dat die helemaal wegvalt zonder God.
Ja dat klopt, maar ik heb het hier niet over groepsdruk, ik heb het hier over het idee van mensen dat ze dingen niet moeten doen wegens een God. Vanwege je gevoel van verantwoording doe je het dan niet, vergelijk het met een kind dat ouders heeft en weet dat die ontzettend boos kunnen worden om bepaalde handelingen, die worden daardoor geremd het te doen. Ik weet niet of je die vergelijking volledig zo kunt trekken, maar het is sterk vergelijkbaar.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Groepsdruk is de belangrijkste vorm van dwang.
Dat zou betekenen dat je voortdurend nare dingen wilt doen, maar je inhoud vanwege het oordeel van je ouders / God. Zo word je nooit zelfstandig, laat staan verantwoordelijk. Het besef dat je zelf anderen geen kwaad wilt doen, is volgens mij beter.quote:Op zondag 17 juni 2012 00:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar ik heb het hier niet over groepsdruk, ik heb het hier over het idee van mensen dat ze dingen niet moeten doen wegens een God. Vanwege je gevoel van verantwoording doe je het dan niet, vergelijk het met een kind dat ouders heeft en weet dat die ontzettend boos kunnen worden om bepaalde handelingen, die worden daardoor geremd het te doen. Ik weet niet of je die vergelijking volledig zo kunt trekken, maar het is sterk vergelijkbaar.
Dat besef kan net zo goed toegepast worden tegenover God. Dat is voor veel christenen dan ook de motivatie om goed te doen. De vergelijking met ouders blijft staan: ik gehoorzaam mijn ouders niet meer omdat ik bang ben voor hun oordeel, maar omdat ik hen niet wil kwetsen.quote:Op zondag 17 juni 2012 00:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat je voortdurend nare dingen wilt doen, maar je inhoud vanwege het oordeel van je ouders / God. Zo word je nooit zelfstandig, laat staan verantwoordelijk. Het besef dat je zelf anderen geen kwaad wilt doen, is volgens mij beter.
Nee, want God neemt een autoritaire / vergeldende houding aan, en dat maakt het motief ondoorzichtig.quote:Op zondag 17 juni 2012 00:18 schreef needahat het volgende:
[..]
Dat besef kan net zo goed toegepast worden tegenover God. Dat is voor veel christenen dan ook de motivatie om goed te doen
Je hebt het recht om je eigen leven te leiden. Je kunt niet zomaar gebonden zijn aan de morele overwegingen van je ouders. Je mag zelf oordelen naar eigen inzicht.quote:De vergelijking met ouders blijft staan: ik gehoorzaam mijn ouders niet meer omdat ik bang ben voor hun oordeel, maar omdat ik hen niet wil kwetsen.
Voor sommige christenen is dat inderdaad waar. Er zijn er echter genoeg, zeker in de evangelische kringen, die vanuit een zgn. 'persoonlijke relatie' met God de door mij genoemde redenen hebben om goed te doen.quote:Op zondag 17 juni 2012 00:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, want God neemt een autoritaire / vergeldende houding aan, en dat maakt het motief ondoorzichtiger.
Oh ok, nja maakt niet uit.quote:Op zondag 17 juni 2012 00:25 schreef needahat het volgende:
Ik moet je teleurstellen: ik ben wel degelijk gelovendIk zal wel proberen een zo neutraal mogelijke houding aan te nemen op dit forum. Het feit dat je denkt dat ik niet geloof vertelt mij dat ik daarin slaag..
Helemaal mee eens. Ik ben dan ook niet 'zomaar' gebonden aan de morele overwegingen van mijn ouders. Ik ben het toevallig eens met hun overwegingen, waardoor ik het geen probleem vind me aan ze te conformeren.quote:Op zondag 17 juni 2012 00:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, want God neemt een autoritaire / vergeldende houding aan, en dat maakt het motief ondoorzichtig.
[..]
Je hebt het recht om je eigen leven te leiden. Je kunt niet zomaar gebonden zijn aan de morele overwegingen van je ouders. Je mag zelf oordelen naar eigen inzicht.
Ja lieverd, maar zolang jij de in mijn ogen verkeerde aspecten van het geloof verdedigt ga ik je daar natuurlijk niet bij ondersteunen.quote:Op zondag 17 juni 2012 00:23 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ben ik eindelijk niet de enige niet-gelovige die aspecten van het geloof verdedigt, dank je wel needahat.
Dat is jouw mening. Dat mag.quote:Op zondag 17 juni 2012 00:55 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ja lieverd, maar zolang jij de in mijn ogen verkeerde aspecten van het geloof verdedigt ga ik je daar natuurlijk niet bij ondersteunen.![]()
Je zou van een agnost verwachten dat hij juist géén voorbarige conclusies trekt over andersdenkende mensen, maar volgens mij ben jij de uitzondering die de regel bevestigd.
Als jij niet aantoont met wetenschappelijk bewijs waarom het niet klopt wat ik zeg kan ik er geen enkele waarde aan hechten, als je dat wel kunt zal ik het graag accepteren.quote:
Waar wil je nou precies wetenschappelijk bewijs voor? Ik beweer namelijk nogal veel dingen .quote:Op zondag 17 juni 2012 01:14 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als jij niet aantoont met wetenschappelijk bewijs waarom het niet klopt wat ik zeg kan ik er geen enkele waarde aan hechten, als je dat wel kunt zal ik het graag accepteren.
Dat is een behoorlijke claim die je hier maakt, maar wel één waar je onderzoek naar zou kunnen doen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:30 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat verschilt. Het feit is wel dat de drempel om dingen te doen meer wegvalt zonder een, ook al bestaat die niet, externe aansturing. Atheïsten klagen er vaak over dat het niet klopt wat religieuzen zeggen dat mensen zonder God gaan stelen etc., maar een Godsconcept zorgt wel voor een grotere drempel voor dergelijke zaken. Dat betekent niet dat die helemaal wegvalt zonder God.
Hoe deden ze het dan voor de ene straffende god?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:30 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Of... jij toont 'wetenschappelijk bewijs' voor alles dat je claimt, en tot die tijd 'hechten we geen enkele waarde' aan wat je zegt. Claims zijn niet 'waar' tot iemand het tegendeel bewijst... Zou een mooie boel worden.quote:Op zondag 17 juni 2012 01:14 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als jij niet aantoont met wetenschappelijk bewijs waarom het niet klopt wat ik zeg kan ik er geen enkele waarde aan hechten, als je dat wel kunt zal ik het graag accepteren.
Je weet ook dat veel mensen in de gevangenis zichzelf bekeren of dat er ook cursussen worden gegeven door kerken? Dat beïnvloedt die resultaten natuurlijk ook nogal he, want het gaat erom of ze dat geloof hadden vóor ze de gevangenis ingingen.quote:Op zondag 17 juni 2012 08:57 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat is een behoorlijke claim die je hier maakt, maar wel één waar je onderzoek naar zou kunnen doen.
Wat je zou kunnen onderzoeken of mensen die hun moraal niet baseren op een goddelijke entiteit of geen druk voelen van externe aansturing zich vaker schuldig maken aan criminele praktijken, zoals stelen, moorden etc.
Dat zou een beeld geven of god werkelijk voor zo'n drempel zorgt.
Ik meen overigens dat hier wel onderzoek is naar gedaan, in de USA en zover ik weet stellen die dat het merendeel van de gevangenis populatie zich christelijk noemt. Nu weet ik niet hoe de cijfers te interpreteren zijn, omdat in de USA de bewoners zich al snel christelijk noemen, maar het laat wel zien dat jouw stelling wellicht niet zo vanzelf sprekend is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |