Ik vind juist dat atheïsten extreem met religie bezig zijn. Als ik kijk naar mijn christelijk omgeving hoe hun met religie bezig zijn.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:26 schreef Tware het volgende:
Als je niet aan golf doet ben je toch niet per se een niet golfer. Atheist is een onzin term. Ze zijn er gewoon niet mee bezig, het speelt niet.
Een groot deel van Nederland gelooft niet in god, dat heet blijkbaar atheïst. Nou, ik kan je verzekeren dat de meesten van hen nooit met religie bezig zijn.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:34 schreef Macabrefuture het volgende:
[..]
Ik vind juist dat atheïsten extreem met religie bezig zijn. Als ik kijk naar mijn christelijk omgeving hoe hun met religie bezig zijn.
Je bent een golfer of je bent geen golfer.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:26 schreef Tware het volgende:
Als je niet aan golf doet ben je toch niet per se een niet golfer. Atheist is een onzin term. Ze zijn er gewoon niet mee bezig, het speelt niet.
Ok, dus gelovigen zijn irritant, en mensen die niet geloven zijn irritant.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:37 schreef Kabolter het volgende:
Maakt het sowieso wat uit? De mensen die op deze gebieden het fanatiekst discussiëren zijn sowieso nogal onzeker naar mijn idee. Of onwetend. Onwetend in de zin van dat ze niet weten waarom mensen geloven en waarom niet.
Bij geloof kan je nog aangeven dat sommigen het doen om een beter 'wachtrij-nummertje' te bemachtigen. Atheïsten willen vaak laten zien dat ze de 'wist-je-dat-weetjes' weten. Of zijn meer in discussie met zich zelf. In de zin van dat ze tegen zich zelf praten of nog meer overtuigend te zijn van dat ze het goede 'geloven'. Allebei zeer irritant.
Mijn bedoeling is om een discussie op te starten en te kijken naar de reactie van de atheïsten hier, ook de militante atheïsten. Of die het ermee eens zijn of dat ze graag aan hun onrespectvolle houding en arrogantie willen vasthouden.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:37 schreef Kabolter het volgende:
Maakt het sowieso wat uit? De mensen die op deze gebieden het fanatiekst discussiëren zijn sowieso nogal onzeker naar mijn idee. Of onwetend. Onwetend in de zin van dat ze niet weten waarom mensen geloven en waarom niet.
Bij geloof kan je nog aangeven dat sommigen het doen om een beter 'wachtrij-nummertje' te bemachtigen. Atheïsten willen vaak laten zien dat ze de 'wist-je-dat-weetjes' weten. Of zijn meer in discussie met zich zelf. In de zin van dat ze tegen zich zelf praten of nog meer overtuigend te zijn van dat ze het goede 'geloven'. Allebei zeer irritant.
Oja, ik weet niet precies de lijn van dit topic. Wat is het onderwerp? Wat is de vraag?
Heb nu een beetje het idee dat het zo'n afschrijf-topic is.
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
[...] militante atheïsten [...] hun onrespectvolle houding en arrogantie [...]
Oh ik dacht dat het ging om scheiding kerk en staat, foute ideologie buiten de wetgeving houden, mensen niet stenigen omdat ze anders denken, indoctrinatie van kinderen, per definitie niet wetenschappelijk willen denken en het afschuiven van verantwoordelijkheid..quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:37 schreef Kabolter het volgende:
Maakt het sowieso wat uit? De mensen die op deze gebieden het fanatiekst discussiëren zijn sowieso nogal onzeker naar mijn idee. Of onwetend. Onwetend in de zin van dat ze niet weten
Waarom diequote:
Praktisch agnosme.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:42 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waarom die? Omdat het zo vanzelfsprekend is ofzo? Je gaat toch niet zeggen dat mensen die zegen 100% zeker te weten dat God niet bestaat niet arrogant zijn?
Maar dan is elke gelovige ook arrogant, want die zeggen 100% zeker te weten dat er wel een god bestaat, en dat niet alleen, maar zelfs precies zoals zij hem omschrijven.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:42 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waarom die? Omdat het zo vanzelfsprekend is ofzo? Je gaat toch niet zeggen dat mensen die zegen 100% zeker te weten dat God niet bestaat niet arrogant zijn?
En de "quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:42 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:46 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Maar dan is elke gelovige ook arrogant, want die zeggen 100% zeker te weten dat er wel een god bestaat, en dat niet alleen, maar zelfs precies zoals zij hem omschrijven.
Dan liever een agnostische atheïst, die gewoon zegt dat je het nooit zeker kan weten, maar vanwege de onwaarschijnlijkheid er maar van uit gaat dat het niet zo is.
Je trollachtergrond schijnt ietswat door.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Mijn bedoeling is om een discussie op te starten en te kijken naar de reactie van de atheïsten hier, ook de militante atheïsten. Of die het ermee eens zijn of dat ze graag aan hun onrespectvolle houding en arrogantie willen vasthouden.
Zoveel trollen is het niet, ik vind altijd kritiek op dat wat de meeste mensen aannemen en geloven interessant.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:48 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je trollachtergrond schijnt ietswat door.
Maar je opent iedereen week een nieuw topic met een 'achterhaald' onderwerp, doe jezelf een lol en zoek gewoon met prominente sprekers op internet en ga vanaf daar bedenken wat jij eruit wilt halenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:50 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Zoveel trollen is het niet, ik vind altijd kritiek op dat wat de meeste mensen aannemen en geloven interessant.
mensen verdienen geen respect voor hun (on)geloof maar voor wat ze doen. Ik heb respect voor gelovigen die goede dingen doen, gewoon normaal zoals iedereen. ik heb geen respect voor gelovigen die geestesziek zijn, zoals die sharia4belgium /holland racistische vrouwenhaters met hun achterlijke middeleeuwse geloof. En dat komt omdat ze dat niet alleen geloven , maar ook daadwerkelijk uitvoeren / uitdragen. Hun daden dus, niet dat geloof an sich. Wat iemand in zijn hoofd gelooft dat kan ik toch niet zien.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Mijn bedoeling is om een discussie op te starten en te kijken naar de reactie van de atheïsten hier, ook de militante atheïsten. Of die het ermee eens zijn of dat ze graag aan hun onrespectvolle houding en arrogantie willen vasthouden.
Lijkt mij alleen maar positief. Dat sommige mensen liever in een droomwereld leven en de waarheid niet aankunnen is niet iets waar de wetenschap rekening mee zou moeten houden.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
1. De Wetenschap is bezig met een kruistocht tegen het geloof.
Dit heeft een waarheid in zich zitten. Hoewel de wetenschap zich niet bewust het doel stelt om geloof te bestrijden, maar juist het doel om te ontdekken hoe de werkelijkheid in elkaar zit, maakt het daarmee wel steeds meer geloof overbodig.
Je vraagt nu letterlijk of het goed is dat domheid en extremisme baan maken voor een vrederige wereld. Lijkt mij nogal duidelijk.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Vanwege religieuze extremisten zijn er ook atheïstische wetenschappers opgestaan die bewust een strijd tegen (bij)geloof voeren om zoveel mogelijk domheid en extremisme weg te werken voor een vredigere wereld. Op die manier raakt het geloof steeds meer gebied kwijt en kunnen we onszelf wel de vraag stellen: Is dit iets goeds?
Recht heeft om te bestaan? Daar is helemaal geen sprake van. Zelfs al zou je mensen 'het recht niet geven' om te geloven, dan nog geloven ze. Dat is nou het hele punt van geloven, je gelooft het of je gelooft het niet. Het gaat erom wat je met dat geloof doet en hoe je daarmee omgaat. Zou je iemand vermoorden als je denkt dat God dat van je vraagt? Als sommigen daarop ja antwoorden zouden ze moeten worden opgesloten. Gelukkig zijn de meesten niet zo extremistisch en kunnen ze prima door 1 deur met anderen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik denk dat we er rekening mee moeten houden dat geloof niet altijd slecht is, voor sommige mensen is het juist iets zeer positiefs om te geloven in een God (niet voor iedereen en zeker niet voor de meeste atheïsten hier in F&L die vaak ex-gelovigen zijn), waardoor het misschien beter is als het er is. De filosoof William James zei ongeveer: Als het christendom zijn vruchten afwerpt en voordelen heeft, dan betekent dat dat het recht heeft om te bestaan.
Hitchens weet echt wel dat er een grote groep christenen is die zich normaal kunnen gedragen. Maar je moet even bedenken dat Hitchens uit Amerika komt, waar ze pas geleden in North Carolina het homohuwelijk illegaal hebben gemaakt omdat de christenen daar vinden dat het tegen de wil in gaat van God. En op het moment dat religie zich op deze manier gaat bemoeien met de overheid is het een noodzaak om daar hard tegen op te treden, en ik kan Hitchens daar alleen maar voor bewonderen. Mensen die geloven in pratende slangen horen niet in de overheid.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik denk dat gelovigen hier een punt hebben, in sommige gevallen is er bij atheïsten als Hitchens wel sprake van het zwartmaken van religie zonder rekening te houden met de gelovigen die dus wél normaal kunnen doen.
Daar trekt Herman Philipse dan ook aan het verkeerde eind. Atheïsme heeft net zoveel invloed op je karakter als je lengte of huidskleur.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
2. Atheïsme zorgt niet voor respect
Alhoewel sommige gelovigen ontzettend onrespectvol zijn, kan ik niet zeggen dat hier bij atheïsten geen sprake van is. Onder andere Herman Philipse beweert dat uit atheïsme respect voor anderen voortkomt, maar ik als agnost snap deze bewering niet echt, omdat het respect voor anderen eerder niet voortkomt uit atheïsme, evenmin als dat dit uit geloof voortkomt.
Stalin en Hitler geloofden waarschijnlijk ook niet in de tandenfee. Hun ongeloof in de tandenfee is net zo belangrijk als hun ongeloof in God wat betreft hun acties: totaal onbelangrijk.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Als dit uit atheïsme voort zou komen, zouden Stalin en Hitler ook automatisch respect voor anderen moeten hebben gehad, hier is echter geen sprake van geweest.
Het probleem is dat gelovigen vinden dat ze recht op respect hebben voor hun geloof. Dat hebben ze niet. Als iemand in pratende slangen gelooft dan kan ik daar geen respect voor opbrengen. "Ik respecteer het feit dat jij al het bewijs om je heen negeert en je levensbeschouwing baseert op een boek dat geschreven is een tijd waarin men geen idee had wat er aan de hand was". Ik dacht het niet.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik geloof dat dit volledig onafhankelijk staat van geloof of anderzijds atheïsme. Een voorbeeld is een van de users in F&L die andermans geloof nogal vriendelijk benadert door over 'Godje' te spreken tegen die persoon, terwijl die gelovig is en toch wel in waarde gelaten mag worden. Sommigen zijn het hier echter niet mee eens. Ook al is geloof irrationeel en irriteert het, dat is nog geen reden om mensen in hun persoonlijke belevingswereld aan te vallen. Dat is vergelijkbaar (ik stel geloof niet gelijk aan schizofrenie, maar ik vergelijk het met een ander wereldbeeld door een verband met schizofrenie te trekken) als het uitlachen van iemand die schizofreen is om de psychoses die die persoon beleeft die zo lachwekkend en onzinnig zijn.
Er ligt zeker een taboe op geloof in de academische wereld. Het ligt een beetje aan welke kant van de academische wereld je zit. Als je literatuur/antropologie studeert dan is het nog acceptabel. Als je als natuurkundige/geoloog/sterrenkundige letterlijk in de Bijbel gelooft dan nemen mensen je op professioneel gebied niet langer serieus. Ook hier gaat het om in hoeverre je 'christen' bent. Misschien geloof je wel in een God die het zetje heeft gegeven en daarna is gaan toekijken hoe het universum zich heeft ontwikkelt. Daar kan ik mij meer in vinden dan de 6000 jaar oude aarde waar creationisten in geloven.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
3. Als je intellectueel bent mag je niet in God geloven.
Een van de dingen die mij het meeste ergert aan sommige atheïsten, waar Herman Philipse ook mee dweept, is dat je als je intellectueel bent en logisch nadenkt, God ook moet verwerpen of tenminste niet erover moet praten, omdat het anderen irriteert. Ik denk dat als sommige mensen er een vervulling in hun leven mee ervaren, die vrij intelligent zijn, dat je dit niet mag afnemen en daarnaast weet je nooit zeker of een God invloed heeft.
Dat was dan ook niet wat hij zei. Ik zou het boek zelf even lezen voordat je opmerkingen kopieert van andere christenen die het niet begrepen hebben. Dawkins z'n probleem met agnosten was dat veel van hen de kans op het bestaan/niet bestaan van God als 50/50 zagen. Dat is namelijk onzin. Als iemand ineens beweert dat er een onzichtbare theeschotel rond mars cirkelt, maar het niet kan bewijzen, dan is er geen 50/50 kans dat het waar/niet waar zou zijn. En zo zit het ook met religie. Dawkins kan niet bewijzen dat God niet bestaat. Niemand kan dat. Niemand kan ook het tegenovergestelde. Wat dat betreft is Dawkins agnost, omdat hij het niet zeker kan weten. Het is gewoon zo onvoorstelbaar onwaarschijnlijk dat het makkelijker is om jezelf anti-theist te noemen, en zo komt elke atheïst in een discussie over het geloof dus ook over.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
4. Je mag geen agnost zijn, je moet kiezen voor een van de twee.
Nu ben ik zelf een agnost, en ik lees onder andere Richard Dawkins in zijn boek 'God als misvatting' zeggen dat je moet kiezen voor atheïsme als je agnost bent en dat hij agnosten wel even zou overtuigen om atheïst te worden. Ik vond dit persoonlijk als agnost lachwekkend.
Ze doen de verschijnselen dan ook niet af. Ze accepteren de belachelijke verklaringen van gelovigen simpelweg niet. Als je zegt dat God het universum heeft geschapen maar daar geen bewijs voor levert, en vervolgens beledigt bent omdat de wetenschap je niet serieus neemt, dan is dat jouw probleem.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het bij voorbaat afdoen van verschijnselen waar wij niet bekend mee zijn als onzin is in feite zeer onwetenschappelijk, omdat wetenschap uitgaat van vragen stellen, open staan voor ideeën en die ideeën testen.
[/quote]quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:42 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
[..]
Het probleem is dat gelovigen vinden dat ze recht op respect hebben voor hun geloof. Dat hebben ze niet. Als iemand in pratende slangen gelooft dan kan ik daar geen respect voor opbrengen.
[..]
Ik heb het over mensen die 'fanatiek' discussiëren. Het enige wat zij willen is vaak een stuk of 3 'gevatte' statements maken. Dat is leuk als je in de eerste paar jaren van de middelbare school zit, maar de herhaling komt er erg snel in te zitten.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:38 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Ok, dus gelovigen zijn irritant, en mensen die niet geloven zijn irritant.
Wie is er niet irritant? Jij?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |