Dat weet ik ook wel. Jouw verwoording "wat beschietingen van stellingen met het boordkanon, en een enkele (smart)bom droppen" is echter een zeer zware onderschatting van wat de NL F-16's op de Balkan en in Afghanistan hebben uitgevoerd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Nope.
Het is misschien geen nieuwste type JDAM oid, maar een Paveway II/GBU-12 is wel degelijk een smartbomb.
De A-variant. De B-variant (STOVL) is enkel voor het USMC en de Royal Navy. Kosten zitten in het materiaal, software, avionics, motoren etc etc. En bedenk wel dat zo'n kist 2 tot 3 keer langer mee gaat dan de gemiddelde personenauto.quote:Op woensdag 13 juni 2012 00:01 schreef PKRChamp het volgende:
Krijgen we nou die VTOL versie van de JSF of gewoon die normale? En als het die normale is waarom is dat ding dan zo reteduur?
Omdat ons staatsbestel nu eenmaal zo in elkaar zit dat de gekozen meerderheid legaal de schatkist mag leegroven om hun persoonlijke prestigeprojectjes te financieren. En uiteraard mag de burger daarvoor opdraaien.quote:Op woensdag 13 juni 2012 05:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Waarom overwegen ze de aankoop überhaupt? Die dingen zijn duur en het is crisis. Of geldt deze alleen voor Jan met pet?
Australië en Japan ook, maar dat gaat hem niet worden vanwege het exportverbod op het toestel...quote:
Ik als Saab rijder natuurlijk een Gripen (NG).quote:
Want we hebben geen luchtmacht nodig?quote:Op woensdag 13 juni 2012 05:29 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Omdat ons staatsbestel nu eenmaal zo in elkaar zit dat de gekozen meerderheid legaal de schatkist mag leegroven om hun persoonlijke prestigeprojectjes te financieren. En uiteraard mag de burger daarvoor opdraaien.
Oh? De enige drone die zeg een JDAM af kan gooien is een Reaper/MQ-9, die ~30 miljoen dollar kost, en dat is sec het toestel, ex controle unit etc. Een Reaper detachement (4 toestellen + controle unit) is ~155 miljoen, en dus kost 1 Reaper feitelijk ~38 miljoen. Dit tov een Gripen (bestaande model) van ~40 miljoen. Dan heb je voor die 2 miljoen meer, toch een veel flexibeler systeem.quote:Op woensdag 13 juni 2012 08:44 schreef Zith het volgende:
ipv 1 zo'n toestel kan je 1000 drones kopen die dezelfde bommen kunnen dragen.
Only for America!quote:
Omdat de F16's zo'n 30-35 jaar oud zijn. Tegen de tijd dat ze vervangen worden zijn ze tegen de 40 jaar oud. Kijk naar de kosten die de NS maakt met het onderhouden van oeroude treinen en je kunt een behoorlijke kostenexplosie verwachten.quote:Op woensdag 13 juni 2012 05:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Waarom overwegen ze de aankoop überhaupt?
De doorontwikkelde F-16 van nu (block) had prima in ons profiel gepast.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:11 schreef Ulx het volgende:
[..]
Omdat de F16's zo'n 30-35 jaar oud zijn. Tegen de tijd dat ze vervangen worden zijn ze tegen de 40 jaar oud. Kijk naar de kosten die de NS maakt met het onderhouden van oeroude treinen en je kunt een behoorlijke kostenexplosie verwachten.
Van mij hoeft de F-35 ook niet per sé, maar het is op het moment dat het uitkomt wel het modernste eenmotorige toestel op de markt.
Dan blijf je nog steeds met een oud toestel zitten. Bovendien bestaat dat toestel ook alleen nog op papier. De F16 is trouwens nu ook van LM, dus je schaapjes opmerking is wat misplaatst.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:16 schreef Chooselife het volgende:
[..]
De doorontwikkelde F-16 van nu (block) had prima in ons profiel gepast.
Iedereen met gezond (militair) verstand weet, de F35 is niets meer dan een loos prestige project bestemd voor makke Lockheed-schapen die zich wederom een oor hebben laten aannaaien.
Wat kan een F35 wat een Block52 (productiemodel) of 60 F-16 niet kan?quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:19 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan blijf je nog steeds met een oud toestel zitten. Bovendien bestaat dat toestel ook alleen nog op papier.
De block60 bestaat alleen op de tekentafel.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:22 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Wat kan een F35 wat een Block52 (productiemodel) of 60 F-16 niet kan?
Daarmee ontwijk je de vraag, de Block 52 is wel relevant.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
De block60 bestaat alleen op de tekentafel.
Stealth/Low Observable
Direct Voice Input
Extreem verbeterede radar en sensoren.
Zelf-diagnostiek (het ding kan controleren of iets stuk is of zal gaan en zelf een onderdeel bestellen. Dat scheelt enorm in je onderhoud.)
Multi Fiunction Advanced Datalink
Kan radar van vijandelijke toestellen jammen (inclusief die van de F-22)
Alleen op de tekentafel? De UAE vliegt er al sinds 2006 mee rond.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
De block60 bestaat alleen op de tekentafel.
Stealth/Low Observable
Direct Voice Input
Extreem verbeterede radar en sensoren.
Zelf-diagnostiek (het ding kan controleren of iets stuk is of zal gaan en zelf een onderdeel bestellen. Dat scheelt enorm in je onderhoud.)
Multi Fiunction Advanced Datalink
Kan radar van vijandelijke toestellen jammen (inclusief die van de F-22)
Dit is nu typisch wel iets wat beter door Europa geregeld kan worden. Als we 1 Europese defensiemacht zouden hebben waar elk land de helft van hun huidige defensiebudget in zou storten, zouden we nog steeds meer uitgeven dan China. En tegelijkertijd bespaart elk land miljarden.quote:Op woensdag 13 juni 2012 08:31 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Want we hebben geen luchtmacht nodig?![]()
Ik doe even de aanname dat "we" (lees alle Nederlanders behalve jij en je rode rakkers) vinden dat we een luchtmacht nodig hebben, die we net als nu kunnen gebruiken voor vredesmissies en om dictators in bananenrepuplieken op het rechte pad te schieten.
Las het ook maar net, maar je hebt gelijk. Die info zal wel zijn gegaan over het begin van het JSF programma, eind jaren negentig. De UAE heeft trouwens wel 3 miljard moeten investeren, de VS betaalde niks mee aan de ontwikkeling. Dure grap voor een oud toestel.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:44 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Alleen op de tekentafel? De UAE vliegt er al sinds 2006 mee rond.
Natuurlijk niet. Dacht je dat dat ding met een wifi verbinding naar bol.com gaat connecten? Je draait gewoon een diagnostiek programma op een externe computer en daaruit komt gewoon de status van elk onderdeel. Bij de F35 zit ook een onderdelen tracking systeem dat in de gaten kan houden op welke basis wat ligt. Combineer het met het feit dat 90-95% van de onderdelen verwisselbaar zijn zonder andere onderdelen te moeten verwijderen en je kunt je wellicht voorstellen wat dat voor de onderhoudskosten zal betekenen,quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:41 schreef Chooselife het volgende:
Zelf diagnostiek. Zie je dan niet in dat dat apparaat aan de lopende band onderdelen voor zichzelf gaat bestellen?
Alle pogingen daartoe, waaronder de eurofighter, het horizon-fregat, en de Airbus A-400M, zijn juist voorbeelden van projecten die veel langer lopen, en veel meer kosten dan gepland. De Engelsen zijn uit het horizon project gestapt, waardoor Frankrijk en Italië meer moeten betalen, de boel vertraagd is, en het eigen Engelse ontwerp, de Type 45 destroyer, een drama is. Die dingen voeren jaren rond met enkel een functionerend boordkanon, en geen werkende raketten. En dat is een dedicated luchtverdedigings destroyer. Het eerste schip, HMS Daring vaart volgens mij pas sinds mei vorig jaar rond met raketten, 4+ jaar na commissie van het schip.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:56 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Dit is nu typisch wel iets wat beter door Europa geregeld kan worden. Als we 1 Europese defensiemacht zouden hebben waar elk land de helft van hun huidige defensiebudget in zou storten, zouden we nog steeds meer uitgeven dan China. En tegelijkertijd bespaart elk land miljarden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |