40V / 16A = 3,3 Ohm. Anaaloog aan 40V/0,3A = 166 (ongeveer precies)quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:29 schreef exlurker het volgende:
Indien de gehele installatie achter aardlekschakelaars zit van maximaal 300mA mag de waarde van de aardelektrode kleiner zijn dan 166 ohm. Zijn er groepen aanwezig welke niet achter aardlekschakelaars zitten geldt een veel lagere waarde.
Dat zit er helaas niet in, zit in een appartement met leidingen die vast zit gegoten zitten in het beton.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 07:27 schreef blomke het volgende:
Belangrijk is dat je de verlichting per ruimte, verdeelt over verschillende groepen en aardlekschakelaars.
Checkquote:Alles boven 2000 Watt eigen groep (oven, wasmachine).
Zit ik dan niet met 2 draden met 230V/40A tussen de hoofzekering en de groepenkast waar spanning op blijft staan?quote:Qua merk zou ik voor de eerste drie gaan. Het beste haal je de oude groepenkast weg én plaats je de nieuwe vóórdat de monteur komt . Die kan dan zien dat je installatie is opgewaardeerd en zal best wel de aansluiting met de nieuwe groepenkast maken.
Brrrr, klinkt me iets te gevaarlijk tbh.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:47 schreef blomke het volgende:
Ja, daar zet je even een lasklem op. Wel voorzichtig; één hand in de je broekzak en beide draden afschermen. Ik neem aan dat je hoofdzekeringen niet als automaten zijn uitgevoerd?
En laten we dat nou niet door een leek laten doen, iemand die geen ervaring heeft met elektrotechniek moet het niet willen om dat soort werkzaamheden met of zonde geschikt gereedschap te gaan doen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:47 schreef blomke het volgende:
Ja, daar zet je even een lasklem op. Wel voorzichtig; één hand in de je broekzak en beide draden afschermen. Ik neem aan dat je hoofdzekeringen niet als automaten zijn uitgevoerd?
Iets met dubbeltjes en de eerste rang......quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:47 schreef Appeltje2010 het volgende:
money money money... its so funny...
Tja, dat is het idee van advies vragen, dat kan je ook naast je neer leggen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 12:40 schreef De_vorige_spreker het volgende:
Wel leuk dat je advies vraagt. Maar vervolgens toch Emat gekocht zelf doen. Huh?
Mja... en dan heb ik voordat ik het weet gelijk een onderzoek naar energiefraude aan mijn broek.quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:40 schreef naaa het volgende:
Gewoon de hoofdzekering eruit draaien, en ze daarna bellen de verzegeling te herstellen.
Kost je ± 50 euro aan voorijdkosten.
Hoezo niet, de electricien is dan niet verantwoordelijk voor de werking van de groepenkast.quote:Denk niet dat een iemand met zegelrecht zijn handen zal branden om
jouw te helpen je EMAT kastje aan te sluiten. Zou het niet doen igg.
Zoals ik in deze post al zei, ja het ziet er goedkoper uit. Maar het hoeft er ook niet super chic uit te zien, het moet gewoon zijn werk doen.quote:Probeer niemand op z'n tenen te trappen; ieder heeft zo ze eigen smaak/keuzes,
maar een EMAT of GE kastje komt mij erg "plastic achtig" en goedkoop over.
Als stroomvoorziening prioriteit 1 is dan lijkt het mij stug dat je een relatief nieuw merk gaat gebruiken ipv gerenomeerde merken waarvan is gebleken dat ze jaren meegaan.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 00:35 schreef FredvZ het volgende:
En als je dan de merken die afgekraakt worden, ook nog eens op plaatsen tegenkomt waarvan ik weet dat de stroomvoorziening prio nummer 1 is, dan trek ik mijn conclusie en kies een onbender (en goedkoper) merk. Het ziet er inderdaad wat goedkoper uit, maar zo lang het werkt hoor je mij niet klagen. Ik ga niet elke dag kijken hoe mooi mijn groepenkast is.
Nee, daarom maak je er ook melding van. In vakterm: een gereedmelding. Zou je dat niet doen, en met een verbroken zegel blijven zitten, dan kun je bij de eerstvolgende keer dat ze de meterstanden komen opnemen een onderzoek naar energiefraude verwachten...quote:Op vrijdag 22 juni 2012 00:35 schreef FredvZ het volgende:
Mja... en dan heb ik voordat ik het weet gelijk een onderzoek naar energiefraude aan mijn broek.
En als jouw Tapai-groepenkastje tóch zou afbranden; denk jij niet dat ze bij die installateur ook geen vragen zullen gaan stellen?? Alle aftakkingen vóór èn ná de meter zijn illegaal; pas vanaf de groepenkast/hoofdschakelaar (klantgedeelte) wordt dit legaal. Zo strikt zijn de criteria van Alliander, Enexis en Stedin.quote:Hoezo niet, de electricien is dan niet verantwoordelijk voor de werking van de groepenkast.
Met het plaatsen van de zegel is hij alleen verantwoordelijk voor de juiste aansluiting op de hoofdzekering
als in: er zijn voor de meter geen illegale aftakkingen.
Mooie oplossing!quote:Op zaterdag 23 juni 2012 08:03 schreef TR08 het volgende:
Een -in mijn ogen hele goede uiteraard oplossing die ik zelf heb gekozen is dat ik een installateur alleen een hoofdschakelaar heb laten plaatsen direct na de hoofdzekering.
Na het plaatsen van de hoofdschakelaar heb ik zelf alles verder gedaan.
Op die manier kan ik nu heel eenvoudig de hele kast spanningsvrij maken waarna je gewoon alles rustig op je gemak zonder gevaar van schokken kunt doen.
dat gaat je wel een duitje kosten denk ik, mijn baas gaat echt niet mij opdracht geven ergens een loodje te plaatsen voor een paar cent als de kast (=materiaal) niet van hem af komt en verder niet weet dat alles volgens de regels is (ook in huis na de zekering!) Zegelrechthebbende is verantwoordelijk....quote:Op dinsdag 19 juni 2012 01:12 schreef FredvZ het volgende:
Dat laatste doe ik zelf, het aansluiten van de toevoer in principe ook, zodra ik iemand met zegelrecht heb gevonden.
De huiseigenaar is verantwoordelijk voor de huisinstallatie.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:03 schreef gateway het volgende:
dat gaat je wel een duitje kosten denk ik, mijn baas gaat echt niet mij opdracht geven ergens een loodje te plaatsen voor een paar cent als de kast (=materiaal) niet van hem af komt en verder niet weet dat alles volgens de regels is (ook in huis na de zekering!) Zegelrechthebbende is verantwoordelijk....
ja, maar ik denk dat elke installateur wel ff alles checkt voor ie een loodje plaatst!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 18:13 schreef blomke het volgende:
[..]
De huiseigenaar is verantwoordelijk voor de huisinstallatie.
Vaak draaien we wel alle aansluitingen even "na".quote:Op zaterdag 14 juli 2012 23:16 schreef gateway het volgende:
[..]
ja, maar ik denk dat elke installateur wel ff alles checkt voor ie een loodje plaatst!
dat doe ik zelfs bij kasten die ik zelf gemaakt hebquote:Op zondag 15 juli 2012 10:57 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vaak draaien we wel alle aansluitingen even "na".
En tijdens het inschakelen meet ik alle aansluitingen ook even na, voor het geval ergens een bedradingsfout inzit.
- Ik meet onder de hoofdschakelaar --> schakel vervolgens de hoofdschakelaar in, ik meet dan even onder alle aanwezige aardlekschakelaars of --> schakel vervolgens stuk voor stuk de aardlekschakelaars in en vervolgens meet ik vanaf de aardlekschakelaars naar alle eindgroepen of het allemaal klopt en er netjes 230V of 400V op staat.
Heb al een enkele keer op die manier een bedradingsfout eruit gehaald
Die donkere flex zal nog wel orgineel vanuit de bouw gemonteerd zijn.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 22:10 schreef densmee het volgende:
ik krijg helemaal de rillingen van die flexbuis, WAAROM?
waar komt die 4e flex in een keer vandaan dan?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:14 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Die donkere flex zal nog wel orgineel vanuit de bouw gemonteerd zijn.
Zelf zou ik er "voor het oog" een mooi stukje 5/8 pvc-werk van maken![]()
Verder ziet het er goed uit hoor
Die zat er al, maar was niet zichtbaar op de eerste foto. Zodra de overige groepen worden aangelegd maak ik er sowieso pijpjes van met nieuwe klemmen aan de muur.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 00:29 schreef densmee het volgende:
[..]
waar komt die 4e flex in een keer vandaan dan?
Daar zou ik ook eerder voor kiezen; maar dat wil niet zeggen dat deze automaten perse veel minder kwalitatief zijnquote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:42 schreef cvboer het volgende:
Doe mij maar een Holec of Hager, net even wat degelijker.
Dat zie je mij ook nergens beweren dat ze van mindere kwaliteit zijn.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 13:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Daar zou ik ook eerder voor kiezen; maar dat wil niet zeggen dat deze automaten perse veel minder kwalitatief zijn
idd, heb bij een kamaraad een groepenkast aangesloten die van EEM oid uit groningen kwam, kost niks (naja...) maar is ook bagger. Weinig ruimte, schroeven die vast zitten (dus de eerste week was er geen hoofdschakelaar maar een kroonsteen), binnenwerk van de kast kon eruit voor het ophangen, maar bij het aansluiten viel ie er ook steeds uit.... en als er veel stroom door gaat "rammelt" de automaat....quote:Op zaterdag 21 juli 2012 13:52 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dat zie je mij ook nergens beweren dat ze van mindere kwaliteit zijn.Alleen het prijsverschil moet ergens uit voort komen, dat zal ongetwijfeld met de productielocatie en de kwaliteit van de materialen te maken hebben.
Bij mij zijn het uiterlijk en aansluitgemak van een groepenkast ook belangrijk. De prijs komt op de tweede plaats.
Bij dat soort goedkope kasten voldoet het nét aan de normen, bij de gerenommeerde merken gaat de kwaliteit veel verder.
Nou die kast is mijn smaak ook niet, maar het zal best werken en de toekomst zal leren of het geen duurkoop isquote:Op maandag 23 juli 2012 09:21 schreef Appeltje2010 het volgende:
Jezus wat is die kast lelijk... maar ach hij doet het vast.
Waarom is die rechtse flex zo kort en wat steekt er onderuit?
Het is een standaard nieuwe serie eaton-holec systeem 55 verdeelkast, er staat ook bovenaan in het midden eaton op de kastquote:Op maandag 23 juli 2012 09:21 schreef Appeltje2010 het volgende:
De bouwer heeft bedacht om twee loze leidingen naar de keuken aan te leggen (eentje voor een oven, eentje voor een boiler) met een trekkabel erin. Daarbij hebben heeft men die flexbuis tot 20cm boven de oude groepenkast (en dus nu zo'n 5cm boven de nieuwe kast) afgesneden. Niet echt handig, want nu moet ik sowieso de flex vanaf het plafond vervangen.quote:Op maandag 23 juli 2012 09:21 schreef Appeltje2010 het volgende:
tja, niet mijn model, dat wordt voortaan Hager inkopen.quote:Op maandag 23 juli 2012 10:40 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het is een standaard nieuwe serie eaton-holec systeem 55 verdeelkast, er staat ook bovenaan in het midden eaton op de kast
http://eatonelectricbv.m1(...)122&command=viewPage
Een kast die van boven tot onder opnieuw ontwikkeld en gebouwd is.
Zelf heb ik straks een Holec Medusa verdeelkast hangen; net even iets luxer en toch dezelfde holec systeem 55 technologiequote:Op dinsdag 24 juli 2012 00:03 schreef cvboer het volgende:
[..]
tja, niet mijn model, dat wordt voortaan Hager inkopen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |