quote:
Op zaterdag 16 juni 2012 20:42 schreef Levolution het volgende:[..]
Mijn familie was ook zelfvoorzienend, in de bergen van Bolu. Mooi dorpje is (was) dat. Is helaas helemaal leeggelopen. Al mijn ooms en tantes zijn naar de stad verhuisd. Mijn opa en oma zijn overleden (andere opa en oma van mij zijn de gastarbeiders). Alle jongere mensen zijn daar weg, de ouderen beginnen langzaam uit te sterven. Ik baal daar echt van.
Als ik terugdenk, maar ook de verhalen hoor van vóór mijn tijd. Zo mooi. (...)
Dat leven wil ik ook. Maar ik weet dat het voor ons niet weggelegd is.
Waarom denk je dat het een onbereikbaar doel is? Als je rond je 50e financieel onafhankelijk bent en eventuele kinderen op eigen benen staan is remigratie toch haalbaar?
Je verhaalt heel mooi over je dorp, met een oog voor detail. Ons dorp loopt ook leeg. Tijdens de winter wonen er 3 keer zo weinig mensen als tijdens de zomer. De imam beklaagde zich tijdens het vrijdaggebed over de toekomstidealen van de kinderen. In andere dorpen (zonder Europagangers) willen kinderen arts, dokter, piloot, etc. worden, maar in ons dorp willen ze later naar Europa, het beloofde land. Dat komt mede door Europese Turken die 11 maanden lang voor een hongerloontje zwoegen en somber leven, en bij terugkomst in het geboortedorp paraderen als koningen. Ze strooien met hun zuurverdiende centjes zonder erbij te vertellen dat ze daarvoor 11 maanden lang wc's hebben schoongemaakt, waardoor de arme dorpelingen denken dat het geld hier aan de bomen groeit.
Ik denk dat oudere dorpelingen, die melancholisch vertellen over de goede oude tijd, ook een tikje overdrijven. Als het er echt een paradijs was zouden Turken niet eens overwegen om weg te trekken, en zouden Turkse dorpjes Nederlanders aantrekken.

Het gemis aan basale voorzieningen als water, elektriciteit, gas, verharde wegen, goede medische zorg en scholen, laag inkomen en de verstikkende werking van 'sociale controle' in dorpjes zou ik naast de mooie natuur en de rijke cultuur zetten voor een juister beeld.
quote:
/care. In Turkije behoor ik tot de soennitische meerderheid.
Nee ff serieus, ik schrik hier echt van. Is je familie Alevitisch? Ik weet dat Alewieten eeuwenlang onderdrukt zijn (maar desalniettemin tot de meest vaderlandslievenden behoren

), maar de laatste jaren valt het volgens mij wel mee, niet?
quote:
Op zondag 17 juni 2012 02:59 schreef WammesWaggel het volgende:[..]
Ja voor even maar zou mij als overtuigde atheist er op de langere termijn ongelukkig gaan voelen, bemoeizuchtige familie gaat ook wel irriteren lijkt mij.
Maar je hoeft niet te blijven, na een tijdje kan je altijd nog naar zeg Uruguay vertrekken.
De bijnaam van Izmir is niet voor niets 'Gavur Izmir'. Je voelt je er vast thuis.
quote:
Op zondag 17 juni 2012 19:38 schreef Eagle_99 het volgende:[..]
Ik ben sowieso van plan om binnen een paar jaar te emigreren. Heb het al eens gedaan, ondanks dat ik voor een groot deel van mijn tijd in dienst was en dus niet echt veel levenservaring heb opgedaan in het dagelijks leven beviel het me.
(...)
Hoe beviel 'tijdelijk emigreren', en waarom bleef je er niet?