Wat niet kon weten?quote:Op donderdag 14 juni 2012 01:48 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Je weet ook dat Morgan zelf nooit in de hoogste graden heeft gezeten en dat dus niet kon weten omdat hij ook afgewezen werd bij de vrijmetselarij?
Is dat waar het op lijkt? Wat ik zeg is dat je als lid broeder wordt van mensen die dit soort dingen (en erger) doen en hen bescherming dient te bieden indien nodig. Dat is denk ik een redelijk argument om af te zien van lidmaatschap. Is dat niet waar de TS om vroeg roel?quote:Je gebruikt de individiuele daden van ontspoorde vrijmetselaars die hem waarschijnlijk omgebracht hebben om de hele organisatie over een kam te scheren?
De geheimen, omdat alleen leden daarvan op de hoogte zijn. Voor zover ik weet is hij afgewezen, of hij is zeer onbetrouwbaar en heeft dingen doorgekregen. Dat ze hem gelyncht hebben komt misschien omdat ze, vergelijkbaar met die P2-loge, bepaalde geheimen hadden en dachten dat hij toch op de een of andere manier erachter gekomen was.quote:
Het is de vraag of dit in veel loges gebeurt Frank. Ik ontken niet dat er vrijmetselaarsloges zijn waar dit soort dingen gebeuren, geheimhouding neemt met zich mee dat er corrupte politieke spelletjes gespeeld kunnen worden, maar ik betwijfel of dit in iedere loge gebeurt. Ik weet niet in wat voor stad RuneNL woont maar in een kleine stad zul je toch niet snel te maken hebben met dit soort leden denk ik, in grote steden misschien eerder. Daarnaast hebben de eerste drie graden volgensmij niet zoveel contact met de hoogste graden en ook niet zoveel contact met die mensen.quote:Is dat waar het op lijkt? Wat ik zeg is dat je als lid broeder wordt van mensen die dit soort dingen (en erger) doen en hen bescherming dient te bieden indien nodig. Dat is denk ik een redelijk argument om af te zien van lidmaatschap. Is dat niet waar de TS om vroeg roel?
En dan nu de echte gelofte (geen eed dus!):quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:49 schreef Gedoetje het volgende:
De eerste eed, afgenomen terwijl een man geblinddoekt is, met een touw op zijn hals, bevat de volgende woorden:
“Ik (naam), uit eigen vrije wil en beweging, in de tegenwoordigheid van de Almachtige God en deze Achtbare Loge van Vrije en Aanvaarde Metselaars , … beloof plechtig en oprecht en zweer, dat ik altijd zal houden, voor altijd geheim houden, en nooit iets zal openbaren van de geheime kunsten, delen of punten van de verborgen geheimen van de Vrijmetselarij, die ik heb ontvangen, en zal ontvangen, of waarover ik hierna zal onderwezen worden, aan enig persoon, tenzij tegenover een achtenswaardige Broeder Beginnend Leerling , of binnen het lichaam van een gepaste en behoorlijk gestichte Loge. … Bovendien: Ik beloof en zweer dat ik hierover niets zal schrijven, drukken, schilderen, stempelen, beitsen, kleuren, snijden, krassen, markeren of graveren op iets roerend of onroerend, waardoor of waarop het minste woord, lettergreep, letter of karakter kan leesbaar worden of begrijpelijk voor mezelf of een ander, waardoor de geheimen van de vrijmetselarij onrechtmatig kunnen verkregen worden door mijn onwaardigheid. Aan allen waarvoor ik plechtig en oprecht beloof en zweer, zonder aarzeling, zonder mentaal voorbehoud of welke verdoken ontwijking in mijn geest ook, mijzelf te binden aan een niet mindere straf dan dat mijn keel wordt overgesneden, mijn tong uitgetrokken, en mijn lichaam begraven zal worden in het zeezand bij lage tij, waar eb en vloed twee keer voorkomen in 24 uur, indien ik ooit willens en wetens deze, mijn plechtige Verbintenis van een Beginnend Leerling overtreed. Zo helpe mij God om mij onwrikbaar te maken dit te houden en te volbrengen.
Mischien ook niet dacht ik hoor.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:55 schreef Lod het volgende:
Christelijk geloof is zo'n beetje verplicht. Als atheïst heb je er niet zo veel te zoeken volgens mij.
Je hoeft niet per se hoge graads zijn om veel kennis te hebben en een hoge graads heeft ook niet automatisch veel kennis, is wat ik ervan begrepen heb.quote:Op donderdag 14 juni 2012 02:58 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
De geheimen, omdat alleen leden daarvan op de hoogte zijn. Voor zover ik weet is hij afgewezen, of hij is zeer onbetrouwbaar en heeft dingen doorgekregen. Dat ze hem gelyncht hebben komt misschien omdat ze, vergelijkbaar met die P2-loge, bepaalde geheimen hadden en dachten dat hij toch op de een of andere manier erachter gekomen was.
Maar vrijmetselarij als geheel is 1 tempel, 1 loge, niet vele. Het is 1 broederschap.quote:Het is de vraag of dit in veel loges gebeurt Frank. Ik ontken niet dat er vrijmetselaarsloges zijn waar dit soort dingen gebeuren, geheimhouding neemt met zich mee dat er corrupte politieke spelletjes gespeeld kunnen worden, maar ik betwijfel of dit in iedere loge gebeurt. Ik weet niet in wat voor stad RuneNL woont maar in een kleine stad zul je toch niet snel te maken hebben met dit soort leden denk ik, in grote steden misschien eerder. Daarnaast hebben de eerste drie graden volgensmij niet zoveel contact met de hoogste graden en ook niet zoveel contact met die mensen.
Zou je uit kunnen wijden over de rol van de vrijmetselarij ten tijde van de Franse Revolutie en de stichting van de VS?quote:Op donderdag 14 juni 2012 07:15 schreef PaulMarselje het volgende:
Ik wil graag ingaan op de vraag hierboven wat vrijmetselarij eigenlijk is.
Wie zijn wij?
- Wij zijn vrijdenkers, die tolerantie hoog in het vaandel hebben.
- Wij zijn zoekers, die erkennen nooit uitgezocht zijn.
Maar kan ik het wel uitleggen? Hoe kan je immers iemand vertellen hoe een roos ruikt, als je er nog nooit dichtbij bent geweest? Ik ga u meenemen en kijken hoever wij samen komen. Eerst even over de vrijmetselarij in het algemeen:
De vrijmetselarij is een genootschap van mensen die regelmatig bij elkaar komen in lokale verenigingen. Zo’n lokale vereniging wordt ‘Loge’ genoemd. De Vrijmetselarij is een genootschap waarbinnen men streeft naar geestelijke verdieping. Het heeft als doel de mens zichzelf te doen kennen en om hem of haar te bewegen zich voor een betere samenleving in te zetten.
De vrijmetselaar zoekt op wat mensen verbindt en tracht weg te nemen wat hen verdeelt.
De vrijmetselaar erkent
- de hoge waarde van de menselijke persoonlijkheid;
- de gelijkwaardigheid van alle mensen;
- ieders recht om zelfstandig te zoeken naar waarheid; en
- ieders verantwoordelijkheid voor zijn eigen doen en laten.
Het is een inwijdingsgenootschap. Dat wil zeggen dat de vrijmetselaar zichzelf stap voor stap leert kennen, door na te denken, door met anderen van gedachten te wisselen over zaken die de mens raken en door drie rituelen te ondergaan die de innerlijke groei bevorderen. De symbolische vorm van de Broederschap is die van een middeleeuws gilde, waarbinnen gewerkt wordt; gewerkt aan jezelf. Vrijmetselaars spreken daarom over ‘vrijmetselaarsarbeid’. De vrijmetselaarsarbeid wordt ook wel ‘maçonniek’ genoemd, naar het Franse woord ‘maçon’ voor vrijmetselaar.
De vrijmetselarij is niet opgericht om standpunten in te nemen, laat staan om daarmee naar buiten te treden. Wij komen samen om innerlijk werk te doen. Vrijmetselarij is geen boek met eenduidige antwoorden op levensvragen of maatschappelijke problemen. Die antwoorden mogen voor ieder lid verschillend zijn. Het is daarom onmogelijk en dus uitgesloten dat de vrijmetselarij in ons land, op welk niveau dan ook, invloed zal proberen uit te oefenen op politiek of bedrijfsleven. Zoiets zou overigens in onze communicatiemaatschappij binnen de kortste keren op straat liggen. Geheimen bestaan niet meer.
Een vrijmetselaarsloge heeft een gewone verenigingsstructuur en staat bij de Kamer van Koophandel ingeschreven. Het bestuur van een loge bestaat behalve uit bestuursleden zoals elke gewone vereniging die kent, uit leden die een functie vervullen bij de ceremoniële bijeenkomsten. De voorzitter heeft naast de leiding over de vereniging ook de leiding over de ceremoniële bijeenkomsten.
Behalve de rituelen, die wij Open Loge noemen (maar juist alles behalve ‘open’ zijn), kennen we ook de zogenaamde comparities. Er wordt dan over van alles en nog wat gesproken in de loges; nooit in debatvorm maar altijd in een dialoogvorm. Wij stellen geen standpunten tegenover elkaar, maar leggen ze naast elkaar. Er dient immers vrijheid en verdraagzaamheid te zijn tussen de leden, tussen de ‘broeders’ (en ‘zusters’) onderling.
De inleider kan een lid zijn van de orde, maar ook buitenstaanders worden wel uitgenodigd.
Open Loges zijn er ongeveer iedere vijf tot zes weken. De andere weken zijn er comparities.
Na afloop blijven de meeste leden van een loge nog wat langer bij elkaar voor een goed gesprek en een drankje en een hapje. Na rituelen is er zelfs een feestelijk maal, een Broedermaal.
Alle mannenloges zijn verenigd in een landelijke organisatie: de Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden. Er is internationaal overleg om af te spreken wat vrijmetselarij is en wat het niet is, om misstanden te voorkomen. Want in Loges mogen bijvoorbeeld geen zaken worden gedaan en er mag geen politiek worden bedreven. Ook twistgesprekken over Godsdienst zijn verboden. In principe heeft elke vrijmetselaar toegang tot alle loges over de gehele wereld en bezoekende broeders worden altijd uiterst gastvrij ontvangen.
Transitie, overgang is een kernbegrip in de vrijmetselarij. De weg naar het betere in jezelf is voor vrijmetselaren symbolisch de weg naar het Licht, het Licht dat uit het Oosten komt. Vrijmetselaren geloven 'ieder op eigen wijze' dat er meer is tussen hemel en aarde, dat onze mensheid beweegt, een hoger beginsel, hoe je dat ook invult. Maar de één gelooft in een god, een ander in de samenhangende krachten van de natuur en de volgende in het hogere binnen zichzelf of in zijn geweten. Weer een ander is Boeddhist. Als symbool voor dat hogere beginsel gebruiken wij de naam ‘Opperbouwmeester van het Heelal’. Dat past bij onze bouwsymboliek.
Je moet 18 jaar zijn om vrijmetselaar te mogen worden. Er is geen maximumleeftijd voor kandidaten. Een loge in Nederland telt gemiddeld 35 leden, die wekelijks of tweewekelijks bij elkaar komen. Van eind juni tot half september is er een zomerstop.
Een kandidaat-vrijmetselaar moet bekend staan als een goed, eerlijk en betrouwbaar mens. Iemand zal zich immers in de Loge in het algemeen weinig anders gedragen dan in de samenleving. Verder moet je blijk geven van een tolerante levenshouding. De Loge immers, en dat maakt haar juist tot een instelling van grote vormende waarde, bestaat uit personen van uiteenlopende levens- en wereldbeschouwingen. Men zal de ander daar de ruimte voor moeten geven.
Je moet als belangstellende zelf de eerste stap zetten. Je wordt in principe niet voor het lidmaatschap van een Loge gevraagd. Maar het kan natuurlijk wel voorkomen dat een vrijmetselaar iemand die hem geschikt lijkt, wijst op het bestaan van de Vrijmetselarij.
De Vrijmetselarij is niet toegankelijk voor sympathisanten of leden van extremistische organisaties.
Nodig voor toetreding is dat je in een loge wordt voorgedragen door twee meester-vrijmetselaars. Heb je die in je familie- of kennissenkring dan richt je je waarschijnlijk tot die personen. Heb je zo'n bekende niet dan wordt dat geregeld in overleg met de loge van je keuze.
In de rituelen wordt een vrijmetselaar ingewijd in één van de drie vrijmetselaarsgraden, de graden van Leerling, Gezel of Meester-vrijmetselaar. De inwijdingen van de vrijmetselarij vormen een zeer persoonlijke beleving, met ervaringen die je kunnen helpen aan jezelf te werken. Er valt veel te zeggen over hoe vrijmetselaren de rituelen en symbolen beleven, maar ik zal daar nu niet verder op ingaan. Geen verhaal is immers gelijk, iedere vrijmetselaar heeft zijn eigen ervaring en interpretatie en heeft daar recht op.
Na de drie inwijdingen zijn er bestuurslidmaatschappen en rituele functies mogelijk. Van een Loge-lid wordt verwacht dat hij niet alleen maar achterover leunt; hij moet ook iets betekenen voor de Loge en de leden ervan.
In loges is geen plaats voor twistgesprekken over politiek of geloof, dat zou strijdig zijn met onze geest van tolerantie en individuele vorming. Men zal de ander de levensbeschouwing moeten laten ontwikkelen, die hem goeddunkt. Men zal er nooit op uit mogen zijn de ander te overtuigen van het eigen gelijk in zaken die het wezen van een mens raken. Tijdens comparities interrumpeer je elkaar niet, je toont elkaar respect.Voor jezelf mag je natuurlijk wel dogmatisch denken over bepaalde godsdienstige of politieke zaken, als je de ander maar vrijlaat.
Vragen?
Hoewel deze filosofie mij zeer aanspreekt en in feite precies is waar ik naar op zoek ben op dit moment, intellectuele gesprekken met filosofische diepgang, is hetgene wat mij weerhoudt van de vrijmetselarij sommige theorieën erover. Hoewel je zou denken: Dat is onzin, moet ik toch zeggen dat mij verbanden opvallen die inderdaad op waarheid berusten. Mat Herben was een vrijmetselaar en werd leider van de LPF toen Pim Fortuyn omgebracht was, waarna de Joint Strike Fighter opeens werd aangenomen. Vrijwel alle Amerikaanse presidenten waren vrijmetselaar en veel Amerikaanse politici blijken het ook te zijn. Daarnaast worden lijsten van leden vaak nog geheim gehouden terwijl daar vandaag de dag met zo'n kleine invloed van de kerk niet zoveel reden voor zou moeten zijn, kunt u uitleggen hoe dat zit?quote:Op donderdag 14 juni 2012 07:15 schreef PaulMarselje het volgende:
Wie zijn wij?
Maar kan ik het wel uitleggen? Hoe kan je immers iemand vertellen hoe een roos ruikt, als je er nog nooit dichtbij bent geweest? Ik ga u meenemen en kijken hoever wij samen komen. Eerst even over de vrijmetselarij in het algemeen:
De vrijmetselarij is een genootschap van mensen die regelmatig bij elkaar komen in lokale verenigingen. Zo’n lokale vereniging wordt ‘Loge’ genoemd. De Vrijmetselarij is een genootschap waarbinnen men streeft naar geestelijke verdieping. Het heeft als doel de mens zichzelf te doen kennen en om hem of haar te bewegen zich voor een betere samenleving in te zetten.
De vrijmetselaar zoekt op wat mensen verbindt en tracht weg te nemen wat hen verdeelt.
De vrijmetselaar erkent
Het is een inwijdingsgenootschap. Dat wil zeggen dat de vrijmetselaar zichzelf stap voor stap leert kennen, door na te denken, door met anderen van gedachten te wisselen over zaken die de mens raken en door drie rituelen te ondergaan die de innerlijke groei bevorderen. De symbolische vorm van de Broederschap is die van een middeleeuws gilde, waarbinnen gewerkt wordt; gewerkt aan jezelf. Vrijmetselaars spreken daarom over ‘vrijmetselaarsarbeid’. De vrijmetselaarsarbeid wordt ook wel ‘maçonniek’ genoemd, naar het Franse woord ‘maçon’ voor vrijmetselaar.
De vrijmetselarij is niet opgericht om standpunten in te nemen, laat staan om daarmee naar buiten te treden. Wij komen samen om innerlijk werk te doen. Vrijmetselarij is geen boek met eenduidige antwoorden op levensvragen of maatschappelijke problemen. Die antwoorden mogen voor ieder lid verschillend zijn. Het is daarom onmogelijk en dus uitgesloten dat de vrijmetselarij in ons land, op welk niveau dan ook, invloed zal proberen uit te oefenen op politiek of bedrijfsleven. Zoiets zou overigens in onze communicatiemaatschappij binnen de kortste keren op straat liggen. Geheimen bestaan niet meer.
Een vrijmetselaarsloge heeft een gewone verenigingsstructuur en staat bij de Kamer van Koophandel ingeschreven. Het bestuur van een loge bestaat behalve uit bestuursleden zoals elke gewone vereniging die kent, uit leden die een functie vervullen bij de ceremoniële bijeenkomsten. De voorzitter heeft naast de leiding over de vereniging ook de leiding over de ceremoniële bijeenkomsten.
Behalve de rituelen, die wij Open Loge noemen (maar juist alles behalve ‘open’ zijn), kennen we ook de zogenaamde comparities. Er wordt dan over van alles en nog wat gesproken in de loges; nooit in debatvorm maar altijd in een dialoogvorm. Wij stellen geen standpunten tegenover elkaar, maar leggen ze naast elkaar. Er dient immers vrijheid en verdraagzaamheid te zijn tussen de leden, tussen de ‘broeders’ (en ‘zusters’) onderling.
De inleider kan een lid zijn van de orde, maar ook buitenstaanders worden wel uitgenodigd.
Open Loges zijn er ongeveer iedere vijf tot zes weken. De andere weken zijn er comparities.
Na afloop blijven de meeste leden van een loge nog wat langer bij elkaar voor een goed gesprek en een drankje en een hapje. Na rituelen is er zelfs een feestelijk maal, een Broedermaal.
Alle mannenloges zijn verenigd in een landelijke organisatie: de Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden. Er is internationaal overleg om af te spreken wat vrijmetselarij is en wat het niet is, om misstanden te voorkomen. Want in Loges mogen bijvoorbeeld geen zaken worden gedaan en er mag geen politiek worden bedreven. Ook twistgesprekken over Godsdienst zijn verboden. In principe heeft elke vrijmetselaar toegang tot alle loges over de gehele wereld en bezoekende broeders worden altijd uiterst gastvrij ontvangen.
Transitie, overgang is een kernbegrip in de vrijmetselarij. De weg naar het betere in jezelf is voor vrijmetselaren symbolisch de weg naar het Licht, het Licht dat uit het Oosten komt. Vrijmetselaren geloven 'ieder op eigen wijze' dat er meer is tussen hemel en aarde, dat onze mensheid beweegt, een hoger beginsel, hoe je dat ook invult. Maar de één gelooft in een god, een ander in de samenhangende krachten van de natuur en de volgende in het hogere binnen zichzelf of in zijn geweten. Weer een ander is Boeddhist. Als symbool voor dat hogere beginsel gebruiken wij de naam ‘Opperbouwmeester van het Heelal’. Dat past bij onze bouwsymboliek.
Je moet 18 jaar zijn om vrijmetselaar te mogen worden. Er is geen maximumleeftijd voor kandidaten. Een loge in Nederland telt gemiddeld 35 leden, die wekelijks of tweewekelijks bij elkaar komen. Van eind juni tot half september is er een zomerstop.
Een kandidaat-vrijmetselaar moet bekend staan als een goed, eerlijk en betrouwbaar mens. Iemand zal zich immers in de Loge in het algemeen weinig anders gedragen dan in de samenleving. Verder moet je blijk geven van een tolerante levenshouding. De Loge immers, en dat maakt haar juist tot een instelling van grote vormende waarde, bestaat uit personen van uiteenlopende levens- en wereldbeschouwingen. Men zal de ander daar de ruimte voor moeten geven.
Je moet als belangstellende zelf de eerste stap zetten. Je wordt in principe niet voor het lidmaatschap van een Loge gevraagd. Maar het kan natuurlijk wel voorkomen dat een vrijmetselaar iemand die hem geschikt lijkt, wijst op het bestaan van de Vrijmetselarij.
De Vrijmetselarij is niet toegankelijk voor sympathisanten of leden van extremistische organisaties.
Nodig voor toetreding is dat je in een loge wordt voorgedragen door twee meester-vrijmetselaars. Heb je die in je familie- of kennissenkring dan richt je je waarschijnlijk tot die personen. Heb je zo'n bekende niet dan wordt dat geregeld in overleg met de loge van je keuze.
In de rituelen wordt een vrijmetselaar ingewijd in één van de drie vrijmetselaarsgraden, de graden van Leerling, Gezel of Meester-vrijmetselaar. De inwijdingen van de vrijmetselarij vormen een zeer persoonlijke beleving, met ervaringen die je kunnen helpen aan jezelf te werken. Er valt veel te zeggen over hoe vrijmetselaren de rituelen en symbolen beleven, maar ik zal daar nu niet verder op ingaan. Geen verhaal is immers gelijk, iedere vrijmetselaar heeft zijn eigen ervaring en interpretatie en heeft daar recht op.
Na de drie inwijdingen zijn er bestuurslidmaatschappen en rituele functies mogelijk. Van een Loge-lid wordt verwacht dat hij niet alleen maar achterover leunt; hij moet ook iets betekenen voor de Loge en de leden ervan.
In loges is geen plaats voor twistgesprekken over politiek of geloof, dat zou strijdig zijn met onze geest van tolerantie en individuele vorming. Men zal de ander de levensbeschouwing moeten laten ontwikkelen, die hem goeddunkt. Men zal er nooit op uit mogen zijn de ander te overtuigen van het eigen gelijk in zaken die het wezen van een mens raken. Tijdens comparities interrumpeer je elkaar niet, je toont elkaar respect.Voor jezelf mag je natuurlijk wel dogmatisch denken over bepaalde godsdienstige of politieke zaken, als je de ander maar vrijlaat.
Vragen?
Ik denk zelf dat hoe lager je begint hoe meer moraal er verwacht wordt van jou als lid. Maar naarmate je meer stijgt in aanzien, of hoe je dat ook noemen wilt. Je meer en meer moraal verliest. Dat is zelfs een vereiste. Het is natuurljik logisch dat je van je lage netwerk verwacht dat het loyale goedbedoelende mensen zijn die flink voor je aan touwtjes trekken uit eigen wil.quote:Op donderdag 14 juni 2012 07:15 schreef PaulMarselje het volgende:
Wie zijn wij?
De vrijmetselaar erkent
Vragen?
Ik heb een bijzonder interessante bron voor je die spreekt over hoe de moderne vrijmetselarij tot stand is gekomen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:44 schreef RuneNL het volgende:
Schenkstroop, bedankt voor de informatie. Ik heb genoeg stof om over na te denken.
De topic voelt naar mijn gevoel meer als een klopjacht en daarmee ver van mijn intentie. Ik ben op zoek naar echte informatie. Er zijn complottheorien zat en er is genoeg negatieve informatie.
De mensen die ik ken die vrijmetselaar zijn, zijn geweldige mensen. Begaan, warmhattig, samenhorig, wijs en slim.
Met de informatie die ik nu heb kan ik wat. Bedankt iedereen voor de kennis, informatie en meningen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |