abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112779330
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 02:00 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Miss Isis, mijn grote waardering voor het feit dat je speciaal hiervoor een account hebt aangemaakt... ^O^

Maar ik kan je zeggen dat in mijn geval niets met mijn 'man zijn' te doen had. Ik geniet dag in dag uit van mijn katertje, en zijn ballen, die hoorden er gewoon bij. Katertje loopt altijd zo lekker vrolijk met zijn staart omhoog (of soms in een vraagteken vorm) rond. Zijn ballen zwiepten er vrolijk ergens onderaan. Het hele beeld was gewoon mooi... die lekkere stronteigenwijze kat met al zijn fratsen... en die ballen hoorden er gewoon bij.
Was het een vrouwtje geweest, dan was ik net zo blij geweest met mijn katertje (of poes dan)... maar je gaat iets missen als je denkt dat het wel gaat zoals je verwacht bij een dierenarts... goed een paar gram minder katertje is opzich niet erg... dan eet hij maar een dag weinig... maar er miste ineens iets wat er wel behoorde te blijven.
Ik bedoel maar; een dierenarts verwijdert toch ook niet zo maar de oren van een kat? Wat is hier dan zo anders aan?

Verder... ik heb katers en poezen gezien die wel gecastreerd zijn (o.i.d.) die nog steeds sproeien in huis en rondom huis... als reactie op andere katten die de woning of tuin betreden... dieren die volledig geholpen zijn.

Ik heb mijn katertje "laten helpen" ongeveer een weekje of 4 a 6 voordat hij een jaar oud werd, omdat ik ging samenwonen met mijn vriendin die 2 poezen had.
Katertjes enige reactie op die 2 poezen was toen... dat hij het enorm leuk vond om ze de stuipen op het lijf te jagen door een meter in de lucht te springen om bovenop ze te landen. _O-

Goed, eerlijk is eerlijk... ik kan niet weten wat nooit gebeurd is doordat mijn katertje is gecastreerd... maar de enige moment dat ik hem ooit zag sproeien was meer dan een jaar nadat hij was "geholpen."
Verder lijkt mijn katertje meer als een hond; hij volgt waar ik ga... zijn terretorium is waar ik hem breng. Dat was al voordat hij gecastreerd werd en ook daarna. Binnen 2 dagen kan ik hem naar buiten laten, zonder dat hij wegloopt van het nieuwe adres. Dat was voor zijn castratie zo, en ook daarna.
Ik heb niet speciaal hiervoor een account aangemaakt, die had ik al veel langer. Ben alleen speciaal 's ochtends vlak voor ik weg moest nog snel even online gegaan om te reageren. Maar bedankt voor je waardering ;)

En wat de verwijdering van de ballen van je katertje betreft, als een kater-eigenaar zegt dat de kat 'geholpen' moet worden, wordt daar normaal gesproken mee bedoeld dat hij onvruchtbaar gemaakt moet worden. Dit gebeurd bij mannelijke dieren nou eenmaal door middel van castratie (= verwijdering of in meer zeldzame gevallen het af laten sterven van de testikels), vanwege alle (grote) voordelen die ik hier boven ook al heb beschreven. Dat houdt nou eenmaal in dat een dier zijn ballen verliest of dat, zoals bij de katers van Signe's ouders, de ballen in het scrotum worden gelaten maar daar afsterven en verschrompelen door het afsnijden van de bloedtoevoer. In beide gevallen heeft een kater in ieder geval niet meer de fiere, vrolijk bungelende ballen van weleer :P

Het onvruchtbaar maken van een kater met behoud van zijn testikels in de oude staat gebeurd nou eenmaal niet. Daar zijn hele goede redenen voor, namelijk omdat het dier zich dan blijft gedragen alsof er niets veranderd is en dus (even kort door de bocht) zal sproeien, neuken, zwerven en vechten. Hij loopt daarbij een groot risico op ziektes die door gemeenschap en gevechten over worden gedragen, zoals bijvoorbeeld FIV. In dat opzicht is het verwijderen van de testikels dus absoluut niet te vergelijken met het verwijderen van bv de oren.

En ja, ook katers (en poezen) die geholpen zijn kunnen sproeien en vechten. Maar het is nou eenmaal zo dat de overgrote meerderheid van ongeholpen katers op een gegeven moment begint te sproeien, en dat dit gedrag bij ongeholpen katten heel veel minder voorkomt. En ook geholpen katten vechten over het algemeen als er een andere kat in hun territorium komt. Maar het territorium van een ongeholpen kater is veel groter, en gevechten met andere ongeholpen katers (vooral als het om krolse poezen gaat) zijn veel heftiger.

Dat jouw katertje niet probeerde de poezen van je vriendin te dekken zegt niets, zolang poezen niet krols zijn, zijn ze nauwelijks interessant voor katers. De band die jij ervaart met jouw katertje klinkt mooi, maar juist doordat je katertje nu is gecastreerd blijft deze band makkelijker bestaan. Een gecastreerde kater wordt geregeerd door zijn hormonen en op het moment dat er een krolse poes in de buurt is ('buurt' kan daarbij een gebied van een paar vierkante kilometer aanduiden) zou ook jouw katertje daar op af zijn gegaan. Daar kan hij niets aan doen, dat is nou eenmaal de natuur. Vergelijk het met honden; zelfs de best getrainde waak/jacht/gezelschapshond zal afgeleid zijn en op een loops teefje afgaan als hij niet gecastreerd is. Ze horen en zien ineens de baas niet meer en volgen alleen hun hormonen. Met katten is dat nog erger dan met honden, die meer gewend zijn te luisteren naar hun baas.

Hoe dan ook, ik hoop dat je de positieve kanten kan inzien van de castratie van je katertje, en dat je je niet laat tegenhouden een eventueel nieuw katertje in de toekomst ook te laten castreren ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 12 juni 2012 @ 17:50:54 #77
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_112795521
idee mbt ¤¤¤:

er zijn ieder jaar actie's bij dierenartsen zodat je met korting je kat kan laten steriliseren danwel castreren.
vaak (dus niet altijd) is die kortingactie in oktober.

idee voor TS:
Pa nu direct laten castreren - da's de goedkoopste ingreep.
Ma komt dan later aan de beurt - met korting.
moet je wel even zoeken wanneer een dierenarts bij jullie in de buurt die kortingactie houdt.

succes!
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
  woensdag 13 juni 2012 @ 03:22:04 #78
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_112822394
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 10:57 schreef trovey het volgende:

[..]

Die hormonen hadden later alsnog kunnen inkicken hoor maar dat is nu niet meer aan de orde....nepballen dan maar als je het erg dwars zit. :')
Maar wie bevestigd dan het zakje weer, waar deze ballen in moeten rusten.?
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  woensdag 13 juni 2012 @ 03:53:35 #79
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112822474
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 03:22 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Die zit er nog.. die halen ze niet weg, alleen die huid wordt niet meer opgerekt door inhoud.
Bij katers maken ze een sneetje in de zak, klemmen de bloedvaten naar de ballen af, snijden ze door, verwijderen ze evt de ballen, bloedvat wordt dichtgenaaid/-gebrand en de zak wordt dichtgenaaid.

Bij vrouwtjes moeten ze in de onderbuik zijn en dan halen ze over het algemeen baarmoeder+eileiders (die er aan vast zitten) weg maar dat is een zwaardere ingreep.
Baarmoeder wordt ook weggehaald omdat poezen waar alleen de eileiders van verwijderd zijn vaak baarmoeder(hals)kanker krijgen.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 04:05:08 #80
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_112914565
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 03:53 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Die zit er nog.. die halen ze niet weg, alleen die huid wordt niet meer opgerekt door inhoud.
Bij katers maken ze een sneetje in de zak, klemmen de bloedvaten naar de ballen af, snijden ze door, verwijderen ze evt de ballen, bloedvat wordt dichtgenaaid/-gebrand en de zak wordt dichtgenaaid.

Bij vrouwtjes moeten ze in de onderbuik zijn en dan halen ze over het algemeen baarmoeder+eileiders (die er aan vast zitten) weg maar dat is een zwaardere ingreep.
Baarmoeder wordt ook weggehaald omdat poezen waar alleen de eileiders van verwijderd zijn vaak baarmoeder(hals)kanker krijgen.
Kijk dat is nog eens nuttige informatie (ik wist hier gewoon te weinig vanaf)...
Ik wil hier echt even serieus over nadenken... twee plastic ballen ter grootte van een stel pinda's) weer in zijn balzak plaatsen....

Maar wil ik wel dat mijn katertje daarvoor nog eens onder het mes moet? Hmmm, waarschijnlijk als er daar sowieso nog een ingreep moet plaats vinden... wat me terugbrengt op de castratie... die mogelijkheid had de dierenarts me ook wel direct mogen vertellen. Twee operaties in een zijn natuurlijk stukken goedkoper... Terwijl de ballen werden verwijderd een paar kunstballen terug plaatsen was nog geen 2 minuten werk geweest...

Z'n ballen bungelden zo trots achter hem aan... het bezorgde me altijd een glimlach van; "zie mijn katertje nu... wat een man(neke) is het toch)" 8-)
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  Moderator vrijdag 15 juni 2012 @ 07:06:32 #81
155227 crew  Guppy
dus
pi_112914918
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 04:05 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Kijk dat is nog eens nuttige informatie (ik wist hier gewoon te weinig vanaf)...
Ik wil hier echt even serieus over nadenken... twee plastic ballen ter grootte van een stel pinda's) weer in zijn balzak plaatsen....

Maar wil ik wel dat mijn katertje daarvoor nog eens onder het mes moet? Hmmm, waarschijnlijk als er daar sowieso nog een ingreep moet plaats vinden... wat me terugbrengt op de castratie... die mogelijkheid had de dierenarts me ook wel direct mogen vertellen. Twee operaties in een zijn natuurlijk stukken goedkoper... Terwijl de ballen werden verwijderd een paar kunstballen terug plaatsen was nog geen 2 minuten werk geweest...

Z'n ballen bungelden zo trots achter hem aan... het bezorgde me altijd een glimlach van; "zie mijn katertje nu... wat een man(neke) is het toch)" 8-)
You're kidding, right...? Je wilt je kater voorzien van bal-protheses...? Een soort van nep tieten, maar dan voor katten...?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_112917202
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 07:06 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

You're kidding, right...? Je wilt je kater voorzien van bal-protheses...? Een soort van nep tieten, maar dan voor katten...?
Zo'n operatie is ook niet compleet zonder dat het trotse baasje er ook het T-shirt bij koopt; "Neuticles™, looking and feeling the same" Er zijn ook petjes ! Dan laat je zien dat je er echt om geeft _O-
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 15 juni 2012 @ 10:22:56 #83
163650 Greys
pi_112918250
Ik geloof niet dat we nog iets van TS gaan horen.
Jammer. Was echt benieuwd hoe het met de kittens gaat.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:02:37 #84
244933 trovey
Nachtoele
pi_112919725
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 03:22 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Gaat gewoon in de restant van het zakje(want bij castratie wordt de zak gewoon leeggemaakt, sneetjes erin, plop balletjes eruit, zaadleider doorsnijden en zakje blijft gewoon hangen)....maar je moet natuurlijk niet te lang wachten. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:03:20 #85
244933 trovey
Nachtoele
pi_112919750
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 07:06 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Man hè? :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_112925347
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 04:05 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Bedenk wel dat je zo'n operatie aan je huisdier dan laat uitvoeren puur en alleen omdat je je daar zelf beter door voelt. Voor de kater maakt het namelijk geen enkel verschil of hij met een lege zak of een stel nepballen rondloopt. Je zou hem dan een ingreep laten ondergaan inclusief pijn en hechtingen (want zijn scrotum moet open worden gesneden, gevuld en weer dichtgehecht) alleen zodat je je zelf beter voelt.

Persoonlijk vind ik dat erg oneerlijk tegenover het dier. Je wilt je huisdier toch geen pijn aandoen puur en alleen zodat jij kan denken 'wat is het ook een manneke'?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  vrijdag 15 juni 2012 @ 13:36:00 #87
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112925937
Een extra operatie om nepballen te plaatsen vind ikzelf ook wat overdreven.
Doet me denken aan dat verhaal wat ze ooit op SBS hadden uitgezonden (en ik later bij De Wereld Draait Door tegenkwam)
Een hond die voor een simpele operatie ging bleek verwisseld te zijn met een andere hond en kwam gecastreerd terug.
De eigenaar baalde daar enorm van want die vond het fijn om met de ballen van de hond te spelen 8)7
Uiteindelijk hebben ze er een helderziende bijgehaald ( 8)7 ) en die vertelde dat de hond zei dat hij er vrede mee had. :|W _O- _O-

aangezien mijn toekomstige kitten nog gecastreerd zal moeten worden wil ik die ballen in principe wel laten zitten maar als ze toch weggehaald worden ga ik er geen andere ballen in laten zetten, is voor zo'n beestje ook een flinke belasting (denk bijvoorbeeld aan alle anasthesiemiddelen die het beestje binnenkrijgt, is ook niet goed)
pi_112933945
Was bij de rijdende rechter over die man en zijn balloze hond :)
  vrijdag 15 juni 2012 @ 17:13:32 #89
147416 voskat
Half Vos, Half Kat
pi_112935820
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 10:22 schreef Greys het volgende:
Ik geloof niet dat we nog iets van TS gaan horen.
Jammer. Was echt benieuwd hoe het met de kittens gaat.
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:52:54 #90
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_113146478
Lees ik dit nu goed? Dat er mensen zijn die hun gecastreerde huisdier willen voorzien van nepballen?
Krég nou wat! 8)7 |:(
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')