| Compoantje | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:42 |
Dit overkwam mijn broertje vanavond.![]() Hij voelde wat trillingen, ging daarom wat langzamer rijden en zag z'n velg voorbij rollen. Hij kon niet meer sturen en reed bijna de sloot in langs de provinciale weg. Z'n velgen waren net gespoten maar had ze blijkbaar niet goed aangedraaid. Niemand raakte gewond. Zeg maar als je nog wat foto's wilt zien, dan haal ik nog wat van m'n telefoon af. | |
| TheFreshPrince | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:43 |
Als ze net gespoten zijn moet je ze idd nog 1 of 2x natrekken, of daar niet verven. De verf gaat er namelijk tussenuit en dan komen je wielmoeren los... Geldt ook voor poedercoating. | |
| Barbapapamama | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:44 |
| Meer foto's aub. | |
| snellejelle | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:45 |
| En terecht met zo'n wagen | |
| Compoantje | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:46 |
Zoiets dacht ik ook al inderdaad, maar ik dacht dat hij dat ook wel wist... Komen eraan! | |
| flappy | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:46 |
| En ook wat foto's van je zusje graag. | |
| Compoantje | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:48 |
Nee, die is nog wat aangeslagen. Die zat ook in de auto, samen met m'n nichtje. | |
| Compoantje | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:55 |
Nog wat foto's:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
| Barbapapamama | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:56 |
| Wat een sjonnie auto zeg met dat gaas voor de grill Jammer dat hij niet total loss is | |
| TheFreshPrince | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:58 |
| Hoe is het met het wiel afgelopen? edit: zie nu pas de woordspeling | |
| #ANONIEM | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:58 |
Tja; 't blijft natuurlijk een afstammeling van de eend. En die zoeken de sloot op. | |
| TheFreshPrince | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:59 |
Je bent in de war met het merk. ![]() ![]() | |
| blup | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:59 |
Thanks voor de tip... wist ik nog niet..![]() ![]() | |
| densmee | zaterdag 9 juni 2012 @ 22:59 |
| volgende keer je wielen met 450 euro newton meter vastdraaien | |
| #ANONIEM | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:08 |
Oh ja. Gelukkig heb ik van bedrijfsdeuren meer verstand. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2012 23:09:37 ] | |
| Lord_Vetinari | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:12 |
| Velgen draai je niet aan. Je draait wielmoeren (of wielbouten) aan. Die houden de velgen vast. | |
| Compoantje | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:13 |
Het wiel lag een eind verderop. Hij heeft 3 van de 4 wielmoeren weer gevonden. | |
| thenxero | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:14 |
Kijk daar ging het dus mis | |
| Compoantje | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:15 |
Oh, echt? Wow, dat zal het zijn inderdaad. Nou, ik zal hem die tip geven. | |
| Lord_Vetinari | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:16 |
Heeft hij het topic dan geopend of de TT geschreven? | |
| Kentekenplaat | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:18 |
| Er zal wel behoorlijk wat schade aan zitten, gok ik. | |
| densmee | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:21 |
zal wel mee vallen, remschijf mogelijk vervangen, nieuw wielboutje halen en klaar waarschijnlijk | |
| Hanako | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:22 |
| Hij blij dat die niet met auto en al de sloot in is geflikkerd nou ja eigenlijk wel jammer | |
| Kentekenplaat | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:23 |
Ik vraag me af hoe het met de veerpoot en de remklauw is. En met de carrosserie. Daar zal aan de dorpel vast wel wat schade zitten. | |
| densmee | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:25 |
schade aan veerpoot en remklauw valt wel mee die raken de grond niet, en die hebben veel meer te weerstaan als je een keertje tegen een stoeprandje butst. dorpel weet ik niet maar lijkt mij niet dat een auto op de dorpel valt als een wiel eraf loopt. | |
| jitzzzze | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:31 |
| Oh ja, vergeet niet tegen je broertje ( | |
| Compoantje | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:34 |
Ik zou het niet weten. M'n broertje zei dat het wel meewiel. Zoals je kunt zien op deze foto is de carrosserie (spatbord voor) wat verbogen. ![]() En de binnenkant van de spatbord is kapot, samen met de remschijf die ook wel kapot zal zijn. | |
| Compoantje | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:37 |
De auto wordt naar een garage gebracht. Maar waarom moet ie aan de andere kant ook een nieuwe schijf monteren? | |
| #ANONIEM | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:40 |
Als je enkel 1 doet is de andere kant eerder versleten en dan is het niet veilig | |
| TheFreshPrince | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:40 |
Verschil in remmen L/R en naar 1 kant trekken. Heb overigens m'n veerpoten links en rechts vervangen met 3 weken er tussen (met compleet andere lagers en remschijven). Alleen in het begin wat remverschil maar dat trok snel bij. | |
| TheFreshPrince | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:41 |
Een remschijf is niet zomaar versleten, dus dat valt wel wat mee. | |
| #ANONIEM | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:42 |
Oh meende dat dat de reden was. | |
| Compoantje | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:43 |
Oja, natuurlijk. | |
| TheFreshPrince | zaterdag 9 juni 2012 @ 23:45 |
Naja, ik spreek alleen uit persoonlijke ervaring. C. Norris kan het vast beter uitleggen. Ik vervang blokjes toch zelf en als de schijven te dun worden zie ik dat snel genoeg. | |
| jitzzzze | zondag 10 juni 2012 @ 00:07 |
Dat niet inderdaad, maar was het niet zo dat de klauw aan de ene kant dan meer afstand moet overbruggen dan de andere kant wat voor onbalans kan zorgen? | |
| TheFreshPrince | zondag 10 juni 2012 @ 00:12 |
De klauw staat sowieso bijna strak met blokjes tegen de schijf aan als je de rem loslaat. Daar kan amper een vloeitje tussen. Afstand tussen schijf en blokjes wordt niet meer of minder bij wegslijten schijf. Alleen de remzuiger komt steeds weer iets verder naar buiten. | |
| T42 | zondag 10 juni 2012 @ 00:30 |
| bij die velgen boer staat vast op de kassabon na 10/20km(ofzoiets) bouten na trekken? | |
| Compoantje | zondag 10 juni 2012 @ 00:34 |
Nee, hij heeft ze zelf gespoten. | |
| Pizza_Boom | zondag 10 juni 2012 @ 00:36 |
Nee, maar als je gaat vervangen moet je het meteen goed doen. Remmerij is iets waar je geen geintjes en gekut mee moet hebben, dus beter beide gelijktijdig, heb je iig weer balans. Helemaal als je schijven en blokken net nieuw zijn ga je erg trekken omdat het nog in moet slijten en de nieuwe zooi tijdelijk slechter remt. En nee, dan moet je hem niet even flink hard op de rem knallen, dan kan je je schijven met een beetje pech weglazeren. (extragratis tip voor broertje van TS). | |
| TheFreshPrince | zondag 10 juni 2012 @ 10:43 |
Klopt, dat slijt na normaal remmen vanzelf weer in. Na vervangen remschijven (maar ook bij blokjes) altijd de eerste 500km wat beter anticiperen op het verkeer omdat hard remmen af te raden is. Dat je het beter meteen goed kan doen is waar. Maar als ik een 1 remschijf vervang en na 500km remt dat ding mooi recht dan laat ik het zo. Als het goed zit, zit het goed. En slijtage is bij mij door de gaten in de velgen prima in de gaten te houden, evenals dikte van remblokjes (aan buitenzijde). | |
| De_Melkboer | zondag 10 juni 2012 @ 11:08 |
| Altijd per 2 vervangen, en niet alleen omdat ze verschil in slijtage hebben, maar ook omdat je nooit weet of je precies dezelfde eigenschappen in je schijven en blokken hebt als links en rechts apart zijn vervangen. Doe je het per paar dan heb je de boel uit dezelfde partij en als je eens rondkijkt op onderdelensites hoeft het niet eens zo duur te zijn. Het lijkt me ook wel erg zinvol om de wielen te laten uitlijnen. En haal trouwens meteen dat horregaas van je grill want je rijdt voor aap. | |
| Pap89 | zondag 10 juni 2012 @ 11:11 |
| Kosten die velgen al niet meer dan zo'n megane? Maar ja sowieso moet je ze altijd natrekken, geverfd moet je dat na een heel kort ritje al weer doen en daarna weer binnen een korte tijd. | |
| Resistor | zondag 10 juni 2012 @ 11:21 |
| Ik trek na het eerste ritje nadat de wielen er weer onder gezet zijn de moeren altijd nog een keer goed aan. Als ik de velg niet meer kan draaien heb ik een ander probleem | |
| T42 | zondag 10 juni 2012 @ 12:21 |
| ik heb altijd zo'n borg kabeltjes op allen bouten zitten en aan de andere kant aan chassisbalk | |
| Kentekenplaat | zondag 10 juni 2012 @ 13:55 |
Nee, maar hij is wel over de wegkant geklapt natuurlijk, toen hij de berm in schoot. Al zat het geen dramatische schade zijn. | |
| ZwartmetSuiker | zondag 10 juni 2012 @ 14:33 |
| Daarom ben ik erg blij met mijn momentsleutel en het feit dat ik alles vaak natrek. | |
| jitzzzze | zondag 10 juni 2012 @ 14:33 |
Handig, kan je nooit je bouten verliezen als ze er ineens vanaf vallen | |
| Compoantje | zondag 10 juni 2012 @ 17:54 |
Ik zal pas serieus naar deze reactie kijken als je eerst eens de OP leert lezen. | |
| jitzzzze | zondag 10 juni 2012 @ 18:01 |
Dat heeft ie toch gedaan? Anders had hij nooit je kippengaas gezien. | |
| 2cv | maandag 11 juni 2012 @ 00:54 |
Ik zou het met 100 doen. | |
| Biogarde | maandag 11 juni 2012 @ 01:01 |
| Dorpels zal wel meevallen, zijn sierkokers. De echte dorpels liggen dieper en hoger. | |
| Gokhan03 | maandag 11 juni 2012 @ 09:28 |
| Hoe ver rolde het wiel weg? | |
| tomaat52 | maandag 11 juni 2012 @ 10:58 |
Vooruit. | |
| Compoantje | maandag 11 juni 2012 @ 11:08 |
Niet zo heel ver. De wiel lag een paar meter verderop in de sloot. M'n broertje remde al af en reed niet zo snel omdat ie wat trillingen voelde. | |
| Simba | maandag 11 juni 2012 @ 11:32 |
| Alleen jammer dat hij is blijven remmen toen hij richting de berm slipte. Anders had hij nog een beetje met het ene voorwiel kunnen sturen en op het asfalt kunnen blijven... | |
| Compoantje | woensdag 13 juni 2012 @ 00:02 |
| Ik hoor net dat het hem totaal 5 euro heeft gekost. Ja, vijf. Alleen nieuwe wielmoeren bij de lokale auto sloper. De remschijf is niet beschadigd, dorpels zijn niet beschadigd. Er is alleen wat plastic van de binnenkant van de spatbord los gekomen, en de spatbord zelf is wat gezet (zoals ook te zien is op de foto) Verder zat de uitlaat los, deze is ook weer vastgezet. Dus, stront geluk gehad, zegmaar. | |
| rycemasta | woensdag 13 juni 2012 @ 00:07 |
Captain Hindsight | |
| Kentekenplaat | woensdag 13 juni 2012 @ 11:47 |
| Hij heeft ze nu wel vast gedraaid? | |
| densmee | woensdag 13 juni 2012 @ 20:20 |
nou heeft hij wel gelijk natuurlijk, als je een beetje gevoel hebt en je hebt controle over de auto dan laat je wel de rem los en stuur je waar je heen wilt. | |
| ZwartmetSuiker | donderdag 14 juni 2012 @ 18:02 |
| Hoe kan de dorpel nou nog heel zijn. Waar heeft die auto op geschoven dan. | |
| densmee | donderdag 14 juni 2012 @ 18:18 |
remschijven | |
| jitzzzze | donderdag 14 juni 2012 @ 18:34 |
Het spatbord en de bumper ook zo te zien. | |
| SOG | vrijdag 15 juni 2012 @ 01:34 |
| Vette racegaas men. Is dit het model met 0-100 in 11,5 seconden? Drukt j wel in je stoel. | |
| koekjestrommel1 | vrijdag 15 juni 2012 @ 02:04 |
| Gister ook nog nieuwe banden onder mijn waggel laten zetten, werd braaf een stickertje op het dashboard geplakt dat ik ze na 50 km na moest trekken. Na 50 km dus geprobeerd ze na te trekken, maar ze waren met geen mogelijkheid strakker te trekken. Verder is 5 euro natuurlijk helemaal niks, voor hetzelfde geld had je die auto total-loss gereden | |
| Compoantje | vrijdag 15 juni 2012 @ 02:32 |
Het spatbord natuurlijk... | |
| Compoantje | vrijdag 15 juni 2012 @ 02:33 |
De bumper was al kapot, maar hij zal er ook vast wel op geschoven hebben op dat moment. | |
| Compoantje | vrijdag 15 juni 2012 @ 02:34 |
11,3 sec. om precies te zijn. Die 0,2 seconden doen het hem. | |
| Compoantje | vrijdag 15 juni 2012 @ 02:35 |
Ja klopt. Als m'n broertje 200 m verderop was geweest had ie waarschijnlijk al 100-120 gereden. | |
| jitzzzze | vrijdag 15 juni 2012 @ 07:50 |
| Oh ja, goede tip. Heb laatst ook al mijn wielen eraf gehad. Zal zo de velgen even aandraaien Verder denk ik dat de luchtsleutel de wielbouten wel goed genoeg heeft aangedraaid | |
| Kop_en_schotel | vrijdag 15 juni 2012 @ 13:41 |
| Kan nooit kwaad om de garage er even te laten langs lopen met een zogenaamde "momentsleutel" |