Misschien wel als je zou weten hoe en wanneer de Islam ontstaan is.quote:Op zondag 17 juni 2012 14:00 schreef Knaagbeest het volgende:
Er zijn verschillende stromingen binnen de islam en binnen die stromingen zijn er ook verschillende mensen met verschillende visies op de islam. Het is niet zo dat iemand de ware islam kan erkennen, dat kan alleen Allah. En het is al helemaal niet zo dat de ware islam de versie is die door de meeste moslims wordt aangehangen, want dat is misschien niet eens zo. Verder is niemand perfect, dus een perfect beeld van de ware islam zal niemand ook kunnen hebben.
In de 7e eeuw in Medina. Hoezo zou ik dat niet weten?quote:Op zondag 17 juni 2012 14:57 schreef ATON het volgende:
[..]
Misschien wel als je zou weten hoe en wanneer de Islam ontstaan is.
Dat is de legende, maar dat is niet zo. ( bron: "De omstreden bronnen van de Islam" )quote:Op zondag 17 juni 2012 16:54 schreef Knaagbeest het volgende:
In de 7e eeuw in Medina. Hoezo zou ik dat niet weten?
Ken je dat spelletje waarbij mensen een woord influisteren en dan wordt het verder ingefluisterd en dan krijg je een totaal ander woord op het einde? Zou het bij het reciteren ook niet zo gaan? Daar is zelfs sprake van dingen onthouden die je na een tijd nog steeds moet weten, dan is de kans nog groter dat je dingen niet precies meer weet. Alleen mensen met een uitzonderlijk leervermogen kunnen boeken keurig uit hun hoofd leren. Dit zou een verklaring kunnen geven voor sommige irrationele en agressieve passages in de koran, mogelijkerwijs zijn ze door teveel mondelinge overlevering daarin vervormd.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:48 schreef De_Ilias het volgende:
Dat boek is makkelijk te weerleggen, de Koran is een boek dat gememoriseerd word en daardoor is er geen kans op Ta7reef (veranderingen), mijn opa kent de Koran uit zijn hoofd, en de Imam van de moskee kent de Koran uit zijn hoofd, en zo gaat dat verder over de gehele wereld, de metgezellen memoriseerden de Koran en zo hun studenten en ga zo maar door.
Een ieder die kennis heeft genomen over 3ilmo riwaaya (Kennis van het overleveren) weet dat dit soort boeken kant en klare onzin boeken zijn met loze conclusies.
En Allaah zegt in de Koran: Inna na7noe nazalna dhikr, wa inna laho lahafidoen. (Voorwaar, wij hebben het boek neergezonden, en wij zullen de wakers erover zijn.) Natuurlijk moet men de Arabische taal leren om diepgaande kennis te krijgen over de Koran en de Islaam in het specifiek.
Dat werkt in de beginfase natuurlijk niet. De eerste keer dat Mohammed de soera's uitsprak, nam niemand het serieus, laat staan dat mensen het woordelijk konden navertellen. Pas eeuwen later, als kinderen op school de hele Koran uit hun hoofd moeten leren, lukt dat.quote:Op zondag 17 juni 2012 18:48 schreef De_Ilias het volgende:
Dat boek is makkelijk te weerleggen, de Koran is een boek dat gememoriseerd word en daardoor is er geen kans op Ta7reef (veranderingen), mijn opa kent de Koran uit zijn hoofd, en de Imam van de moskee kent de Koran uit zijn hoofd, en zo gaat dat verder over de gehele wereld, de metgezellen memoriseerden de Koran en zo hun studenten en ga zo maar door.
Een ieder die kennis heeft genomen over 3ilmo riwaaya (Kennis van het overleveren) weet dat dit soort boeken kant en klare onzin boeken zijn met loze conclusies.
En Allaah zegt in de Koran: Inna na7noe nazalna dhikr, wa inna laho lahafidoen. (Voorwaar, wij hebben het boek neergezonden, en wij zullen de wakers erover zijn.) Natuurlijk moet men de Arabische taal leren om diepgaande kennis te krijgen over de Koran en de Islaam in het specifiek.
Eeuwen later nog wel.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat werkt in de beginfase natuurlijk niet. De eerste keer dat Mohammed de soera's uitsprak, nam niemand het serieus, laat staan dat mensen het woordelijk konden navertellen. Pas eeuwen later, als kinderen op school de hele Koran uit hun hoofd moeten leren, lukt dat.
Het proces van het memoriseren van de Koran is een proces dat een aantal jaren duurt, dat word gedaan in een Koran school, er word elke dag de gehele dag aandacht besteed aan het memoriseren van koran teksten en daarbij moet de memorisatie gecontroleerd worden bij een Leraar die de Koran uit zijn hoofd kent, en daarbij word bedoeld dat men dde gehele Koran uit het hoofd op kan schrijven zonder behulp van een boek/mos7af. Dus dit systeem is een waterdicht systeem en dit systeem werd gehanteerd vanuit de tijd van de profeet, en hij leerde de koran aan zijn metgezellen en controleerde hen, en zo ging dat door tot deze hedendaagse tijd. Er is geen kans op veranderingen in de Koran, en daarom zijn dit soort boeken die twijfelen over de authenticiteit van de Koran zeer onnuttig en makkelijk te weerleggen, dit soort boeken worden geschreven om geld te verdienen en intresant te doen voor iets dat er in werkelijkheid helemaal niet is.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ken je dat spelletje waarbij mensen een woord influisteren en dan wordt het verder ingefluisterd en dan krijg je een totaal ander woord op het einde? Zou het bij het reciteren ook niet zo gaan? Daar is zelfs sprake van dingen onthouden die je na een tijd nog steeds moet weten, dan is de kans nog groter dat je dingen niet precies meer weet. Alleen mensen met een uitzonderlijk leervermogen kunnen boeken keurig uit hun hoofd leren. Dit zou een verklaring kunnen geven voor sommige irrationele en agressieve passages in de koran, mogelijkerwijs zijn ze door teveel mondelinge overlevering daarin vervormd.
Toen Mohammed de profeet صلى الله عليه و سلم een leger en eigen staat had waren er dergelijk metgezellen die de gehele Koran hebben gemoriseerd, en de profeet صلى الله عليه و سلم was iemand die de koran heeft gememoriseerd en dit heeft hij geleerd aan zijn studenten de metgezellen, en het is bekend dat men Echte arabieren waren met een sterk begrip voor memorisatie en poezie.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat werkt in de beginfase natuurlijk niet. De eerste keer dat Mohammed de soera's uitsprak, nam niemand het serieus, laat staan dat mensen het woordelijk konden navertellen. Pas eeuwen later, als kinderen op school de hele Koran uit hun hoofd moeten leren, lukt dat.
Heb je het boek al gelezen ? Ga voor achtergrondinformatie heb jij soms om zulk een studie van verschillende deskundigen zomaar te weerleggen ? Op grond van wat ? Omdat er zoveel miljoenen analfabeten achter de koran aanhollen ? Is het omdat je opa de koran van voor tot achter vanbuiten kent ?quote:Op zondag 17 juni 2012 18:48 schreef De_Ilias het volgende:
Allah zegt helemaal niks. Enkel de koran-versie die jij kent staat te lezen dat.. Heb je enig idee om de hoeveelste versie in welke en de hoeveelste grondtaal het hier gaat ? Heb je eigenlijk wel al enkel de beide commentaren ( linken ) gelezen of is dit te duivels voor je.quote:En Allaah zegt in de Koran: Inna na7noe nazalna dhikr, wa inna laho lahafidoen. (Voorwaar, wij hebben het boek neergezonden, en wij zullen de wakers erover zijn.) Natuurlijk moet men de Arabische taal leren om diepgaande kennis te krijgen over de Koran en de Islaam in het specifiek.
Men kan van alles opschrijven, dat betekent nog niet dat het zo is.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:15 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Toen Mohammed de profeet صلى الله عليه و سلم een leger en eigen staat had waren er dergelijk metgezellen die de gehele Koran hebben gemoriseerd, en de profeet صلى الله عليه و سلم was iemand die de koran heeft gememoriseerd en dit heeft hij geleerd aan zijn studenten de metgezellen, en het is bekend dat men Echte arabieren waren met een sterk begrip voor memorisatie en poezie.
Waarom doen ze dit dan niet met de wetenschap? Dat lijkt me nuttiger dan dit met de Koran doen.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:11 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Het proces van het memoriseren van de Koran is een proces dat een aantal jaren duurt, dat word gedaan in een Koran school, er word elke dag de gehele dag aandacht besteed aan het memoriseren van koran teksten en daarbij moet de memorisatie gecontroleerd worden bij een Leraar die de Koran uit zijn hoofd kent, en daarbij word bedoeld dat men dde gehele Koran uit het hoofd op kan schrijven zonder behulp van een boek/mos7af. Dus dit systeem is een waterdicht systeem en dit systeem werd gehanteerd vanuit de tijd van de profeet, en hij leerde de koran aan zijn metgezellen en controleerde hen, en zo ging dat door tot deze hedendaagse tijd. Er is geen kans op veranderingen in de Koran, en daarom zijn dit soort boeken die twijfelen over de authenticiteit van de Koran zeer onnuttig en makkelijk te weerleggen, dit soort boeken worden geschreven om geld te verdienen en intresant te doen voor iets dat er in werkelijkheid helemaal niet is.
Dat lijkt mij eerder een dogma binnen de Islam. Het is moeilijk een tekst te memoriseren zonder dat het op schrift staat.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:15 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Toen Mohammed de profeet صلى الله عليه و سلم een leger en eigen staat had waren er dergelijk metgezellen die de gehele Koran hebben gemoriseerd, en de profeet صلى الله عليه و سلم was iemand die de koran heeft gememoriseerd en dit heeft hij geleerd aan zijn studenten de metgezellen, en het is bekend dat men Echte arabieren waren met een sterk begrip voor memorisatie en poezie.
Dat is zeker te doen, ikzelf heb een blinde vriend de Quran heeft gememoriseerd. (Ik woon in Marokko en kom regelmatig in een Koran school)quote:Op zondag 17 juni 2012 19:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat lijkt mij eerder een dogma binnen de Islam. Het is moeilijk een tekst te memoriseren zonder dat het op schrift staat.
En dan ga je er nog van uit dat je een woord uit eigen taal doorgeeft. Maar wat als men een woord uit een taal doorgeeft waar je zelfs de betekenis niet van kent ? En wat als dat woord dan nog eens een half dozijn betekenissen heeft ? Zelfs het leven van Mohammed, opgeschreven door Ibn Ishaak , 100 jaar later... wordt zelfs onder moslims aangevochten.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ken je dat spelletje waarbij mensen een woord influisteren en dan wordt het verder ingefluisterd en dan krijg je een totaal ander woord op het einde? Zou het bij het reciteren ook niet zo gaan? Daar is zelfs sprake van dingen onthouden die je na een tijd nog steeds moet weten, dan is de kans nog groter dat je dingen niet precies meer weet. Alleen mensen met een uitzonderlijk leervermogen kunnen boeken keurig uit hun hoofd leren. Dit zou een verklaring kunnen geven voor sommige irrationele en agressieve passages in de koran, mogelijkerwijs zijn ze door teveel mondelinge overlevering daarin vervormd.
Ik had het niet over al dan niet de koran uit het hoofd leren. Tjonge ! Ik had het over de ontstaansgeschiedenis van de koran. Wanneer, hoe, waarom en door wie. Toch niet zó moeilijk te begrijpen, of wel ?quote:Op zondag 17 juni 2012 19:11 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Het proces van het memoriseren van de Koran is een proces dat een aantal jaren duurt, dat word gedaan in een Koran school, er word elke dag de gehele dag aandacht besteed aan het memoriseren van koran teksten en daarbij moet de memorisatie gecontroleerd worden bij een Leraar die de Koran uit zijn hoofd kent, en daarbij word bedoeld dat men dde gehele Koran uit het hoofd op kan schrijven zonder behulp van een boek/mos7af. Dus dit systeem is een waterdicht systeem en dit systeem werd gehanteerd vanuit de tijd van de profeet, en hij leerde de koran aan zijn metgezellen en controleerde hen, en zo ging dat door tot deze hedendaagse tijd. Er is geen kans op veranderingen in de Koran, en daarom zijn dit soort boeken die twijfelen over de authenticiteit van de Koran zeer onnuttig en makkelijk te weerleggen, dit soort boeken worden geschreven om geld te verdienen en intresant te doen voor iets dat er in werkelijkheid helemaal niet is.
En ik heb een dove vriend, en die begrijpt mijn vraag beter dan jij.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:24 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Dat is zeker te doen, ikzelf heb een blinde vriend de Quran heeft gememoriseerd. (Ik woon in Marokko en kom regelmatig in een Koran school)
Waarom heb je hem niet een wetenschappelijke tekst laten memoriseren? Dat is nuttiger, in de Quran staan namelijk letterlijk fouten uit de Griekse geneeskunde, slechts op een bepaald niveau is de Quran in wetenschappelijk opzicht nuttig, voor verdere wetenschap kun je beter een ander boek erbij pakken.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:24 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Dat is zeker te doen, ikzelf heb een blinde vriend de Quran heeft gememoriseerd. (Ik woon in Marokko en kom regelmatig in een Koran school)
Ook je blinde vriend leunt op de schriftelijke versie. De beginfase is een bijzondere fase. Men kan de tekst niet opschrijven en de tekst is nog niet gezaghebbend.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:24 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Wetenschap is een onderwerp apart, mijn vriend wilt de Koran memoriseren zodat hij verder kan uitbreiden in Islamitische kennis, het is namelijk vereist om de bronteksten uit het hoofd te leren alvorens men in een Islamitische kenniskring wilt studeren onder Islamitische schrift geleerden, en de Koran behoort tot die bronteksten.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:36 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Waarom heb je hem niet een wetenschappelijke tekst laten memoriseren? Dat is nuttiger, in de Quran staan namelijk letterlijk fouten uit de Griekse geneeskunde, slechts op een bepaald niveau is de Quran in wetenschappelijk opzicht nuttig, voor verdere wetenschap kun je beter een ander boek erbij pakken.
Hoe bedoel je de tekst is nog niet gezagshebbend, want dat was het wel degelijk, als ik jullie nu vraag;quote:Op zondag 17 juni 2012 19:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook je blinde vriend leunt op de schriftelijke versie. De beginfase is een bijzondere fase. Men kan de tekst niet opschrijven en de tekst is nog niet gezaghebbend.
En ene Jan Jaap de Ruiter weet het beter dan alle islamitische geleerden bij elkaarquote:Op zondag 17 juni 2012 18:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is de legende, maar dat is niet zo. ( bron: "De omstreden bronnen van de Islam" )
http://www.islamwijzer.nl(...)le=viewarticle&id=43
http://atheistischverbond(...)en-atheisme&Itemid=1
Zo heb je alvast twee besprekingen uit verschillende hoek. Zeer leerzaam boek. Het eerste deel gaat zeer diep in of hoe het arabisch schrift zich heeft ontwikkeld. Iedereen die aan zulk debat wil deelnemen zou dit boek moeten hebben gelezen.
Mensen zijn niet zo goedgelovig dat ze het onmiddelijk als zoete koek slikken.quote:Op zondag 17 juni 2012 19:46 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Hoe bedoel je de tekst is nog niet gezagshebbend, want dat was het wel degelijk,
Die vraag kan ik niet beantwoorden. Mijn inschatting is dat het een voertuig was voor Mohammed's project, bewust of onbewust.quote:als ik jullie nu vraag;
Wat is het doel van de Koran?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |