Ik vind het goed dat wij zorg voor gehandicapten verlenen, maar puur vanuit de evolutieleer geredeneerd hebben die mensen minder kans op overleven en een mindere positie ten opzichte van de rest van de soort.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:54 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Dat maak jij er van. De één treft het gewoon wat meer dan de ander.
Ja, maar ze zorgen wel voor structurele verzwakking van de soort.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:55 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Gehandicapten hebben altijd een familie die voor ze kan zorgen. Sociale systemen maken ook deel uit van de evolutie theorie.
en de mens is een sociale soortquote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:53 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Of jij begrijpt hem niet. De best aangepaste soort overleeft, hiermee wordt meestal best aangepast aan de omgeving begrepen en dat komt automatisch weer neer op een mindere positie van gehandicapten die zich niet of nauwelijks kunnen aanpassen.
Dus wel, er zijn echt wel gehandicapten die samenwonen en die ook kinderen met elkaar maken, wat weer allemaal problemen oplevert. Ik zal even kijken of ik statisttieken kan vinden.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:57 schreef hlmllp het volgende:
Gehandicapten planten zich normaliter niet voort.
Dan zal de evolutie wel uitwijzen of ze zich goed genoeg weer kunnen aanpassen aan kleine veranderingen en als ze dat niet kunnen door die niche zijn ze dus niet het beste aangepast.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:58 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
en de mens is een sociale soort
en niet altijd het meest aangepast want de meest aangepaste kunnen zo in een niche zijn geëvolueerd dat ze bij een kleine verandering geen kant meer opkunnen
Nee, was pas op tv, twee mensen die laagbegaafd waren en al verschillende kinderen kregen die steeds van ze werden afgenomen waar ze veel ellende van hadden. Nou wilden ze geen kinderen meer krijgen om die reden.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:00 schreef hlmllp het volgende:
Bedoel je mensen met syndroom van down? Klinkt hard, maar die zijn vaak gecastreerd. Of doel je meer op dwergen ofzo
dat is wat zijn broer goed vond.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:54 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ok, dus Darwin begreep zijn eigen theorie niet volgens jouw? Darwin zei zelf dat hij de menselijke compassie beter vond dan toepassing van minder sociale zorg om de mens meer aan te passen aan wat volgens de evolutieleer goed is.
Dat wel, maar ten opzichte van andere soorten zal de overlevingskans afnemen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dat is wat zijn broer goed vond.
en een groep mensen met meer compassie voor elkaar kan meer overlevingskansen hebben als groep dan een groep met minder compassie.
De groep die jij in dit geval dan schijnt te zien als iets wat tegen de evolutieleer ingaat kan heel goed juist in lijn liggen met de evolutietheorie.
Ja oke, evolutie is geen evolutie zonder survival of the fittest.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee, was pas op tv, twee mensen die laagbegaafd waren en al verschillende kinderen kregen die steeds van ze werden afgenomen waar ze veel ellende van hadden. Nou wilden ze geen kinderen meer krijgen om die reden.
Ik kan zelf wel zeggen of ik geïnteresseerd ben, dat hoef jij niet voor me te bepalen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:04 schreef Mr.44 het volgende:
voor MetalIsAwsome en andere gedesinteresseerde
Het probleem is dat ze extra begeleiding wilden maar die niet krijgen, er werd gezegd dat ze die absoluut niet wilden en toen werden hun kinderen afgenomen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:05 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Ja oke, evolutie is geen evolutie zonder survival of the fittest.
Ze moeten gewoon geen kinderen maken als ze die niet kunnen op voeden. Doen ze dat wel dan moeten ze niet raar op kijken als dingen fout gaan. Sneu maar waar.
Welnee. Deze beperkingen worden niet uitgeselecteerd / versterkt. En zoals Hlmllp al zegt, is sociaal gedrag ook evolutionair gevomd.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:56 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, maar ze zorgen wel voor structurele verzwakking van de soort.
Maar wat heeft dat met de evolutietheorie te maken?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:06 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Het probleem is dat ze extra begeleiding wilden maar die niet krijgen, er werd gezegd dat ze die absoluut niet wilden en toen werden hun kinderen afgenomen.
Als we de theorie dat bepaalde diersoorten elkaar opeten toepassen "zoals hij bedoeld is", kunnen we situaties krijgen zoals bepaalde stammen in Afrika die aan kannibalisme doen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:45 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als we de evolutieleer gewoon zuiver toepassen zoals hij bedoeld is, kunnen we weer situaties als in het Derde Rijk krijgen.
Dat ze dán in principe wel kinderen kunnen krijgen, omdat die kinderen dan wel goede zorg kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:07 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat met de evolutietheorie te maken?
Als gehandicapten weer kinderen krijgen wordt dat dus wel versterkt, niet dat ik daar tegen ben, ik vind het juist heel goed dat gehandicapten verzorgd worden en vind dat zij ook bestaansrecht hebben. Je zegt dat sociaal gedrag ook evolutionair is, maar hoe verklaar je autisme dan? Dat brengt toch ook wel een hoop voordelen met zich mee wat betreft genieën die de maatschappij vormgeven.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Welnee. Deze beperkingen worden niet uitgeselecteerd / versterkt. En zoals Hlmllp al zegt, is sociaal gedrag ook evolutionair gevomd.
De stelling die jij poneert, komt van mensen die denken zelf de evolutie ter hand te moeten nemen. Er schuilt gevaar in als wetenschappelijke theorieen bekent worden onder politici of de bevolking. Want die gebruiken deze kennis onmiddelijk als een argument / instument in hun belangenstrijd. Sommige kennis leidt zo tot misdadige praktijken.
Het heeft misschien niet helemaal te maken met kracht. Maar meer met macht.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:08 schreef SpecialK het volgende:
Evolutie is dus niet survival of the fittest. Dat is het hele punt. MetalIsAwesome sommige van je ideeën over evolutie zijn hopeloos ouderwets.
Maar dan is er gewoon sprake van puur egoïsme van de gehandicapten. Wel kinderen willen hebben, maar ze niet kunnen opvoeden. Dat moet gewoon ontmoedigd worden. Gezien kinderen krijgen gratis is, betekent het niet dat je het ook gelijk moet doen. Puur egoïsme.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:09 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat ze dán in principe wel kinderen kunnen krijgen, omdat die kinderen dan wel goede zorg kunnen krijgen.
Ik denk niet dat het zo simpel ligt.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:17 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Maar dan is er gewoon sprake van puur egoïsme van de gehandicapten. Wel kinderen willen hebben, maar ze niet kunnen opvoeden. Dat moet gewoon ontmoedigd worden. Gezien kinderen krijgen gratis is, betekent het niet dat je het ook gelijk moet doen. Puur egoïsme.
Niet versterkt. Versterkt wordt alleen dat wat onder de gegeven selectiedruk meer overlevingkansen heeft dan de rest. Daar is geen sprake van.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:12 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als gehandicapten weer kinderen krijgen wordt dat dus wel versterkt, niet dat ik daar tegen ben, ik vind het juist heel goed dat gehandicapten verzorgd worden en vind dat zij ook bestaansrecht hebben.
Natuurlijke variatie. Ook dat speelt een essentiele rol in de evolutie.quote:Je zegt dat sociaal gedrag ook evolutionair is, maar hoe verklaar je autisme dan? Dat brengt toch ook wel een hoop voordelen met zich mee wat betreft genieën die de maatschappij vormgeven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |