quote:JSF per toestel weer duurder
DEN HAAG - De Joint Strike Fighter (JSF), het gevechtsvliegtuig dat de F-16 moet gaan vervangen, is weer duurder geworden.
Foto: AFP
De prijs per toestel is nu berekend op 61,5 miljoen euro. Een jaar eerder lag het nog op 60,4 miljoen, maar toen was de dollarkoers ongunstiger.
Dat blijkt uit een brief van minister Hans Hillen woensdag aan de Tweede Kamer. Toch ligt de raming van het totaal aan investeringskosten voor Nederland per 31 december vorig jaar praktisch gelijk aan het jaar ervoor. Het totaal komt uit op 7,5 miljard euro, als Nederland, zoals ooit gepland, 85 JSF-toestellen zou kopen.
Maar daar rekent in politiek Den Haag eigenlijk al niemand meer mee. Ook Hillen zei onlangs al dat het er zeker minder zullen worden. Hillen benadrukt in zijn brief dat de kostenstijging van het project is gestabiliseerd.
Die zijn ook al dik 30 jaar oud en beginnen soms wat uit elkaar te vallen.quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:45 schreef Metalfrost het volgende:
Bezuinigen in het binnenland, we pompen de olie in slangen onder de oceaan door en we smijten het geld naar het luchtruim. Ik snap er niks meer van.
Nooit gedaan ook. Wat is er mis met de F16?
Mja, zo simpel zou het moeten zijn eigenlijk. Als ik pakweg een CD of game preorder moet Bo.l.com ook niet aankomen dat de ontwikkelaar de prijs van het spel/CD verhoogt omdat de ontwikkelkosten hoger uitvielenquote:Op woensdag 6 juni 2012 17:54 schreef Viajero het volgende:
Waarom sluiten regeringen niet een contract waar in staat:
Ik koop op deze datum 85 JSf vliegtuigen.
Ze kunnen het volgende: (XXXXXXX)
En ze kosten 60 Miljoen Euro per stuk.
Als ze dan duurder uitvallen dan kost dat het bedrijf dat ze bouwt, maar niet de regering.
En waarom stelt geen enkele politicus, ook oppositie politici, nooit die vraag?
Zwaar verouderd en niet geschikt voor toekomstige inzet tegen een steeds geavanceerder wordende vijand.quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:45 schreef Metalfrost het volgende:
Bezuinigen in het binnenland, we pompen de olie in slangen onder de oceaan door en we smijten het geld naar het luchtruim. Ik snap er niks meer van.
Nooit gedaan ook. Wat is er mis met de F16?
Niet helemaal.quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:58 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zwaar verouderd en niet geschikt voor toekomstige inzet tegen een steeds geavanceerder wordende vijand.
Dan had men een vliegtuig van de plank moeten kopen, maar mat herben wou perse die JSF en hierdoor heeft jaap de hoop scheffer ook een tijdje als hoofdman van de NAVO mogen dienen. Zo zien we waar de prioriteiten liggen bij onze bestuurders. Prestige, prestige en prestige, ow en dan soms nog wat eigen gewin, en als laatste zijn ze er voor de burgers.quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:54 schreef Viajero het volgende:
En waarom stelt geen enkele politicus, ook oppositie politici, nooit die vraag?
En juist daarom lijkt het me belangrijker dat we van tevoren een prijs afspreken. Hoewel dat natuurlijk wel de mogelijkheden op corruptie beperkt...quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:57 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Mja, zo simpel zou het moeten zijn eigenlijk. Als ik pakweg een CD of game preorder moet Bo.l.com ook niet aankomen dat de ontwikkelaar de prijs van het spel/CD verhoogt omdat de ontwikkelkosten hoger uitvielen.
Maar goed, dit gaat niet om een game. Dit gaat om miljarden. Vele.
Dat kan niet als je een toestel aankoopt in de ontwikkelfase.quote:Op woensdag 6 juni 2012 18:01 schreef Viajero het volgende:
[..]
En juist daarom lijkt het me belangrijker dat we van tevoren een prijs afspreken. Hoewel dat natuurlijk wel de mogelijkheden op corruptie beperkt...
Ze wilden gewoon een modern toestel.Anders hadden ze net zo goed alle F16's kunnen vervangen door nieuwe F16's.quote:Op woensdag 6 juni 2012 18:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan had men een vliegtuig van de plank moeten kopen, maar mat herben wou perse die JSF en hierdoor heeft jaap de hoop scheffer ook een tijdje als hoofdman van de NAVO mogen dienen. Zo zien we waar de prioriteiten liggen bij onze bestuurders. Prestige, prestige en prestige, ow en dan soms nog wat eigen gewin, en als laatste zijn ze er voor de burgers.
Er waren toch nog 2 andere opties maar die waren niet prestigeus genoeg voor de heren toendertijd.quote:Op woensdag 6 juni 2012 18:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ze wilden gewoon een modern toestel.Anders hadden ze net zo goed alle F16's kunnen vervangen door nieuwe F16's.
Ja net of de politiek hier wat aan kan doenquote:Een jaar eerder lag het nog op 60,4 miljoen, maar toen was de dollarkoers ongunstiger.
Alleen de Saab. De andere waren of even oud als de F16 of ze hadden twee motoren en zouden dus veel duurder in het onderhoud zijn of ze waren te groot en dan zou de infrastructuur moeten worden aangepast wat ook niet gratis is.quote:Op woensdag 6 juni 2012 18:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er waren toch nog 2 andere opties maar die waren niet prestigeus genoeg voor de heren toendertijd.
Dit. Alleen jammer dat pappie Amerika dan heel boos zou beginnen te kijken.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:05 schreef PKRChamp het volgende:
Ik blijf zeggen dat ze gewoon de Eurofighter moesten kopen, een goed toestel en extreem wendbaar.
Ik denk dat ze zelfs in de VS niet blij zijn met dit project, het kost hun vooralsnog het veelvoudige dan wat wij betalen aan de JSF. Jammer dat er besloten is dat de JSF er moest en zou komen en wij krijgen nog niet eens degene die verticaal kan opstijgen, wat een farce.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:07 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dit. Alleen jammer dat pappie Amerika dan heel boos zou beginnen te kijken.
Gewoon wat van dit soort dingen kopen...dan klaar.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:05 schreef PKRChamp het volgende:
Ik blijf zeggen dat ze gewoon de Eurofighter moesten kopen, een goed toestel en extreem wendbaar.
Blijft een ontwerp uit 1980, en het heeft twee motoren dus je onderhoudskosten zijn hoger.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:05 schreef PKRChamp het volgende:
en wie is die geavanceerde vijand/geavanceerder wordende vijand? De grootste bedreiging komt in de toekomst ergens uit het oosten. dan heeft Nederland ook tanks nodig, en een goed uitgeruste marine. Maar de tanks worden verkocht, de marine wordt uitgekleed tot Belgisch nivo met alleeen nog 2 roeiboten.quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:58 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zwaar verouderd en niet geschikt voor toekomstige inzet tegen een steeds geavanceerder wordende vijand.
Nee ,die JSF is lekker onderhoudsvriendelijk :quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Blijft een ontwerp uit 1980, en het heeft twee motoren dus je onderhoudskosten zijn hoger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |