abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112501362
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:13 schreef pipdebeer het volgende:

[..]

Precies. ''Vroegah'' was er alleen sprake van zichttermijn, maar velen hebben er uitprobeertermijn van gemaakt, zodat de consument zich meer op zijn gemak voelt bij het kopen van iets en een keuze kunnen maken op basis daarvan.

Dusja :) Bedankt allemaal!
Nee, de koop op afstand regel is nooit een zichttermijn geweest. Dit staat los van de winkeliers, het is gewoon bij wet geregeld.
pi_112529057
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nee, de koop op afstand regel is nooit een zichttermijn geweest. Dit staat los van de winkeliers, het is gewoon bij wet geregeld.
Dan ben ik wel benieuwd naar jou definitie van zichttermijn en van uitprobeertermijn.

quote:
De zichttermijn of bedenktijd is de termijn waarbinnen een consument een product of dienst dat op afstand is gekocht kan beoordelen en retourneren indien het product of de dienst niet aan de verwachtingen voldoent. Er geldt een wettelijke termijn van 7 werkdagen waarbinnen de zichttermijn actief is.
Bron

quote:
Een bedenktijd noemen we ook wel een zichttermijn of een bedenktermijn.
Bron

Wat jij wellicht hebt gelezen, is het volgende artikel: Nee, het is een uitprobeertermijn en geen zichttermijn!

Overigens ben ik het niet met deze man eens. Hij concludeert dat een zichttermijn niet correct is omdat je volgens hem bij een zichttermijn het product slechts mag bekijken en ongeopend retourneren. Dat is natuurlijk onzin, het is aan de webwinkel om invulling aan het begrip te geven.

Als ik een zichttermijn van 14 dagen geef dan is dat net zo goed een uitprobeertermijn van 14 dagen. De wet regelt immers dat je een product mag uitproberen, je mag dit recht niet beperken. Je kan het begrip zichttermijn dan ook niet beperken tot slechts het bekijken van een product en niet het openen ervan. Simpelweg omdat het wettelijk is vastgelegd dat je een product/verpakking naar redelijkerwijs mag proberen.
  donderdag 7 juni 2012 @ 22:02:12 #28
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_112587062
Ik heb ook nog een vraag hierover.
Geldt die 30 dagen bedenktijd voor alle producten, dus ook voor boeken?
Dat is toch een beetje vreemd of niet? Dan kun je het boek lezen en dan weer terugsturen.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_112587228
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 22:02 schreef Luxuria het volgende:
Ik heb ook nog een vraag hierover.
Geldt die 30 dagen bedenktijd voor alle producten, dus ook voor boeken?
Dat is toch een beetje vreemd of niet? Dan kun je het boek lezen en dan weer terugsturen.
Kan jij een boek netjes houden? Dus zonder lelijke vouwen erin? Meestal niet. Dus in dat geval kan je het niet terug sturen. Indien het boek er nog goed uitziet zou je het zonder problemen moeten kunnen terug sturen. Ik kan in de (algemene) voorwaarden geen afwijkende regels mbt boeken.
pi_112587703
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 22:04 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Kan jij een boek netjes houden? Dus zonder lelijke vouwen erin? Meestal niet.
Ik weet niet wat jij allemaal met jouw boeken uitspookt...
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_112588109
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 22:12 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ik weet niet wat jij allemaal met jouw boeken uitspookt...
Bij de meeste boeken krijg je van die vouwen in de zijkant als je vaak genoeg omslaat, wellicht dat dat bij een hardcover boek wat minder van toepassing is, maar anders zal je die zeker zien.
pi_112588681
Volgens mij heb je met boeken vaak genoeg dat er zo'n gesealde verpakking omheen zit.

Op de achterkant staat vaak een samenvatting oid van het boek. Ik zou zeggen, gesealde verpakking van het boek af, niet in aanmerking voor een retour.

Hoe wil je immers een boek 'uitproberen'? Je kan moeilijk het hele boek gaan lezen en dan na 25 dagen zeggen, wanneer je het boek uit hebt, tja, ik vond de verhaallijn toch niet zo goed, ik wil het graag retourneren.
pi_112588885
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 22:26 schreef Snoepje5 het volgende:
Volgens mij heb je met boeken vaak genoeg dat er zo'n gesealde verpakking omheen zit.

Op de achterkant staat vaak een samenvatting oid van het boek. Ik zou zeggen, gesealde verpakking van het boek af, niet in aanmerking voor een retour.
Daar staat niets over in de voorwaarden.

http://www.bol.com/nl/m/klantenservice/retourneren/index.html
quote:
Hoe wil je immers een boek 'uitproberen'? Je kan moeilijk het hele boek gaan lezen en dan na 25 dagen zeggen, wanneer je het boek uit hebt, tja, ik vond de verhaallijn toch niet zo goed, ik wil het graag retourneren.
Je hoeft geen reden op te geven om iets te retourneren, dus dat maakt verder niet uit.
  donderdag 7 juni 2012 @ 23:12:28 #34
206580 Luxuria
pi_112591634
quote:

Daarom, je kunt het boek dus gewoon lezen en dan na 3 weken terugsturen, wel gek.
Ik heb regelmatig boeken besteld bij Bol.com en daar zat nog nooit een gesealde bij.

Ik vroeg me dit af omdat ik met een verslag voor school bezig ben en daar een boek bij nodig heb..
Dit boek kost 40 euro en ik heb het na 2 dagen al niet meer nodig.
Best slecht om dat te doen, maar ik heb het maar 2 dagen nodig. Daar wil ik geen 40 euro voor betalen :@
pi_112592206
quote:
Leuk bedacht maar dat is een inperking van de Wet Koa en dat mag niet.
pi_112592698
Heb even bol.com gebeld, wel zo makkelijk.

Je kan een boek gewoon retourneren als de seal er van af is gehaald.
pi_112593012
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:20 schreef r_one het volgende:

[..]

Leuk bedacht maar dat is een inperking van de Wet Koa en dat mag niet.
Nouja, als rechter zou ik me afvragen in hoeverre is het nodig om een boek te lezen om te beslissen of je deze wilt houden of niet. Is een samenvatting van het boek bijvoorbeeld voldoende of moet je het recht hebben om een aantal pagina's te lezen om je besluit te maken?

Ik zou eerlijk zeggen, het is niet nodig om de seal van het boek te halen om te beslissen of je deze wilt houden of niet.
pi_112593099
Ik zou als ik jou was sowieso bij een fotozaak langsgaan, die kunnen je goed voorlichten en je kan de camera direct proberen. Als ie daar een stuk duurder is kan je hem altijd nog bij bol.com bestellen
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_112593131
quote:
7s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:35 schreef dralion13 het volgende:
Ik zou als ik jou was sowieso bij een fotozaak langsgaan, die kunnen je goed voorlichten en je kan de camera direct proberen. Als ie daar een stuk duurder is kan je hem altijd nog bij bol.com bestellen
Dat vind ik persoonlijk helemaal laag gedrag. Wel de expertise van iemand verwachten, maar er niet voor willen betalen.
pi_112593181
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:33 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Nouja, als rechter zou ik me afvragen in hoeverre is het nodig om een boek te lezen om te beslissen of je deze wilt houden of niet. Is een samenvatting van het boek bijvoorbeeld voldoende of moet je het recht hebben om een aantal pagina's te lezen om je besluit te maken?

Ik zou eerlijk zeggen, het is niet nodig om de seal van het boek te halen om te beslissen of je deze wilt houden of niet.
Die afweging zal een rechter nooit maken aangezien de klant het recht heeft om het product zonder opgaaf van reden kan terug sturen.
pi_112593239
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:36 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Die afweging zal een rechter nooit maken aangezien de klant het recht heeft om het product zonder opgaaf van reden kan terug sturen.
Wat heeft het feit dat er geen opgaaf van reden verstrekt hoeft te worden te maken met het verbreken van een seal?

De rechter zal wel degelijk toetsen in hoeverre het redelijk is dat een seal verwijderd wordt om te besluiten of je het product wilt houden of niet.
pi_112593365
De algemene voorwaarden melden namelijk:

quote:
Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden.
De rechter kan en zal in zo'n geval (van het boek) toetsen in hoeverre het redelijk is dat de consument het product (boek) uitpakt (seal verwijderen) om te beoordelen of hij het product wenst te behouden.
pi_112593375
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:37 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Wat heeft het feit dat er geen opgaaf van reden verstrekt hoeft te worden te maken met het verbreken van een seal?

De rechter zal wel degelijk toetsen in hoeverre het redelijk is dat een seal verwijderd wordt om te besluiten of je het product wilt houden of niet.
Zoals r_one net zei, het verbreken van een seal kan geen reden zijn om een retour te weigeren. Simpelweg omdat de consument in zijn recht staat om die seal te verwijderen.
pi_112593437
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:40 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Zoals r_one net zei, het verbreken van een seal kan geen reden zijn om een retour te weigeren. Simpelweg omdat de consument in zijn recht staat om die seal te verwijderen.
Wel wanneer het verbreken van een seal geen toegevoegde waarde kan bieden aan de beslissing of je het product wilt behouden of niet.
  donderdag 7 juni 2012 @ 23:43:25 #45
206580 Luxuria
pi_112593583
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:33 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Dat kan best nodig zijn.
Ik lees af en toe een boek en pas geleden had ik een boek in de winkel gekocht die me leuk leek aan de hand van de samenvatting. Echter toen ik er thuis aan begon, vond ik het totaal niet prettig lezen en niet fijn geschreven. Ik ben dan ook niet verder gekomen dan het eerste hoofdstuk.
pi_112593616
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:41 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Wel wanneer het verbreken van een seal geen toegevoegde waarde kan bieden aan de beslissing of je het product wilt behouden of niet.
Daar wil ik wel een bron voor zien.
pi_112593678
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:43 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Dat kan best nodig zijn.
Ik lees af en toe een boek en pas geleden had ik een boek in de winkel gekocht die me leuk leek aan de hand van de samenvatting. Echter toen ik er thuis aan begon, vond ik het totaal niet prettig lezen en niet fijn geschreven. Ik ben dan ook niet verder gekomen dan het eerste hoofdstuk.
In dat geval denk ik inderdaad dat je een goed argument hebt bij de rechter.
pi_112593928
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:41 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Theoretisch zou je de klant de kosten van een nieuwe seal in rekening kunnen brengen. Maar dat gaat om een paar cent en om daar nou moeilijk over te doen...

Overigens, als je bij bijv. Selexyz een boek koopt dan mag je dat ook binnen week o.i.d. nog omruilen, ook als het niet verzegeld is. En dat is pure coulantie, want geen koop op afstand. Onafhankelijk van de juridische vraag, moet je dus als webwinkel wel gek zijn om er wel moeilijk over te doen.
pi_112594146
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juni 2012 23:35 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat vind ik persoonlijk helemaal laag gedrag. Wel de expertise van iemand verwachten, maar er niet voor willen betalen.
Das waar, maar als het budget een groot probleem is, is het een optie. Zelf koop ik ook liever dat soort aparatuur (mijn camera, telescoop verrekijker) liever dicht bij huis, stuk makkelijker met garantiekweties.
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_112595616
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 20:54 schreef Hallmark het volgende:
Verzendkosten terug zijn voor jouw rekening, als ik het goed begrepen heb. Altijd terugsturen met verzekering, en track&trace. Wat je altijd kunt doen, is er drie of vier bestellen, en dan de beste houden.

Overigens, ik vind bol.com prijzig met hun electronica. Check altijd eerst de tweakers.net pricewatch.
Dafuq? Wat moet je met 4 camera's bestellen om vervolgens 3 terug te sturen? Ik snap de logica niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')