abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 juni 2012 @ 13:45:06 #1
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_112422608
Situatie:
Mijn vriendin zit gehuurd in een appartement. Ze heeft een achteruitgang. Echter, deze komt uit op het pad van een ander pand. Daar zit sinds kort een nieuwe eigenaar op. Hij heeft onlangs het pad afgesloten met een hek en ketting. Daardoor kan mijn vriendin niet meer achterom. We hebben een gesprek met hem hierover gehad, hij wil echter niet de poort voor ons open doen, of ons een sleutel hiervan geven. Dit doet hij om zijn zaak te beveiligen. Volgens hem is er geen recht van overpad. De huiseigenaar van mijn vriendin is een slappe zak, en onderneemt verder ook geen actie.

Erg lastig, maar niet onoverkomelijk. Tot over twee weken. Dan gaan we samenwonen, en moeten we wel achterom om de meubels e.d. door de achterdeur te krijgen. Zoals zich laat raden wil de buurman niet meewerken.

Nu vraag ik me af wat voor actie we kunnen ondernemen. Buurman en huiseigenaar gaan niets doen. Maar mij viel wel wat anders in. In de achtertuin van mijn vriendin komt de brandtrap van de bovenburen uit. Oftwel, tuin en pad zijn een brand/nooduitgang. Heeft het zin om de brandweer er eens bij te halen, en door hen te laten beoordelen dat dit een onveilige situatie is, waardoor de buurman wel zijn pad moet openstellen voor ons?
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_112422663
Opvragen wat er bij het kadaster geregistreerd staat.

Hoewel, weet niet of dat kan wanneer je geen eigenaar bent van een pand.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_112422669
Recht van overpad geldt volgens mij pas als er 25 jaar (!) lang gebruik van is gemaakt. Is dat het geval?
gr gr
pi_112422695
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:46 schreef Quyxz_ het volgende:
Recht van overpad geldt volgens mij pas als er 25 jaar (!) lang gebruik van is gemaakt. Is dat het geval?
Neehoor.
  maandag 4 juni 2012 @ 13:48:16 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112422760
quote:
Dat zou betekenen dat je bij nieuwbouw nooit een recht van overpad zou kunnen hebben?
Maar wat KR al zegt: kadastergegevens.

Edit: het kan wel zo zijn dat een recht van overpad ontstaat als er een X-aantal jaar gebruik van gemaakt is.
Als ik dus altijd door jouw weiland naar mijn weiland loop ipv 4 km om te lopen en er via de weg naartoe te gaan, dan kan het wel zijn dat de gewoonte op een bepaald moment een recht wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Licht Ontvlambaar maandag 4 juni 2012 @ 13:48:54 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_112422786
quote:
Wat is een recht van overpad en hoe komt dit tot stand?
Een recht van overpad is het recht dat u heeft om gebruik te maken van (een deel van) de grond van iemand anders. Heeft u het recht van overpad? Dan mag u over de grond van uw buren lopen of fietsen om bij uw huis of ander eigendom te komen.

Een recht van overpad is een zogenoemde 'erfdienstbaarheid'. Een erfdienstbaarheid en dus ook een recht van overpad kan op twee manieren tot stand komen:

1. Door vestiging
Dit gebeurt door middel van een notariële akte. Alleen de eigenaren van de betrokken erven kunnen een erfdienstbaarheid vestigen. U moet hiervoor naar een notaris.

2. Door verjaring
Verjaring wil zeggen dat een situatie zo lang heeft bestaan, dat er een recht is ontstaan. Dit is het geval na 10 jaar als de verjaring ‘te goeder trouw’ gebeurt. Anders is de termijn 20 jaar. De eigenaren van beide erven kunnen zich op verjaring beroepen.

NB Een recht van overpad kan pas sinds 1992 door verjaring ontstaan.
zegt het Juridisch Loket
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_112422800
quote:
Wat een onzin :')

Als je recht van overpad hebt staat het in je koopakte, als huurder heb je die niet en moet je dus je huisbaas vragen en ben je van zijn grillen afhankelijk.
pi_112422802
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Neehoor.
Het was 20 jaar, foutje van mijn kant:
http://www.eigenhuis.nl/a(...)h-recht-van-overpad/
Maar het is nog steeds lang.
gr gr
  Licht Ontvlambaar maandag 4 juni 2012 @ 13:49:49 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_112422826
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:49 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

10 jaar, mits te goeder trouw...
pi_112422827
Voor recht van overpad zal je bij de verhuurder moeten informeren of dit opgenomen is in de akte, of dat dit van rechtswege geldt door termijn. Hij dient dit voor je uit te zoeken/ hierin duidelijkheid verschaffen. Staat er in het huurcontract hier iets over?

Afhankelijk van de situatie kan er idd door de brandweer een aanvullende eis is gesteld voor vluchten, dit is alleen erg onwaarschijnlijk omdat je al buiten bent en dus "veilig" wanneer je in de tuin uitkomt.
pi_112422837
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:49 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Neehoor.
pi_112422892
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:49 schreef CutCake het volgende:

Afhankelijk van de situatie kan er idd door de brandweer een aanvullende eis is gesteld voor vluchten, dit is alleen erg onwaarschijnlijk omdat je al buiten bent en dus "veilig" wanneer je in de tuin uitkomt.
Het gaat er niet alleen om dat je veilig buiten staat.
De brandweer vind het ook wel fijn om ergens makkelijk bij te kunnen komen zonder eerst een slot te moeten openknippen.
pi_112422925
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

10 jaar, mits te goeder trouw...
Echt een definitie waar je iets aan hebt.
gr gr
pi_112422930
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Het gaat er niet alleen om dat je veilig buiten staat.
De brandweer vind het ook wel fijn om ergens makkelijk bij te kunnen komen zonder eerst een slot te moeten openknippen.
Geven ze niet zoveel om, die rammen alles kapot indien nodig.
pi_112422969
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:52 schreef CutCake het volgende:

[..]

Dat laatste sowieso. :7
Maar toch.
  Licht Ontvlambaar maandag 4 juni 2012 @ 13:53:35 #16
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_112422991
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:52 schreef CutCake het volgende:

[..]

Heerlijk beroep...
pi_112423043
quote:
6s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:53 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Heerlijk beroep...
Soort forummod idd, er met de botte bijl invliegen naar eigen goeddunken en lastige vragen achteraf hierover lichtjes wegwuiven :)
  maandag 4 juni 2012 @ 13:55:08 #18
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_112423061
Slot doorslijpen en achteraf een boete en een nieuw slot betalen.
Ok stelletje hokboeren
pi_112423075
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:54 schreef CutCake het volgende:

[..]

Soort forummod idd, er met de botte bijl invliegen naar eigen goeddunken en lastige vragen achteraf hierover lichtjes wegwuiven :)
Zo is tante Sjeen niet. :N
  maandag 4 juni 2012 @ 13:55:41 #20
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_112423082
leuk en aardig of je in je recht staat of niet, ik heb niet de illussie dat de beste man zich hier iets van gaat aantrekken. Die gaat over twee weken als we gaan oververhuizen echt niet het slot opendoen voor ons.

Vandaar dat ik meer nu op het spoor van de brandweer zat. Valt er wat te halen door hen erbij te halen?

quote:
14s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:55 schreef padlarf het volgende:
Slot doorslijpen en achteraf een boete en een nieuw slot betalen.
daar zaten we ook al over te denken, de beste man heeft echter een camera geïnstalleerd. Als we de poort eruit tillen, en die week wordt er ingebroken, dikke kans dat ze het dan verhalen op ons (de man is orthodontist en heeft schijnbaar dure apparatuur liggen)
  maandag 4 juni 2012 @ 13:56:33 #21
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112423130
Nee, zie ook recent bij de Rijdende Rechter. je hebt geen recht op een vluchtweg achterom
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_112423175
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:56 schreef Mark het volgende:
Nee, zie ook recent bij de Rijdende Rechter. je hebt geen recht op een vluchtweg achterom
Dat is iets anders dan wanneer die vluchtweg altijd al beschikbaar was en opeens wordt afgesloten.
pi_112423185
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:56 schreef Mark het volgende:
Is situatie specifiek. Eisen zijn per korps zeer verschillend en zelfs willekeurig.
pi_112423210
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Dat is iets anders dan wanneer die vluchtweg altijd al beschikbaar was en opeens wordt afgesloten.
Dat zou zijn als je de deur afsluit/blokkeert of de trap weghaalt.
pi_112423237
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:58 schreef CutCake het volgende:

[..]

Dat zou zijn als je de deur afsluit/blokkeert of de trap weghaalt.
Of een brandgang afsluit.
  maandag 4 juni 2012 @ 13:59:42 #26
26374 made
..made by made..
pi_112423276
Een extra slot eraan hangen ;)
Lurkt !
pi_112423302
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:59 schreef made het volgende:
Een extra slot eraan hangen ;)
En dan wel filmen als de buurman de boel wil open maken.
pi_112423315
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:45 schreef greatgonzo het volgende:
Situatie:
Mijn vriendin zit gehuurd in een appartement. Ze heeft een achteruitgang. Echter, deze komt uit op het pad van een ander pand. Daar zit sinds kort een nieuwe eigenaar op. Hij heeft onlangs het pad afgesloten met een hek en ketting. Daardoor kan mijn vriendin niet meer achterom. We hebben een gesprek met hem hierover gehad, hij wil echter niet de poort voor ons open doen, of ons een sleutel hiervan geven. Dit doet hij om zijn zaak te beveiligen. Volgens hem is er geen recht van overpad. De huiseigenaar van mijn vriendin is een slappe zak, en onderneemt verder ook geen actie.

Erg lastig, maar niet onoverkomelijk. Tot over twee weken. Dan gaan we samenwonen, en moeten we wel achterom om de meubels e.d. door de achterdeur te krijgen. Zoals zich laat raden wil de buurman niet meewerken.

Nu vraag ik me af wat voor actie we kunnen ondernemen. Buurman en huiseigenaar gaan niets doen. Maar mij viel wel wat anders in. In de achtertuin van mijn vriendin komt de brandtrap van de bovenburen uit. Oftwel, tuin en pad zijn een brand/nooduitgang. Heeft het zin om de brandweer er eens bij te halen, en door hen te laten beoordelen dat dit een onveilige situatie is, waardoor de buurman wel zijn pad moet openstellen voor ons?
De enige manier om er echt achter te komen is de erfdienstbaarheid van de kavel op te vragen bij het kadaster. De erfdienstbaarheden van een kavel hoeven zelfs niet op de koopakte aangegeven te zijn, dus dat die nieuwe eigenaar zegt dat het er niet op zit hoeft niet de waarheid te zijn (kan natuurlijk wel). Dit kost je afhankelijk van het type onderzoek ¤125 of ¤235.

Een nooduitgang moet volgens mij vrij bereikbaar zijn...
  maandag 4 juni 2012 @ 14:02:50 #29
3542 Gia
User under construction
pi_112423401
Volgens mij kun je gewoon bij het kadaster opvragen of er een erfdienstbaarheid bestaat voor dat pad.
  maandag 4 juni 2012 @ 14:05:05 #30
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_112423479
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:00 schreef servies het volgende:
Dit kost je afhankelijk van het type onderzoek ¤125 of ¤235.
Met het risico dat je alsnog nul op het rekest krijgt. Kun je beter eenmalig dat slot saboteren en de schade vergoeden.
Ok stelletje hokboeren
  maandag 4 juni 2012 @ 14:06:35 #31
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112423560
quote:
12s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:05 schreef padlarf het volgende:

[..]

Met het risico dat je alsnog nul op het rekest krijgt. Kun je beter eenmalig dat slot saboteren en de schade vergoeden.
En dan doet de buurman aangifte, ben je nog verder van huis
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 4 juni 2012 @ 14:28:09 #32
141482 Q.
JurassiQ
pi_112424483
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:06 schreef Mark het volgende:

[..]

En dan doet de buurman aangifte, ben je nog verder van huis
's Nachts doen, goede bivakmuts op. 8-)
For great justice!
  maandag 4 juni 2012 @ 14:38:54 #33
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_112424963
Je bent geen eigenaar dus je hebt nergens recht op. Dit is een zaak tussen de twee eigenaren. Jij kan enkel huurverlaging afdwingen indien jou huurcontract gebaseerd was op het aanwezig zijn van een achterom.

Nooduitgang moet naar een buitenplaats leiden en hoeft niet een brandgang richting de straat te hebben.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  maandag 4 juni 2012 @ 15:38:43 #34
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_112427380
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:38 schreef trigt013 het volgende:

Nooduitgang moet naar een buitenplaats leiden en hoeft niet een brandgang richting de straat te hebben.
hmm, dus een pleintje is al veilig als je daar niet meer weg kan komen?
pi_112438853
Je hebt dat huis toch gehuurd inclusief achter ingang?

Je moet dus klagen bij je huisbaas, hij moet ervoor zorgen dat je gebruik kan maken van hetgeen jij hebt gehuurd.
pi_112442463
Waar woonde gij ergens,weet je perceel nummer toevallig? Heb toegang tot kadaster omgeving,alleen omdat ik de perceel nummer niet weet moet ik wel ff zoeken :P Worth a shot
www.fmylife.com,your life isnt that bad now is it?
pi_112442514
Was dit laatst niet bij de rijdende rechter :@?
Feyenoord Rotterdam
pi_112442635
oh nvm,grens zal waarschijnlijk niet aangeven wat er op de akte staat :<
www.fmylife.com,your life isnt that bad now is it?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')