Neehoor.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:46 schreef Quyxz_ het volgende:
Recht van overpad geldt volgens mij pas als er 25 jaar (!) lang gebruik van is gemaakt. Is dat het geval?
Dat zou betekenen dat je bij nieuwbouw nooit een recht van overpad zou kunnen hebben?quote:Op maandag 4 juni 2012 13:46 schreef Quyxz_ het volgende:
Recht van overpad geldt volgens mij pas als er 25 jaar (!) lang gebruik van is gemaakt. Is dat het geval?
zegt het Juridisch Loketquote:Wat is een recht van overpad en hoe komt dit tot stand?
Een recht van overpad is het recht dat u heeft om gebruik te maken van (een deel van) de grond van iemand anders. Heeft u het recht van overpad? Dan mag u over de grond van uw buren lopen of fietsen om bij uw huis of ander eigendom te komen.
Een recht van overpad is een zogenoemde 'erfdienstbaarheid'. Een erfdienstbaarheid en dus ook een recht van overpad kan op twee manieren tot stand komen:
1. Door vestiging
Dit gebeurt door middel van een notariële akte. Alleen de eigenaren van de betrokken erven kunnen een erfdienstbaarheid vestigen. U moet hiervoor naar een notaris.
2. Door verjaring
Verjaring wil zeggen dat een situatie zo lang heeft bestaan, dat er een recht is ontstaan. Dit is het geval na 10 jaar als de verjaring ‘te goeder trouw’ gebeurt. Anders is de termijn 20 jaar. De eigenaren van beide erven kunnen zich op verjaring beroepen.
NB Een recht van overpad kan pas sinds 1992 door verjaring ontstaan.
Wat een onzinquote:Op maandag 4 juni 2012 13:46 schreef Quyxz_ het volgende:
Het was 20 jaar, foutje van mijn kant:quote:
10 jaar, mits te goeder trouw...quote:Op maandag 4 juni 2012 13:49 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Het was 20 jaar, foutje van mijn kant:
http://www.eigenhuis.nl/a(...)h-recht-van-overpad/
Maar het is nog steeds lang.
Neehoor.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:49 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Het was 20 jaar, foutje van mijn kant:
http://www.eigenhuis.nl/a(...)h-recht-van-overpad/
Maar het is nog steeds lang.
Het gaat er niet alleen om dat je veilig buiten staat.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:49 schreef CutCake het volgende:
Afhankelijk van de situatie kan er idd door de brandweer een aanvullende eis is gesteld voor vluchten, dit is alleen erg onwaarschijnlijk omdat je al buiten bent en dus "veilig" wanneer je in de tuin uitkomt.
Geven ze niet zoveel om, die rammen alles kapot indien nodig.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Het gaat er niet alleen om dat je veilig buiten staat.
De brandweer vind het ook wel fijn om ergens makkelijk bij te kunnen komen zonder eerst een slot te moeten openknippen.
Dat laatste sowieso.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:52 schreef CutCake het volgende:
[..]
Geven ze niet zoveel om, die rammen alles kapot indien nodig.
Heerlijk beroep...quote:Op maandag 4 juni 2012 13:52 schreef CutCake het volgende:
[..]
Geven ze niet zoveel om, die rammen alles kapot indien nodig.
Soort forummod idd, er met de botte bijl invliegen naar eigen goeddunken en lastige vragen achteraf hierover lichtjes wegwuivenquote:
Zo is tante Sjeen niet.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:54 schreef CutCake het volgende:
[..]
Soort forummod idd, er met de botte bijl invliegen naar eigen goeddunken en lastige vragen achteraf hierover lichtjes wegwuiven
daar zaten we ook al over te denken, de beste man heeft echter een camera geïnstalleerd. Als we de poort eruit tillen, en die week wordt er ingebroken, dikke kans dat ze het dan verhalen op ons (de man is orthodontist en heeft schijnbaar dure apparatuur liggen)quote:Op maandag 4 juni 2012 13:55 schreef padlarf het volgende:
Slot doorslijpen en achteraf een boete en een nieuw slot betalen.
Dat is iets anders dan wanneer die vluchtweg altijd al beschikbaar was en opeens wordt afgesloten.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:56 schreef Mark het volgende:
Nee, zie ook recent bij de Rijdende Rechter. je hebt geen recht op een vluchtweg achterom
Is situatie specifiek. Eisen zijn per korps zeer verschillend en zelfs willekeurig.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:56 schreef Mark het volgende:
Nee, zie ook recent bij de Rijdende Rechter. je hebt geen recht op een vluchtweg achterom
Dat zou zijn als je de deur afsluit/blokkeert of de trap weghaalt.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat is iets anders dan wanneer die vluchtweg altijd al beschikbaar was en opeens wordt afgesloten.
Of een brandgang afsluit.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:58 schreef CutCake het volgende:
[..]
Dat zou zijn als je de deur afsluit/blokkeert of de trap weghaalt.
En dan wel filmen als de buurman de boel wil open maken.quote:
De enige manier om er echt achter te komen is de erfdienstbaarheid van de kavel op te vragen bij het kadaster. De erfdienstbaarheden van een kavel hoeven zelfs niet op de koopakte aangegeven te zijn, dus dat die nieuwe eigenaar zegt dat het er niet op zit hoeft niet de waarheid te zijn (kan natuurlijk wel). Dit kost je afhankelijk van het type onderzoek ¤125 of ¤235.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:45 schreef greatgonzo het volgende:
Situatie:
Mijn vriendin zit gehuurd in een appartement. Ze heeft een achteruitgang. Echter, deze komt uit op het pad van een ander pand. Daar zit sinds kort een nieuwe eigenaar op. Hij heeft onlangs het pad afgesloten met een hek en ketting. Daardoor kan mijn vriendin niet meer achterom. We hebben een gesprek met hem hierover gehad, hij wil echter niet de poort voor ons open doen, of ons een sleutel hiervan geven. Dit doet hij om zijn zaak te beveiligen. Volgens hem is er geen recht van overpad. De huiseigenaar van mijn vriendin is een slappe zak, en onderneemt verder ook geen actie.
Erg lastig, maar niet onoverkomelijk. Tot over twee weken. Dan gaan we samenwonen, en moeten we wel achterom om de meubels e.d. door de achterdeur te krijgen. Zoals zich laat raden wil de buurman niet meewerken.
Nu vraag ik me af wat voor actie we kunnen ondernemen. Buurman en huiseigenaar gaan niets doen. Maar mij viel wel wat anders in. In de achtertuin van mijn vriendin komt de brandtrap van de bovenburen uit. Oftwel, tuin en pad zijn een brand/nooduitgang. Heeft het zin om de brandweer er eens bij te halen, en door hen te laten beoordelen dat dit een onveilige situatie is, waardoor de buurman wel zijn pad moet openstellen voor ons?
Met het risico dat je alsnog nul op het rekest krijgt. Kun je beter eenmalig dat slot saboteren en de schade vergoeden.quote:Op maandag 4 juni 2012 14:00 schreef servies het volgende:
Dit kost je afhankelijk van het type onderzoek ¤125 of ¤235.
En dan doet de buurman aangifte, ben je nog verder van huisquote:Op maandag 4 juni 2012 14:05 schreef padlarf het volgende:
[..]
Met het risico dat je alsnog nul op het rekest krijgt. Kun je beter eenmalig dat slot saboteren en de schade vergoeden.
's Nachts doen, goede bivakmuts op.quote:Op maandag 4 juni 2012 14:06 schreef Mark het volgende:
[..]
En dan doet de buurman aangifte, ben je nog verder van huis
hmm, dus een pleintje is al veilig als je daar niet meer weg kan komen?quote:Op maandag 4 juni 2012 14:38 schreef trigt013 het volgende:
Nooduitgang moet naar een buitenplaats leiden en hoeft niet een brandgang richting de straat te hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |