| Zigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 10:58 |
| Onlangs op vakantie geweest in Duitsland en heb daar op de snelweg ergens 113 (gecorrigeerd) gereden waar maar 80 mocht. Ik kan de plek nog herinneren, ik was met mijn vouwwagen een aantal vrachtwagens aan het inhalen, maar toen ik naast de vrachtwagens zat, zag ik dat ik opeens op een baustelle zat. Wat heb ik in mijn onnozelheid gedaan? Extra gas gegeven voor het inhalen, zodat ik snel weer 80 kon rijden.....dom, dom, dom. Daar hingen van die dingen boven de snelweg en ik was het haasje. De brief waarop bevestigd moet worden of ik de bestuurder was en of ik de overtreding heb begaan, heb ik vorige week opgestuurd. Geen probleem tot dusver, de boete zou iets van 120-150 euro zijn en 1 maand rijontzegging, dus OK: ik betaal gewoon. Maar vandaag krijg ik de boete in de brievenbus: 435 euro! Wat blijkt nu, ze hebben de 1 maand rijontzegging niet opgelegd, maar daardoor wel de boete flink verhoogd. Dit is verwoord in de volgende zin: "Wir haben ausnahmsweise noch einmal von der Anordnung eines Fahrverbotes abgesehen. Die im Bußgeldkatalog vorgesehene Geldbuße war daher gem . § 4 (4) Bußgeldkatalogverordnung angemessen zu erhöhen." Kort vertaald: "We hebben als uitzondering nog een keer afgezien van het opleggen van een rijontzegging. De geldende geldboete wordt daarom conform artikel 4 passend verhoogd." Op duitse websites lees ik dat als je wilt afzien van de rijontzegging, dat dan de boete 2x of 3x verhoogd mag worden. Nu is het natuurlijk zo, dat ik hier niet om gevraagd heb, en liever 150 euro betaal + een maand rijontzegging. Wat kan ik hier tegen doen? En mag dit zo maar? Waarom krijg ik niet de keuze tussen beide opties? | |
| flappy | zaterdag 2 juni 2012 @ 11:01 |
| Je bent fout geweest, dus accepteer de boete maar. | |
| Wokkel | zaterdag 2 juni 2012 @ 11:03 |
| Lullig. Maar ik wil je bedanken voor deze mededeling, ik zal voortaan wat beter opletten met de snelheid bij onze Oosterburen | |
| Afhaalchinees | zaterdag 2 juni 2012 @ 11:03 |
goed antwoord op zijn vraag | |
| TripleS | zaterdag 2 juni 2012 @ 11:05 |
| Je kan alsnog een verzoek sturen voor het opleggen van die maand rijontzegging en de boete van ¤150 alvast betalen. | |
| Zigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 11:24 |
Ja, de vraag is of dat überhaupt kan. Met andere woorden: mogen zij zelf kiezen om mij geen standaard 1 maand rijontzegging op te leggen maar de geldboete te verdrievoudigen? | |
| HighVolume | zaterdag 2 juni 2012 @ 11:27 |
| gewoon proberen joh,op een forum blijven hannesen schiet niet op. ik kan je er verder niet bij helpen want ik spreek uberhaupt geen duits. | |
| motorbloempje | zaterdag 2 juni 2012 @ 11:36 |
Lees anders de OP even door? Hoe is je Duits TS? Wellicht is er wel een FOK!ker met vloeiende Duitse skills voor jou na kan vragen hoe dit zo gelopen is en of er nog wat aan te doen is als je Duits niet zo vloeiend is? | |
| Gravedigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 12:10 |
| Ze gaan er waarschijnlijk van uit dat een rijontzegging geen nut heeft omdat je waarschijnlijk voorlopig niet in Duitsland komt. Dan heeft die ontzegging ook geen enkel nut. | |
| ElisaB | zaterdag 2 juni 2012 @ 12:29 |
Dat denk ik ook en daar hebben ze gelijk in. Ontzegging zou voor jou geen straf zijn (ervan uitgaand dat je niet in Duitsland hoeft of wilt zijn en de ontzegging alleen daar geldt). Balen, want het is een fikse boete | |
| qltel | zaterdag 2 juni 2012 @ 12:46 |
Voor zover ik weet is dat in Nederland ook zo. Buitenlandse bestuurders krijgen ook een hogere boete dan Nederlandse, als de Nederlandse er een rijontzegging bij krijgen. Heel het baustelle-verhaal doet trouwens ook niet zo terzake verder, een vouwwagen is een aanhanger en daarmee mag je in Duitsland niet harder dan 80. Het zou wel zo kunnen zijn dat je ook in Duitsland bij wegwerkzaamheden een hogere bekeuring krijgt. | |
| Zigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 13:17 |
Mijn vouwwagen is gekeurd voor 100 in Duitsland. Daar heb ik een sticker voor gekregen en een keuringsbewijs. Maar goed, ik ga maar in mijn allerbeste duits a.s. maandag eens bellen. | |
| qltel | zaterdag 2 juni 2012 @ 13:24 |
Je auto ook, mag ik hopen? Die keuring is namelijk voor de auto-aanhanger combinatie. Met een andere auto bijvoorbeeld is hij niet geldig. Het maakt me verder niet uit, hoor, maar wellicht voorkomt mijn opmerking je bonnen in de toekomst. Succes maandag. | |
| TheThirdMark | zaterdag 2 juni 2012 @ 13:29 |
Yup, doen ze hier in Nederland ook als er Oosterburen komen. Die krijgen ook gewoon een hogere boete opgelegd. | |
| Zigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:05 |
Het heeft te maken met de combinatie van gewicht tussen auto en aanhangwagen, maar een vouwwagen is zo licht dat vrijwel elke auto dit met 100km/h kan. Pas als deze combinatie ongunstig is, moet je een aanvullende stabilisator hebben geloof ik. | |
| Zigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:06 |
OK, als dat zo is, dan moet ik gewoon betalen, slik.... | |
| qltel | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:16 |
Het belangrijkste is een anti-slinger-koppeling. Maar goed, het gaat er niet om of het kan, het gaat erom of het mag. En zoals ik al zei, als de combinatie van auto en aanhanger niet gekeurd is (door de Tüv of Dekra), mag je maximaal 80 rijden. Zie voor meer info bijvoorbeeld: http://www.kampeerzaken.n(...)and-tuv-nord-keuring | |
| Zigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:29 |
Ga jij mij nou de les lezen? Eerst zeggen dat ik maar 80 in Duitsland mag, en als ik dan reageer met een onderbouwing dat ik 100 mag, kom jij met de uitleg? | |
| qltel | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:36 |
Met "de les lezen" heeft dat verder niets te maken. Jouw onderbouwing met als afsluiter "geloof ik" is allesbehalve sterk en klopt ook niet. Zoals ik al schreef, ik probeer je alleen maar bonnen-geld te besparen, mocht je daardoor kennelijk op je pik getrapt zijn, dan is dat jouw probleem.. | |
| BlueMage | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:42 |
| ...dus als ik dit topic goed begrijp geldt een rijontzegging alleen in het land waar deze opgelegd is? Had wel verwacht dat dat in de EU grensoverschrijdend zou zijn, weer wat geleerd. | |
| Zigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:44 |
Feit is dat ik hier geschreven heb dat mijn vouwwagen hiervoor gekeurd is en dat ik daar een bewijs van heb. Verder: | |
| qltel | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:48 |
Zoals ik in het begin al schreef: de combinatie van auto en vouwwagen moet gekeurd zijn,anders moet je keurig 80. Maar goed, ik zie het volgende topic over boetes uit Duitsland wel komen.. | |
| Gravedigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:50 |
| Gold ter plaatse een snelheidsbeperkung van 80 Km? | |
| ElisaB | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:51 |
Opzet of een schrijffoutje; ik moest lachen | |
| qltel | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:52 |
Ik neem aan dat alleen het land wat je rijbewijs heeft uitgegeven je een rijontzegging op kan leggen, behalve dingen als rijontzeggingen van een aantal uur vanwege een te hoog alcoholpromillage.. Je rijbewijs wordt tenslotte voor een aantal dagen/weken ingevorderd/ongeldig verklaard. | |
| Gravedigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:54 |
| Typfoutje | |
| ElisaB | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:55 |
Hmmm... volgens de ANWB niet dus | |
| ElisaB | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:55 |
Goeie | |
| qltel | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:56 |
Ik neem aan 70. Dat is vrijwel altijd bij wegwerkzaamheden in Duitsland. Snelheidsbeperkingen in Duitsland zijn trouwens vrijwel altijd oneven tientallen (50, 70, 90, 130) | |
| waspoedertje | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:56 |
| Was het niet zo dat je boetes uit het buitenland niet hoeft te betalen omdat ze het geld toch nooit komen halen, alleen als je dan weer in dat land komt en ze houden je aan dan wel natuurlijk Was pas geleden nog in het nieuws | |
| ElisaB | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:58 |
Dat is nooit zo geweest, maar gokken kun je altijd. Denk niet dat het erg succesvol gaat zijn | |
| waspoedertje | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:00 |
| O ok misschien dat het dan andersom was dat kan ook Er werd ergens over geklaagd iig | |
| qltel | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:01 |
Dat nam ik dat verkeerd aan.. Ook al zouden ze het niet komen halen, dan is het nog niet zo dat "je niet hoeft te betalen". Maar als je graag de komende jaren bij elk bezoekje aan dat land de kans wil lopen dat je een paar weken de cel in gaat of direct een nog veel hoger bedrag af mag tikken zou ik inderdaad gewoon niet betalen.. | |
| ElisaB | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:04 |
CJIB neemt tegenwoordig de inning gewoon over. Dus je gaat hoe dan ook voor gaas | |
| Gravedigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:05 |
Hoe kan hij dan een boete voor 33 km te hard krijgen? | |
| qltel | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:06 |
Heb ik even mazzel, bij mij neemt het CJIB de inning niet over.. | |
| Zigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:06 |
| De snelheid was 113 (met correctie, dus 117-4) en 80 was de limiet. | |
| Gravedigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:10 |
| Die 80 stond aangegeven voor de Baustelle? | |
| qltel | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:11 |
Wellicht mocht je 90 bij de wegwerkzaamheden. Met een niet goedgekeurde auto-aanhanger-combinatie mag je maar 80 in Duitsland. Of misschien mocht je bij die wegwerkzaamheden wel 80. Ik kan me echter niet herinneren ooit borden 80 gezien te hebben in Duitsland (en ik woon er zelfs). | |
| Zigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:23 |
Het was 80. Op veel plekken ook. 80 op de baustelle en soms 60 als je een flinke bocht moet maken (oude/nieuwe rijbaan). Ik heb de vraag voorgelegd aan mijn rechtsbijstandverzekering, ik hou jullie op de hoogte. | |
| klipper | zaterdag 2 juni 2012 @ 16:05 |
| Gaat je niet lukken, de maand rijontzegging geldt namelijk alleen voor Duitsland, en de kans dat je daar de komende maand weer rijdt is minimaal vandaar dat ze geen rijontzegging vragen maar de boete verhogen, doet Nederland overigens zelf ook met buitenlanders die hier betrapt worden. | |
| klipper | zaterdag 2 juni 2012 @ 16:07 |
Kom regelmatig in Duitsland en die borden kom ik toch wel tegen, rij je het ene moment ruim 150, om vervolgens af te remmen tot 80, hoewel 100 wel vaker voorkomt. | |
| GSbrder | zaterdag 2 juni 2012 @ 17:34 |
| Heb niet het hele topic doorgelezen, maar wil je met klem aanraden de boete te betalen en niet te opteren voor de rijontzegging. Onder andere autoverzekeraars kunnen de komende 5 jaar lastig gaan doen als uit een FISH / CIS-check blijkt dat jij een ontzegging van de rijbevoegdheid hebt gehad. Een paar jaartjes "brommen" in rialto is duurder dan nu 300 euro boete aftikken en wel een auto op naam kunnen rijden de komende tijd. | |
| Zigger | zaterdag 2 juni 2012 @ 17:36 |
Wat is dat? Als het zo is dat verzekeraars hier ook naar kijken, dan kan ik idd beter gewoon betalen....! | |
| GSbrder | zaterdag 2 juni 2012 @ 17:44 |
Rialto is een verzekeraar die, tegen een hoge verzekeringspremie, risico's accepteert die andere verzekeraars niet willen accepteren. Een autoverzekeraar hoeft immers niet iedereen zo maar te accepteren, dus een Abarthje voor iemand van 18, een Ferrari voor een klant met een dubieus schadeverleden en importfraudezaken zijn risico's die een verzekeraar liever niet heeft. Brommen in Rialto, daarmee bedoel ik dus te zeggen dat je de kans loopt vast te zitten aan een hoge verzekeringspremie omdat niet elke prijsvechter je als klant accepteert. Hoe dan ook, veel van dit soort zaken worden gewoon geregistreerd en ik weet van mijn vorige werkgever dat we zulke klanten liever niet als risico verzekerden. Het staat veelal in de slotverklaring. Kijk ook eens hier: http://probleemverzekering.nl/ontzegging-rijbevoegdheid/ | |
| Maanvis | zaterdag 2 juni 2012 @ 17:59 |
ook met polen? | |
| klipper | zaterdag 2 juni 2012 @ 19:38 |
Niet met ieder land, wel met steeds meer landen. TS kan er natuurlijk voor kiezen om de boete niet te betalen, ze zullen het immers niet zelf komen halen. Indien TS niet betaalt blijven er verschillende mogelijkheden over. Duitsland draagt de boete over aan Nederland, welke vervolgens de boete incasseert, en Nederland kennende doen ze dat ook. Duitsland doet nu niets en TS heeft pas een probleem wanneer hij staande gehouden wordt in Duitsland. | |
| kikoooooo | zondag 3 juni 2012 @ 09:45 |
| Stuur eerst maar eens een briefje terug in de stijl van: Hallo Duits bedrijf Ik spreek geen Duits. Groetjes Zigger Ze zijn namelijk verplicht je in het Nederlands aan te schrijven. Je hebt redelijke kans dat je er na zon briefje nooit meer wat van hoort. | |
| BloodhoundFromHell | zondag 3 juni 2012 @ 11:44 |
| Ik zou de boete niet betalen, laat ze eerst maar eens foto;s e.d opsturen. Verder kunnen ze er inderdaad niet vanuit gaan dat je Duits spreekt. Laat ze er maar wat moeite voor doen, vooral niet direct betalen, de kans is groot dat je namelijk helemaal niet meer hoeft te betalen straks. | |
| BloodhoundFromHell | zondag 3 juni 2012 @ 11:50 |
wat dacht je van die borden midden op de autobahn, waar je van 250 km/h ineens moet afremmen naar 80 tijdens de nachtelijke uren. Ik had dat laatst ook, voordat ik kon bijremmen was ik de 80 zone alweer voorbij.. hoewel de verkeersregels in Duitsland over het algemeen goed zijn, is dit vrij absurd, als je dan wordt aangehouden ben je goed de pineut. In feite wordt gewoon gevraagd ineens vol in de ankers te gaan. Het viel me op dat veel Duitsers op deze plaatsen dat overigens ook niet doen, dan vermoed ik dat de pakkans ook niet erg hoog is. Alleen bij baustellen hou ik me netjes aan de regels. Verder moet in DLD aan de voorkant geflitst worden en moet je duidelijk herkenbaar op de foto staan, dus ze moeten minimaal een foto opsturen! | |
| CafeRoker | zondag 3 juni 2012 @ 11:52 |
Mee eens, dat zijn nare aankruisvakjes op het formulier. 300 euro is erg weinig om je nek voor in die strop te leggen. | |
| klusfoobje | zondag 3 juni 2012 @ 12:01 |
Het land dat de boete int mag het bedrag houden volgens een europees verdrag. Rijd je als nederlander dus in het buitenland te hard en word je geflitst dan draagt dat land de inning idd over naar het land van herkomst van de overtreder. Het zal niemand verbazen dat Nederland een tijdje terug protest heeft geleverd in Brussel dat andere landen dat te weinig doen.... | |
| erikkll | zondag 3 juni 2012 @ 12:04 |
| Mijn vader heeft PRECIES hetzelfde gehad. Hij heeft met behulp van een Duitse buurvrouw een brief geschreven dat hij niet wilde afzien van zijn maand rijontzegging en gewoon het lage boetebedrag wilde betalen. En zo geschiedde. Hij moest nog wel even (samen met iemand anders) een stempel voor in z'n rijbewijs ophalen. | |
| #ANONIEM | zondag 3 juni 2012 @ 12:09 |
De adviessnelheid is 130, dus als je harder gaat dan is dat op eigen verantwoordelijkheid en is het dus ook jouw probleem als je niet op tijd kan afremmen. | |
| BloodhoundFromHell | zondag 3 juni 2012 @ 14:46 |
dat klopt, maar men weet dat op veel plaatsen 90% van de automobilisten 200+ rijdt, zeker snachts en dan is het gek dat je een bordje "umwelt" plaatst en dan ineens een bordje 80 erbij.. | |
| CafeRoker | zondag 3 juni 2012 @ 15:19 |
Inderdaad, als je je eraan wil houden moet je toch op z'n minst de kans krijgen dat te doen. | |
| Zigger | zondag 3 juni 2012 @ 15:53 |
Heb je die brief nog voor me? | |
| CruellaDeVil | zondag 3 juni 2012 @ 15:55 |
| Je was er op vakantie en bent nu weer terug in Nederland, dus wat hebben zij er nou aan als ze jou een maand rijontzegging geven? Al moet je er natuurlijk gewoon nog van af kunnen zien, maar ik denk dat dat de reden was dat ze die 'uitzondering' voor jou gemaakt hebben. | |
| Zigger | zondag 3 juni 2012 @ 15:56 |
Ik woon in het grensgebied, dus ik kom vaak in Duitsland. Daarnaast is dit de standaard straf, die wil ik ook. Ze hoeven voor mij geen uitzondering te maken, en de boete 3x zo hoog te laten zijn.....! | |
| CruellaDeVil | zondag 3 juni 2012 @ 15:59 |
Ik denk dat ze daar niet naar gekeken hebben, maar gewoon jouw kenteken ingevoerd hebben waarna er uit de computer gerold kwam dat je in Nederland woont. | |
| kikoooooo | zondag 3 juni 2012 @ 16:36 |
| Stuur nou eerst maar een briefje, in het Nederlands, dat je geen Duits spreekt en kijk dan eens verder | |
| #ANONIEM | zondag 3 juni 2012 @ 16:40 |
Ze kunnen heus wel een brief in het Nederlands schrijven hoor. Je wint er dus hoogstens wat tijd mee, meer niet. | |
| kikoooooo | zondag 3 juni 2012 @ 17:27 |
Soms hoor je niks meer. Altijd het proberen waard. | |
| FF | zondag 3 juni 2012 @ 17:43 |
Mocht je daar maar 80 of had je geen Tempo-100 sticker op je vouwwagen? Je hebt volgens mij 2 overtredingen begaan. Kijk ook eens op http://vouwwagenclub.info/ voor informatie. | |
| Zigger | zondag 3 juni 2012 @ 17:47 |
Zie eerder, is gekeurd voor 100 met sticker op wagen en bewijs. | |
| 81Renrew | zondag 3 juni 2012 @ 23:59 |
heb ik ook gedaan, was een boete uit brussel in het frans. Briefje gestuurd dat ik zeer vereerd was met hun aanname dat ik frans sprak maar dat ik niets van de brief begreep en of ze me alsjeblieft een brief in het nederlands konden sturen. Nooit meer wat van gehoord. Zou daar dus inderdaad eens mee beginnen. | |
| Jill-RMC | maandag 4 juni 2012 @ 00:09 |
Das in Nederland. In Duitsland zijn ze even. Meestal van 100 naar 80 naar 60. In het noorden van Duitsland tenminste waar ik regelmatig rij. | |
| BloodhoundFromHell | maandag 4 juni 2012 @ 06:21 |
| Het lijkt een beetje op het verhaal met de winterbanden. Veel mensen weten niet dat ze met winterbanden een sticker op hun dashboard moeten plakken met daarop de maximumsnelheid van die banden. Als je dat niet doet, dan kun je ook boetes krijgen. | |
| qltel | maandag 4 juni 2012 @ 07:28 |
Het lijkt regionaal geregeld. Zoals ik al schreef, ik woon in Duitsland en hier is het meestal 90, 70 enzovoort. Ik denk dat de Bundesländer daar zelf over kunnen beslissen. | |
| BadderAapje | maandag 4 juni 2012 @ 08:14 |
| Als die brief niet in het nederlands wordt opgestuurd, had je niet moeten reageren. Ze zijn verplicht een bekeuring in je eigen taal op te sturen. En de dingen die boven de weg hangen zijn voor transport registratie.. Geen flitspaal | |
| Worteltjestaart | maandag 4 juni 2012 @ 08:50 |
| http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,4912939 | |
| Zigger | maandag 11 juni 2012 @ 10:32 |
| Vorige week geprobeerd om de "normale" boete te krijgen, dus ipv 435 euro boete > 160 euro boete + 1 maand rijontzegging. Dit was geen probleem. Vandaag nog hierover gebeld, er werd gezegd dat ik het originele rijbewijs aangetekend moest opsturen, een kopie was niet genoeg. In gesprek hierover had de vrouw het erover dat ik ook niet harder dan 80km/h mocht met mijn aanhanger/vouwwagen. Waarop ik zei dat de aanhanger Dekra gekeurd was voor 100 km/h.... De betreffende vrouw zei dat dit alles veranderde. Ik heb haar de ingescande keuringsbewijzen per mail gestuurd en net per mail te horen gekregen dat dit betekent dat ik de snelheid niet met 33 km/h heb overtreden, maar met "maar" 13 km/h. Dit betekent een nieuwe boete van 25 euro.....! | |
| ElisaB | maandag 11 juni 2012 @ 10:37 |
Hi hi, da's leuk Gefeliciteerd | |
| Ordos20 | maandag 11 juni 2012 @ 10:53 |
Je kunt zeggen wat je wil, maar de Duitse politie is de laatste tijd wel een stuk aardiger. Vooral met verkeersproblemen *ervaringsdeskundige van 2 ongelukken in Duitsland* | |
| FrankV34 | maandag 11 juni 2012 @ 14:15 |
sowieso een stuk vriendelijker mbt de boetebedragen 13 km/u te hard in nl kost je in Nederland een stuk meer dan 25 euro | |
| Nizno | maandag 11 juni 2012 @ 15:27 |
vind ik leuk knopje ontbreekt.... maar ik vind het top dat je alsnog je 'recht' hebt gehaald en gekregen. | |
| BlueMage | maandag 11 juni 2012 @ 17:12 |
| klipper | maandag 11 juni 2012 @ 17:13 |
Dan moet je wel heel veel mazzel hebben, je moet namelijk aan diverse voorwaarden voldoen wil je met een aanhanger 100 mogen rijden in Duitsland. Zie dit van het caravanforum: In Duitsland met aanhangwagens nu 100 in plaats van 80 km/h? In kranten en enkele vakbladen was kortgeleden het bericht te lezen dat het nu voor aanhangwagencombinaties in Duitsland toegestaan werd om maximaal 100 km/h te kunnen rijden. Toen ik in Duitse bladen hierover las, bleek dat die verruiming toch wat ingewikkelder in elkaar steekt dan hier te lande werd aangekondigd. Middels de Duitse politie kwamen we in het bezit van de wetstekst. Omdat hierover aan lezers zeker vragen zullen worden gesteld geef ik de inhoud van deze regeling weer. Slechts enkele caravancombinaties komen in aanmerking voor een toegestane snelheid van 100 kilometer per uur! Een dergelijke combinatie moet op straat middels 100km-borden herkenbaar zijn. Schriftelijke vergunning van de Duitse overheid is noodzakelijk welke wordt afgegeven na keuring van de combinatie en toetsing aan de vele gestelde eisen. Onderstaande tekst zal u mogelijk enige duidelijkheid brengen over de eisen en bepalingen die door de Duitse overheid gesteld worden. Sinds 22 oktober 1998 is er in de Duitse regelgeving wat betreft de maximum snelheid met aanhangwagen en caravans een en ander veranderd. De maximum snelheid was 80 kilometer per uur en het wordt in nu sommige gevallen maximaal 100 kilometer per uur. De wijziging geldt op auto(snel)wegen en is bedoeld voor voertuigcombinaties bestaande uit een personenauto of lichte bestelauto (max. 3,5 ton), met een aanhangwagen of caravan. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een normale aanhangwagen en een caravan. Er zijn, voordat je 100 kilometer per uur kunt gaan rijden, echter een aantal eisen en voorwaarden en er dient een schriftelijke toestemming of vergunning -in de Duitse taal- in de auto meegevoerd te worden. Verhoudingsfactor X De toegestane maximum massa van de aanhangwagen (afgekort met ahw) / caravan en de ledige massa van het trekkend voertuig dienen zich te verhouden in een te bepalen factor X, waarbij; 1. ahw ongeremd en ahw zonder hydraulische schokbrekers, factor X = 0,3. 2. caravans, geremd en met hydraulische schokbrekers, factor X = 0,8. 3. andere ahw's (geremd en met hydraulische schokbrekers), factor X = 1,1 waarbij de bovengrens altijd de laagste waarde van de volgende berekening moet zijn: - max. massa ahw = gelijk of lager dan de max. massa van het trekkende voertuig; - max. massa ahw = gelijk of lager dan de toegelaten geremde / ongeremde massa van de ahw (uit kentekenbewijs van het trekkend voertuig). Bovendien moet een onafhankelijke deskundige -van een ambtelijk keuringsstation- schriftelijk verklaren dat: 1. de combinatie in overeenstemming is met vorenstaande regels; 2. de ahw wel of geen remsysteem heeft en wel of geen hydraulische schokdempers heeft; 3. de banden van de ahw voldoen aan de snelheidscode "L" = 120 km/h en niet ouder zijn dan 6 jaren. 4. de trekkende auto - altijd - een remsysteem met anti-blokkeer-regeling heeft; Enkele reken-voorbeelden: **ahw factor 1,1 (niet zijnde een caravan) Ledige massa trekkend voertuig 1200 kg (1,1 x 1200 = 1320) Toegestane maximum massa ahw 1320 kg **Caravan factor 0,8 Ledige massa trekkend voertuig 1200 kg ( 0,8 x 1200 = 960) Toegestane maximum massa van de caravan 960 kg **Ongeremde ahw / caravan of geremde ahw- zonder hydraulischeschokdempers, (factor 0,3) Ledige massa trekkend voertuig b.v. 1200 kg (0,3 x 1200 = 360) Toegestane maximum massa ongeremde ahw / caravan 360 kg. Voor invulling van de waarden moet je het kentekenbewijs van het trekkend voertuig raadplegen en na berekening met de juiste factor deze waarde vergelijken met in het registratiebewijs van de ahw / caravan gestelde toegestane maximum massa (maximum massa beladen voertuig). Resumerend 1. het trekkend voertuig moet -altijd- een remsysteem hebben met ABS (antiblokkeersysteem); 2. de aanhangwagen of caravan moet; 1. hydraulische schokdempers hebben 2. een reminrichting hebben 3. luchtbanden hebben met een snelheidsaanduiding "L" geschikt voor 120 km/h of een andere letter waarbij de geschiktheid hoger is dan 120 km/h 4. luchtbanden mogen niet ouder zijn dan 6 jaar. Keuring van de combinatie en borden. Als aan alle genoemde eisen en voorwaarden is voldaan moet nog een hindernis worden genomen en wel het verkrijgen van een vergunning van de DEKRA of TUV, in Duitsland. Volgens de Regeling kan een keuring ook worden gedaan door een erkend buitenlands keuringsstation - bijvoorbeeld onze RDW- . Na beproeving en het schouwen (duurt ongeveer 30 minuten) kan een vergunning door de keuringsinstantie worden afgegeven. Daarna moet de combinatie herkenbaar worden gemaakt door het aanbrengen van een bordschild met opschrift '100' op de achterzijde van de aanhangwagen of caravan en een -kleinere- bordsticker op de bovenrand van de voorruit van de trekkende auto. De kosten voor keuring bedragen DM 67,50. De bordschilden kosten 25 DM. Een afdeling van de TUV Hannover is gevestigd in Nederland. Na informatie aldaar is gebleken dat een keuring tot het verkrijgen van een vergunning tot de mogelijkheden behoort. De TUV Hannover Nederland BV is gevestigd in Lelystad, Emoeweg 12 , 8218 PC, telefoon 0320 -288701. (De receptioniste staat je in het Nederlands te woord). | |
| Zigger | maandag 11 juni 2012 @ 18:49 |
Wat een verhaal! Mijn vouwwagen weegt maximaal 750kg, 450kg leeg. Daarbij heeft mijne idd banden die voldoen (max. 6 jaar oud, snelheidscategorie L 120km/h), een reminrichting, een stabilisator en schokdempers. De vouwwagen is gekeurd met de opmerking/voorwaarde dat de trekauto minimaal 938kg weegt en ABS heeft. Dat ding hangt zoooooo stabiel achter de auto, in Frankrijk mag je er 130km/h mee gaan, en dat gaat probleemloos. | |
| schaal_9 | maandag 11 juni 2012 @ 23:10 |
Over Ordnung muss sein gesproken | |
| Alicey | dinsdag 12 juni 2012 @ 07:27 |
Erg netjes. Zo zie je maar weer, als het niet op voetballen aan komt zijn Duitsers zo rot nog niet. |