abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:08:15 #1
375694 juf_hoofddoek
voor de klas met een hoofddoek
pi_112214281
Momenteel ben ik bezig te onderzoeken wat de mening van Nederland is over leraressen die een hoofddoek dragen.

Mijn vraag is daarom:
Wat vinden jullie van leraressen die een hoofddoek dragen?
Ben je daar voor, heb je er geen probleem mee, ben je tegen, wil je het verbieden. En waarom?

Wat denken jullie dat de mening van de rest van Nederland is? Denken jullie dat de meerderheid voor of tegen leraressen met hoofddoek zal zijn?

Alvast bedankt voor jullie mening.

ps. geen flauw idee of dit past in deze rubriek
geef je mening over leraressen met een hoofddoek:
Lerares met hoofddoek
pi_112214498
Een lerares moet zich seculier opstellen, oftewel geen hoofddoekje, geen keppeltje en zeker geen burka.
Een kettinkje is klein en moet kunnen, of er nu een kruis of een halve maan op staat.
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
pi_112214581
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:13 schreef Sisko het volgende:
Een lerares moet zich seculier opstellen, oftewel geen hoofddoekje, geen keppeltje en zeker geen burka.
Een kettinkje is klein en moet kunnen, of er nu een kruis of een halve maan op staat.
Dit dus.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_112214919
Ik vind het maar niks, maar het is wel goed voor de algehele tolerantie van de kids denk ik. Al kan het natuurlijk ook een averechts effect hebben; dat ze het raar vinden dat hun moeder of zus geen hoofddoek draagt, vooral in het geval van islamitische kinderen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:23:18 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_112214963
Ik ben daar volledig op tegen in het openbaar onderwijs. Dat is neutraal onderwijs en een hoofddoekje is een opdringerig statement, dat geen enkele toegevoegde waarde heeft. Je weet ook nooit, wat een juf met een hoofddoekje aan de kinderen vertelt. Immers: Als ze zich zo verbonden voelt met haar geloof, is het een kleine stap naar vormen van indoctrinatie tijdens de lessen.
"Juf, waarom draag je een hoofddoek?"
"Nou, dat is omdat dat moet van God en als ik het niet doe, ga ik naar de hel."
"Mama! Ik wil een hoofddoekje om anders ga ik naar de hel!"

Op een islamitische school boeit het me niet. Maar als ik mijn kind naar seculier, openbaar onderwijs stuur, wil ik niet dat het via een achterdeurtje alsnog met religie geconfronteerd wordt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:26:18 #6
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_112215086
Ik heb er geen enkel probleem mee. Ik beoordeel een leraar/lerares op hoe hij/zij les geeft, en niet op hoe hij/zij erbij loopt.

Ik heb me sowieso nooit kunnen storen aan hoofddoekjes, burka's, kruisjes, keppeltjes, whatever. Ik vind het een compleet onzinnige discussie voor mensen die blijkbaar niet verder willen kijken dan zoiets, en mensen in hokjes willen duwen n.a.v. vooroordelen.
pi_112215112
Ik heb er geen probleem mee. Dat ik mijn kind naar het openbaar onderwijs stuur betekend voor mij niet dat ik hem wil weghouden voor zaken die spelen in de maatschappij (religie in dit geval). Wel zou ik er moeite mee hebben als de juf haar geloofsovertuiging bewust wil overbrengen in haar manier van les geven.
pi_112215165
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
"Juf, waarom draag je een hoofddoek?"
"Nou, dat is omdat dat moet van God en als ik het niet doe, ga ik naar de hel."
Of erger: "om opdringerige mannen af te schrikken."

quote:
Op een islamitische school boeit het me niet. Maar als ik mijn kind naar seculier, openbaar onderwijs stuur, wil ik niet dat het via een achterdeurtje alsnog met religie geconfronteerd wordt.
Persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander van religieus onderwijs, niet in het kader van de invulling van de leerplicht. Of ouders hun kinderen daarbuiten naar een bijbelclubje of moskee sturen moeten ze zelf weten. (En zelfs dat vind ik een tikje dubieus.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:28:50 #9
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_112215202
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:26 schreef Yi-Long het volgende:
Ik heb er geen enkel probleem mee. Ik beoordeel een leraar/lerares op hoe hij/zij les geeft, en niet op hoe hij/zij erbij loopt.

Ik heb me sowieso nooit kunnen storen aan hoofddoekjes, burka's, kruisjes, keppeltjes, whatever. Ik vind het een compleet onzinnige discussie voor mensen die blijkbaar niet verder willen kijken dan zoiets, en mensen in hokjes willen duwen n.a.v. vooroordelen.
Ik heb er problemen mee, school moet seculier zijn. Net als in Turkije verdomme.
Daar hebben ze dat soort dingen nog beter voor elkaar dan hier.

Maarja ik ben ook heel erg tegen speciaal religieus onderwijs. Als je bijbelles wil, is zaterdag of zondag in je vrije tijd daar een mooi moment voor.
pi_112215270
Ik ben tegen. Zou mn dochter resoluut eraf halen, als ik ze op een nonnen-school wil doen dan had ik dat wel gedaan.

Verder is het gewoon schoftelijk gedrag om je eigen onontwikkelde, achterhaalde en ronduit misdadige 'geloofsovertuiging' op te dringen aan kinderen.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_112215322
Ik vind dat het moet kunnen. Sowieso heb ik niet zoveel problemen met een hoofddoek, zolang het gezicht nog gewoon normaal te zien is. Uiteraard mag ze het leerlingen niet opleggen of zich moreel verheven gedragen t.o.v. de leerlingen die het niet dragen. Als er naar gevraagd wordt moet ze gewoon benadrukken dat het een persoonlijk keuze is vanwege haar geloof in een god, verder niets. Ik vind sowieso dat er voor religie geen plaats is op school tenzij het persoonlijk wordt beleefd (stil bidden, niemand met je geloof ten laste zijn) of het ter sprake komt bij geschiedenis, maatschappijleer, godsdienst les of dergelijke.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_112215329
quote:

Leuk toch dit als kinderoutfit op scholen?

Kom op beetje verder kijken dan zo iets en geen mensen in hokjes douwen nav vooroordelen.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:33:43 #13
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_112215429
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:08 schreef juf_hoofddoek het volgende:
Momenteel ben ik bezig te onderzoeken wat de mening van Nederland is over leraressen die een hoofddoek dragen.

Mijn vraag is daarom:
Ben je daar voor, heb je er geen probleem mee, ben je tegen, wil je het verbieden. En waarom?
Ik vind het prima. Het is teken van tolerantie waarin iedereen met elkaar omgaat, iedereen het zijne gunt, wat bijdraagt aan een rijke cultuur en diversiteit.

quote:
Wat denken jullie dat de mening van de rest van Nederland is? Denken jullie dat de meerderheid voor of tegen leraressen met hoofddoek zal zijn?
De meerderheid is voor. Maar een aanzienlijke minderheid is er fel op tegen. Voor hen staat een hoofddoek symbool voor een onjuist/onaantrekkelijk wereldbeeld, dat geen rol mag spelen in het vormgeven van de samenleving.
The view from nowhere.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:34:11 #14
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_112215455
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:08 schreef juf_hoofddoek het volgende:

Mijn vraag is daarom:

Alvast bedankt voor jullie mening.

ps. geen flauw idee of dit past in deze rubriek
Wat vind jij van leerlingen met een petje op in de klas?

En doe mee in je eigen topic....
pi_112215492
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]
De meerderheid is voor. Maar een aanzienlijke minderheid is er fel op tegen. Voor hen staat een hoofddoek symbool voor een onjuist/onaantrekkelijk wereldbeeld, dat geen rol mag spelen in het vormgeven van de samenleving.
Klopt.
En een hoofddoek is an sich al juist een teken van intolerantie die juist staat voor een cultuur die fel tegen diversiteit is.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:35:18 #16
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_112215503
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:28 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik heb er problemen mee, school moet seculier zijn. Net als in Turkije verdomme.
Daar hebben ze dat soort dingen nog beter voor elkaar dan hier.

Maarja ik ben ook heel erg tegen speciaal religieus onderwijs. Als je bijbelles wil, is zaterdag of zondag in je vrije tijd daar een mooi moment voor.
Ik ben zelf atheist, dus mijn mening over 'religie' zal voor de meesten hier wel in te vullen zijn...

... maar dat neemt niet weg dat ik wel gewoon ben voor vrijheid van geloofsovertuiging en de vrijheid om dat te mogen uiten, zonder dat je het opdringt (verbaal) aan anderen of er regels/beleid op aanpast.

Als een vrouw een hoofddoekje wilt dragen, mag van mij. Als ze zou eisen/wensen dat mijn dochter ook een hoofddoekje gaat dragen, dan hoort ze uiteraard per direct ontslagen te worden. Maar goed, dat geldt wat mij betreft voor alle opgelegde kledingsvoorschriften. Ik vind dat ieder mens daar helemaal vrij in mag zijn.

Ik ben daarom ook tegen die idiote regels op scholen in de 'Bible Belt' die de meiden verplichten om een rok te dragen enzo. Wat de leraren en leraressen dragen mogen ze zelf weten, maar over andermans kinderen hebben ze op dat vlak niets te eisen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:36:20 #17
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_112215563
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Leuk toch dit als kinderoutfit op scholen?

[ afbeelding ]

Kom op beetje verder kijken dan zo iets en geen mensen in hokjes douwen nav vooroordelen.
Mjah, ik vergelijk een hoofddoekje ook niet met een KKK outfit.

Dat is net zoiets als al die idioten in de USA die het homohuwelijk gaan vergelijken met bestialiteit enzo... :') Op die manier kun je op alles wel een idiote vergelijking loslaten en iets schoonpraten.

"Oh, je bent voor democratie!? Dus als 8 geile mannen samen besluiten om sex te hebben, en 1 vrouw stemt tegen, maar wordt toch geneukt, dan was het een democratisch genomen besluit!"

(!)
pi_112215729
Hoewel ik een hoofddoek onder bepaalde voorwaarden acceptabel vind.. zijn er ook dingen die ik absoluut niet vind kunnen als lerares. Hand weigeren van een man bijvoorbeeld. Of pas en te onpas in een Arabische taal babbelen met de leerlingen die dat kunnen verstaan.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:43:36 #19
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_112215924
quote:

Ben het volledig met je eens.
Feyenoord Rotterdam
pi_112215946
quote:
Nee zeg, je zou je kind eens leren dat er mensen met een religieuze overtuiging zijn in onze maatschappij. :')

Ik zou niet weten wat er mis is met een hoofddoek of een kruisje in het onderwijs. Zolang de lerares in kwestie haar religieuze overtuiging gescheiden kan houden van het onderwijs wat ze geeft (dat lijkt me wel een strikte voorwaarde), is er imo weinig op tegen. Hetzelfde voor een leraar met een keppeltje. Burka's en dergelijke lijken me de communicatie hinderen, dus daar zou ik wel op tegen zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:33 schreef deelnemer het volgende:
Ik vind het prima. Het is teken van tolerantie waarin iedereen met elkaar omgaat, iedereen het zijne gunt, wat bijdraagt aan een rijke cultuur en diversiteit.
Dit dus.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:45:11 #21
66444 Lord_Vetinari
pi_112216004
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:31 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik vind dat het moet kunnen. Sowieso heb ik niet zoveel problemen met een hoofddoek, zolang het gezicht nog gewoon normaal te zien is. Uiteraard mag ze het leerlingen niet opleggen of zich moreel verheven gedragen t.o.v. de leerlingen die het niet dragen. Als er naar gevraagd wordt moet ze gewoon benadrukken dat het een persoonlijk keuze is vanwege haar geloof in een god, verder niets. Ik vind sowieso dat er voor religie geen plaats is op school tenzij het persoonlijk wordt beleefd (stil bidden, niemand met je geloof ten laste zijn) of het ter sprake komt bij geschiedenis, maatschappijleer, godsdienst les of dergelijke.
En hoe ga je dat controleren? Of voorkomen? Juist onderwijzers, met een bepaalde voorbeeldspositie, kunnen dat soort dingen heel sneaky bij jouw kind naar binnen brengen. Jij merkt er niks van, op de ouderavond merk je er niks van, maar aan het eind van het schooljaar wil je dochter een hoofddoek en je hebt geen enkel bewijs, dat dat is omdat de juf haar dat heeft aangepraat.
pi_112216068
quote:
13s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Verder is het gewoon schoftelijk gedrag om je eigen onontwikkelde, achterhaalde en ronduit misdadige 'geloofsovertuiging' op te dringen aan kinderen.
Een hoofddoek wordt vaak gedragen om de eigen identiteit uit te dragen. Dat is niet gelijk aan diezelfde identiteit opdringen aan anderen.

Als je dat verschil al niet ziet...
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:47:49 #23
66444 Lord_Vetinari
pi_112216114
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zou niet weten wat er mis is met een hoofddoek of een kruisje in het onderwijs. Zolang de lerares in kwestie haar religieuze overtuiging gescheiden kan houden van het onderwijs wat ze geeft (dat lijkt me wel een strikte voorwaarde),
Nogmaals: Hoe ga je dat controleren / voorkomen? Iemand die zo into haar religie is, dat ze dat hoofddoekje draagt, vertrouw ik niet toe dat ze neutraal zal blijven. Ik vind de positie van een onderwijzer te sterk t.o.v. de kinderen om er vertrouwen in te hebben.
pi_112216118
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En hoe ga je dat controleren? Of voorkomen? Juist onderwijzers, met een bepaalde voorbeeldspositie, kunnen dat soort dingen heel sneaky bij jouw kind naar binnen brengen. Jij merkt er niks van, op de ouderavond merk je er niks van, maar aan het eind van het schooljaar wil je dochter een hoofddoek en je hebt geen enkel bewijs, dat dat is omdat de juf haar dat heeft aangepraat.
Dit kan ook gebeuren zonder hoofddoek. Een docent(e) kan een leerling(e) altijd beïnvloeden met zijn/haar gedachtengoed, in het bijzonder als het om religieuze ideeën gaat.

Hoe ga je dat controlleren? Robots inzetten in het onderwijs ipv mensen?

quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nogmaals: Hoe ga je dat controleren / voorkomen? Iemand die zo into haar religie is, dat ze dat hoofddoekje draagt, vertrouw ik niet toe dat ze neutraal zal blijven.
En docenten die sterk atheïstisch zijn en dit actief uitdragen naar hun leerlingen? En hoe zit het met politieke voorkeuren?
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:49:03 #25
66444 Lord_Vetinari
pi_112216160
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dit kan ook gebeuren zonder hoofddoek. Een docent(e) kan een leerling(e) altijd beïnvloeden met zijn/haar gedachtengoed, in het bijzonder als het om religieuze ideeën gaat.

Vandaar openbaar onderwijs. Vrij van religie. Als je dan hoort dat een leraar elke ochtend begint met een stukje voorlezen uit de Bijbel...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')