Dit dus.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:13 schreef Sisko het volgende:
Een lerares moet zich seculier opstellen, oftewel geen hoofddoekje, geen keppeltje en zeker geen burka.
Een kettinkje is klein en moet kunnen, of er nu een kruis of een halve maan op staat.
Of erger: "om opdringerige mannen af te schrikken."quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
"Juf, waarom draag je een hoofddoek?"
"Nou, dat is omdat dat moet van God en als ik het niet doe, ga ik naar de hel."
Persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander van religieus onderwijs, niet in het kader van de invulling van de leerplicht. Of ouders hun kinderen daarbuiten naar een bijbelclubje of moskee sturen moeten ze zelf weten. (En zelfs dat vind ik een tikje dubieus.)quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Op een islamitische school boeit het me niet. Maar als ik mijn kind naar seculier, openbaar onderwijs stuur, wil ik niet dat het via een achterdeurtje alsnog met religie geconfronteerd wordt.
Ik heb er problemen mee, school moet seculier zijn. Net als in Turkije verdomme.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:26 schreef Yi-Long het volgende:
Ik heb er geen enkel probleem mee. Ik beoordeel een leraar/lerares op hoe hij/zij les geeft, en niet op hoe hij/zij erbij loopt.
Ik heb me sowieso nooit kunnen storen aan hoofddoekjes, burka's, kruisjes, keppeltjes, whatever. Ik vind het een compleet onzinnige discussie voor mensen die blijkbaar niet verder willen kijken dan zoiets, en mensen in hokjes willen duwen n.a.v. vooroordelen.
Leuk toch dit als kinderoutfit op scholen?quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:26 schreef Yi-Long het volgende:
Ik heb er geen enkel probleem mee. Ik beoordeel een leraar/lerares op hoe hij/zij les geeft, en niet op hoe hij/zij erbij loopt.
Ik heb me sowieso nooit kunnen storen aan hoofddoekjes, burka's, kruisjes, keppeltjes, whatever. Ik vind het een compleet onzinnige discussie voor mensen die blijkbaar niet verder willen kijken dan zoiets, en mensen in hokjes willen duwen n.a.v. vooroordelen.
Ik vind het prima. Het is teken van tolerantie waarin iedereen met elkaar omgaat, iedereen het zijne gunt, wat bijdraagt aan een rijke cultuur en diversiteit.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:08 schreef juf_hoofddoek het volgende:
Momenteel ben ik bezig te onderzoeken wat de mening van Nederland is over leraressen die een hoofddoek dragen.
Mijn vraag is daarom:
Wat vinden jullie van leraressen die een hoofddoek dragen?
Ben je daar voor, heb je er geen probleem mee, ben je tegen, wil je het verbieden. En waarom?
De meerderheid is voor. Maar een aanzienlijke minderheid is er fel op tegen. Voor hen staat een hoofddoek symbool voor een onjuist/onaantrekkelijk wereldbeeld, dat geen rol mag spelen in het vormgeven van de samenleving.quote:Wat denken jullie dat de mening van de rest van Nederland is? Denken jullie dat de meerderheid voor of tegen leraressen met hoofddoek zal zijn?
Wat vind jij van leerlingen met een petje op in de klas?quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:08 schreef juf_hoofddoek het volgende:
Momenteel ben ik bezig te onderzoeken wat de mening van Nederland is over leraressen die een hoofddoek dragen.
Mijn vraag is daarom:
Wat vinden jullie van leraressen die een hoofddoek dragen?
Ben je daar voor, heb je er geen probleem mee, ben je tegen, wil je het verbieden. En waarom?
Wat denken jullie dat de mening van de rest van Nederland is? Denken jullie dat de meerderheid voor of tegen leraressen met hoofddoek zal zijn?
Alvast bedankt voor jullie mening.
ps. geen flauw idee of dit past in deze rubriek
Klopt.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De meerderheid is voor. Maar een aanzienlijke minderheid is er fel op tegen. Voor hen staat een hoofddoek symbool voor een onjuist/onaantrekkelijk wereldbeeld, dat geen rol mag spelen in het vormgeven van de samenleving.
Ik ben zelf atheist, dus mijn mening over 'religie' zal voor de meesten hier wel in te vullen zijn...quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:28 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik heb er problemen mee, school moet seculier zijn. Net als in Turkije verdomme.
Daar hebben ze dat soort dingen nog beter voor elkaar dan hier.
Maarja ik ben ook heel erg tegen speciaal religieus onderwijs. Als je bijbelles wil, is zaterdag of zondag in je vrije tijd daar een mooi moment voor.
Mjah, ik vergelijk een hoofddoekje ook niet met een KKK outfit.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Leuk toch dit als kinderoutfit op scholen?
[ afbeelding ]
Kom op beetje verder kijken dan zo iets en geen mensen in hokjes douwen nav vooroordelen.
Ben het volledig met je eens.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:26 schreef Yi-Long het volgende:
Nee zeg, je zou je kind eens leren dat er mensen met een religieuze overtuiging zijn in onze maatschappij.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Op een islamitische school boeit het me niet. Maar als ik mijn kind naar seculier, openbaar onderwijs stuur, wil ik niet dat het via een achterdeurtje alsnog met religie geconfronteerd wordt.
Dit dus.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:33 schreef deelnemer het volgende:
Ik vind het prima. Het is teken van tolerantie waarin iedereen met elkaar omgaat, iedereen het zijne gunt, wat bijdraagt aan een rijke cultuur en diversiteit.
En hoe ga je dat controleren? Of voorkomen? Juist onderwijzers, met een bepaalde voorbeeldspositie, kunnen dat soort dingen heel sneaky bij jouw kind naar binnen brengen. Jij merkt er niks van, op de ouderavond merk je er niks van, maar aan het eind van het schooljaar wil je dochter een hoofddoek en je hebt geen enkel bewijs, dat dat is omdat de juf haar dat heeft aangepraat.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:31 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik vind dat het moet kunnen. Sowieso heb ik niet zoveel problemen met een hoofddoek, zolang het gezicht nog gewoon normaal te zien is. Uiteraard mag ze het leerlingen niet opleggen of zich moreel verheven gedragen t.o.v. de leerlingen die het niet dragen. Als er naar gevraagd wordt moet ze gewoon benadrukken dat het een persoonlijk keuze is vanwege haar geloof in een god, verder niets. Ik vind sowieso dat er voor religie geen plaats is op school tenzij het persoonlijk wordt beleefd (stil bidden, niemand met je geloof ten laste zijn) of het ter sprake komt bij geschiedenis, maatschappijleer, godsdienst les of dergelijke.
Een hoofddoek wordt vaak gedragen om de eigen identiteit uit te dragen. Dat is niet gelijk aan diezelfde identiteit opdringen aan anderen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Verder is het gewoon schoftelijk gedrag om je eigen onontwikkelde, achterhaalde en ronduit misdadige 'geloofsovertuiging' op te dringen aan kinderen.
Nogmaals: Hoe ga je dat controleren / voorkomen? Iemand die zo into haar religie is, dat ze dat hoofddoekje draagt, vertrouw ik niet toe dat ze neutraal zal blijven. Ik vind de positie van een onderwijzer te sterk t.o.v. de kinderen om er vertrouwen in te hebben.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wat er mis is met een hoofddoek of een kruisje in het onderwijs. Zolang de lerares in kwestie haar religieuze overtuiging gescheiden kan houden van het onderwijs wat ze geeft (dat lijkt me wel een strikte voorwaarde),
Dit kan ook gebeuren zonder hoofddoek. Een docent(e) kan een leerling(e) altijd beïnvloeden met zijn/haar gedachtengoed, in het bijzonder als het om religieuze ideeën gaat.quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En hoe ga je dat controleren? Of voorkomen? Juist onderwijzers, met een bepaalde voorbeeldspositie, kunnen dat soort dingen heel sneaky bij jouw kind naar binnen brengen. Jij merkt er niks van, op de ouderavond merk je er niks van, maar aan het eind van het schooljaar wil je dochter een hoofddoek en je hebt geen enkel bewijs, dat dat is omdat de juf haar dat heeft aangepraat.
En docenten die sterk atheïstisch zijn en dit actief uitdragen naar hun leerlingen? En hoe zit het met politieke voorkeuren?quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nogmaals: Hoe ga je dat controleren / voorkomen? Iemand die zo into haar religie is, dat ze dat hoofddoekje draagt, vertrouw ik niet toe dat ze neutraal zal blijven.
Vandaar openbaar onderwijs. Vrij van religie. Als je dan hoort dat een leraar elke ochtend begint met een stukje voorlezen uit de Bijbel...quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit kan ook gebeuren zonder hoofddoek. Een docent(e) kan een leerling(e) altijd beïnvloeden met zijn/haar gedachtengoed, in het bijzonder als het om religieuze ideeën gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |