Beste Knight18,quote:Op woensdag 11 juli 2012 12:14 schreef knight18 het volgende:
Ik heb vorig schooljaar van september tm januari een HBO studie gevolgd. Ik ben daarna gestopt. Nu wil ik een 3 jarige opleiding gaan volgen. Krijg ik een langstudeerboete?
Beste Jasper82,quote:Op woensdag 11 juli 2012 17:20 schreef jasper82 het volgende:
Beste LSVB,
ik lees jullie samenvatting over de langstudeer boete en de gevolgen voor deeltijdstudenten. Nu heb ik mij ingeschreven voor 1 februari 2011 echter ga wel over het max aantal jaren heen. Nu lees ik als ik de uitspraak lees op rechtspraa.nl dat volgens mij maar een klein deel van de starters aan een deeltijd opleiding voor 1 februari 2011 vrijgesteld worden hiervan. Maar ik ben geen jurist van daar mijn vraag, stukje uit 5.30 van de uitspraak:
"Dit betreft deeltijdstudenten die zich uiterlijk op 1 februari 2011 hebben ingeschreven voor een deeltijdopleiding, waarvan het door de onderwijsinstelling vastgelegde en feitelijk verzorgde onderwijsprogramma een minimumduur kent die langer is dan het aantal jaren dat de som is van het totaal aantal te behalen studiepunten gedeeld door zestig, zo nodig af te ronden naar boven. Het betreft dus kort gezegd deeltijdstudies waarvan de nominale studieduur langer is dan die van de nominale voltijdvariant. Het bestaan van deze groep deeltijdstudenten is door de Staat niet betwist. Dat het, zoals namens de Staat naar voren is gebracht, een relatief kleine groep betreft, doet aan de schending van het gelijkheidsbeginsel niet af. "
Jullie persbericht impliceert dat het voor alle deeltijd opleidingen gestart voor 1 februari 2011. Klopt jullie persbericht of niet. Ik twijfel nu nog al. Alvast dank voor het antwoord
groetjes,
jasper
Ik heb een HBO studie gevolgd van september tm januari. Nu wil ik een 3-jarige studie op het WO gaan doen. Een economische studie. Ik had begrepen dat het eerste half jaar dat je stopte met je eerste studie, dat het werd 'kwijtgescholden' soort van of klopt dit niet mbt de langstudeerboete?quote:Op woensdag 11 juli 2012 16:48 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Beste Knight18,
Wat voor een opleiding wil je gaan volgen? Wanneer je een 3jarige WO opleiding wilt gaan volgen betaal je alleen de langstudeerboete wanneer je uitloopt tijdens deze opleiding. De inschrijving bij je HBO-opleiding is dan jouw uitloopjaar.
Ga je een 3-jarige particuliere opleiding volgen dan kom je niet in aanmerking voor de langstudeerboete. Is dit duidelijk zo voor je? Als het niet duidelijk is, hoor ik het graag!
Voor zover ik weet wel, via Studielinkquote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:18 schreef Joeri. het volgende:
Toch nog even checken voor ik eindelijk op vakantie ga; je hoeft je niet opnieuw in te schrijven voor je studie als je het volgende jaar in gaat toch? Mbt studiefinanciering e.d..
Ohja dankje, ik zat eerst allemaal op DUO/IBgroep te kijken. Had net één à twee uur gegoogled en rondgekeken op die site van DUO en niks erover gevonden. Niet een (F)AQ erover, vind ik wel slecht omdat dit toch vrij belangrijk is..quote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:20 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Voor zover ik weet wel, via Studielink
Allereerst sorry voor de late reactie, de juridische dienst was op vakantie.quote:Op woensdag 11 juli 2012 19:29 schreef JaapLiekefan het volgende:
Beste LSVb, weer ontzettend bedankt.
Mijn bedoeling is nu als volgt:
2012-2013: hbo jaar 4 (bachelor 1) + uni jaar 1 (bachelor 2) = 1770 euro, recht op stufi en OV
2013-2014: uni jaar 2 (bachelor 2) = nog recht op OV (?)
2014-2015: uni jaar 3 (bachelor 2)
2015-2016: uni jaar 4 (master 1)
Zover ik het nu begrijp, betaal ik dus in 2012-2013 gewoon 1770 euro voor 2 opleidingen. Vanaf schooljaar 2013-2014 is het onbekend wat ik moet gaan betalen.
Ik wil dus nu al beginnen aan mijn tweede bachelor, om de regeling te ontwijken dat ik dan al een bachelordiploma heb behaald, en dus sowieso het instellingstarief betaal.
Ik zit nu dus in dubio. OF na het behalen van mijn bachelor beginnen aan een verkort programma (1,5 jaar bacheloor en 1 jaar master) en in totaal 22.500 euro kwijt zijn... OF nu aan tegelijk twee bachelors volgen, en dan 1 jaar voor 1770 euro, en de resterende 3 jaren zijn dan nog onbekend.. Maar ik gok dat ik sowieso dan 'goedkoper' ga uitkomen dan bij optie 1?
Wat zouden jullie mij adviseren? Ik neig er nu namelijk naar om voor optie 2 te gaan, en me dus in te schrijven - nu al- voor een tweede bachelor..
Je studiefinanciering staat los van de langstudeerboete. Je hebt waarschijnlijk gebruik gemaakt van de februari regeling, dat betekent dat jij ngo 3 jaar plus een aantal maanden recht hebt op studiefinanciering. De inschrijving van dat studiejaar telt echter wel mee bij de langstudeerboete.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:14 schreef knight18 het volgende:
[..]
Ik heb een HBO studie gevolgd van september tm januari. Nu wil ik een 3-jarige studie op het WO gaan doen. Een economische studie. Ik had begrepen dat het eerste half jaar dat je stopte met je eerste studie, dat het werd 'kwijtgescholden' soort van of klopt dit niet mbt de langstudeerboete?
Je moet je inderdaad herinschrijven via studielink! Bedankt motorbloempje.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:39 schreef Joeri. het volgende:
[..]
Ohja dankje, ik zat eerst allemaal op DUO/IBgroep te kijken. Had net één à twee uur gegoogled en rondgekeken op die site van DUO en niks erover gevonden. Niet een (F)AQ erover, vind ik wel slecht omdat dit toch vrij belangrijk is..
EDIT: het was gelukt trouwens, dat ging dan wel weer makkelijk.
Beste Quincy,quote:Op woensdag 25 juli 2012 10:34 schreef QuincydeKoster het volgende:
Hoi,
Ik ben 17 jaar, en doe een opleiding aan het ROC-MN. Nu ga ik vanaf September op stage. en de stageplaats is nou niet echt bepaald om de hoek. Ik zit nu dus te denken om Stufi aan te vragen om de reiskosten te dekken/StudieOV. Is dit mogelijk op 17 (1/2) jaar? In Februari (na afronding van mijn stage) word ik 18.
Relax. Jouw ouders krijgen kinderbijslag, dus je moet jouw ouders lief aankijken voor geld....quote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:26 schreef Dewi13091996 het volgende:
Hoi allemaal,
Heb een vraag!
Ik wordt in september 16 jaar en ga dan naar Landstede in Zwolle.
Daar ga ik de BBL-opleiding Eerste verkoper doen.
Nu heb ik alles uitgezocht en moet ik(lees: mijn ouders ) ¤45,= betalen voor vrijwillige bijdrage en overige opleidingskosten, ¤51,= voor werkboeken, materialen en producten, en ¤536,= voor Cursusgeld(staat bij: Verplichte inning namens DUO/Min. OCW).
Ik moet aan totaal voor boeken ¤409.33 betalen.
Ook komt er nog minimaal ¤600,= voor een laptop bij.
Totaal dus zo'n: ¤1650,=
Hier komen dan nog ov-kosten bij....
Nu vraag ik mij af, krijg ik omdat ik nog geen 18 ben, nog geld terug van de overheid?? Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit als je naar het MBO gaat??
Want je bent verplicht om tot je 18e naar school te gaan, hier zit geen MBO dus moet je naar een andere plaats. Omdat je nog geen 18 bent kom je ook nog niet in aanmerking voor ov-financiering...
Help!
Groetjes
Ik zou ff de HAN bellen, ik denk dat een evt. deadline voor inschrijven door hen bepaald wordt.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 09:59 schreef Saturos het volgende:
vraagje:
ik wil dit jaar weer gaan studeren. dit jaar een jaartje gewerkt nadat ik vorig jaar ben geslaagd voor mijn havo diploma. ik heb heel lang nagedacht en uiteindelijk besloten bedrijfseconomie te gaan studeren aan de HAN, maar mijn inschrijving wil niet lukken. als ik de studie e.d. heb gekozen op studielink en het wil bevestigen geeft ie aan dat er nog geen instroommoment is gekozen of dat instroom reeds is gesloten, maar telkens als ik dan op "opnieuw proberen" druk, krijg ik dezelfde melding...
Ben ik te laat met inschrijven?
http://www.han.nl/opleidi(...)onomie/vt/aanmelden/quote:Starten in september
Wil je in september 2012 starten? Meld je op tijd aan, bij voorkeur vóór 1 juni 2012. Dan kun je erop rekenen dat je tijdig alle informatie ontvangt die je nodig hebt om goed met je studie te kunnen starten.
Is de aanmeldtermijn verstreken? Dan kunnen we je geen garantie geven om te starten. Ook voorkeuren voor Arnhem of Nijmegen kunnen dan niet zonder meer gehonoreerd worden. Je kunt wel proberen om je nog aan te melden via Studielink.
Je kunt starten met de voltijdopleiding in Arnhem en Nijmegen. Starten met de vwo-route is alleen mogelijk in Nijmegen.
Tja... Dat wordt een beetje problematisch. Je kan niet zomaar ¤2000,= neertellen uit de kinderbijslag... En dan daar bij?? Daar moeten ze toch ook eten enzo van kopen??quote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:40 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Relax. Jouw ouders krijgen kinderbijslag, dus je moet jouw ouders lief aankijken voor geld....
Het bedrag stijgt met de post... was het niet 3000 euro? Die laptop kan flink goedkoper en het betaalt zichzelf terug. Een lening ergens afsluiten of zo....quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:33 schreef Dewi13091996 het volgende:
:
[..]
Tja... Dat wordt een beetje problematisch. Je kan niet zomaar ¤2000,= neertellen uit de kinderbijslag... En dan daar bij?? Daar moeten ze toch ook eten enzo van kopen??
Snap der geen f*ck meer van
Beste Drexciyen,quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:54 schreef Drexciyen het volgende:
Ik had even een vraagje met betrekking tot de langstudeerboete en een vraag over inschrijving. Ik ben bang dat ik straks in aanmerking kom voor wat betreft een half jaar (het 1e semester). Mijn vraag is hoe het zit met het betalen van deze boete - moet ik eerst alles voorschieten, of kan ik gewoon de helft meteen betalen?
Verder had ik nog een vraag over inschrijven voor komend jaar. Ik zat afgelopen schooljaar in mijn 3e jaar voor rechten, en nu dien ik mij waarschijnlijk opnieuw voor de bachelor in te schrijven. Maar moet ik nu ook ergens aangeven dat ik slechts een half jaar nog ga doen, of dien ik mij gewoon na het behalen van de vakken uit te schrijven (en mij dus in eerste instantie gewoon voor het gehele schooljaar in te schrijven)?
Alvast bedankt.
Beste Dewi13091996,quote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:26 schreef Dewi13091996 het volgende:
Hoi allemaal,
Heb een vraag!
Ik wordt in september 16 jaar en ga dan naar Landstede in Zwolle.
Daar ga ik de BBL-opleiding Eerste verkoper doen.
Nu heb ik alles uitgezocht en moet ik(lees: mijn ouders ) ¤45,= betalen voor vrijwillige bijdrage en overige opleidingskosten, ¤51,= voor werkboeken, materialen en producten, en ¤536,= voor Cursusgeld(staat bij: Verplichte inning namens DUO/Min. OCW).
Ik moet aan totaal voor boeken ¤409.33 betalen.
Ook komt er nog minimaal ¤600,= voor een laptop bij.
Totaal dus zo'n: ¤1650,=
Hier komen dan nog ov-kosten bij....
Nu vraag ik mij af, krijg ik omdat ik nog geen 18 ben, nog geld terug van de overheid?? Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit als je naar het MBO gaat??
Want je bent verplicht om tot je 18e naar school te gaan, hier zit geen MBO dus moet je naar een andere plaats. Omdat je nog geen 18 bent kom je ook nog niet in aanmerking voor ov-financiering...
Help!
Groetjes
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |