abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143710456

Met vragen over studie, (studenten)huisvesting, ov, studiefinanciering, collegegeld en andere zaken die voor jou als student belangrijk zijn, kun je bij ons terecht.

Om je vraag zo goed mogelijk te beantwoorden vragen we je om in ieder geval de volgende dingen kort voor ons te beschrijven:
- De situatie waar het om gaat
- Je vraag, zo helder en bondig mogelijk
- Wat je al hebt gedaan om een antwoord te krijgen
- En wat je van ons verwacht.
We proberen alle vragen zo snel mogelijk te beantwoorden en streven er naar dat binnen 2 dagen te doen (muv van het weekend)

Vermeld geen persoonlijke gegevens in je vraag aan ons. Als het nodig is dat we meer weten, dan kun je een mailtje sturen of bellen naar de studentenlijn (studentenlijn@lsvb.nl / 030 – 231 3029 )
Ja doei.
pi_143710484
Laatste twee reacties:

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 17:36 schreef Vikerkaar het volgende:
Ik heb een WO BSc behaald in 2011 en ben daarna gestart met een pre-master en aansluitend MSc. De MSc heb ik nog niet afgerond. Nu heb ik mij ingeschreven voor een tweede BSc aan een andere instelling, daar ik dacht dat ik daarvoor geen extra collegegeld zou hoeven te betalen, aangezien ik dan twee opleidingen tegelijk volg. Tot mijn verbazing kreeg ik echter vandaag een e-mail van de studentenadministratie waarin gesteld wordt dat ik voor deze BSc het instellingstarief dien te betalen. Nu kan ik me hoogstens indenken dat dit is omdat ik niet 2x een BSc of een MSc tegelijk zou doen, maar een combinatie BSc/MSc. Hier lees ik het volgende:

[..]

Naar mijn idee wordt er in het woord "opleiding" niet aangegeven dat het om opleidingen van dezelfde graad moet gaan. Wie weet hier meer over?
en antwoord van user:

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 17:48 schreef Thormodo het volgende:
Je start een tweede bachelor nadat je je eerste al hebt afgerond. Dus moet je voor die tweede bachelor instellingstarief betalen. Andere regels staan daar los van. Lijkt me vrij helder.

Als je je tweede bachelor tijdens je eerste was begonnen had je maar één keer het wettelijk collegegeld hoeven te betalen.
Ja doei.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 09:52:19 #3
376008 verified  LSVb.Vraagbaak
Landelijke Studenten Vakbond
pi_143908816
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 17:51 schreef motorbloempje het volgende:
Laatste twee reacties:

[..]

en antwoord van user:

[..]

Het gaat bij de uitzonderingsregel inderdaad om het gelijktijdig volgen van een opleiding op hetzelfde niveau (bachelor+bachelor of master+master). In jouw geval gaat de uitzondering zodoende helaas niet op.
pi_148903836
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 21 januari 2015 10:29 schreef DUO-Webcare Er worden 36 maanden prestatiebeurs omgezet bij het behalen van een wo-bachelor. Wordt er uiteindelijk geen hbo of wo-master behaald, dan moeten de overige ontvangen maanden prestatiebeurs worden terugbetaald.
Hoe vaak kun je aangeven bij DUO dat je op verzoek de prestatiebeurs omgezet wilt krijgen in een gift? Ik zit met de tienjarige termijn in de knoop. Althans in zoverre dat ik in juli dit jaar mijn wo bachelor heb afgerond en het per augustus dit jaar tien jaar later is nadat ik voor het eerst studiefinanciering ontving.

Ik ben voornemens om van eigen geld aansluitend per 1 september de vervolgmaster te doen. Tegelijkertijd wil ik dan het verzoek tot het omzetten van de prestatiebeurs in een gift indienen, zodat er drie jaar prestatiebeurs geen definitieve lening worden als ik het goed begrijp.

Stel dat ik aansluitend op 1 september met eigen financiering de vervolgmaster begin en weet af te ronden in een jaar. Kan ik na het behalen van mijn masterbul opnieuw voor het in mijn vierde jaar ontvangen prestatiebeurs daar ook omzetting in een gift kunnen aanvragen? Of wordt die aanvraag afgewezen omdat ik bij het behalen van mijn bachelor een dergelijke aanvraag reeds heb gedaan?

En hoe zit het dan met de overstap van hbo naar wo? Ik heb twee jaar hbo bachelor gedaan (tweemaal een propedeusejaar voor MER en hbo-rechten) en vijf jaar wo bachelor. Ik heb daarvoor mijn vier jaren van de prestatiebeurs en drie jaren lening gebruikt. Krijg ik bij mijn aanvraag dan zowel die twee jaar op het hbo als mede twee jaar op het wo omgezet in een gift wanneer ik voor de tweede keer hierom verzoek zodra ik mijn masterbul behaald heb?

Ik ging er oorspronkelijk van uit dat zodra ik mijn wo bachelorbul zou kunnen overleggen alle vier jaar genoten prestatiebeurs zouden worden omgezet in een gift ipv definitieve lening zolang de bul maar binnen tien jaar na eerste maal stufi behaald zou zijn. Dat is dus drie jaar begrijp ik uit bovenstaande quote. Daarom zou ik graag willen weten of ik het vierde jaar ook nog op een manier omgezet weet te krijgen in een gift. Informatiefolders door de jaren heen + DUO site kwamen noot verder dan het behalen van een diploma zonder daarbij te specificeren dat een wo bachelor maar voor drie jaar omzetting zou zorgen.
mag het weten
  woensdag 21 januari 2015 @ 13:50:41 #5
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_148907553
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:47 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Hoe vaak kun je aangeven bij DUO dat je op verzoek de prestatiebeurs omgezet wilt krijgen in een gift? Ik zit met de tienjarige termijn in de knoop. Althans in zoverre dat ik in juli dit jaar mijn wo bachelor heb afgerond en het per augustus dit jaar tien jaar later is nadat ik voor het eerst studiefinanciering ontving.

Ik ben voornemens om van eigen geld aansluitend per 1 september de vervolgmaster te doen. Tegelijkertijd wil ik dan het verzoek tot het omzetten van de prestatiebeurs in een gift indienen, zodat er drie jaar prestatiebeurs geen definitieve lening worden als ik het goed begrijp.

Stel dat ik aansluitend op 1 september met eigen financiering de vervolgmaster begin en weet af te ronden in een jaar. Kan ik na het behalen van mijn masterbul opnieuw voor het in mijn vierde jaar ontvangen prestatiebeurs daar ook omzetting in een gift kunnen aanvragen? Of wordt die aanvraag afgewezen omdat ik bij het behalen van mijn bachelor een dergelijke aanvraag reeds heb gedaan?

En hoe zit het dan met de overstap van hbo naar wo? Ik heb twee jaar hbo bachelor gedaan (tweemaal een propedeusejaar voor MER en hbo-rechten) en vijf jaar wo bachelor. Ik heb daarvoor mijn vier jaren van de prestatiebeurs en drie jaren lening gebruikt. Krijg ik bij mijn aanvraag dan zowel die twee jaar op het hbo als mede twee jaar op het wo omgezet in een gift wanneer ik voor de tweede keer hierom verzoek zodra ik mijn masterbul behaald heb?

Ik ging er oorspronkelijk van uit dat zodra ik mijn wo bachelorbul zou kunnen overleggen alle vier jaar genoten prestatiebeurs zouden worden omgezet in een gift ipv definitieve lening zolang de bul maar binnen tien jaar na eerste maal stufi behaald zou zijn. Dat is dus drie jaar begrijp ik uit bovenstaande quote. Daarom zou ik graag willen weten of ik het vierde jaar ook nog op een manier omgezet weet te krijgen in een gift. Informatiefolders door de jaren heen + DUO site kwamen noot verder dan het behalen van een diploma zonder daarbij te specificeren dat een wo bachelor maar voor drie jaar omzetting zou zorgen.
We begrijpen uit je verhaal dat je het hbo niet hebt afgerond en bent begonnen aan een wo-bachelor. Je behaalt dit jaar je wo-bachelor diploma. We zetten dan 36 maanden prestatiebeurs om in een gift en de volledige periode aan studentenreisproduct.
Wanneer de tien jaar diplomatermijn verstreken zijn, kijkt het systeem of er in de tussentijd diploma's zijn behaald die nog geen omzetting van (een gedeelte) van de prestatiebeurs tot gevolg heeft gehad. Bijvoorbeeld bij een wo-bachelor. Hiervoor hoef je niets te doen. Het systeem gaat dan automatisch omzetten.

Hier zie je wat een diploma waard is. Een wo-bachelor heeft een duur van 36 maanden, daardoor worden er 36 maanden omgezet.

Om je laatste (vierde) jaar prestatiebeurs omgezet te krijgen, moet je voor 1 september 2015 (einde diplomatermijn) een masterdiploma hebben behaald.
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
pi_148907711
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:50 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]
We zetten dan 36 maanden prestatiebeurs om in een gift en de volledige periode aan studentenreisproduct.

Wanneer de tien jaar diplomatermijn verstreken zijn, kijkt het systeem of er in de tussentijd diploma's zijn behaald die nog geen omzetting van (een gedeelte) van de prestatiebeurs tot gevolg heeft gehad. Bijvoorbeeld bij een wo-bachelor. Hiervoor hoef je niets te doen. Het systeem gaat dan automatisch omzetten.
Doelen jullie dan ook op 36 maanden waarin ik het studentenreisproduct nog in gebruik had of ook alle maanden van de leenfase? Want omdat de regel mbt het studentenreisproduct ging van 4 jaar + 3 jaar naar 4 jaar + 1 jaar (wat voor mij de leenfase inluidde) vraag ik me dan af wat jullie onder volledige periode aan studentenreisproduct verstaan :)

En voor zover ik die link kan zien gaat het bij een wo-bachelor op verzoek ergo niet automatisch? :?
mag het weten
  woensdag 21 januari 2015 @ 14:22:24 #7
pi_148908578
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:56 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Doelen jullie dan ook op 36 maanden waarin ik het studentenreisproduct nog in gebruik had of ook alle maanden van de leenfase? Want omdat de regel mbt het studentenreisproduct ging van 4 jaar + 3 jaar naar 4 jaar + 1 jaar (wat voor mij de leenfase inluidde) vraag ik me dan af wat jullie onder volledige periode aan studentenreisproduct verstaan :)

En voor zover ik die link kan zien gaat het bij een wo-bachelor op verzoek ergo niet automatisch? :?
Voor het omzetten van het studentenreisproduct wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende waarden in diploma's binnen het hoger onderwijs. De hele periode dat je recht had op je studentenreisproduct (dus ook tijdens het vierde jaar prestatiebeurs en tijdens de leenfase) en deze had geactiveerd, wordt omgezet.

Het klopt dat er in de link staat dat je het schriftelijk moet verzoeken. Dit is normaal gesproken ook zo. Maar wanneer de diplomatermijn verstrijkt, dan gaat er een ander proces draaien. We kunnen niet al onze processen op de website plaatsen. Dan wordt het erg onoverzichtelijk ;).
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
pi_148908663
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 14:22 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]
De hele periode dat je recht had op je studentenreisproduct (dus ook tijdens het vierde jaar prestatiebeurs en tijdens de leenfase) en deze had geactiveerd, wordt omgezet.

Maar wanneer de diplomatermijn verstrijkt, dan gaat er een ander proces draaien. We kunnen niet al onze processen op de website plaatsen. Dan wordt het erg onoverzichtelijk ;).
Oké, bedankt voor de informatie :) Op die manier, duidelijk. Klopt ;)
mag het weten
pi_149015970
Hoe zit het nu precies als je een opleiding (MBO) niet af maakt, maar wel weer met een andere begint? Is de studiefinanciering van de eerste opleiding dan alsnog een gift als je dat andere diploma haalt of moet de ontvangen stufi tijdens de eerste opleiding gewoon terug betaald worden? En krijg je in die situatie uberhaupt nog wel stufi voor opleiding nummer 2?
Op zondag 12 januari 2014 00:36 schreef Stuart het volgende:
Ik sta nu voor je hotel :')
  maandag 26 januari 2015 @ 09:36:27 #10
pi_149065771
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 18:20 schreef Jhali het volgende:
Hoe zit het nu precies als je een opleiding (MBO) niet af maakt, maar wel weer met een andere begint? Is de studiefinanciering van de eerste opleiding dan alsnog een gift als je dat andere diploma haalt of moet de ontvangen stufi tijdens de eerste opleiding gewoon terug betaald worden? En krijg je in die situatie uberhaupt nog wel stufi voor opleiding nummer 2?
Volg je een mbo niveau 1 of 2? Dan is je studiefinanciering sowieso een gift. Wisselen heeft hierop geen invloed.

Volg je een mbo niveau 3 of 4, dan val je onder de prestatiebeurs. Je hebt dan recht op 48 maanden basisbeurs en een eventuele aanvullende beurs. Hierna mag je nog 36 maanden lenen. Tijdens de gehele studiefinancieringsperiode heb je recht op je studentenreisproduct.
Voor de omzetting van de prestatiebeurs, moet je binnen tien jaar een diploma overleggen op minimaal mbo niveau 3. Dit hoeft niet een diploma te zijn voor de studie waarmee je mee bent gestart.
  maandag 26 januari 2015 @ 13:25:39 #11
415057 Jhali
Kusje erop
pi_149071220
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:36 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

Volg je een mbo niveau 1 of 2? Dan is je studiefinanciering sowieso een gift. Wisselen heeft hierop geen invloed.

Volg je een mbo niveau 3 of 4, dan val je onder de prestatiebeurs. Je hebt dan recht op 48 maanden basisbeurs en een eventuele aanvullende beurs. Hierna mag je nog 36 maanden lenen. Tijdens de gehele studiefinancieringsperiode heb je recht op je studentenreisproduct.
Voor de omzetting van de prestatiebeurs, moet je binnen tien jaar een diploma overleggen op minimaal mbo niveau 3. Dit hoeft niet een diploma te zijn voor de studie waarmee je mee bent gestart.
Ik deed een niveau 3, dus als ik het goed begrijp mag ik nog 36 maanden lenen na het stoppen met de opleiding? Mijn opleiding is in november stopgezet maar had in december nog een keer basis + aanvullende beurs gekregen (niet de lening die ik normaal heb), en nu kreeg ik gister ineens post dat ik die 251 euro aan ''teveel ontvangen stufi'' terug moet betalen, en nu wordt ie helemaal mooi 388 euro voor mijn studenten ov die ik al had uitgezet maar voor week weer had aangezet aangezien ik die maand toch nog stufi ontving. Blijkbaar krijg ik nu een betalingsverzoek voor 639 euro. Snap er helemaal niets meer van.
Op zondag 12 januari 2014 00:36 schreef Stuart het volgende:
Ik sta nu voor je hotel :')
  maandag 26 januari 2015 @ 14:44:39 #12
pi_149073567
quote:
2s.gif Op maandag 26 januari 2015 13:25 schreef Jhali het volgende:

[..]

Ik deed een niveau 3, dus als ik het goed begrijp mag ik nog 36 maanden lenen na het stoppen met de opleiding? Mijn opleiding is in november stopgezet maar had in december nog een keer basis + aanvullende beurs gekregen (niet de lening die ik normaal heb), en nu kreeg ik gister ineens post dat ik die 251 euro aan ''teveel ontvangen stufi'' terug moet betalen, en nu wordt ie helemaal mooi 388 euro voor mijn studenten ov die ik al had uitgezet maar voor week weer had aangezet aangezien ik die maand toch nog stufi ontving. Blijkbaar krijg ik nu een betalingsverzoek voor 639 euro. Snap er helemaal niets meer van.
Volg je wel een voltijd opleiding en heb je de nieuwe opleiding aan ons doorgegeven? Heb je hier ook een bevestiging van ontvangen? Je kunt in Mijn DUO op het tabblad school en studiegegevens nazien of er een studie is geregisteerd.
Zoals je nu het verhaal schetst hebben we (webcareteam) het idee dat er geen nieuwe opleiding bij ons bekend is en dat je daardoor geen recht had op de basisbeurs van december en daarnaast een onterecht geactiveerd reisproduct hebt. Het is vast wel op te lossen, maar we moeten even weten wat er precies aan de hand is.
We kunnen niet aangegeven of je nu alleen nog maar mag lenen omdat we niet weten hoeveel studiefinancieringsrecht je al hebt gebruikt. Kun je ook aangeven vanaf welke datum je voor het eerst prestatiebeurs hebt ontvangen?

Volg je nu geen opleiding, dan is de schuld terecht en moet je ook z.s.m. je reisproduct stopzetten. Voor elke halve maand dat je een onterecht geaciveerd product hebt kost je dit ¤ 97,00.
pi_149115499
Hoi, ik heb een vraag over Studielink. De UvA kan me niet helpen en bij DUO sta ik steeds in de wacht als ik bel dus probeer ik het hier.

In juni heb ik me uitgeschreven voor mijn bachelor om een pauze te nemen. Mijn propedeuse heb ik nog niet afgerond en nu wil ik me weer inschrijven per 1 februari om verder te gaan waar ik was gebleven. In overleg met de studieadviseur overigens.

Nu heb ik niet de optie 'herinschrijven' op Studielink, alleen 'nieuwe inschrijving'. Ten eerste weet ik niet of ik dan bij 'start in eerste jaar' 'ja' of 'nee' moet aanvinken. Want ik heb mijn eerste jaar nog niet afgerond maar heb wel al wat gehaald.
Daarna staat er nog wat over decentrale selectie (als ik 'ja' invul bij het vorige punt), er staat dan al ingevuld dat ik daaraan meedoe, ook al staat erbij dat het om de inschrijving in februari gaat, dat kan ik niet veranderen, maar ik ben natuurlijk al toegelaten, dus hoe werkt dat? Kan ik dat negeren?
Why are you wearing that stupid man suit?
  woensdag 28 januari 2015 @ 09:30:12 #14
pi_149130436
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 20:07 schreef kuolema het volgende:
Hoi, ik heb een vraag over Studielink. De UvA kan me niet helpen en bij DUO sta ik steeds in de wacht als ik bel dus probeer ik het hier.

In juni heb ik me uitgeschreven voor mijn bachelor om een pauze te nemen. Mijn propedeuse heb ik nog niet afgerond en nu wil ik me weer inschrijven per 1 februari om verder te gaan waar ik was gebleven. In overleg met de studieadviseur overigens.

Nu heb ik niet de optie 'herinschrijven' op Studielink, alleen 'nieuwe inschrijving'. Ten eerste weet ik niet of ik dan bij 'start in eerste jaar' 'ja' of 'nee' moet aanvinken. Want ik heb mijn eerste jaar nog niet afgerond maar heb wel al wat gehaald.
Daarna staat er nog wat over decentrale selectie (als ik 'ja' invul bij het vorige punt), er staat dan al ingevuld dat ik daaraan meedoe, ook al staat erbij dat het om de inschrijving in februari gaat, dat kan ik niet veranderen, maar ik ben natuurlijk al toegelaten, dus hoe werkt dat? Kan ik dat negeren?
We kunnen je hier geen antwoord op geven. We beheren Studielink niet.
Voor vragen en hulp moet je bij de hogeschool of universiteit zelf zijn.

Succes!
pi_149130455
Studielink heeft een prima telefonische klantenservice. Althans, dat hadden ze 4 jaar geleden :+
Ja doei.
pi_149142385
quote:
7s.gif Op woensdag 28 januari 2015 09:30 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

We kunnen je hier geen antwoord op geven. We beheren Studielink niet.
Voor vragen en hulp moet je bij de hogeschool of universiteit zelf zijn.

Succes!
Ik had de universiteit gebeld maar die wisten het ook niet, zeiden dat ik DUO moest bellen of dat ik langs moest komen maar dat kost me 25 euro. En DUO bellen heeft dus geen zin.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 09:31 schreef motorbloempje het volgende:
Studielink heeft een prima telefonische klantenservice. Althans, dat hadden ze 4 jaar geleden :+
Niet meer dus ... universiteiten hebben die service overgenomen, maar die weten het dus niet :')
Dan ga ik toch maar weer de uni bellen.
pi_149143408
Ik heb de Student Service Desk van de UvA gebeld en daar kreeg ik wel meteen antwoord, dus mijn inschrijvingsverzoek is voltooid :) Nu weet ik dat ik voortaan dat nummer moet bellen en niet de studieadviseur die het niet weet en me vervolgens doorstuurt naar iemand die het ook niet weet, die me weer doorstuurde naar DUO, die het ook niet weet :')
pi_149237061
Deze gaat op slot. We hebben een nieuw filter waar topics in gezet kunnen worden met vragen die onder andere door LSVb beantwoord kunnen worden. Voor meer informatie, zie:

SES / Nieuw Filter: Studentenbalie
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')