abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148882121
Ik kan geen duidelijkheid krijgen over de veranderingen op het gebied van studiefinanciering en het reisproduct. Het is zelfs moeilijk duidelijkheid te krijgen over hoe de studiefinanciering en het studentenreisproduct nu in elkaar zitten.

De situatie is als volgt: Ik doe nu het 2e jaar van een WO bachelor en wil hierna een 2-jarige WO master gaan doen.

Klopt het dan dat ik enkel nog studiefinanciering heb tot en met het 3e jaar van mijn bachelor, omdat een master als nieuwe studie gezien wordt? En als ik een jaar uitloop heb met mijn bachelor, krijg ik dan wel een 4e jaar studiefinanciering in mijn bachelor?

Hoe zit het met het OV reisproduct? Als ik geen uitloop heb, heb ik dit dan enkel het 1e jaar van mijn 2-jarige master? En als ik een jaar uitloop heb tijdens mijn bachelor, heb ik dan helemaal geen OV reisproduct meer tijdens mijn master?

Googlen heeft voor mij totaal geen zin gehad, zelfs duo's website spreekt zichzelf continu tegen, dus ik kan geen goede website vinden om dit allemaal uit te zoeken.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 18:31:38 #2
435060 Varg89
Heeft een wolvenshirt!
pi_148882216
MBO _O_
Die Furcht ist die Mutter der Moral.
Was mich nicht umbringt, macht mich stärker.
pi_148882471
Stufi gaat eruit, reisproduct blijft bestaan, MBO'ers hebben er voortaan ook recht op. That's it.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_148882485
Dat zal een lening worden, zoals het hoort.
pi_148882492
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:41 schreef Rezania het volgende:
Stufi gaat eruit, reisproduct blijft bestaan, MBO'ers hebben er voortaan ook recht op. That's it.
Beantwoord je nog niet zijn vragen mee.
pi_148882513
En ja, je krijgt dus maar drie jaar stufi. Dat vierde jaar was voor je master.
pi_148882534
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:42 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Beantwoord je nog niet zijn vragen mee.
Klopt. Maar ik snap niet waarom iedereen dit als iets moeilijks en complexs ziet. Er verandert amper iets. :')
pi_148882551
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:28 schreef JaJammerJan het volgende:
Klopt het dan dat ik enkel nog studiefinanciering heb tot en met het 3e jaar van mijn bachelor, omdat een master als nieuwe studie gezien wordt?
Ja
quote:
En als ik een jaar uitloop heb met mijn bachelor, krijg ik dan wel een 4e jaar studiefinanciering in mijn bachelor?
Volgensmij wel. Ik ben momenteel 4e jaars en krijg dus nu een voorschot voor iets waar ik in de toekomst geen recht op heb. Maar als het goed is mag je dat dan gewoon houden.
Je kan zelfs 5 jaar stufi krijgen bij een 5 jarige opleiding. (Edit: als je 5 jaar over je bachelor gaat doend dan)
pi_148882574
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:43 schreef Rezania het volgende:

[..]

Klopt. Maar ik snap niet waarom iedereen dit als iets moeilijks en complexs ziet. Er verandert amper iets. :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:43 schreef jatochneetoch het volgende:
Ik ben momenteel 4e jaars en krijg dus nu een voorschot voor iets waar ik in de toekomst geen recht op heb.
Dit is behoorlijk onduidelijk.

Heb het een paar maanden terug aan de DUO webcare hier op het forum gevraagd, die zei dat ze het niet wist en het aan de minister ging navragen. Daarna heb ik er nooit meer wat van gehoord.
pi_148882621
Als je tijdens je bachelor een jaar vertraging had en daarom al de studiefinanciering voor de master hebt gekregen, terwijl je dus nog geen master deed en pas aan de master begint na invoering van het leenstelsel voor de master, dan is die studiefinanciering voor de master nog steeds een gift.

Maar dat is voor TS niet van toepassing zou ik zeggen.

Edit: Ik zie nu pas dat het leenstelsel zelfs voor de master nog helemaal niet is ingevoerd? Dan weet ik het ook niet, en ben ik blij dat ik intussen helemaal klaar met studeren ben. :P

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2015 18:52:16 ]
pi_148882633
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:44 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

[..]

Heb het een paar maanden terug aan de DUO webcare hier op het forum gevraagd, die zei dat ze het niet wist en het aan de minister ging navragen. Daarna heb ik er nooit meer wat van gehoord.
Oh, dat is raar dan. Maar als je het krijgt als stufi, dan is het hun probleem.
pi_148882660
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:47 schreef Rezania het volgende:

[..]

Oh, dat is raar dan. Maar als je het krijgt als stufi, dan is het hun probleem.
Nou ik zie het wel gebeuren dat ik opeens een brief krijg met de mededeling dat het achteraf toch geen gift is.
pi_148882736
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:48 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Nou ik zie het wel gebeuren dat ik opeens een brief krijg met de mededeling dat het achteraf toch geen gift is.
Hmmm, ja, zijn wel naaiers natuurlijk.
pi_148882768
Maar hoe lang kan ik nu dan een OV-reisproduct krijgen? Gedurende mijn 3 jarige-bachelor en mijn 2-jarige master en dan ook nog eens in een extra jaar uitloop? Dit is volgens mij de situatie voor de veranderingen en er zou met het reisproduct niks veranderen.
pi_148882856
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:52 schreef JaJammerJan het volgende:
Maar hoe lang kan ik nu dan een OV-reisproduct krijgen? Gedurende mijn 3 jarige-bachelor en mijn 2-jarige master en dan ook nog eens in een extra jaar uitloop? Dit is volgens mij de situatie voor de veranderingen en er zou met het reisproduct niks veranderen.
Er verandert voor zover ik weet maar 1 ding bij het reisproduct en dat is dat mbo'ers er voortaan ook recht op hebben (hoe dat minder kost dan gewoon stufi voor iedereen geen idee :') ). Maar goed, dan zou je dus in totaal zes jaar recht hebben op reisproduct.
pi_148882956
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:51 schreef Rezania het volgende:

[..]

Hmmm, ja, zijn wel naaiers natuurlijk.
Met studiefinanciering is het volgens mij tot nu toe altijd zo geweest dat veranderingen alleen gelden voor nieuwe studenten. Niet met terugwerkende kracht.

Ik heb nu ook per 1 januari nog meer dan 1 jaar uitloop aan OV-kaart omgezet in een gift gekregen, omdat zo de regels waren toen ik de OV-kaart nog had. :)
pi_148882989
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Met studiefinanciering is het volgens mij tot nu toe altijd zo geweest dat veranderingen alleen gelden voor nieuwe studenten. Niet met terugwerkende kracht.

Ik heb nu ook per 1 januari nog meer dan 1 jaar uitloop aan OV-kaart omgezet in een gift gekregen, omdat zo de regels waren toen ik de OV-kaart nog had. :)
En het leenstelsel is pas vanaf dit jaar toch? Dan heeft hij dus gewoon recht op dat extra jaar ja.
pi_148883192
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:59 schreef Rezania het volgende:

[..]

En het leenstelsel is pas vanaf dit jaar toch? Dan heeft hij dus gewoon recht op dat extra jaar ja.
Tot nu toe telde altijd "het moment wanneer je voor het eerst studiefinanciering kreeg". Maar bij de invoering van het leenstelsel voor de master willen ze volgens mij de master als losse studie zien zodat ook wie al aan een bachelor is begonnen, toch onder het leenstelsel kan komen.

Wie dit studiejaar (14-15) in een jaar uitloop op de bachelor zit en alvast stufi voor de master krijgt, die heeft geluk, neem ik aan. Maar dat geldt voor TS niet.

Edit:
quote:
"Ik begin 1 september 2015 (of daarna) met een meerjarige master. Behoud ik mijn basisbeurs?

Nee, je behoud geen basisbeurs. Er wordt geen vorm van compensatie geboden aan studenten die een meerjarige master volgen. Als je door uitloop in je bachelor voor 1 september 2015 al masterstudiefinanciering hebt aangevraagd dan blijft deze wel behouden."

http://www.iso.nl/leenstelsel/algemeen/

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2015 19:10:42 ]
pi_148884003
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Tot nu toe telde altijd "het moment wanneer je voor het eerst studiefinanciering kreeg". Maar bij de invoering van het leenstelsel voor de master willen ze volgens mij de master als losse studie zien zodat ook wie al aan een bachelor is begonnen, toch onder het leenstelsel kan komen.

Wie dit studiejaar (14-15) in een jaar uitloop op de bachelor zit en alvast stufi voor de master krijgt, die heeft geluk, neem ik aan. Maar dat geldt voor TS niet.

Edit:

[..]

Hmm oke, zorgen dat ik geen jaar uitloop krijg dus :P Maar mensen die tot nu toe een jaar uitloop hadden in hun bachelor hebben dus geen extra jaar studiefinanciering gekregen, want dit ging af van de masterbeurs? Dus 4 jaar tijdens hun bachelor studiefinanciering, en dan maar 1 van de 2 jaar studiefinanciering krijgen tijdens hun master.
pi_148884163
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:06 schreef Igen het volgende:
Als je door uitloop in je bachelor voor 1 september 2015 al masterstudiefinanciering hebt aangevraagd dan blijft deze wel behouden.
Ook als je daarna met een master begint?
Dus mijn master duurt 2 jaar.
Ik doe in het jaar 2014-2015 voor het 4e jaar mijn bachelor. Ik krijg dus nu al 1 jaar masterstudiefinanciering.
Als ik dan in sep 2015 met mijn master begin, krijg ik dan ook mijn 2e jaar masterstudiefinanciering?
pi_148884416
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:35 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Ook als je daarna met een master begint?
Dus mijn master duurt 2 jaar.
Ik doe in het jaar 2014-2015 voor het 4e jaar mijn bachelor. Ik krijg dus nu al 1 jaar masterstudiefinanciering.
Als ik dan in sep 2015 met mijn master begin, krijg ik dan ook mijn 2e jaar masterstudiefinanciering?
Dat denk ik niet, want je begint aan een nieuwe studie. Bij een nieuwe studie krijg je sowieso geen stufi meer als je in of na september 2015 begint.
pi_148884468
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:42 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, want je begint aan een nieuwe studie. Bij een nieuwe studie krijg je sowieso geen stufi meer als je in of na september 2015 begint.
Ja dat dacht ik ook, maar die zin die ik quote beweert wat anders lijkt het :P
pi_148884515
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 19:44 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik ook, maar die zin die ik quote beweert wat anders lijkt het :P
Ja, nu je het zegt. Vage shit. _O- Komt waarschijnlijk ook wel doordat er nog over moet worden gestemd in de Eerste Kamer (ergens vanavond).
pi_148884540
Hmmmm....

Tot nu toe ging het bij veranderingen altijd om "het moment waarop je voor het eerst studiefinanciering kreeg".

Maar in de overgangsbepalingen van het wetsvoorstel waar vandaag in de EK over wordt gestemd, staat iets over "wie voor 1 september 2015 ingeschreven stond (...) blijven de volgende artikelen (...) voor de nominale duur van die opleiding van toepassing"

https://www.eerstekamer.n(...)/f=/vjote6j6dllr.pdf

Als dat betekent wat ik denk wat het betekent dan is dat een flinke naaistreek.
  woensdag 21 januari 2015 @ 09:39:56 #25
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_148900713
quote:
Ik kan geen duidelijkheid krijgen over de veranderingen op het gebied van studiefinanciering en het reisproduct. Het is zelfs moeilijk duidelijkheid te krijgen over hoe de studiefinanciering en het studentenreisproduct nu in elkaar zitten.

De situatie is als volgt: Ik doe nu het 2e jaar van een WO bachelor en wil hierna een 2-jarige WO master gaan doen.

Klopt het dan dat ik enkel nog studiefinanciering heb tot en met het 3e jaar van mijn bachelor, omdat een master als nieuwe studie gezien wordt? En als ik een jaar uitloop heb met mijn bachelor, krijg ik dan wel een 4e jaar studiefinanciering in mijn bachelor?

Hoe zit het met het OV reisproduct? Als ik geen uitloop heb, heb ik dit dan enkel het 1e jaar van mijn 2-jarige master? En als ik een jaar uitloop heb tijdens mijn bachelor, heb ik dan helemaal geen OV reisproduct meer tijdens mijn master?

Googlen heeft voor mij totaal geen zin gehad, zelfs duo's website spreekt zichzelf continu tegen, dus ik kan geen goede website vinden om dit allemaal uit te zoeken.
Je hebt recht op 36 maanden studiefinanciering onder de huidige studiefinancieringsregels voor je wo-bachelor. Hierna val je onder het nieuwe stelsel. Je kunt dan vijf jaar gebruik maken van een lening bij een twee-jarige master. Waarvan in de eerste twee jaar er een mogelijkheid is om een aanvullende beurs aan te vragen. Daarnaast kun je nog drie jaar gebruik maken van je studentenreisproduct.
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:29:16 #26
pi_148901743
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:44 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

[..]

Dat is dan niet zo netjes van ons. :o

Heb je een linkje naar je vraag? We hebben al in je historie en de onze gezocht, maar kunnen de vraag niet vinden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:43 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Ja

[..]

Volgensmij wel. Ik ben momenteel 4e jaars en krijg dus nu een voorschot voor iets waar ik in de toekomst geen recht op heb. Maar als het goed is mag je dat dan gewoon houden.
Je kan zelfs 5 jaar stufi krijgen bij een 5 jarige opleiding. (Edit: als je 5 jaar over je bachelor gaat doend dan)
Je ontvangt momenteel de prestatiebeurs voor de masterperiode als een soort voorschot terwijl je de wo-bachelor volgt. Heb je je prestatiebeursrecht van 48 maanden (drie jaar bachelor + één jaar master) voor 1 september 2015 volledig gebruikt? Dan blijf je onder de oude regels vallen en verandert er niets. Ook niet wanneer je de éénjarige-master gaat volgen.
Volg je een opleiding die normaal gesproken vijf jaar duurt, dan val je per 1 september 2015 wel onder het nieuwe stelsel. De maanden die je niet hebt ontvangen onder de huidige prestatiebeursregels ontvang je dan als lening samen met de drie-jarige leenfase onder het nieuwe stelsel.

Heb je voor 1 september 2015 nog niet alle 48 maanden prestatiebeurs gebruikt en volg je nog steeds de wo-bachelor? Dan val je per 1 september 2015 onder het nieuwe stelsel. Stel je hebt 47 maanden gebruikt van de prestatiebeurs, dan heb je onder het nieuwe stelsel recht op drie jaar en een maand lenen. In het eerste jaar en een maand heb je nog recht op je studentenreisproduct en eventueel een maand een aanvullende beurs.

Er worden 36 maanden prestatiebeurs omgezet bij het behalen van een wo-bachelor. Wordt er uiteindelijk geen hbo of wo-master behaald, dan moeten de overige ontvangen maanden prestatiebeurs worden terugbetaald.

[ Bericht 2% gewijzigd door DUO-Webcare op 21-01-2015 10:52:43 ]
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:37:47 #27
pi_148901968
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:52 schreef JaJammerJan het volgende:
Er verandert niets aan het studentenreisproduct. Het recht blijft de nominale studieduur + 1

In jouw geval is de nominale studieduur 5 jaar (drie jaar wo-bachelor en twee jaar wo-master). Tel hier een jaar bij op en je hebt zes jaar recht op je studentenreisproduct.
pi_148902496
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:29 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

Dat is dan niet zo netjes van ons. :o

Heb je een linkje naar je vraag? We hebben al in je historie en de onze gezocht, maar kunnen de vraag niet vinden.

[..]

Je ontvangt momenteel de prestatiebeurs voor de masterperiode als een soort voorschot terwijl je de wo-bachelor volgt. Heb je je prestatiebeursrecht van 48 maanden (drie jaar bachelor + één jaar master) voor 1 september 2015 volledig gebruikt? Dan blijf je onder de oude regels vallen en verandert er niets. Ook niet wanneer je de éénjarige-master gaat volgen.
Volg je een opleiding die normaal gesproken vijf jaar duurt, dan val je per 1 september 2015 wel onder het nieuwe stelsel. De maanden die je niet hebt ontvangen onder de huidige prestatiebeursregels ontvang je dan als lening samen met de drie-jarige leenfase onder het nieuwe stelsel.

Heb je voor 1 september 2015 nog niet alle 48 maanden prestatiebeurs gebruikt en volg je nog steeds de wo-bachelor? Dan val je per 1 september 2015 onder het nieuwe stelsel. Stel je hebt 47 maanden gebruikt van de prestatiebeurs, dan heb je onder het nieuwe stelsel recht op drie jaar en een maand lenen. In het eerste jaar en een maand heb je nog recht op je studentenreisproduct en eventueel een maand een aanvullende beurs.

Er worden 36 maanden prestatiebeurs omgezet bij het behalen van een wo-bachelor. Wordt er uiteindelijk geen hbo of wo-master behaald, dan moeten de overige ontvangen maanden prestatiebeurs worden terugbetaald.
Dat was al een hele tijd geleden, dus ik kan hem ook niet meer vinden.
Maar met je bericht is het mij nu volledig duidelijk, bedankt :)
pi_148903207
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:37 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

Er verandert niets aan het studentenreisproduct. Het recht blijft de nominale studieduur + 1

In jouw geval is de nominale studieduur 5 jaar (drie jaar wo-bachelor en twee jaar wo-master). Tel hier een jaar bij op en je hebt zes jaar recht op je studentenreisproduct.
Dankuwel voor de clarificatie. De rest van de posters hier ook bedankt :)
pi_148906043
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:37 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

In het oude stelsel kon je een jaar extra studiefinanciering krijgen bij uitloop ivm ziekte ed, werkt dat nog steeds met het studentenreisproduct? Dus als je een goede reden hebt je nominale studieduur + 2 krijgt? (Ik weet wel dat er bij chronische ziekte ed straks ¤1000,- schuld kwijtgescholden kan worden, maar ik heb nog niks gehoord over hoe dat met het studentenreisproduct zit.)
  woensdag 21 januari 2015 @ 13:51:36 #31
pi_148907578
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:01 schreef JoelBaka het volgende:

[..]

In het oude stelsel kon je een jaar extra studiefinanciering krijgen bij uitloop ivm ziekte ed, werkt dat nog steeds met het studentenreisproduct? Dus als je een goede reden hebt je nominale studieduur + 2 krijgt? (Ik weet wel dat er bij chronische ziekte ed straks ¤1000,- schuld kwijtgescholden kan worden, maar ik heb nog niks gehoord over hoe dat met het studentenreisproduct zit.)
Het studentenreisproduct wordt dan, net als nu het geval is, ook verlengd. Daarnaast wordt er maximaal ¤1200,00 kwijtgescholden en ontvangt de student voor de aanvullende beurs een verlenging van een jaar.
pi_148908808
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:51 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

Het studentenreisproduct wordt dan, net als nu het geval is, ook verlengd. Daarnaast wordt er maximaal ¤1200,00 kwijtgescholden en ontvangt de student voor de aanvullende beurs een verlenging van een jaar.
Super! Bedankt ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')