Beste Saturos,quote:Op zaterdag 28 juli 2012 09:59 schreef Saturos het volgende:
vraagje:
ik wil dit jaar weer gaan studeren. dit jaar een jaartje gewerkt nadat ik vorig jaar ben geslaagd voor mijn havo diploma. ik heb heel lang nagedacht en uiteindelijk besloten bedrijfseconomie te gaan studeren aan de HAN, maar mijn inschrijving wil niet lukken. als ik de studie e.d. heb gekozen op studielink en het wil bevestigen geeft ie aan dat er nog geen instroommoment is gekozen of dat instroom reeds is gesloten, maar telkens als ik dan op "opnieuw proberen" druk, krijg ik dezelfde melding...
Ben ik te laat met inschrijven?
Kijk hier eens op: http://www.nibud.nl/omgaa(...)t-kost-studeren.htmlquote:Op dinsdag 31 juli 2012 13:44 schreef Mierenneuker. het volgende:
Hallo,
Wat zijn jullie (studenten) zoal kwijt per maand buiten huur, evt. studiefonds en zorgverzekering om?
Ik ben namelijk een financieël overzichtje aan het maken en wil die kostenposten er graag bij inhebben. Aangezien ik nog niet studeer kan ik dat nog niet inschatten.
Alvast bedankt,
Bedankt, dat is net wat ik zocht. Gelukkig vallen veel dingen bij mij lager uitquote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:00 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Kijk hier eens op: http://www.nibud.nl/omgaa(...)t-kost-studeren.html
ik ha dnet een dringende vraagquote:Op woensdag 1 augustus 2012 16:15 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
De juridische dienst gaat op vakantie! Vanaf 15 augustus beantwoorden we al jullie vragen weer! Je kan ook een mailtje sturen naar studentenlijn@lsvb.nl
Dat is een beetje een vaag gebied momenteel omdat er nog een hoop onduidelijkheden over zijn.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 15:31 schreef Mishu het volgende:
Ik had op teletekst gelezen dat je geen boete hoeft te betalen als je een bestuursfunctie doet. Klopt dat? En hoe gaat dat dan in zijn werk?
Lol wut? Meer voor de slechtste studenten die alleen maar lopen te lanterfanten en te drinken de hele dag. En dan maar huilen dat ze studievertraging hebben.quote:Op zondag 12 augustus 2012 15:19 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Een bestuursfunctie is over het algemeen weggelegd voor top studenten die gemakkelijk hun studie nominaal afronden.
Dat klopt gedeeltelijk. Er is inderdaad een wetsvoorstel geweest dat je collegegeldvrij kunt besturen. Het is alleen afhankelijk van jouw onderwijsinstelling hoe zij dit hebeben ingevuld. Zij zijn namelijk niet verplicht om zich hier aan te houden.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 15:31 schreef Mishu het volgende:
Ik had op teletekst gelezen dat je geen boete hoeft te betalen als je een bestuursfunctie doet. Klopt dat? En hoe gaat dat dan in zijn werk?
Dat is afhankelijk van de onderwijsinstelling. Als premaster student kun je namelijk ingeschreven worden als bachelor, master of contract student.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 20:53 schreef ganzenherder het volgende:
Kort vraagje (heb topic nog niet doorgelezen): Ik twijfel erover om een pre-master te volgen nadat ik dit jaar mijn bachelor aan de universiteit heb gehaald. Hier heb ik 4 jaar over gedaan. Krijg ik een studieboete als ik een pre-master ga volgen?
Google leverde me zo snel geen duidelijke antwoorden op... Al ga ik er vanuit dat het antwoord ja is..
ik studeer dit schooljaar (2011/2012) net niet meer af. dit wordt begin oktober.quote:
Beste Ukga,quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 17:47 schreef ukga het volgende:
[..]
ik studeer dit schooljaar (2011/2012) net niet meer af. dit wordt begin oktober.
Ik heb weinig zin om een heel schooljaar te gaan betalen voor 2 maanden dat ik op school 'zit' (ik hoef geen lessen te volgen o.i.d.)
Is er een mogelijkheid om per maand te betalen, zodat ik dus niet de gehele studiekosten hoef te betalen.
Beste Crisisstudent,quote:Op zondag 19 augustus 2012 00:16 schreef Crisisstudent het volgende:
Hallo Lsvb,
Ik heb een vraag betreft stufi. Is het handig om sowieso een aanvullende beurs aan te vragen, aangezien deze (bij succesvol afronden binnen 10jr.) als een gift wordt uitgekeerd? Ik kan als wo'er zelfs weinig met de warrige tekst van DUO over de zaak aanvullende beurs en in hoeverre deze als gift kan worden uitgekeerd.
Dat was vroeger zo volgensmij.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:23 schreef Tochjo het volgende:
Nee, de aanvullende beurs is onderdeel van de prestatiebeurs en wordt eveneens geheel omgezet in een gift bij het behalen van een diploma binnen 10 jaar.
Ja, dit kan bij DUO middels de collegegeldkrediet-regeling.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 17:53 schreef Repsak het volgende:
Hallo,
Net als vele anderen loop ik komend studiejaar tegen de langstudeerboete aan. Eigen schuld, verander ik ook niks meer aan. Nu zit ik het het volgende: Ik wil mijn normale collegegeld ineens betalen, maar de boete kan ik niet ineens ophoesten. Die wil ik dus lenen. Is daar een mogelijkheid toe?
Een woord: fraude. Conclusie: nee. Ik laat het aan de vriendelijke vrouw van de LSVb over om je wat netter en uitgebreider te woord te staan, mocht het bovenstaande niet duidelijk genoeg zijn.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:17 schreef OverDatum het volgende:
Ik heb een vraag over studiefinanciering:
Ik word binnenkort 18, kan ik me dan inschrijven bij een familielid uit dezelfde gemeente waar ik nu met mijn ouders woon, en dan ZONDER een huurcontract (want ik hoef niks te betalen) uitwonende studiefinanciering krijgen, zonder dat het gevolgen heeft voor de familieleden bij wie ik verblijf (huursubsidie etc.)?
Dankzij dit soort mensen, worden de regels dermate streng dat anderen er de dupe van worden. Goed bezig OverDatum, je bent inderdaad verrot.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:17 schreef OverDatum het volgende:
Ik heb een vraag over studiefinanciering:
Ik word binnenkort 18, kan ik me dan inschrijven bij een familielid uit dezelfde gemeente waar ik nu met mijn ouders woon, en dan ZONDER een huurcontract (want ik hoef niks te betalen) uitwonende studiefinanciering krijgen, zonder dat het gevolgen heeft voor de familieleden bij wie ik verblijf (huursubsidie etc.)?
quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:53 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Een woord: fraude. Conclusie: nee. Ik laat het aan de vriendelijke vrouw van de LSVb over om je wat netter en uitgebreider te woord te staan, mocht het bovenstaande niet duidelijk genoeg zijn.
Bedankt voor jullie reacties, toch jammer dat jullie niet gewoon antwoorden.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dankzij dit soort mensen, worden de regels dermate streng dat anderen er de dupe van worden. Goed bezig OverDatum, je bent inderdaad verrot.
quote:Op maandag 17 september 2012 23:43 schreef motorbloempje het volgende:
Dat maakt het niet minder fraudulent, omdat je als het ware je thuissituatie verplaatst naar een andere woning/ander familielid. Je hoeft niets bij te dragen, krijgt alles betaald en dus heb je géén recht op meer geld. Klaar.
Heb ik nou wel of geen recht op uitwonende studiefinanciering.quote:Je bent uitwonend als je niet op hetzelfde adres woont als je ouder. We gaan uit van het adres waarop je bij de gemeente staat ingeschreven.
Oh, mijn reactie was serieus hoor. Juist heel serieusquote:Op maandag 17 september 2012 23:41 schreef OverDatum het volgende:
[..]
[..]
Bedankt voor jullie reacties, toch jammer dat jullie niet gewoon antwoorden.
Jullie weten helemaal niks over de achtergrond van mijn woonsituatie of over de relatie met mijn ouders.Bedankt voor jullie offensieve reacties, ik hoop nog wel dat ik een paar serieuze antwoorden krijg.
Dat is het criterium niet. Ken zelfs iemands wiens ouders uit huis gingenquote:Op dinsdag 18 september 2012 00:06 schreef motorbloempje het volgende:
Ik mag hopen dat ze ook op (directe) familie een restrictie hebben. Zo niet dan heb jij geluk, meer niet. Maargoed, het wachten is op de LSVb-mensen, al kun je natuurlijk ook zelf de duo hierover bellen als je er sneller antwoord op wilt hebben.
Je krijgt altijd de maanden collegegeld dat je stond uitgeschreven en dus niet hebt gestudeerd gewoon terugbetaald!quote:Op donderdag 20 september 2012 19:49 schreef TwenteFC het volgende:
Ook even een vraagje van mijn kant, aangezien de school na 3 e-mails nog niet de moeite heeft genomen om te antwoorden.
Ik deed een HBO opleiding en heb mij op studielink op 27 Augustus uitgeschreven, maar er is wel collegegeld afgeschreven.
Klopt dat? Of storten ze dit ook weer terug?
quote:Op donderdag 20 september 2012 19:49 schreef TwenteFC het volgende:
Ook even een vraagje van mijn kant, aangezien de school na 3 e-mails nog niet de moeite heeft genomen om te antwoorden.
Ik deed een HBO opleiding en heb mij op studielink op 27 Augustus uitgeschreven, maar er is wel collegegeld afgeschreven.
Klopt dat? Of storten ze dit ook weer terug?
maar dus niet voor de maand augustusquote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:59 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Je krijgt altijd de maanden collegegeld dat je stond uitgeschreven en dus niet hebt gestudeerd gewoon terugbetaald!
Dit is toch werkelijk waar schandalig?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:53 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
(Edit: als je overigens het ouderlijk huis daadwerkelijk verlaat en echt feitelijk bij je tante gaat wonen, ben je wel uitwonend. Dan kan je wel aanspraak maken op een uitwonende beurs, ongeacht het bedrag aan huur o.i.d. wat er betaald moet worden. Zorg in dit geval wel dat je daar ook daadwerkelijk woont en niet bij je ouders!!!)
Tja, die duo regelt wel meer dingen belachelijk. Extra geld als je meer dan 1.5 uur met het ov naar je instelling moet reizenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:01 schreef motorbloempje het volgende:
Welkom terug!!!
[..]
Dit is toch werkelijk waar schandalig?
Ah! Ik ging er voor het gemak even van uit dat het om een inschrijving voor een geheel nieuwe opleiding ging. Excuus! Indien het een opleiding betreft waar je vóór je uitschrijving (dus 2011-2012) ook al aan studeerde, dan ben je uitgeschreven per 01-09-2012 (bij uitschrijven op 27-08-2012) en ben je dus vanaf september inderdaad geen collegegeld verschuldigd.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:01 schreef Yreal het volgende:
[..]
[..]
maar dus niet voor de maand augustus
Ik vind het werkelijk waar schandalig. Zelfde situatie als 'thuis', geen huur betalen, geen extra kosten niets en dan toch uitwonende stufi krijgen? En anderen maar meer laten betalen ómdat er geld tekort is!quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Tja, die duo regelt wel meer dingen belachelijk. Extra geld als je meer dan 1.5 uur met het ov naar je instelling moet reizen
van wat ik al zei, ken iemand en diens ouders zijn vertrokken naar het buitenland. Het criteria is niet op hetzelfde gba adres staan ingeschreven staan als je ouders.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:12 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik vind het werkelijk waar schandalig. Zelfde situatie als 'thuis', geen huur betalen, geen extra kosten niets en dan toch uitwonende stufi krijgen? En anderen maar meer laten betalen ómdat er geld tekort is!![]()
Echt.
Dat de opleiding pas 1 September begon als in, de eerste schooldag, maakt dus niet uit?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:06 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Ah! Ik ging er voor het gemak even van uit dat het om een inschrijving voor een geheel nieuwe opleiding ging. Excuus! Indien het een opleiding betreft waar je vóór je uitschrijving (dus 2011-2012) ook al aan studeerde, dan ben je uitgeschreven per 01-09-2012 (bij uitschrijven op 27-08-2012) en ben je dus vanaf september inderdaad geen collegegeld verschuldigd.
Dit maakt inderdaad niet uit. Sterker nog, de maanden juli en augustus krijg je nooit terugbetaald (artil 7.48 lid 4 WHW)! Helaas!quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:57 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Dat de opleiding pas 1 September begon als in, de eerste schooldag, maakt dus niet uit?
Het geld van de maand Augustus is dus gewoon weg?
Technisch gezien was het ook een andere opleiding, maar wel de zelfde croho code waar ik naar toe switchte op die school. Dus ik was gewoon 1e jaars.
Ben toen geswitcht naar een school waar ik meteen als 2e jaars kon instromen.
Oke helaas, niks aan te doen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:23 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Dit maakt inderdaad niet uit. Sterker nog, de maanden juli en augustus krijg je nooit terugbetaald (artil 7.48 lid 4 WHW)! Helaas!
Op het moment is het werkelijk een bende rondom de communicatie ministerie-DUO-instellingen. Halbe Zijlstra heeft afgelopen vrijdag gezegd de reeds geïnde boetes 'zo snel mogelijk' terugbetaald te zien worden. Wat dit concreet inhoudt zal deze week naar buiten worden gebracht. Het is dus even door de onduidelijke, zure appel heen bijten!quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:29 schreef knishhh het volgende:
Hoe zit het met mensen (zoals ik) die de langstudeerboete moeten betalen, geen recht meer hebben op studiefinanciering en dus gebruik hebben gemaakt van de overgangsregeling collegegeld krediet? Ik zelf heb deze aangevraagd halverwege augustus en deze is op 28 augustus in behandeling genomen. De termijn van 6 weken is dus bijna voorbij, en dus verwacht ik deze week een antwoord op mijn aanvraag. Mijn vraag is dus, krijg ik de lening nog uitbetaald of zit ik de komende maanden in de problemen omdat wel de boete is geind, maar misschien de lening niet wordt uitbetaald? Bij DUO vertellen de medewerkers allemaal verschillende verhalen. De een zegt dat de aanvragen nu niet behandeld worden tot er meer duidelijkheid is, de ander zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken omdat ze de huidige wet nog uitvoeren, en weer een ander weet helemaal niks....
Even laten weten dat mijn oude school vandaag toch het geld van mijn 1e maand heeft teruggestortquote:Op donderdag 4 oktober 2012 11:23 schreef LSVb.Vraagbaak het volgende:
[..]
Dit maakt inderdaad niet uit. Sterker nog, de maanden juli en augustus krijg je nooit terugbetaald (artil 7.48 lid 4 WHW)! Helaas!
Niks meer aan doenquote:Op maandag 15 oktober 2012 16:03 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Even laten weten dat mijn oude school vandaag toch het geld van mijn 1e maand heeft teruggestort
Aangename meevaller dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |