abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 januari 2012 @ 23:56:57 #1
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_107124491
Hallon,

Ik heb nu een jaartje een aanvullende beurs, toch begin ik te twijfelen of ik die wel makkelijk kan terugbetalen, ik heb namelijk weinig zin in grote leningen. Op DUO las ik iets over kwijtschelding, maar het stond er een beetje raar omschreven.

Er staat, stel je verzamelinkomen is <40k euro per jaar, dan wordt de lening kwijtgescholden. De kans dat je inkomen boven de 3333,33 euro p/m komt bruto lijkt me niet zo moeilijk, tegenwoordig zit je daar zo aan.

Hoe zit dat nou, is het echt meer een lening of gewoon gratis geld?
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_107124524
Aanvullende beurs moet je alleen terugbetalen als je je diploma niet haalt
pi_107124557
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 23:58 schreef ABombali het volgende:
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  maandag 23 januari 2012 @ 00:01:20 #4
256666 leeell
I know you're lonely
pi_107124654
quote:
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  maandag 23 januari 2012 @ 00:02:03 #5
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_107124678
Bedoel je aanvullende beurs of lening?
My mama didn't raise no fool
pi_107124785
Gaat dat niet over inkomsten uit bijbaantjes ofzo?
  maandag 23 januari 2012 @ 00:04:48 #7
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_107124811
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 00:02 schreef La_Vita het volgende:
Bedoel je aanvullende beurs of lening?
Aanvullende beurs.

Werken zit er nu doordeweeks niet in, gezien 90% van mijn tijd naar school toe gaat, en de rest gebruik ik om te rusten of sporten.
Drinky is een baas
pi_107124958
aanvulende beurs is toch als je ouders geen money hebben. en als je diploma hebt wor kwijtgescholden
Ik ben terug.
pi_107125101
quote:
Feyenoord Rotterdam
pi_107125136
Het staat op de site van de IB-groep inderdaad een beetje apart, maar zoals gezegd:

quote:
pi_107125450
Ik denk dat waar jij op doelt idd de regeling is over de bijbaan, als je zelf veel verdient dan is het een beetje lullig dat jij die aanvullende stuffie kado krijgt terwijl je makkelijk kon rondkomen. Op een andere manier kan ik wat je hier zegt over 40k niet plaatsen.
pi_107125515
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 00:22 schreef Rosa_blanca het volgende:
Ik denk dat waar jij op doelt idd de regeling is over de bijbaan, als je zelf veel verdient dan is het een beetje lullig dat jij die aanvullende stuffie kado krijgt terwijl je makkelijk kon rondkomen. Op een andere manier kan ik wat je hier zegt over 40k niet plaatsen.
Heeft niets met bijbanen te maken, heeft te maken met volgend stukje (ga ik even vanuit):

quote:
Kwijtschelding aanvullende beurs

Als je een prestatiebeurs hebt, betalen we alleen de eerste vijf maanden van de aanvullende beurs als gift uit. Het is ook mogelijk om de overige maanden van de uitbetaalde aanvullende beurs kwijt te schelden. Als je hiervoor in aanmerking komt, doen we dat een paar jaar na afloop van je studie.
Afhankelijk van je inkomen
Door de aanvullende beurs ook na het eerste jaar kwijt te schelden, hebben studenten mét en studenten zonder aanvullende beurs dezelfde studieschuld. Dat is de achterliggende gedachte van deze kwijtscheldingsregeling. Of we de aanvullende beurs daadwerkelijk kwijtschelden, is afhankelijk van je inkomen en dat van je eventuele partner. Je komt in aanmerking voor (gedeeltelijke) kwijtschelding als je verzamelinkomen in het peiljaar lager is dan ongeveer ¤ 39.059,54. Als je een partner hebt, moet het gezamenlijk verzamelinkomen lager zijn dan ongeveer ¤ 48.824,43.
http://www.ib-groep.nl/pa(...)anvullende_beurs.asp
pi_107125569
Oh weer nieuwe regels? VVD :'(
pi_107125595
Ja sorry , las dat net ook.. Dat staat daar echt heel raar inderdaad. Hummmm.. duss als je veel verdiend moet je die aanvullende beurs toch nog terugbetalen? Ben ik even blij dat ik alleen de prestatiebeurs basisbeurs had .. wel zeer oneerlijk. Je moet er ook helemaal achteraan zie ik, het wordt niet automatisch kwijtgescholden zoals bij een prestatiebeurs? basisbeurs..
  maandag 23 januari 2012 @ 00:57:38 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_107126311
Beetje raar geschreven. Dit stukje maakt het nog onduidelijker:
quote:
Kom ik in aanmerking?

Er zijn twee voorwaarden:

Je hebt na het studiejaar 2000/2001 voor het eerst prestatiebeurs gehad
Je aanvullende beurs is niet omgezet in een gift.
De schuld kwijt schelden is iets anders dan omzetten in een gift, hoewel het op hetzelfde neerkomt.

Je prestatiebeurs en aanvullende beurs worden omgezet in een gift als je een diploma hebt gehaald. Je prestatiebeurs en aanvullende beurs blijven een lening als je studie is afgelopen zonder dat je een diploma hebt gehaald, dus doordat je gestopt bent met studeren. Dat is lullig, want mensen met alleen een prestatiebeurs zouden dan flink minder hoeven terug betalen dan mensen met een aanvullende beurs erbij.

Dat is dubbel sneu, aangezien mensen met een aanvullende beurs al arm en zielig waren waardoor ze in aanmerking kwamen voor deze beurs. Ze worden dan dus dubbel genaaid. Om die reden bestaat er dus een mogelijkheid om een deel van je aanvullende beurs kwijt te kunnen laten schelden - als je arm en zielig blijft - als deze niet wordt omgezet in een gift.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 23 januari 2012 @ 01:02:14 #16
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_107126398
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 00:57 schreef Ryon het volgende:
Beetje raar geschreven. Dit stukje maakt het nog onduidelijker:

[..]

De schuld kwijt schelden is iets anders dan omzetten in een gift, hoewel het op hetzelfde neerkomt.

Je prestatiebeurs en aanvullende beurs worden omgezet in een gift als je een diploma hebt gehaald. Je prestatiebeurs en aanvullende beurs blijven een lening als je studie is afgelopen zonder dat je een diploma hebt gehaald, dus doordat je gestopt bent met studeren. Dat is lullig, want mensen met alleen een prestatiebeurs zouden dan flink minder hoeven terug betalen dan mensen met een aanvullende beurs erbij.

Dat is dubbel sneu, aangezien mensen met een aanvullende beurs al arm en zielig waren waardoor ze in aanmerking kwamen voor deze beurs. Ze worden dan dus dubbel genaaid. Om die reden bestaat er dus een mogelijkheid om een deel van je aanvullende beurs kwijt te kunnen laten schelden - als je arm en zielig blijft - als deze niet wordt omgezet in een gift.
Hele duidelijke uitleg. Ter aanvulling: http://www.ib-groep.nl/pa(...)o/prestatiebeurs.asp
  dinsdag 24 januari 2012 @ 01:16:43 #17
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_107166081
Ok, het is nu een beetje duidelijker. Waarom DUO dit zelf niet in eerste instantie zo duidelijk kon maken snap ik ook niet :')
Drinky is een baas
pi_107166159
Sinds wanneer is de aanvullende beurs niet sowieso een gift?
  dinsdag 24 januari 2012 @ 11:29:18 #19
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_107172924
dit is voor mij ook compleet nieuw nieuws...
ik heb 5 jaar max aanvullende beurs gehad en dat moet ik dus onder deze nieuwe regels (die helemaal niet bij mij bekend waren) gaan terug betalen als ik over een jaar ga werken? Dank u wel flut regering!
Dus omdat mijn moeder maar simpel huisvrouw is en mijn vader fabrieksarbeider is, wordt ik nu nog harder gestraft?
Dus eigenlijk stelt een aanvullende beurs niets meer voor, is het slechts een mooiere benaming voor nog meer lenen.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_107173337
Het idee er achter is dat als je boven die 3000 en een beetje per maand zit, dat je makkelijk het geld hebt om de beurs terug te betalen. Dit wordt vier jaar na je laatste uitgifte bepaald. Zit je onder dit bedrag na vier jaar, wordt het inderdaad kwijtgescholden. De eerste vijf maanden zijn sowieso een gift. Rare regeling, ik wist er ook niks vanaf totdat ik het voor een kennis laatst opzocht.
pi_107179746
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 01:20 schreef Adames het volgende:
Sinds wanneer is de aanvullende beurs niet sowieso een gift?
Inderdaad, ging er helemaal vanuit dat dit een gift was. Is nogal een bedrag. :o
pi_107185627
Lees gewoon goed wat er staat, de prestatiebeurs (basis + aanvullend) wordt een gift voor de nominale studieduur als je binnen 10 jaar je diploma haalt. OV-kaart wordt een gift als je binnen 10 jaar je studie afrond.

http://www.ib-groep.nl/pa(...)o/prestatiebeurs.asp
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_107188221
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 17:30 schreef Nelis89 het volgende:
Lees gewoon goed wat er staat, de prestatiebeurs (basis + aanvullend) wordt een gift voor de nominale studieduur als je binnen 10 jaar je diploma haalt. OV-kaart wordt een gift als je binnen 10 jaar je studie afrond.

http://www.ib-groep.nl/pa(...)o/prestatiebeurs.asp
DUO betaalt deze prestatiebeurs eerst uit als lening. Alleen een aanvullende beurs is in de eerste vijf maanden direct al een gift. De lening hoef je niet altijd terug te betalen (zie Diploma halen)

En dan even klikken op 'aanvullende beurs'
Kwijtschelding aanvullende beurs
Als je een prestatiebeurs hebt, wordt ook de aanvullende beurs gedeeltelijk als lening uitbetaald. Na afloop van je studie kun je in aanmerking komen voor kwijtschelding van deze lening.

http://www.ib-groep.nl/pa(...)anvullende_beurs.asp
pi_107188823
Is dit dan iets wat net nieuw is of is dit al jaren zo? Basisbeurs + aanvullend werd geloof ik altijd al een lening genoemd, maar na het behalen van diploma omgezet in een gift. Behalve dan die eerste 5 maanden. Is niets nieuws toch..? Of hebben ze nu verandert dat het aan je inkomen ligt of het een gift wordt of niet?
pi_107202135
Dus eigenlijk moet je aanvullende beurs lezen als lening (op de eerste vijf maanden na). Daarbij maakt het niet uit of je je studie binnen de gestelde termijn haalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')