Wie gelooft er tegenwoordig in laissez-faire, behalve dan nog een handjevol wereldvreemde ulta-kapitalisten?quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan kies je voor een partij die het liefste met PVV-achtigen samenwerkt? Die de afgelopen jaren aan de macht was maar qua economische hervormingen eigenlijk niets gedaan heeft? Dapper
Precies, we moeten weer terug naar onze pure Europese cultuur, het kapitalisme; dat zal de huidige problemen oplossen (en voorkomen).quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wie gelooft er tegenwoordig in laissez-faire, behalve dan nog een handjevol wereldvreemde ulta-kapitalisten?
quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:04 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Mijn zwaartepunt ligt op het economisch vlak dus in dat opzicht zou het sowieso VVD worden, maar ook op het gebied van ethiek en immateriële zaken is VVD, samen met PvdA en D'66, een van de meest liberale partijen.
Wat ik het belangrijkst vind is dat we nu eindelijk eens een oplossing vinden voor de crisis en dan wel de meest liberale oplossing: laissez-faire. Economische punten wegen op het moment zwaarder dan ooit imo.
Ach ja, dat zegt natuurlijk niets. De economische wetenschap was toen ook nog niet zo ver.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:22 schreef Kaas- het volgende:
Zelfs Adam Smith, die door aanhangers van laissez-faire vaak (selectief) wordt geciteerd, was er een grote tegenstander van.
Oh maar deze conclusie wordt ook nu nog wel heel breed gedeeld hoor. Extremen werken niet.quote:Op woensdag 13 juni 2012 23:23 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ach ja, dat zegt natuurlijk niets. De economische wetenschap was toen ook nog niet zo ver.
Niemand. Het kiezen betreft welke overheidsregulering je wilt, niet of je het überhaupt wilt.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wie gelooft er tegenwoordig in laissez-faire, behalve dan nog een handjevol wereldvreemde ulta-kapitalisten?
Kennelijk ben ik een wereldvreemde ultra-kapitalist; je kan me in ieder geval niet tot de hokjesdenkers rekenenquote:Op woensdag 13 juni 2012 19:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou ja, dat type zijn wel erge hokjesdenkers hoorquote:Op donderdag 14 juni 2012 00:04 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Kennelijk ben ik een wereldvreemde ultra-kapitalist; je kan me in ieder geval niet tot de hokjesdenkers rekenen
Ook als Arabieren alles opkopen? Ik bedoel, het kapitalisme laat zich geen flikker gelegen aan welke kleur of nationaliteit de persoon met het geld heeft.quote:Op woensdag 13 juni 2012 23:11 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Precies, we moeten weer terug naar onze pure Europese cultuur, het kapitalisme; dat zal de huidige problemen oplossen (en voorkomen).
Ron Paul negeren lijkt me niet zo gek, Milton Friedman compleet negeren al wat gekker maar vergeet dan aub niet dat Friedman ook al flink aan populariteit inboet en beleidsmakers wereldwijd weer richting Keynes gaan momenteel.quote:Kennelijk ben ik een wereldvreemde ultra-kapitalist; je kan me in ieder geval niet tot de hokjesdenkers rekenen
In ieder geval kunnen we ook concluderen dat jij een tijdje niet meer buiten bent geweest want mensen als Ron Paul en wijlen Milton Friedman negeren..
Alsof het niet een tikje minder belerend kan dan het vermeende 'sociaal-liberalisme', wat in de regel vaak neerkomt op: je hebt de vrijheid te doen wat je wil, behalve als het ongezond, onverstandig, onhandig, onfatsoenlijk of onverantwoord is. In onze ogen dan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In jullie geval is het vaak dat alles wat niet aan de status quo voldoet afgedaan wordt als extreem.quote:Op woensdag 13 juni 2012 23:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh maar deze conclusie wordt ook nu nog wel heel breed gedeeld hoor. Extremen werken niet.
Grappig. Het lijkt juist of ik het omgekeerde zie. Vooral als ik kijk hoe de meeste partijen in Europa willen bezuinigen (met uitzondering van de populistische partijen).quote:Op donderdag 14 juni 2012 01:58 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ron Paul negeren lijkt me niet zo gek, Milton Friedman compleet negeren al wat gekker maar vergeet dan aub niet dat Friedman ook al flink aan populariteit inboet en beleidsmakers wereldwijd weer richting Keynes gaan momenteel.
Hmm. Ik vind dat altijd een lastige discussie. Als een bedrijf zich echt bewust een monopoliepositie weet te bemachtigen en het voor concurrenten onmogelijk maakt om tegen te concurreren, dan vind ik het niet erg dat er sancties tegenover staan.quote:@een paar posts boven je (mijn quote-knop doet het niet, maar heb het tegen robin007bond)
Dat zegt in dit specifieke geval niets, want de quotes van Adam Smith aangaande competition policy hebben nooit aan relevantie ingeboet.
Gelul.quote:Op donderdag 14 juni 2012 08:46 schreef robin007bond het volgende:
[..]
In jullie geval is het vaak dat alles wat niet aan de status quo voldoet afgedaan wordt als extreem.
[..]
LOL Friedman is echt totaal afgeseverveerd! De Chicago school heeft bewezen alleen maar bittere ellende voort te brengen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 00:04 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Kennelijk ben ik een wereldvreemde ultra-kapitalist; je kan me in ieder geval niet tot de hokjesdenkers rekenen
In ieder geval kunnen we ook concluderen dat jij een tijdje niet meer buiten bent geweest want mensen als Ron Paul en wijlen Milton Friedman negeren..
Waarom heeft de Chicago school dat bewezen? Onderbouw dat eens.quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:06 schreef WJMW het volgende:
[..]
LOL Friedman is echt totaal afgeseverveerd! De Chicago school heeft bewezen alleen maar bittere ellende voort te brengen.
De beste man ondersteunde trouwens ook Zuid-Amerikaanse dictaturen.
Dat lijkt me iets buiten het doel van het VKZ-topic over de VVD te gaanquote:Op donderdag 14 juni 2012 13:20 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Waarom heeft de Chicago school dat bewezen? Onderbouw dat eens.
Ron Paul is de messias van de alu-hoedjes en voor het eerst in dertig jaar wordt er ook echt geluisterd naar de kritiek op de economische denkbeelden van Friedman en Hayek. Men is dat gezeik van de vrije markt-dogmatici goed zat.quote:Op donderdag 14 juni 2012 00:04 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Dat sowieso maar het is wel mooi om te zien hoe zo nu en dan binnen de VVD ook weer een mafklappertje opstaat die Ron Paul als een halve messias ziet.quote:Op donderdag 14 juni 2012 13:50 schreef De_Guidance het volgende:
Ron Paul negeren lijkt mij wel echt slim.
Ach, het economisch beleid van een partij lijkt me toch best belangrijk. Ook de ideologie daar achter.quote:Op donderdag 14 juni 2012 13:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat lijkt me iets buiten het doel van het VKZ-topic over de VVD te gaan
Ach, jij bent weer een voorbeeld van het andere uiterste. Hoor je trouwens niet klagen over die nieuwe heffing over zogenaamde hoge inkomens die ook met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. Hoe zit dat? Of is het dan opeens anders?quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:27 schreef Mishu het volgende:
Hier zitten alle egotrippers zeker. Beetje op de rug van anderen geld verdienen door mensen uit te buitenIk zou er trots op zijn
Wanneer het neoliberalisme faalt gaan we gewoon met dezelfde ideologische middelen, omdat we daarmee geindictrineerd zijn, proberen de economie op gang te helpenDe hele cultuur van graaien en snel geld verdienen hebben deze crisis veroorzaakt en vervolgens mag de gewone man ervoor betalen. Omgekeerde wereld zeg. Wie de schuld heeft, moet ook de verantwoordelijkheid nemen vind ik. Oftewel, laat die banken ook betalen voor de rotzooi waarin ze ons hebben achtergelaten.
En ondertussen ook nog even de liberale rechtstaat omver werpen met hun achterlijke wetten.
Beiden hebben niets met Friedman of Chigago te makenquote:Op donderdag 14 juni 2012 14:10 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ach, het economisch beleid van een partij lijkt me toch best belangrijk. Ook de ideologie daar achter.
Nou ja, als ik op m'n studie om me heen keek was dat maar een hele kleine minderheid hoor. Ze bestaan heus, je moet je alleen afvragen of je je beleid op zulke minderheden af moet stemmen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij doet net alsof zo'n Prestatiebeurs bij iedereen het studietempo verandert. Sommigen doen met en zonder dat hun best maar kunnen het op dat moment niet door omstandigheden of een handicap. Ik vind het prima dat de SP hier rekening mee houdt. Als het aan de VVD ligt dan mogen die mensen de rest van hun leven onopgeleide baantjes uitvoeren zonder dat de ze de kans krijgen om zich nog te scholen (Halbeheffing), een moderne vorm van slavernij.
Ligt er aan hoe sociaal je wilt zijn hequote:Op donderdag 14 juni 2012 14:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Nou ja, als ik op m'n studie om me heen keek was dat maar een hele kleine minderheid hoor. Ze bestaan heus, je moet je alleen afvragen of je je beleid op zulke minderheden af moet stemmen.
Ach, sociaal of liberaal, iedereen wil een effectief beleid. En dat betekent dat je regelmatig regelingen afkondigt waar sommige individuen de dupe van zijn ten koste van de grotere groep. Je denkt toch niet dat bij de maatregelen die de SP voorstelt er geen onbedoelde slachtoffers vallen?quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe sociaal je wilt zijn he
Ja, en zo kan je dus geen beleid maken. Dank voor het aanwijzen van het essentiele probleempunt met de SP.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe sociaal je wilt zijn he
Sommigen inderdaad. Is iedereen met studievertraging behept met een handicap?quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij doet net alsof zo'n Prestatiebeurs bij iedereen het studietempo verandert. Sommigen doen met en zonder dat hun best maar kunnen het op dat moment niet door omstandigheden of een handicap. Ik vind het prima dat de SP hier rekening mee houdt. Als het aan de VVD ligt dan mogen die mensen de rest van hun leven onopgeleide baantjes uitvoeren zonder dat de ze de kans krijgen om zich nog te scholen (Halbeheffing), een moderne vorm van slavernij.
Waarom zou je daarvoor geen beleid kunnen maken dan? En welk essentieel probleempunt heb je het precies over?quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:04 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, en zo kan je dus geen beleid maken. Dank voor het aanwijzen van het essentiele probleempunt met de SP.
Welke voorstellen stelt de SP dan voor waarbij onbedoelde slachtoffers gaan vallen?quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:02 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ach, sociaal of liberaal, iedereen wil een effectief beleid. En dat betekent dat je regelmatig regelingen afkondigt waar sommige individuen de dupe van zijn ten koste van de grotere groep. Je denkt toch niet dat bij de maatregelen die de SP voorstelt er geen onbedoelde slachtoffers vallen?
Neequote:Op donderdag 14 juni 2012 15:05 schreef eriksd het volgende:
[..]
Sommigen inderdaad. Is iedereen met studievertraging behept met een handicap?
Hey niet zo hè. Mijn studie is gewoon veel moeilijker dan die van jou.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:05 schreef eriksd het volgende:
[..]
Sommigen inderdaad. Is iedereen met studievertraging behept met een handicap?
Dus werkgevers moeten stoppen banen aan te bieden en iedereen maar op straat zetten?quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:27 schreef Mishu het volgende:
Hier zitten alle egotrippers zeker. Beetje op de rug van anderen geld verdienen door mensen uit te buitenIk zou er trots op zijn
Nee dat is dan opeens rechtvaardigquote:Op donderdag 14 juni 2012 14:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ach, jij bent weer een voorbeeld van het andere uiterste. Hoor je trouwens niet klagen over die nieuwe heffing over zogenaamde hoge inkomens die ook met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. Hoe zit dat? Of is het dan opeens anders?
Wiens schuld is het dat je studievertraging hebt?quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:27 schreef Mishu het volgende:
Wanneer het neoliberalisme faalt gaan we gewoon met dezelfde ideologische middelen, omdat we daarmee geindictrineerd zijn, proberen de economie op gang te helpenDe hele cultuur van graaien en snel geld verdienen hebben deze crisis veroorzaakt en vervolgens mag de gewone man ervoor betalen. Omgekeerde wereld zeg. Wie de schuld heeft, moet ook de verantwoordelijkheid nemen vind ik. Oftewel, laat die banken ook betalen voor de rotzooi waarin ze ons hebben achtergelaten.
En ondertussen ook nog even de liberale rechtstaat omver werpen met hun achterlijke wetten.
Je ziet het verkeerd. Mensen die werkgelegenheid creëren zijn kwaadaardig en verdienen geld door mensen uit te buiten.quote:Op donderdag 14 juni 2012 17:32 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Dus werkgevers moeten stoppen banen aan te bieden en iedereen maar op straat zetten?
Nee het is de schuld van de VVD, snap dat danquote:Op donderdag 14 juni 2012 18:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wiens schuld is het dat je studievertraging hebt?
Niet die van de overheid.
Let op, je kan dat niet zo gemakkelijk inschatten. Er zijn zat slackers die steeds hun examens halen en er zijn mensen die erg hard werken maar die het toch niet redden (de vraag is dan of dat je de juiste opleiding hebt gekozen als het niet aan externe omstandigheden ligt). Er zijn mensen die alle lessen bijwonen maar die dit weinig effectief doen, er zijn mensen die selectief lessen bijwonen maar die wel goed opletten en meedoen tijdens die lessen die ze bijwonen. De een werkt thuis nog veel, de ander niet. Sommigen zeggen dat ze weinig doen maar doen stiekem best wel veel, sommigen zijn tijdens de les heel relaxed maar werken thuis hard. Het is moeilijk in te schatten als je iemand niet erg goed kent.quote:Nou ja, als ik op m'n studie om me heen keek was dat maar een hele kleine minderheid hoor. Ze bestaan heus, je moet je alleen afvragen of je je beleid op zulke minderheden af moet stemmen.
Deze woorden waren niet aan mij gericht maar ik wil hier wel even op reageren. Wat mij de laatste jaren aan de VVD tegenviel was dat ze tegelijkertijd en een stok gebruikten en mensen de kansen ontnomen om zich te ontwikkelen. Ik vind die stok best maar dan moeten mensen de kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Je kan het niet maken om tegelijkertijd uitkeringstrekkers negatief afschilderen, die uitkeringen verlagen enz. en scholing onmogelijk te maken door de tarieven jaarlijks veel duurder te maken en door exorbitante boetes van 3000 Euro per jaar in te voeren. Denk er aan dat het bij een beetje een fatsoenlijke deeltijdopleiding onmogelijk is om die binnen de nominale tijd plus 1 jaar af te ronden zolang er geen aparte nominale studieduur wordt ingevoerd voor die deeltijdvarianten. Hell, zelfs in voltijd slaagt een minderheid van de studenten er bij sommige opleidingen in om die binnen de nominale studieduur plus 1 jaar af te ronden, dit i.v.m. afstudeeronderzoeken, stages die niet goed aansluiten enz.quote:Je denkt toch niet dat bij de maatregelen die de SP voorstelt er geen onbedoelde slachtoffers vallen?
Gelukkig niet maar:quote:Sommigen inderdaad. Is iedereen met studievertraging behept met een handicap?
Zie je wel dat het een kutpartij is?quote:Op donderdag 14 juni 2012 18:09 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Nee het is de schuld van de VVD, snap dat dan
Klep dicht.quote:Op donderdag 14 juni 2012 18:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zie je wel dat het een kutpartij is?
Nou, kom maar eens kijken in het SP topic. Genoeg verzuurde VVDers daarquote:Op donderdag 14 juni 2012 18:40 schreef GSbrder het volgende:
VVD'ers zijn leuker sarcastisch dan SP'ers.
Die laatste groep is altijd zo zuur.
Ik wil best geloven dat het bij de VVD gezelliger is, niet zo verwonderlijk als je met vermogende mensne onder elkaar bent en bespreekt hoe je nog meer vermogend kan worden terwijl links juist probeert om ellende van de minder gelukkigen in onze maatschappij te beperken.quote:VVD'ers zijn leuker sarcastisch dan SP'ers.
Die laatste groep is altijd zo zuur.
En dan heeft links in Nederland nog weinig te mopperen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik wil best geloven dat het bij de VVD gezelliger is, niet zo verwonderlijk als je met vermogende mensne onder elkaar bent en bespreekt hoe je nog meer vermogend kan worden terwijl links juist probeert om ellende van de minder gelukkigen in onze maatschappij te beperken.
Verworvenheden die afgebroken worden is een gevolg van een paar ontwikkelingen waar de SP ook weinig aan kan doen. Conservatief op het nest gaan zitten en NEE! schreeuwen tegen moderniseringen zullen ons niet concurrerender maken.quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kijk eens naar de ontwikkelingen van de afgelopen 15 jaar. Daar zijn misschien goede redenen voor maar linsk Nederland ziet hoe steeds meer de verworvenheden worden afgebroken (je weet waar ik het over heb). Ik kan me wel voorstellen dat links Nederland bang is dat het einde nog niet in zicht is.
Maar dat is toch precies wat de VVD ook doet? Kijk maar naar de huizenmarkt. Ze hebben dingen zo lang mogelijk zo gelaten zoals ze zijn!quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Verworvenheden die afgebroken worden is een gevolg van een paar ontwikkelingen waar de SP ook weinig aan kan doen. Conservatief op het nest gaan zitten en NEE! schreeuwen tegen moderniseringen zullen ons niet concurrerender maken.
Correct. De VVD gebruikt de huizenmarkt als leverage. Ik zie daar als betrokkene bij de woningmarkt ook liever een pro-actieve houding.quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies wat de VVD ook doet? Kijk maar naar de huizenmarkt. Ze hebben dingen zo lang mogelijk zo gelaten zoals ze zijn!
Afgeserveerd, waar precies? En door wie? Door jou zeker?quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:06 schreef WJMW het volgende:
[..]
LOL Friedman is echt totaal afgeseverveerd! De Chicago school heeft bewezen alleen maar bittere ellende voort te brengen.
De beste man ondersteunde trouwens ook Zuid-Amerikaanse dictaturen.
Houding op de huizenmarkt van de VVD is ze echt aan te rekenen. Hypotheekrenteaftrek is niet liberaal maar omdat de achterban er baat bij heeft houdt ze er toch aan vast. Kwalijke zaak!quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Correct. De VVD gebruikt de huizenmarkt als leverage. Ik zie daar als betrokkene bij de woningmarkt ook liever een pro-actieve houding.
Kennelijk is het principe van de achterban niet zo ;liberaal, wat betreft de huizenmarkt.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:57 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Houding op de huizenmarkt van de VVD is ze echt aan te rekenen. Hypotheekrenteaftrek is niet liberaal maar omdat de achterban er baat bij heeft houdt ze er toch aan vast. Kwalijke zaak!
Oorsprong van de HRA:quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:57 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Houding op de huizenmarkt van de VVD is ze echt aan te rekenen. Hypotheekrenteaftrek is niet liberaal maar omdat de achterban er baat bij heeft houdt ze er toch aan vast. Kwalijke zaak!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypotheekrenteaftrek#Geschiedenisquote:De hypotheekrenteaftrek dateert uit 1893, toen de door de liberale minister van financiën Nicolaas Pierson voorgestelde wet Vermogensbelasting 1892 in Nederland werd ingevoerd. Hierbij gold de eigen woning net als ander vermogen als een bron van inkomsten, men genoot immers het voordeel dat men hierin kon wonen en men verdiende zo een (fictieve) huur. De kosten die de belastingbetaler moest maken om inkomsten te verwerven, waaronder de hypotheekrente, mochten van het belastbare inkomen worden afgetrokken.
Dit kostte de fiscus geld voor zover de rente hoger was dan de fictieve inkomsten. Volgens minister Pierson was dit een logisch systeem en hoorde de (hypotheek)renteaftrek bij de basisprincipes van het belastingsysteem: inkomsten uit vermogen belast, betaalde rente aftrekbaar, met een progressief tarief over het saldo.
Na de Tweede Wereldoorlog ontstond het idee dat de overheid burgers moest ondersteunen bij het kopen van een woning, en hiertoe werd een aantal beleidsinstrumenten ontwikkeld. Het beeld dat ook de hypotheekrenteaftrek was ingevoerd om het eigenwoningbezit te stimuleren werd echter pas gemeengoed vanaf de jaren 1990.
Je bent de partij van de banken of niet natuurlijk. De partij heeft achterban toch weer goed wijs weten te maken dat de HRA de huizenbezitters ten goede komt ipv de banken.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:57 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Leg eens uit aan deze huizenbezitter hoe de HRA aan de banken ten goede komt en niet aan mij? (Geleidelijke) afschaffing voel ik direct in mijn portemonnee en indirect door de verder dalende huizenprijs.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je bent de partij van de banken of niet natuurlijk. De partij heeft achterban toch weer goed wijs weten te maken dat de HRA de huizenbezitters ten goede komt ipv de banken.
Ooit van naomi klein gehoord en het boek the shock doctrine? Lees dat maar eens door.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:55 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Afgeserveerd, waar precies? En door wie? Door jou zeker?
En het klopt inderdaad dat The Chigago School door o.a. Pinochet is ingeschakeld om de economie in te richten. Ik zie daar totaal geen problemen, zeker niet gezien het feit dat de economie ontzettend sterk gegroeid is. Ooit gehoord van the Miracle of Chile?
Weltschmerz goochelt met de termijn waarop hij positieve/negatieve effecten bekijkt.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:48 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Leg eens uit aan deze huizenbezitter hoe de HRA aan de banken ten goede komt en niet aan mij? (Geleidelijke) afschaffing voel ik direct in mijn portemonnee en indirect door de verder dalende huizenprijs.
De HRA is een multiplier omdat het je koopkracht vergroot. In een markt met voldoende aanbod zou dit betekenen dat je daardoor een mooier en groter huis had kunnen kopen, echter in de Nederlandse woningmarkt met haar kunstmatig gecreëerde schaarste heeft het enkel tot hogere prijzen geleid.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:48 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Leg eens uit aan deze huizenbezitter hoe de HRA aan de banken ten goede komt en niet aan mij? (Geleidelijke) afschaffing voel ik direct in mijn portemonnee en indirect door de verder dalende huizenprijs.
Die leuke aflossingsvrije hypotheken waarbij je niets aflost, de maximale HRA kan trekken maar door niets af te lossen juist de banken fijn hun finacieringsmodel laat behouden. De banken hun financieringsmodel is gebaseerd op mensen zo hoog mogelijk leningen aansmeren die zogenaamd nooit afgelost hoeven te worden.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:48 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Als je een huis gaat kopen dan wordt de keuze voor het huis vooral bepaald door de bestedingsruimte aangezien er schaarste is. Alle alternatieve bestedingen van het geld zijn relatief onaantrekkelijk omdat je daar veel meer belasting over betaalt.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:48 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Ik ken het boek en de strekking van het boek. Ofwel mw. Klein heeft geen enkel idee waar ze het over heeft, ofwel mw. Klein legt expres verkeerde verbanden om haar socialistische denkbeelden te ondersteunen en haar achterban te overtuigen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ooit van naomi klein gehoord en het boek the shock doctrine? Lees dat maar eens door.
quote:Op donderdag 14 juni 2012 18:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Je ziet het verkeerd. Mensen die werkgelegenheid creëren zijn kwaadaardig en verdienen geld door mensen uit te buiten.
Klein legt verkeerde verbandenquote:Op vrijdag 15 juni 2012 14:19 schreef iGiorni het volgende:
Ik ken het boek en de strekking van het boek. Ofwel mw. Klein heeft geen enkel idee waar ze het over heeft, ofwel mw. Klein legt expres verkeerde verbanden om haar socialistische denkbeelden te ondersteunen en haar achterban te overtuigen.
Wat zij beschrijft is géén kapitalisme zoals dat door o.a. Friedman wordt aangehangen, maar een vorm waarin de macht ligt bij de multinationals en de mensen met het geld. Kapitalisme houdt, in het bevorderen van concurrentie ten gunste van de consument en het dereguleren, ten gunste van de meest efficiënte, productieve mensen en organisaties in de economie.
Feit is wel dat overheden en grote bedrijven shocks creëren om daar zelf geld aan te verdienen (9/11, Irak oorlog etc.) maar dit houdt geen enkel verband met het kapitalisme..
quote:
Gered dus door de socialisten, die schuldig zijn aan de huidige situatie. Ze zijn trouwens ook de beste klant van diezelfde banken.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 14:41 schreef Basp1 het volgende:
Deregulering zou ook ingehouden hebben dat de banken niet gered zouden moeten zijn en dus de economie keihard gevallen zou moeten zijn. Maar nee de banken moesten we redden, Privatizing profits and socializing losses.
Het was de achterban van de VVD en haar internationale zusterorganisaties die de crisis veroorzaakte door hypotheken te verkopen aan mensen waarvan ze wisten dat ze die niet konden betalen. Ze gingen nog wat verder: ze knipten die hypotheken in stukjes en ze verkochten vervolgens die stukjes.quote:Gered dus door de socialisten, die schuldig zijn aan de huidige situatie.
quote:Op zaterdag 16 juni 2012 14:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het was de achterban van de VVD en haar internationale zusterorganisaties die de crisis veroorzaakte door hypotheken te verkopen aan mensen waarvan ze wisten dat ze die niet konden betalen. Ze gingen nog wat verder: ze knipten die hypotheken in stukjes en ze verkochten vervolgens die stukjes.
Als een politieke beweging de crisis te verwijten is dan zijn het de neoliberalen.
Waar zou de VVD zijn zonder factfree politics.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 15:46 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Gered dus door de socialisten, die schuldig zijn aan de huidige situatie. Ze zijn trouwens ook de beste klant van diezelfde banken.
Ontwikkelingshulp komt niet aan bij de mensen die het nodig zijn, het verdwijnt grotendeels in de zakken van lokale leiders en NGO's.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 16:16 schreef Wespensteek het volgende:
Ze willen drie miljard bezuinigen op ontwikkelingshulp, de VVD kiest weer voor de makkelijke weg en ten koste van de mensen die het het moeilijkst hebben. Naar mijn stem kunnen ze fluiten.
En als de VVD het niet gaat sturen vanuit de overheid wordt het alleen maar erger. Als het VVD plan was om het te verbeteren hadden ze mijn steun. Overigens vind ik dat veel heel goed wordt besteed aan structurele hulp. De VVD wil dat mensen zelf gaan geven en dat zorgt alleen voor nog meer verspilling aan reclame budgetten in Nederland en concurrentie hier om de giften van de burgers. Het plan moet juist zijn dat men niets meer mag inzamelen bij burgers en alles via de belastingen moet doen. Dan kan de overheid het toezicht houden en zijn we af van de verspilling hier.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 16:29 schreef Kirov het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp komt niet aan bij de mensen die het nodig zijn, het verdwijnt grotendeels in de zakken van lokale leiders en NGO's.
Ontwikkelingshulp is totaal nutteloos, het stimuleert niks en creëert alleen maar zielige mensjes die van bedelen en zielig zijn hun beroep maken omdat ze dan wel geld krijgen.
Bezuinigen op ontwikkelingshulp is inderdaad een makkelijke weg... maar een makkelijke weg is nog niet een verkeerde weg.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 16:16 schreef Wespensteek het volgende:
Ze willen drie miljard bezuinigen op ontwikkelingshulp, de VVD kiest weer voor de makkelijke weg en ten koste van de mensen die het het moeilijkst hebben. Naar mijn stem kunnen ze fluiten.
De overheid moet het sturen, geld mag niet vrijwillig bij burgers opgehaald worden maar het moet via de belastingdienst gaan, de overheid moet toezicht houden, marktpartijen verspillen geld aan reclame en concurentie... prima hoor dat je dat vindt, maar zulke gedachten passen meer bij een socialistische dan een liberale partij.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 16:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En als de VVD het niet gaat sturen vanuit de overheid wordt het alleen maar erger. Als het VVD plan was om het te verbeteren hadden ze mijn steun. Overigens vind ik dat veel heel goed wordt besteed aan structurele hulp. De VVD wil dat mensen zelf gaan geven en dat zorgt alleen voor nog meer verspilling aan reclame budgetten in Nederland en concurrentie hier om de giften van de burgers. Het plan moet juist zijn dat men niets meer mag inzamelen bij burgers en alles via de belastingen moet doen. Dan kan de overheid het toezicht houden en zijn we af van de verspilling hier.
Het maakt mij niet uit waar het bij hoort het gaat om de argumenten. Nederland is deel van de wereld en men moet zich niet terugtrekken achter de dijken maar ook verantwoordelijkheid nemen voor wat elders gebeurd. Bij bepaalde zaken moet de overheid verantwoordelijkheid nemen en internationale hulp en buitenlandse zaken is een overheidstaak. Dat de VVD de reclame bureau's willen steunen moeten ze zelf weten maar ik vind het een bron van ergernis en het zal de hulp niet ten goede komen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 16:45 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De overheid moet het sturen, geld mag niet vrijwillig bij burgers opgehaald worden maar het moet via de belastingdienst gaan, de overheid moet toezicht houden, marktpartijen verspillen geld aan reclame en concurentie... prima hoor dat je dat vindt, maar zulke gedachten passen meer bij een socialistische dan een liberale partij.
Als jij vindt dat de overheid een monopolie moet krijgen op OWH, dat de overheid dit beter kan regelen dan particulieren, dat mensen verplicht moeten zijn om hier aan mee te betalen en als je niet gelooft in de vrijwilligheid van mensen, dan is een socialistische partij (of een 'sociaal liberale' of 'sociaal democratische' partij) misschien inderdaad een betere keuze.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 16:53 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit waar het bij hoort het gaat om de argumenten. Nederland is deel van de wereld en men moet zich niet terugtrekken achter de dijken maar ook verantwoordelijkheid nemen voor wat elders gebeurd. Bij bepaalde zaken moet de overheid verantwoordelijkheid nemen en internationale hulp en buitenlandse zaken is een overheidstaak. Dat de VVD de reclame bureau's willen steunen moeten ze zelf weten maar ik vind het een bron van ergernis en het zal de hulp niet ten goede komen.
Dat zeg ik helemaal niet, je kunt best bedrijven/stichtingen inschakelen maar het toezicht en de verdeling van het geld kan wel beter via de overheid gestuurd worden. De controle mogelijkheden ontbreken namelijk helemaal bij de burgers. Wie het beste reclame maakt krijgt het meeste geld binnen terwijl het niets zegt over de geleverde diensten. Je moet marktwerking toepassen als er een markt is maar als de consument (in dit geval gever) geen resultaat ziet van de besteding heb je geen marktwerking.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 17:00 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als jij vindt dat de overheid een monopolie moet krijgen op OWH, dat de overheid dit beter kan regelen dan particulieren, dat mensen verplicht moeten zijn om hier aan mee te betalen en als je niet gelooft in de vrijwilligheid van mensen, dan is een socialistische partij (of een 'sociaal liberale' of 'sociaal democratische' partij) misschien inderdaad een betere keuze.
Prima dat je dat vindt, maar het is nou niet echt een liberale gedachte te noemen. Het lijkt me logisch dat een echte liberale partij zelfs voor het volledig afschaffen van de OWH is. Dat D66 nu al weer op de achterste benen staat laat ook maar weer zien dat die partij ook niet veel op heeft met het liberalisme, in tegenstelling wat door sommige mensen vaak wordt beweerd.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 17:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet, je kunt best bedrijven/stichtingen inschakelen maar het toezicht en de verdeling van het geld kan wel beter via de overheid gestuurd worden.
Ik vind mezelf ook een echte liberaal maar dat wil toch niet zeggen dat je de overheid geen enkele taak meer toedicht. Defensie en openbare orde, rechtspraak ga je toch ook niet aan marktpartijen en de burgers zelf overlaten. Buitenlands beleid is zeker een overheidstaak aangezien het gaat om het vertegenwoordigen van Nederland.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 17:12 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Prima dat je dat vindt, maar het is nou niet echt een liberale gedachte te noemen. Het lijkt me logisch dat een echte liberale partij zelfs voor het volledig afschaffen van de OWH is. Dat D66 nu al weer op de achterste benen staat laat ook maar weer zien dat die partij ook niet veel op heeft met het liberalisme, in tegenstelling wat door sommige mensen vaak wordt beweerd.
Dat klopt wel maar dat heeft ook alles te maken met de dure logistiek en de verschillen in levensstandaard. Ook in de handel geld dat het op het juiste moment op de juiste plek krijgen van producten vaak veel meer oplevert dan het product zelf. Je sportschoenen kost ook niks om te maken.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 16:29 schreef Kirov het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp komt niet aan bij de mensen die het nodig zijn, het verdwijnt grotendeels in de zakken van lokale leiders en NGO's.
Dat is dan ook weer een conclusie te ver. Het heeft natuurlijk wel degelijk nut, het is net zo goed een onderdeel van het neokolonialisme als handelsbeperkingen en landbouwsubsidies dat zijn. Je krijgt als Nederland natuurlijk minder te vertellen als je minder geld te verdelen hebt.quote:Ontwikkelingshulp is totaal nutteloos, het stimuleert niks en creëert alleen maar zielige mensjes die van bedelen en zielig zijn hun beroep maken omdat ze dan wel geld krijgen.
Defensie, openbare orde en rechtspraak vind ik wel van een hele andere orde dan OWH. OWH is iets wat mensen prima individuaal kunnen regelen, daar heb je vadertje staat niet bij nodig.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 17:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik vind mezelf ook een echte liberaal maar dat wil toch niet zeggen dat je de overheid geen enkele taak meer toedicht. Defensie en openbare orde, rechtspraak ga je toch ook niet aan marktpartijen en de burgers zelf overlaten. Buitenlands beleid is zeker een overheidstaak aangezien het gaat om het vertegenwoordigen van Nederland.
Daarnaast vind ik dat je erg dom bent om te kiezen voor een slechte oplossing omdat dat dan liberaal zou zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:04 schreef iGiorni het volgende:
Voor alle aanhangers van het OWH, kijk even dit filmpje en heroverweeg je standpunt.
http://nieuwsuur.nl/video(...)ng-niet-voorbij.html
Dit blijkt maar weer dat het totaal geen zin heeft. Máár, de VVD schaft het niet af, nee ze wil verminderen. Als mensen dan zo nodig moraalriddertje willen spelen dan kan dat door zelf een storting te maken of door gewoon je biezen te pakken en daar te gaan helpen.Noodhulp is totaal iets anders dan structurele hulp, daarom is dit plan ook zo slecht. Bij nood geven Nederlanders veel door de media aandacht maar structureel geeft men weinig. Als men verspilling in de hand wil werken moet men dit VVD plan steunen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom zouden de mensen in vredesnaam veel geld voor structurele hulp doneren als de overheid dat al doet? Bovendien is de hulp in de Hoorn in Afrika voor een deel structureel (zie filmpje) en het werkt gewoonweg niet.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:14 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Noodhulp is totaal iets anders dan structurele hulp, daarom is dit plan ook zo slecht. Bij nood geven Nederlanders veel door de media aandacht maar structureel geeft men weinig. Als men verspilling in de hand wil werken moet men dit VVD plan steunen.
Ja het is echt logisch om te roepen dat de hulp niet werkt en vervolgens de eigenwijze mensen die wel doneren belastingvoordeel te geven omdat ze zulke goede dingen steunen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:29 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Waarom zouden de mensen in vredesnaam veel geld voor structurele hulp doneren als de overheid dat al doet? Bovendien is de hulp in de Hoorn in Afrika voor een deel structureel (zie filmpje) en het werkt gewoonweg niet.
Puik plan van de VVD en ik blijf bij mijn standpunt: men moet zelf doneren of men moet er heen gaan om te helpen, maar zeik niet als anderen niet dezelfde drang voelen om te doneren als jij.
Ik vind ontwikkelingssamenwerking onzin maar dat wil niet zeggen dat je die regio's moet laten vallen. Je moet bedrijven stimuleren om daar actief te worden, dat brengt op de korte termijn stabiliteit en op de langere termijn een zelfstandige economie. En het kost veel minder dan dom geld overmaken.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klopt wel maar dat heeft ook alles te maken met de dure logistiek en de verschillen in levensstandaard. Ook in de handel geld dat het op het juiste moment op de juiste plek krijgen van producten vaak veel meer oplevert dan het product zelf. Je sportschoenen kost ook niks om te maken.
[..]
Dat is dan ook weer een conclusie te ver. Het heeft natuurlijk wel degelijk nut, het is net zo goed een onderdeel van het neokolonialisme als handelsbeperkingen en landbouwsubsidies dat zijn. Je krijgt als Nederland natuurlijk minder te vertellen als je minder geld te verdelen hebt.
Daarom heeft de VVD er ook al die jaren enthousiast aan meegedaan. Nu gaan ze lekker populistisch roepen dat het veel minder moet maar dat lijkt me nou net het verkeerde moment. We verdienen inclusief ontwikkelingshulp namelijk veel en veel meer aan de derde wereld dan andersom en China wil graag die kaas van 'ons' brood komen eten.
Ik vind er een boel voor te zeggen om het vrijwillig te maken, dat zou je dan best kunnen faciliteren met gratis zendtijd voor hulporganisaties of zo, waarin ze uitleggen wat ze doen. Ook zou je ze kunnen controleren op doelmatigheid en zo de transparantie bevorderen.
Ook zou het inderdaad wel zinnig zijn om te beginnen bij geboortebeperking of dat in ieder geval een centraal punt te maken. Maar ja, als je het aan particulieren overlaat dan kan dat natuurlijk weer niet. Die christelijke organisaties willen zoveel mogelijk christelijke kindertjes op de wereld.
Blok zei net op het journaal dat men de belastingaftrek wil handhaven en mogelijk zelfs uitbreiden omdat zelf geld geven aan een goed doel erg goed is. Hij haalt dus zelf zijn hele argumentatie dat de hulp niet werkt onderuit.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:47 schreef iGiorni het volgende:
@Wespensteek
Welk belastingvoordeel doel je op?
En over die ontwikkelingen.. er zit iets voor je kop, echt een gigantische plaat. Noem mij nou eens een paar serieuze ontwikkelingen in de buurt van de evenaar op het Afrikaanse continent waar wij met onze tientallen miljarden aan hebben bijgedragen. En kom niet aanzetten met van die kansloze shit als waterputten, want voor dat geld kunnen we heel Somalië voorzien van riolering..
Als er problemen zijn die niet aangepakt kunnen worden vanwege omstandigheden, dan nemen we toch eerst die hindernissen weg alvorens we daar gaan investeren? Het is algemeen bekend dat er miljarden aan de strijkstok blijven hangen en dat is niet recht te praten met een crisis als deze.
We maken natuurlijk nooit zomaar geld over. Wat ik heb begrepen is dat een deel van de hulp nu vooral bestaat uit het helpen opzetten van een belastingdienst, politie, justitie, gezondheidszorg en dat soort dingen. Dat vind ik persoonlijk wel nuttig omdat dat gewoon kennisoverdracht is en mensen er zelf verder mee aan de slag kunnen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 18:48 schreef Kirov het volgende:
[..]
Ik vind ontwikkelingssamenwerking onzin maar dat wil niet zeggen dat je die regio's moet laten vallen. Je moet bedrijven stimuleren om daar actief te worden, dat brengt op de korte termijn stabiliteit en op de langere termijn een zelfstandige economie. En het kost veel minder dan dom geld overmaken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |