Voor een afstudeer project op de hogeschool, heb ik mijzelf de opdracht gegeven om de snelste Mac Mini te maken die er is en dat is gelukt. Ik heb bij Apple de Mac Mini met 2.7GHz Intel core i7 processor gekocht en daar wat dingen aan veranderd.
Als eerste heb ik de Harde schijf (HDD) van 500GB eruit gehaald en daar een Solid State Drive (SSD) van 120 GigaByte ingezet. Deze SSD heeft geen bewegende onderdelen, maakt daardoor geen geluid en is vele malen sneller dan een HDD. Het gaat hier om de OCZ Vertex 3 met een schrijf snelheid van 500 MegaByte/seconde en een leessnelheid van 550MegaByte/seconde.
Om een idee te geven hoe snel dat is, het duurt circa 20 secondes om de Mac Mini geheel opnieuw op te starten. Ook is er een stress test gedaan hoe snel programma's openen en in 5 secondes zijn alle standaard geïnstalleerde programma's geopend en klaar voor gebruiken. Erg snel dus.
Daarnaast is er 1333 MHz 8 GigaByte RAM geheugen in de Mac Mini geplaatst, het snelste wat het moederbord aan kan. Mij is gevraagd waarom ik er maar 8 GigaByte en geen 16 GigaByte in heb gezet. Dit omdat er niet meer dan 8 GigaByte nodig is om de Mac op deze snelheid te draaien.
De AMD Radeon HD 6630M grafische processor zorgt ervoor dat de beelden op het scherm, vloeiend en natuurlijk zijn. Hier is niets aan veranderd aangezien dit al perfect is voor de setup.
Dan hebben we de 2.7 GHz Intel Core i7 processor die het verhaal afmaakt. Deze processor is razend snel en in combinatie met de andere componenten, is het alsof taken al gedaan zijn voordat je de opdracht hiervoor hebt gegeven. Koffie zetten is niet meer nodig.
De Mac Mini is geheel onbeschadigd gebleven tijdens deze transformatie en wordt met originele verpakking en accessoires geleverd.
De prijs is een vaste prijs. Hier valt niet mee te onderhandelen.
En voor hen die benieuwd zijn. Het is gelukt. Dit is de snelste Mac Mini die op dit moment te krijgen is en ik ben geslaagd voor het project.