En nu wil ik dus ook zo een Lieveheersbeestkastje hebben.quote:De meeste gevreesde natuurlijke vijand van de bladluis is het lieveheersbeestje. De larven van een lieveheersbeestje eet gedurende zijn ontwikkeling tot aan het verpoppingsstadium ± 400 bladluizen. Een volwassen lieveheersbeestje kan tijdens haar verdere leven nog eens ruim 5000 bladluizen verorberen.
Ik wist niet eens dat gaas vliegen en bv oorwurmen, luizen en ander gespuis aten...quote:Op zaterdag 2 juni 2012 01:08 schreef athlonkmf het volgende:
Ik heb ook gaasvliegen gespot. Samen met de lieveheersbeestjeslarven hebben ze alle luizen opgepeuzeld. Geen enkele luis meer te vinden. Wel een hoop witte luizenkarkassen. Steekt nogal af op de zwarte aarde :p
Leuk plan!quote:Op zaterdag 2 juni 2012 21:44 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat gaas vliegen en bv oorwurmen luizen en ander gespuis aten...
Ik kan redelijk timmeren dus denk dat ik zelf maar zo een hokje maak. Hout ed zat en ik kan weer een leuk middagje knutselen.Maak m denk meteen van hardhout dan hoef ik m niet te verven.
Hier heb ik mijn kastjes besteldquote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:43 schreef Outpost76 het volgende:
Om even terug te komen op t luizen en lieveheersbeestjes gebeuren. Ik lees dit net :
[..]
En nu wil ik dus ook zo een Lieveheersbeestkastje hebben.Of een kastje voor Lieveheersbeestjes, gaasvliegen en evt solitaire bijen.
Oh en dit :
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=673
en
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=686
Edit :
Potver die Belgen hebben veel leuk spul op hun site!
Deze wil ik ook wel kopen.
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=174
Hoe houd je dat mos dan levend?quote:Op zondag 3 juni 2012 00:33 schreef athlonkmf het volgende:
inderdaad, volgens mij zijn insectenhuisjes eigenlijk een verzameling holle buisjes en niet zo zeer een vogelhuisjeachtig ding met 1 ingang en een grote ruimte. Dus eigenlijk is het meer een hotel/flat voor insecten.
Ik heb mos in al mijn bakken, dus ik denk dat dat wel goed genoeg is voor de insecten.
Is gewoon opgedroogde mos na een tijdje. Wel veel takjes en ander materiaal, dus genoeg isolatie en kiertjes om in te wonen.quote:Op zondag 3 juni 2012 08:50 schreef zaailand het volgende:
[..]
Hoe houd je dat mos dan levend?
Ik heb zelf rolletjes golfkarton in mijn huisjes.
Zou je die eigenlijk elk jaar moeten vervangen?
Ga ik proberen maar eerst mos zoeken en vindenquote:Op zondag 3 juni 2012 10:22 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Is gewoon opgedroogde mos na een tijdje. Wel veel takjes en ander materiaal, dus genoeg isolatie en kiertjes om in te wonen.
Voorbeelden zat op die site waar jij je huisje hebt besteld. Ik maak denk ik diverse grote qua gaten.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 23:19 schreef zaailand het volgende:
[..]
Leuk plan!
Je moet er wel om denken dat je de gaatjes waar de insecten door naar binnen moeten niet te groot maakt. Anders kunnen er andere dieren inkomen die je gasten mogelijk ook opeten. Ook moet je voorkomen dat het teveel kan inregenen.
Handig dat je zo handig bent! Ik zou alleen geen bijen/wespennest in m'n bank willen hebben. Ben benieuwed naar het resultaat!quote:Op zondag 3 juni 2012 14:22 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Voorbeelden zat op die site waar jij je huisje hebt besteld. Ik maak denk ik diverse grote qua gaten.
Ik ga binnen kort een bankje timmeren en daar kan ik evt ook op diverse plaatsen nog gaatjes in boren.
Iets als dit:
[ afbeelding ]
Maar dan dicht, op pootjes (ivm afwatering) met opklapbare zitting voor de opslag van potjes ed. Deze leuningen vind ik niets en ik ga ander hout gebruiken.[/sub]
Hier moet ie komen.
[ afbeelding ]
Dat muurtje is 96 cm breed dus een klein stukje daar en dan over de volle lengte tot aan het glaswerk. (2 meter 40 ongeveer) Aan het einde wil ik dan zo een leuning\bloembak maken als op de bovenste foto.
Door dat muurtje zit ik daar heerlijk uit de wind en aangezien de zon rechts mn balkon (rond 15.00) op komt tot ie onder gaat, kan ik heerlijk bakken daar.
Bijen nest zou ik serieus niet erg vinden maar dat gebeurt niet snel. Wespen nest is simpel te voorkomen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:15 schreef zaailand het volgende:
[..]
Handig dat je zo handig bent! Ik zou alleen geen bijen/wespennest in m'n bank willen hebben. Ben benieuwed naar het resultaat!
Ik had vorig jaar een hommelnest op m'n balkon, best gezellig!quote:Op zondag 3 juni 2012 20:40 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Bijen nest zou ik serieus niet erg vinden maar dat gebeurt niet snel. Wespen nest is simpel te voorkomen.
Ik ook. ik moet helaas nog ff sparen en wachten tot ik m echt maken kan.
Oh dat zou ik helemaal verwelkomen!quote:Op zondag 3 juni 2012 20:55 schreef zaailand het volgende:
[..]
Ik had vorig jaar een hommelnest op m'n balkon, best gezellig!
Hoe voorkom je een wespennest dan?
Gewoon kopen in tuincentrum. Ik had 2 euro betaald voor een hele doos (ter grootte van een krat frisdrank)quote:Op zondag 3 juni 2012 12:15 schreef zaailand het volgende:
[..]
Ga ik proberen maar eerst mos zoeken en vinden
Hmm, hebben we het wel over dezelfde plant? Mijn cyclaam heb ik in ieder geval dit voorjaar gekocht als bloeiend plantje. Niet als bol. Er staat wel een hyacint naast, in dezelfde bak - die is uiteraard wel als bol gekocht.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:53 schreef Teslynd het volgende:
De mijne doen het niet zo goed meer, verdwijnen gewoon.
De eerste die ik had, waren nog op bladaarde en die hebben tot in de vorst gebloeid. De laatste was mijn eigen schuld dat ze het niet goed deden: bollen vergeten. Ze waren al in de zak uitgelopen toen ik er eindelijk aan dacht.
Goed idee!quote:Op maandag 4 juni 2012 10:01 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Gewoon kopen in tuincentrum. Ik had 2 euro betaald voor een hele doos (ter grootte van een krat frisdrank)
quote:Op maandag 4 juni 2012 11:17 schreef douche-eendje het volgende:
Mn ouders waren hier gisteren en die hebben zich staan verbazen over mijn groene vingers en de bloemenpracht op het balkon. Zit blijkbaar niet in de genen
Cyclamen zijn inderdaad geen bollen maar knollen en ik had ze bij Bakker als knollen besteld. Eigenlijk: gewoon besteld en knollen gekregen.quote:Op maandag 4 juni 2012 10:09 schreef k_man het volgende:
[..]
Hmm, hebben we het wel over dezelfde plant? Mijn cyclaam heb ik in ieder geval dit voorjaar gekocht als bloeiend plantje. Niet als bol. Er staat wel een hyacint naast, in dezelfde bak - die is uiteraard wel als bol gekocht.
Zo verpest je de tafel. Dat is toch vragen om houtrot?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:40 schreef Outpost76 het volgende:
Ik heb trouwens zitten denken over mn insecten huisje... Ik heb een werk tafeltje op mn balkon met een water vast werk blad er op. Het frame is van hout en ik denk dat ik in dat frame wat gaten ga boren en dan iets van een lade achtig iets vlak onder het werkblad fabriceren voor de overwintering. Daar kan dan stro en of golfkarton in zodat ze weg kunnen kruipen voor evt vijanden of op koude dagen. Het wordt dus geen huisje maar een hotel.![]()
Raar dan dat ze bij mn moeder vol in bloei staan.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:58 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Cyclamen zijn inderdaad geen bollen maar knollen en ik had ze bij Bakker als knollen besteld. Eigenlijk: gewoon besteld en knollen gekregen.
Misschien heb jij een omgekeerd opgekweekte cyclaam. Want ze zijn voor alleen blad in de zomer en pas bloeiend als de bomen kaal zijn. Het zijn 's zomers schaduwplanten.
Het zijn wat zelf aan elkaar gemaakte balken. Daar kunnen best wat gaten in. Gaat t rotten dan maak ik wel een nieuwe.quote:Zo verpest je de tafel. Dat is toch vragen om houtrot?
Waarom niet gewoon een bak eronder timmeren en daarin boren met binnen rolletjes of pijpjes voor de hommels?
Whehehehe ja dat herken ik wel. Al hebben mn ouders wel groene vingers is t toch een oerwoud, wnat ja dat is toch mooi!quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:51 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
De tuinen van mn ouders zijn een groot oerwoud
Hahaha ik ga mij niet aan hun 2 tuinen (zowel voor als achter) met onkruid wagen hoor, vreselijk. T enige waar mn vader wat aan doet is de vijver, want ja daar zitten de vissen in. Geloof dat dat ook het enige fatsoenlijk onderhouden stukje tuin is. Denk dat als ik ook iets te goed graaf in bepaalde stukken ik nog wat oude hamsterbotjes tegen ga komen ookquote:Op woensdag 6 juni 2012 20:30 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Whehehehe ja dat herken ik wel. Al hebben mn ouders wel groene vingers is t toch een oerwoud, wnat ja dat is toch mooi!Snoeien kunnen ze niet dus alles groeit alle kanten op.
Ik denk dat ik vrijdag maar her en der eens de schaar in zet.
Oh die wil je niet tegen komen idd.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:50 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Hahaha ik ga mij niet aan hun 2 tuinen (zowel voor als achter) met onkruid wagen hoor, vreselijk. T enige waar mn vader wat aan doet is de vijver, want ja daar zitten de vissen in. Geloof dat dat ook het enige fatsoenlijk onderhouden stukje tuin is. Denk dat als ik ook iets te goed graaf in bepaalde stukken ik nog wat oude hamsterbotjes tegen ga komen ook
Alle onkruid eruit, dat is een meerjarenplan daarquote:Op woensdag 6 juni 2012 20:58 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Oh die wil je niet tegen komen idd.Verder is t vrij simpel hoor. Alle onkruid er uit. Zakjes met zaad kopen, in harken en klaar. Moet je eens zien hoe veel leuke bloemen ze dan krijgen. Ze hebben nog steeds een oerwoud maar nu met een bloemenzee.
Vooral als je zo van die zakjes gebruikt die ik in mn veldbloemen bak heb gestrooid.
Wat staat er dan en hoe groot is hun tuin?quote:Op woensdag 6 juni 2012 21:47 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Alle onkruid eruit, dat is een meerjarenplan daar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |